Att hålla koll på samlingen..

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Jag använder mig stort sett av ett Word-dokument med kolumner/rader för titel, publikationsår, skick och antal. Men Excel har sin charm, speciellt då jag tagit över att göra förteckning över alla ElfQuest-publikationer, var de ursprungligen publicerades/ ingående i samlingsvolymer etc. Problemet är dock att om en Excel fil uppdateras, så måste man ju ticka i alla fält där man kan ange huruvida man har titeln eller ej (för de som använder sig av min fil, vill säga, och laddar ned uppdaterade versioner)... Så ett program för att hålla koll på saker och ting verkar ju desto smidigare då Excel-filen kom till för att fylla en annan sorts översikt.

När jag kikade runt på ett engelskt forum, hittade jag dessa program omnämnda:

¤ BookBag
http://www.wakefieldsoft.com/bookbag/

¤ CLibrary
http://blogs.claritycon.com/blogs/yousif_baig/default.aspx

¤ ComicBookLover (för Mac)
http://www.bitcartel.com/comicbooklover/

¤ Realms of Wonder
http://www.realmsofwonder.com/


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det börjar bli lite jobbigt att hålla rätt på vad man har och inte har även om jag inte är samlare, man köper lätt dubletter.
Jag har bara en kortfattad lista över vad jag saknar och vill ha.

Alla program jag sett för sånt här är för komplicerade, jag struntar i skick, bilder o massa annat jox, jag skulle vilja fylla i seriens titel bara och sen vräka in nummerna jag har bara utan att skriva ett dugg mera.
Kanske en funktion som visar vilka nummer som saknas, så man snabbt kan se när man handlar.

Det går ju med Excel egentligen fast det är så trist att använda[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hakan
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 06 maj 2006, 01:26

Inlägg av hakan »

comic collector är inte så dumt då Agentum, var så jag började använda de. Lade upp vilken tidning de var och sen årtal och nummer. De var allt jag tyckte jag behövde då. sen har jag utökat med framsidescan och nu(huga så segt) att skickgradera dem
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag ska ta mig en titt på det då.
Högarna växer och jag vet mindre och mindre vad som är i den käns det som:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Börjar bli samma här...Köpte ett helt lass med Nemi-tidningar och har i ett desperat försök försökt få någon slags ordning genom att märka tidningen med en lapp där skicket står. Kanske inte det snyggaste eller effektivaste sättet men på något sätt blev det så...Måste fundera ut det ultimata sättet!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

Börjar bli samma här...Köpte ett helt lass med Nemi-tidningar och har i ett desperat försök försökt få någon slags ordning genom att märka tidningen med en lapp där skicket står. Kanske inte det snyggaste eller effektivaste sättet men på något sätt blev det så...Måste fundera ut det ultimata sättet!



Spelar det verkligen så stor roll vilket skicket är ifall det rör sig om läsexemplar? Själv bryr jag mig mest om hur auktionsföremål ser ut. De tidningar jag själv läser får gärna vara i VG- eller FN-skick, och de enda titlar där jag är petig med skicket för egen del är sådana som jag verkligen samlar på (nyare Spiderman, Fantomenkrönikor, Hall of Fame-böcker, Uti Vår Hage-album, Kalle Ankas Bästisar, Den Unge Spirou, Blueberryalbum och Guldböcker). Och dessa serier är så begränsade att det inte är svårt att hålla koll på ungefärligt skick. Framförallt som de flesta titlar som jag har i dessa serier är i NM/MINT-skick.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Är ganska petig med sånt (vet inte riktigt varför, med tanke på att jag inte är så noga med mycket annat![:)]). Dessutom är det ganska bra att se direkt, genom mitt geniala lappsystem[:p], vilket skick en tidning håller (eftersom att jag har mellan 5-8 dubbletter...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Jag använder just nu Access, men jag tycker ändå att Filemaker Pro är en liten bortglömd favorit. Inte precis lyxig och stor, men ändå lätt och hyggligt bra.



Filemaker Pro 7 :3395 kronor [V]

Vilka möjligheter erbjuder Access? Har aldrig använt programmet.



Oj, såg inte ens att frågan ställdes. Men bättre sent än aldrig. Access ger möjligheten att skriva in frågor, göra formulär, göra listor och allt som krävs för att du snabbt ska kunna hitta i samlingen. Problemet är att den är lite bökig och krånglig att lära sig.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Exel duger bra för mig [:)]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag har själv en svart liten bok som jag för hand fyller på med saker jag hittar till egen samling. Inga tekniska varianter här, inte. Det blir lite kladdigt och trångt ibland, men det känns som att det är en tjusning med det också.

Den lilla boken är bara en förteckning över seriesamlingen. Jag samlar lite udda böcker också, där har jag ingen koll alls på vad jag har och inte har. [8)]
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Jag kör också med excel.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Admin

Jag har själv en svart liten bok som jag för hand fyller på med saker jag hittar till egen samling. Inga tekniska varianter här, inte. Det blir lite kladdigt och trångt ibland, men det känns som att det är en tjusning med det också.



