Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

SD

Inlägg av rkaj »

Olof Gustafsson skrev:1 vecka innan valet: SD presenterar något bra program som fäller både Alliansen och Oppositionen (typ en ny super-budget) samtidigt som de försöker tvätta bort rasist-stämpeln.


Tja, Littorin blev ju fälld nu när det inte är särskilt långt kvar till valet, och att någon toppsosse gör en blunder är väl inte så osannolikt. Men den här tredje punkten verkar faktiskt ganska osannolik. Visst, en fantasibudget skulle de kunna presentera, och om de gör det tillräckligt kort före valet kanske ingen hinner hitta felen i den ... Det där med att tvätta bort rasiststämplen jobbar de i alla fall inte särskilt hårt på. Jag surfade på deras hemsida, och klickade på "En ansvarsfull invandringspolitik". Visst, rubriken låter ju ok, men på sidan påstår de rakt ut att alla problem i Sverige är invandrarnas fel. Kom sen och säg att SD inte är rasister?

SDs senaste utspel är att tiggeri, som idag inte är brottsligt, ska leda till utvisning för romer. Om det ska leda till utvisning även för andra invandrare framgår inte riktigt, och det antyds inte på något sätt att det skulle göras olagligt för svenskar.

Tillägg: Nu har den här tråden kommit att handla en hel del om SD i stället för Piratpartiet. Ska vi bryta ut det till en egen tråd eller ska vi döpa om den här tråden till "Politik: Valet 2010"?

Tillägg två: Vi kör på att döpa om tråden.
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Piratpartiet

Inlägg av rkaj »

... och så ett inlägg om Piratpartiet, som nu har presenterat sitt valmaniftest:

http://press.piratpartiet.se/2010/08/02 ... lmanifest/
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Piratpartiet

Inlägg av burnout »

Att PP kanske kommer in på en fråga oroar mig inte, För jag känner att den ensamma snubben kommer att ligga till höger i riksdagsröstningarna och försöka övertala alla andra om att (fra-?)lagen ska rivas upp.

Gammelsmurf skrev: Du har alldeles rätt i att SD är en mycket het potatis och att väldigt få människor erkänner öppet att man tänker rösta på dem eftersom en röst på SD innebär en social stigmatisering av typen " - Jaså, du är nazist?" eftersom väldigt få tar sig tiden att sätta sig in i de olika partiernas faktiska partiprogram.
Svensk massmedia är inte att lita på. Bättre vore om alla själva tog sig tiden att sätta sig in i vad man tycker och vem som motsvarar detta.


Spöket som verkligen oroar är SD, Ingen kommer att erkänna att dom röstat på Sd, men man ska nog lyssna mera på vad som sägs ute på loppisar,resturanger mm om invandrare. Man kan inte blunda/stänga igen öronen. Det är faktiskt en tickande bomb som sd kommer att utnyttja ju närmare valet vi kommer. Att sen andra partier "vägrar" att samarbeta om dom kommer in i riksdagen det gör "svensson" ännu mera förbannad över "politikerförtalet" Dom/Vi.

Men när valet är över så får vi se vilka som kryper närmare Sd. Kommer ihåg när vissa reste sig och gick när Bert/Ian blev invalda.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Småpartier

Inlägg av rkaj »

burnout skrev:Att PP kanske kommer in på en fråga oroar mig inte, För jag känner att den ensamma snubben kommer att ligga till höger i riksdagsröstningarna och försöka övertala alla andra om att (fra-?)lagen ska rivas upp.


Någon "ensam snubbe" blir det knappast fråga om, vi har ju en spärr på 4%, och kommer man över den är det frågan om 13 eller 14 personer. Sen finns ju i och för sig specialregler om man har väldigt starkt stöd i enskilda valkretsar, och det är väl sannolikt att Pp har starkt stöd i studenttäta valkretsar. Men med de "genvägarna" aktiveras ju den vanliga mandaträkningen, och då är det tre och en halv person per procent som gäller. Så antalet piratpartister i riksdagen efter valet kommer att vara antingen noll eller åtmindstone ett tiotal, kanske uppemot tjugo (5.7 %) ...

Spöket som verkligen oroar är SD


Jo, men jag tror faktiskt, tvärtom vad vissa har sagt här, att det är fler som säger i en undersökning att de skulle rösta på SD än som faktiskt gör det. Att säga SD i en undersökning är ju en protest som inte kostar något, medans folk kanske faktiskt tänker efter en gång till innan de faktiskt röstar på dem.

