Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Greven
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 22:12

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Greven »

roligt att se en med liknade samling som en själv har fast din är lite större än min jag har har inte alls så många av Kalle Pocket Special som du har. Plus saknar jag en del annat

denna listan har jag satt ihop i mitt sökande efter kap den är nog inte helt komplett än hittar fortfarande en del fel i den och pocketar som inte finns med så. Men jag försöker få den så komplett som möjligt men jag har inte samlat så länga än typ ett halv år på allvar innan dess köpte jag dom i affären lite då och då. Så titta lite på min lista och säg om du känner till någon som fattas i listan.

http://rapidshare.com/files/401713122/kalle_ankas_pocket.xlsx.html
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Scappa »

en liten fråga, oftast när jag är på t.ex tradera och kollar pocketar så finns det alltid en skick-skala jag inte förstår, med bland annat, NM & VG kan någon förklara?
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av miran97 »

Ja tack! Kan någon förklara?
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Erik S »

Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av miran97 »

Tack!
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Epicus
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 18:18
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Epicus »

Jag la precis upp en länk på annat ställe här på forumet till mina Traderaauktioner med massor av Kalle Anka Pockets (ca 120 st). Sen såg jag att Kalle Anka Pocket har en egen tråd här till och med. Ta bort mitt meddelande om det inte är ok med "reklam" här.
Här är länken: *Modererat*

Reklam för sina egna försäljningar på Tradera, Blocket och liknande ställen gör man i tråden för det. Dessa vanliga trådar som handlar om en speciell serie är bara till för att diskutera själva serien i. Så du var inne på rätt spår när du misstänkte det.

/Admin
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Moderering
-Whatever is in there is either gone for good or there to stay...
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av miran97 »

Din lista går ju inte att öppna!
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Du har Excel installerat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Labråttan
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 20 aug 2010, 17:07

Kalle Ankas Pocket nr 41

Inlägg av Labråttan »

Var på 2 km loppmarknaden i Aspudden nyss. Och massa tidningsfynd, specielt Kalle Anka. Och jag hitta Kalle Ankas Pocket nr 41! Har ni tidigare pocketsar? :?:

Tråd sammanfogad med den befintliga, var god använd de trådar som finns om ett visst ämne istället för att skapa nya.

/Admin
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Moderering
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av yngvek »

Jag har nr 8

Men den är helt lös från omslaget. [:I]
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

Jag har nr 1-50 tack vare min pappa som köpte dom när de var nya [:)]
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av yngvek »

Då är de i fint skick då?
Själv så specialliserar jag mig på tidningar och album [:o)] .
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av PatrikJohansson »

yngvek skrev:Då är de i fint skick då?
Själv så specialliserar jag mig på tidningar och album [:o)] .

Ja, förutom nummer 1, den är sönderläst [:p]
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Lord Tweeksdale
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 20:49

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lord Tweeksdale »

Hej alla Pocketfans!

En fråga till er: Jag har en samling med KAP från ca 1-140. Några av de gamla numren har en vit prislapp som sitter över originalpriset på t.ex. 4:85 med ett högre pris. Jag har även dessa pocketar utan nämnda prislapp och böckerna är förutom lappen identiska map. tryckår osv. Är dessa (med prislapp) ändå senare upplagor? Detta kanske är en baggisfråga som har diskuterats tidigare men jag kan inte hitta någon info på nätet. Varför kom pocketböckerna ut prishöjda lite senare om de är förstaupplagor? :?:

Någon som vet?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Lord Tweeksdale skrev:Hej alla Pocketfans!

En fråga till er: Jag har en samling med KAP från ca 1-140. Några av de gamla numren har en vit prislapp som sitter över originalpriset på t.ex. 4:85 med ett högre pris. Jag har även dessa pocketar utan nämnda prislapp och böckerna är förutom lappen identiska map. tryckår osv. Är dessa (med prislapp) ändå senare upplagor? Detta kanske är en baggisfråga som har diskuterats tidigare men jag kan inte hitta någon info på nätet. Varför kom pocketböckerna ut prishöjda lite senare om de är förstaupplagor? :?:

Någon som vet?