Det verkar vara en generationsfråga om man använder tekniskt raffinerade lösningar eller inte. Men jag undrar hur kidsen gör när dom går på antikvariat. Tar dom med utskrifter av databaserna då? Verkar jobbigt att behöva skriva ut hela tiden. Allt viktigt står ju i "svarta boken".[;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

citat:
Ursprungligen postat av Admin

Jag har själv en svart liten bok som jag för hand fyller på med saker jag hittar till egen samling. Inga tekniska varianter här, inte. Det blir lite kladdigt och trångt ibland, men det känns som att det är en tjusning med det också.



Det verkar vara en generationsfråga om man använder tekniskt raffinerade lösningar eller inte. Men jag undrar hur kidsen gör när dom går på antikvariat. Tar dom med utskrifter av databaserna då? Verkar jobbigt att behöva skriva ut hela tiden. Allt viktigt står ju i "svarta boken".[;)]



Jag vet...[:(] Börjar bli lite jobbigt nu. Håller på att föra över det som jag inte kan ha i huvudet. Annars får man helt enkelt chansa. Jag samlar inte på jätte dyra tidningar och kan därför inte förlora så mycket!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

citat:
Ursprungligen postat av Admin

Jag har själv en svart liten bok som jag för hand fyller på med saker jag hittar till egen samling. Inga tekniska varianter här, inte. Det blir lite kladdigt och trångt ibland, men det känns som att det är en tjusning med det också.



Det verkar vara en generationsfråga om man använder tekniskt raffinerade lösningar eller inte. Men jag undrar hur kidsen gör när dom går på antikvariat. Tar dom med utskrifter av databaserna då? Verkar jobbigt att behöva skriva ut hela tiden. Allt viktigt står ju i "svarta boken".[;)]


Utskrift? Man tar med sin Palm så klart!
Användarvisningsbild
hakan
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 06 maj 2006, 01:26

Inlägg av hakan »

Palm är inte så dumt i detta fall. Provat de själv några gånger. Verkar som de flesta programmen har stöd för någon typ av listor till palm eller andra handburna emheter. Just nu så testar jag att via mobilen surfa till min webbsida som har uppdaterade listor på det jag vill ha. Alternativt skriva ut en lista på precis de man är ute efter på papper. så har man ett a4 med sig i fickan. Manko-lista kanske de heter rätta mig om jag har fel.

Använde för ett par år sen en anteckningsbok istället å tyckte de var väldigt praktiskt när man var på marknader eller liknande men sen har de blivit allt mer tekniska lösningar. Inte alltid de smidigaste kanske men jag tycker de fungerar rätt bra. Blir ju högre kostnad när man kör med mobil. Palm är att föredra då, har inte kvar min palm så därav mobil numera eller då papperslösningen ovan.

Fördelen i mitt fall är att jag utifrån ett enda register (comic collector med lite modifikationer) kan skapa alla de olika varianterna jag behöver. Iaf så som jag använder de. Varje samlare har sina metoder har jag konstaterat.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Palm???? Är det inte bättre att ta delar av "skogen" med sig i en svart liten bok.[:D] Då är det bara att kryssa över när man hittar luckorna.
Användarvisningsbild
Kalle-samlaren
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 jul 2005, 17:34
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kalle-samlaren »

Roligt att få inblick hur ni andra har koll på era samlingar :P
Jag själv hade Excel som min trygghet ett bra tag. Sedan så övergick jag till mysql och skapade en webplats som jag lätt kan använda mig av... sök osv. Sen har jag en annan del av webbplatsen som är till för allmänheten, typ en enkel sökfunktion m.m. Trycker ni på min www så finner ni webplatsen... Men som sagt, kul att få lite tips!
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="braxtallrik"]

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?

[/quote]

Vilket sinnessjukt sammanträffande! Jag sitter just nu och kodar PHP-validering av forms till min nya databasapplikation som så småningom ska innehålla allt jag samlar på (serier, Blu-rayfilm och PS3-spel).

När jag har något att visa, kan jag posta lite länkar. Just nu är det mest backsite-grejer och jag har inte CSS-mallat nånting.

Enda systemkravet är att man kör applikationen under PHP5/MySQL (antingen på dedikerad server online, eller på en WAMP-server lokalt).
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

[quote="bromolla"]

[quote="braxtallrik"]

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?

[/quote]

Vilket sinnessjukt sammanträffande! Jag sitter just nu och kodar PHP-validering av forms till min nya databasapplikation som så småningom ska innehålla allt jag samlar på (serier, Blu-rayfilm och PS3-spel).

När jag har något att visa, kan jag posta lite länkar. Just nu är det mest backsite-grejer och jag har inte CSS-mallat nånting.

Enda systemkravet är att man kör applikationen under PHP5/MySQL (antingen på dedikerad server online, eller på en WAMP-server lokalt).


[/quote]
Tjofadderittan [:(][:(] Där hängde man med....... [;)] Excel kanske man klarar av. Men man kanske lär sig nåt nu. Ska bli kul och se vad du har hittat på för något[:)]
Skriv svar