Men när valet är över så får vi se vilka som kryper närmare Sd. Kommer ihåg när vissa reste sig och gick när Bert/Ian blev invalda.


Nja, de reste sig och gick från ett soffprogram i TV. Det betraktar jag faktiskt mer som att de fegt vägrade bemöta Ny Deodorant än som att de vägrade samarbeta med dem ...
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Sd har ju framfört en skuggbudget .
Bla vill dom ta 78 miljader ifrån invandring och lägga på sjukvården och pensionerna ,men även försvaret ska satsats på.
Så dom är inte enfråga parti längre utan har en fullt fungernade budget som täcker allt .

Den som påstår något annat borde gå in och läsa deras budget och parti program..
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Piratpartiet

Inlägg av Gammelsmurf »

burnout skrev:Men när valet är över så får vi se vilka som kryper närmare Sd. Kommer ihåg när vissa reste sig och gick när Bert/Ian blev invalda.

Precis. Allt hojtande om att "man minsann aldrig ska samarbeta med SD" är inte vatten värt om det gäller att kohandla för att hålla sig kvar vid maktens köttgrytor. Givetvis kommer tokstollar som Helle Klein att skriva braskande artiklar i Aftonbladet om att "nu marscherar mörkrets makter in i Rosenbad" efter valet men det spelar mindre roll. Om tio år är en del av SD´s idéer realitet. Så gick det ju sist, en del av det Ny Demokrati blev utskällda för på nittiotalet är verklighet idag, fast under förespegling att det varit socialdemokratiska motioner som legat bakom.

jedi tomas skrev:Sd har ju framfört en skuggbudget .
Bla vill dom ta 78 miljader ifrån invandring och lägga på sjukvården och pensionerna ,men även försvaret ska satsats på.
Så dom är inte enfråga parti längre utan har en fullt fungernade budget som täcker allt .

Den som påstår något annat borde gå in och läsa deras budget och parti program..

Det är det folk inte gör. Folk läser i Aftonbladet att SD representerar ondskan och får en massa referenser till nazityskland upptryckta i ansiktet och eftersom folk inte gärna tycker om att tänka själv så anammar majoriteten de åsikter som torgförs flitigast. Sen struntar man i sånt som partiprogram och verkligheten. Samma människor sitter lustigt nog ofta hemma vid köksbordet och svär över samma problem som SD behandlar men de röstar på de gamla vanliga partierna eftersom vanans makt är stor och vad ska folk säga om det kommer fram att man röstat på SD? Det sociala stigmat ligger som en tung våt filt över nejden och folk är livrädda för att inte konsensus ska råda.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SD

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Wakuran skrev:Man flyger ut alla invandrare på inhyrda SAS-plan och hux flux har man 500 miljarder extra i kassan.


Tja, SD skulle kunna påstå det. I själva verket skulle ju själva flygandet kosta en hel del, och den långsiktiga vinsten skulle bli noll, eftersom alla invandrare långtifrån är samma sak som alla arbetslösa eller "problembarn". Jag jobbar med IT och har ett par kompetenta greker bland mina kollegor, ytterst få av de arbetslösa svenskar som finns skulle kunna sköta deras jobb (vi söker folk för det mesta, det är toksvårt att hitta). Många är pizzabare och taxichaffisar, många arbetslösa svenskar säger "men jag är ju högutbildad, jag tänker inte köra taxi eller laga mat" (där högutbildad ofta betyder att de har slängt bort några år av sina liv och statens pengar på att plugga filmvetenskap). Medans massor av de invandrade taxiförarna är arkitekter, ingenjörer eller läkare.

Politiker (även från de etablerade blocken) pratar ofta om "antalet jobb" och "antalet sysselsatta" som om de skulle vara på något sätt oberoende. När det i själva verket är så att ju fler som jobbar, ju fler jobbande behövs det!

För att förtydliga, det var en sarkasm.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jens-olof »

jedi tomas skrev:Sd har ju framfört en skuggbudget .
Bla vill dom ta 78 miljader ifrån invandring och lägga på sjukvården och pensionerna ,men även försvaret ska satsats på.
Så dom är inte enfråga parti längre utan har en fullt fungernade budget som täcker allt .

Den som påstår något annat borde gå in och läsa deras budget och parti program..


Vilket bara visar hur mycket noll koll de har! Den svenska sjukvården skulle
gå under om vi inte hade invandrarna, där hjälper inga pengar i världen, det
finne helt enkelt inte tilräcklgt med folk. Om tio år när förtiotalisterna börjar
verkligen ta plats i vården, så kommer vi att vara i stort behov av invandrarna.