Här kommer ett sent svar, men kanske bättre sent än aldrig: I de fall då vit avlång prislapp med nytt pris har satts på priset på baksidan, kan jag inte tänka mig annat än att den påklistrade prislappen inte förändrar upplagestatus. Ny upplaga handlar ju om att man trycker nya ex, och här har man ju prishöjt gamla ex.
Darkdjinn
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 00:02

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Darkdjinn »

VArför tog de bort prismärkningen på alla pocketar efter nummer 305 ?
varför finns det bara pris märkning på lösnummer i butik men ej för premunanter ?
det är liksom en sak man bara inte tar bort. lika totalt urskruvat som egmont gjorde när de tog bort titlarna på pocket 200 - 225 innan de fatta att de gjorde fel.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Darkdjinn skrev:VArför tog de bort prismärkningen på alla pocketar efter nummer 305 ?
varför finns det bara pris märkning på lösnummer i butik men ej för premunanter ?
det är liksom en sak man bara inte tar bort. lika totalt urskruvat som egmont gjorde när de tog bort titlarna på pocket 200 - 225 innan de fatta att de gjorde fel.


En kvalificerad gissning är att man tagit in nytt folk att sätta omslaget. Då kan designdetaljer förändras. Av tradition är Hemmets Journal/Ricthers/Egmont/Damm inte speciellt konsekventa och trogna samlarna. Det är kanske ofta man startar numreringar som inte fullföljs och ändrar stil.

Kalle Ankas bokklubb är ett ganska bra exempel på det också.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Magnus »

Darkdjinn skrev:VArför tog de bort prismärkningen på alla pocketar efter nummer 305 ?
varför finns det bara pris märkning på lösnummer i butik men ej för premunanter ?
det är liksom en sak man bara inte tar bort. lika totalt urskruvat som egmont gjorde när de tog bort titlarna på pocket 200 - 225 innan de fatta att de gjorde fel.


Prismärkningen var ett riktpris till butikerna. Man tyckte nog inte det behövdes längre, kanske.
Prenumeranterna betalar ju i förskott, så då behövs inget pris på boken.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Flinthjärta
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 jul 2011, 03:57

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Flinthjärta »

Otherworld skrev:Ja, min Kalle pocket samling bara växer och växer. Den är väldigt nära komplett nu. Men så har det tagit ca tio år också. Är nästan bara Maj - September varje år som jag köper serier. Och att jag för 4 år sedan tog studenten och började jobba hjälper ju en hel del också :P Men så här ser den ut just nu iaf [:o)]
Saknar 42 pockets just nu. Och alla jag saknar, med undantag för nr 25, är från nummer 247 och uppåt. Nr 6 är inte med på bilderna, men jag väntar på den och nr 5 i första upplaga på posten just nu ^^ Jag har alla Special pockets med nu :D
Alla är i första upplagor också. Bara nr 25 som saknas som sagt.


Väldigt imponerande! Speciellt specialarna. Är de lätta att få tag i nu för tiden? Jag hoppade aldrig på det tåget och ångar mig lite nu. Den enda jag har är Tut-Ank-Kalle (valde fel inbetalningskort, tror jag...).

Dina inplastade nummer av äldre sort, är det letande i serieaffärer och/eller seriesam/dylikt? Någon gång i framtiden ska jag uppdatera mig vad gäller skick. Har du eller någon annan något tips om var jag ska leta, etc.?

[:)]
"Ja, varför, kära farbror? Berätta inför spionkameran!"
"Det var det värsta! Den där snåla glasögon-ormen har lyckats igen!"
"Kom ihåg, Flinten, om du inte kan vinna: fuska!"
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Tex Murphy »

Magnus skrev:Prismärkningen var ett riktpris till butikerna. Man tyckte nog inte det behövdes längre, kanske.
Prenumeranterna betalar ju i förskott, så då behövs inget pris på boken.

Men det borde ju bli dyrare att trycka två olika? De kanske räknar med att en del samlare vill ha båda versionerna och att de därmed ökar försäljningen? Kanske nån kan visa bilder på hur olika de ser ut? Är det bara priset som saknas, inget annat?
<ÔvÔ> Owly Rules!
Skriv svar