Rent krasst, vi behöver fler invandrare för att klara oss inför 2030 eller så, annars
kommer en stor del av arbetskraften som behövs inom exportindustrin att vara
låsta inom vården. Det finns ingen framtid genom att titta bakåt, de röda stugornas
tid är förbi för de allra flesta och har så varit länge. Och hade vi inte haft den stora invandringen
under 40- och 50-talet, så hade vi inte haft det välståndet som vi idag, som vi tar så
självklart. Många SD;are kanske skulle minska läsningen om Karl XII och Gustav II,
och läsa nutidshistoria. Sedan kanske skulle de övergå att läsa demografi...

Ett beskrivning är här (strunta i att det är en sosse som skrivit, eller att den har några år
på nacken, den har i mittdelen en ganska bra sammanfattning av problemet;
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=16147

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Labrador Road 26 »

En sak som håller på att hända i Sverige nu som jag ser som lite oroväckande är att de två blocken mer och mer lanseras ihop, än som tidigare enskilda partier. Snart slutar vi som USA med två stycken falanger bara, och övriga utanför får inte det minsta att säga till om. Om tio år så sitter vi med partiet SVMP och partiet CFPKDM, hur kul blir det, eller bra. Jag hoppas verkligen detta samkörande slutar snart, en två-partistat är inget jag ser fram emot.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:... en två-partistat är inget jag ser fram emot.


Instämmer helt! Det är också en av orsakerna till att jag röstar på Piratpartiet!

För några år sedan (åtta? eller redan tolv?) var det också en bidragande orsak till att jag röstade på fp i stället för m, men som det ser ut nu är det inget jag kan rekommendera längre. Idag är en röst på fp lika med en röst på m, varken mer eller mindre. Kanske är det ännu inte för sent för mp att vara något mer än ett separat varumärke i s-koncernen, men vad gäller övriga "stödpartier" har jag gett upp.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

jens-olof skrev:Vilket bara visar hur mycket noll koll de har! Den svenska sjukvården skulle
gå under om vi inte hade invandrarna, där hjälper inga pengar i världen, det
finne helt enkelt inte tilräcklgt med folk. Om tio år när förtiotalisterna börjar
verkligen ta plats i vården, så kommer vi att vara i stort behov av invandrarna.

Isåfall är det ju lite synd att en stor majoritet av de invandrare som kommer består av människor som kastas rakt ut i bidragsberoende och miljonprogramsghetton. Om vi behöver invandringen för att kunna säkerställa vår fortsatta välfärd så måste vi börja sortera och prioritera de som kan tillföra landet något istället för att som nu bevilja PUT till vemsomhelst som slängt sitt pass och påstår sig vara fjorton år, helskägget till trots.

Det är dessutom lite lustigt att du påstår att vi behöver invandrarna för att det inte finns tillräckligt med folk i Sverige för att fylla arbetsplatserna inom vården när vi har massarbetslöshet framförallt bland ungdomar. Vad Sverige behöver är att få de redan befintliga invånarna i sysselsättning, inte att importera fler och bygga på bidragsberget.


jens-olof skrev:Och hade vi inte haft den stora invandringen
under 40- och 50-talet, så hade vi inte haft det välståndet som vi idag, som vi tar så
självklart.

Trams. I det härjade efterkrigs-Europa så är Sverige med sin oskadade infrastruktur och sin skog och sin malm en god påläggskalv för välstånd. Under femtiotalet hade många länder i Europa börjat snurra på och västerlandet levde i ett slags limbo, bättre än så här blir det inte var mångas åsikt. Så fortsatte det tills tidigt sjuttiotal när den schvung världsekonomin fått efter kriget börjat mattas av rejält. Oljekriser, oroligheter, krig och elände satte ytterliggare bromsklossar på välfärden. I detta läget tvingades den dåvarande socialdemokratiska regeringen att börja låna en massa pengar utomlands för att kunna fortsätta välfärden som börjat mattas av så pass att vanligt folk började känna av den. Det var denna eskalerande lånekarusell som ligger till grund för den gigantiska statsskuld som vi än idag betalar på. Det var nu man satte igång att skruva upp invandringen, först jugoslaver och finnar eftersom de behövdes i industrin och mot slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet folk från Mellanöstern i och med Iran/Irak-kriget. Dessa behövdes egentligen inte utan det var snarare humanitära skäl som låg bakom. Och sen har det bara löpt på. Kriget i Balkan, krig i Afrika och ännu mer krig i Mellanöstern.

Sverige tar i dagsläget in fler invandrare än vad USA gör, sett i procent med hänsyn tagen till folkmängden. Vi har hamnat i en återvändsgränd där invandringen har blivit en så het potatis och ropen om rasism så många att ingen vågar dra i bromsen trots att många andra europeiska länder börjat inse problemen som följer med blandkulturer och segregation. Hur ska man kunna säga att nu är det nog när man själv pekade finger och skrek om rasism för några år sedan när andra ansåg att det var nog redan då? För att behålla ansiktet så forsätter det, år efter år, miljon efter miljon, samtidigt som svensk massmedia skriker i högan sky om hur extrema rasister andra länder är när de förbjuder burkor eller kräver språktester. Faktum är att det vare sig är Danmark eller Frankrike som är extremisterna i sammanhanget, det är Sverige som bedriver en närmast oansvarig immigrationspolitik där mer eller mindre vem som helst är välkommen och där det är helt okej att via anhöriginvandring plocka hit hela familjen utan krav på att denna kan försörja sig själv. Vi har hamnat i ett läge där invandringen inte sker för Sveriges nytta utan av andra rent politiska skäl. Vi har hamnat i ett läge där kostnaden för det här sociala projektet vida överstiger nyttan, även om några hoppas att vi ska få investeringen tillbaka trots att kombinationen av bidrag och segregation i icke-svenska förortsenklaver inte direkt är gynnsamt för integrationen. Vi kan heller inte jämföra några tiotusental finnar och jugoslaver som dök upp på sjuttiotalet för att direkt slussas in i industrin med ett par hundratusen människor PER ÅR från MENA-området som flyttar direkt ut i förorter som är totalt avskurna från det svenska sociala samhället och där socialbidrag är enda födkroken. Bara kulturskillnaderna mellan en finne och en Irakier och hur väl dessa två respektive kulturer fungerar i ett västerländskt informationssamhället torde göra varje annan jämförelse överflödig.


jens-olof skrev:Många SD;are kanske skulle minska läsningen om Karl XII och Gustav II,
och läsa nutidshistoria. Sedan kanske skulle de övergå att läsa demografi...

Nu gör du dig skyldig till just det jag klagade på ett par inlägg upp, nämligen det fula retoriska knepet Guilt by Association (http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association), genom att klappa till med skinnskallehjälten Kalle Dussin och därigenom låta påskina att varje SD-are är en heilande hillbilly. Så är inte fallet. Faktum är att en mycket stor del av de jag känner både vad gäller familj och vänner antingen kommer att förstagångsrösta på SD detta året eller har röstat SD tidigare. Detta är inte några missanpassade rättshaverister som drömmer om en svensk stormakt eller sitter och glor på Viljans Triumf om kvällarna. Det är helt vanligt folk med utbildning, familj, arbete och sociala åtaganden. Vanligt folk, helt enkelt. Hyggligt folk. Alla är inte svenska av födsel och ohejdad vana. Däremot är alla rörande överens om att ett land av Sveriges storlek måste tänka på sig självt i första hand och inte tanklöst låta Sverige vara hela världens socialbyrå. Vi kan inte förbjuda Sveriges nationalsång på skolavslutningarna av rädsla för att någon "ska ta illa upp". Det är inte rätt att våra barn ska skämmas för att vara svenskar eftersom varje yttring av stolthet för fäderneslandet kan "kränka" någon annan. Varför ska inte våra barn få ta del av det Sverige vi växte upp i där man kunde röra sig fritt med kompisarna på skolan och i stan utan risk för att bli rånad eller "bötad" för fingerade förseelser. Vi upplever redan skott mot polishus, stenkastning på ambulanspersonal i förorterna och en makalös eskalering av de grova våldsbrotten. Varför ska vi acceptera detta och samtidigt inbilla oss att stenkastarna och polishusskyttarna kommer att växa upp och ta arbete på sjukhusen för att torka fyrtiotalisterna i baken när de ligger på sitt yttersta? Detta kommer inte att ske, så det är bättre att bromsa in vansinnet nu medan tid är än att låta det nå a point of no return.

Mina 2 cent...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Gammelsmurf skrev:Isåfall är det ju lite synd att en stor majoritet av de invandrare som kommer består av människor som kastas rakt ut i bidragsberoende och miljonprogramsghetton.


Har du siffror på det? Visst, väldigt många invandrare bor i "invandrartäta" områden från miljonprogrammet, men det löser vi inte genom att ta hit färre invandrare, det löser vi genom att avreglera bostadsmarknaden så att både invandrare och tjugondegenerationssvenskar och folk däremellan i större utsträckning kan välja sitt eget boende.

Och vad gäller bidragsberoendet tror jag faktiskt du är ute och cyklar, om du inte räknar bidragsfinansierad svenskakurs i några månader och därefter jobb som "rakt ut i bidragsberoendet".

Så fortsatte det tills tidigt sjuttiotal ... Oljekriser, oroligheter, krig och elände satte ytterliggare bromsklossar på välfärden. I detta läget tvingades den dåvarande socialdemokratiska regeringen att börja låna en massa pengar utomlands för att kunna fortsätta välfärden ...


Den analysen stämmer rätt bra, även om "rullar på, bättre än så här blir det inte" inte är vad folk tyckte då. Snarare räknade man -- och många räknar fortfarande -- med exponentiell tillväxt: Varje år ska vara några procent bättre än föregående år, annars är det kris (se gärna mer om det på The Crash Course).

Sverige tar i dagsläget in fler invandrare än vad USA gör, sett i procent med hänsyn tagen till folkmängden.


Gör inte alla civiliserade länder det? [8D] USA tar in väldigt få legala invandrare, och de illegala invandrarna från Sydamerika och Mexiko räknas väl inte? Ungdomsbrottslingar i de amerikanska storstädernas ghetton är väl dels "vanliga amerikaner", dels illegala invandrare söderifrån och dels ättlingar till svarta slavar (ofrivillig arbetskraftsinvandring? hur som helst var det många generationer sedan de "invandrade", och slavättlingar återfinns ju numera i alla samhällsskikt).


... en makalös eskalering av de grova våldsbrotten


Dels är jag inte helt säker på att vi faktiskt ser en makalös eskalering av de grova våldsbrotten, eller om det mer är frågan om annorlunda nyhetsrapportering (våldsbrott i uppsala eller göteborg rapporterades inte i någon större utsträckning i pressen i malmö eller stockholm för några decennier sedan, idag är varje våldsbrott från smygehuk till treriksröset en smaskig löpsedel i rikstäckande kvällspress, medans mer positiva lokalnyheter knappast rapporteras alls, ens lokalt). Och ska man se på de grova återfallsförbrytarna så är väl syrianer och afrikaner klart underrepresenterade i både Bandidos och Hells Angels ...
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jens-olof »

Man kan inte skälla på invandrarna för att Sverige misslyckats med sin integrering,
det är ett tvärpolitiskt misslyckande.
Och visst har vi en arbetslöshet, men den är idag, redan nu finns det arbetskraftsbrist
inom vissa områden, och den kommer att öka, sjukvården är ju ett bra exempel. Det är
så jag vill peka på hur man ska se på invandringen, inte hur det såg ut igår, idag eller i morgon,
utan vilken nytta vi har av dessa människor om tio år. Ett bra exemplet är Iranier som flyttade
hit för ett antal år sedan. Visst förekommer det rötägg där, precis som i alla andra grupper,
men om man ser det som att vi har fått hit ett antal utbildade människor som inte kostat
Sverige något i form av dagis, barnbidrag, utbildning osv, så är det totalt sett rena vinsten,
om man ser det över hela livsperioden. Hade vi utnyttjat dessa bättre än att göra dem till världens
bäst utbildade taxichaufförer, så hade det varit ännu lönsammare..

Roligt att du påpekar "Guilt-by-association" för att senare peka på rötäggen i förorten som
exempel på invandrare... Faktum är, om man inte ser på vilken etnisk bakgrund brottslingar har,
utan vilken social nivå man lever på, så är invandrare inte överrepresenterade i brottsstatistiken,
totalt sett. Lösningen är givetvis att se till att folk får kompletterande utbildning och vettig
sysselsättning fortast möjligt. Och oavsett vad man tycker om invandrare, så behöver vi dem,
det är sund samhällsekonomi helt enkelt, även om man kan stirra sig blind på kostnader.
Att jämföra med USA är ointressant, eftersom de har en stor (illegal) invandring söderifrån,
som dessutom ofta har stora barnkullar. Jämför hellre med länder som Japan eller Italien,
som kommer att få akuta problem ganska snart. Eller varför inte Norge, som redan idag
tar bl a vår sjukvårdpersonal, vilken situation kommer de att befinna sig om tio år? Och försök
gissa varifrån de då försöker ta (utbildad) personal...

Eftersom du pekar på historien, så har du rätt i att Sverige klarade sig utmärkt genom att
inte vara med i kriget. Men det var ju därför som vi då saknade arbetskraft och tog in stora
grupper från f d krigförande länder. Finnar, jugoslaver, greker, italienare m fl. Det bidrog
även oerhört till kvinnans hyfsat starka ställning i Sverige, för även dessa behövdes i
arbetslivet, först inom industrin, senare allt mer i vård, omsorg, skola. Det är bland annat därför
Sverige var så tidiga med dagisplatser och ökade barnbidrag, så att det skulle vara möjligt
att både föda många barn och dessutom kunna arbeta mellan ungarna.
Att vi senare fick ta emot många Jugoslaver berodde på att vi redan hade en stor minoritet av dessa,
och visst har du rätt, huvudskälet var humanitärt, fast medmänsklighet ser jag inget fel i, i synnerhet
när det är långsiktigt ekonomiskt lönsamt.

Vad det gäller kommentaren om Karl XII osv, så var det knappast väljarna jag tänkte på,
utan SD;s politiska representanter som ofta är påfallande väl pålästa i ämnet. Väljarna är
ofta proteströstare mot de etablerade partierna, och som protest har jag förståelse
för dem, för livet har ju inte blivit enklare, så det är naturligt att man lockas till de som
har enkla, raka svar, typ SD. Man faller ju hellre för ett rakt besked (oavsett sanninghalt), än
en komplicerad verklighet. Fast de skyller en jäkla massa på invandrarna. Men vad ska
Norge skylla på med sina enorma problem med knark och våld? Finnarna med alkohol och
vapen? De har ju relativt sett knappast någon stor invandring?? (visst ja, de skyller ju också
på invandrarna, så det är ju därför de knappt tar emot några!) Noterade du ovanför varifrån
Norge tar sin sjukvårdpersonal? Finland tar dem f ö från ex-soviet...

För övrigt, så kanske jag ska ta grunden till mina åsikter; Ersättare i landstinget (8 år),
suttit i östergötlands polisstyrelse, nämndeman i tingsrätt (12 år), kammarrätt (4 år),
Socialnämnden och dess behandlingsutskott (vilket bl a innebär att jag läser samtliga handlingar
och tar beslut om alla ensamkommande flyktingbarn till Norrköping). Har alltså fått
massor av föredrag/information från oberoende forskare/ekonomer/poliser osv.
(Jo, jag har familjemedlemmar som jobbar på Migrationsverket också, fast det räknas
väl egentligen inte i detta sammanhang...)

Jens
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

jens-olof skrev: Och visst har vi en arbetslöshet, men den är idag, redan nu finns det arbetskraftsbrist inom vissa områden, och den kommer att öka, sjukvården är ju ett bra exempel.
Jens



Min sambo jobbar inom sjukvården och det har kommit en del invandrare där, MEN dom sjuka vill inte ha med dom att göra pga att dom är täckta med slöja så dom inte kan se dom och om man ser till smittspridningen så är det väl inte så bra att gå med långa slöjor ( i vården ska man vara klädda på ett vist vis för att begränsa smittan)

jens-olof skrev: vilken nytta vi har av dessa människor om tio år. Ett bra exemplet är Iranier som flyttade
hit för ett antal år sedan. Visst förekommer det rötägg där, precis som i alla andra grupper, men om man ser det som att vi har fått hit ett antal utbildade människor som inte kostat Sverige något i form av dagis, barnbidrag, utbildning osv, så är det totalt sett rena vinsten. Hade vi utnyttjat dessa bättre än att göra dem till världens bäst utbildade taxichaufförer, så hade det varit ännu lönsammare..
Jens


Skitbra , synd att det inte utnyttjas!!!!! Det är rätt kul att jobba ihop med utbildade Kirurger,mattematiker och fysiker på en camping. Sen att man kan hoppa på en buss och bli körd av professor i Kemi. Sen att det dröjer 10-15 år innan vi har användning av dom gör inget.



Kompisens grabb har inte haft ett enda fast jobb sen han slutade skolan utan det är bara tillfälligt. Han är 28 år idag. Hur många han sökt vet han inte. Arbetsbrist??? Var??? Inte norr om Sthlm.

Nu ska vi bli rasistiska [:(]
Han var till Scania i Södertälje och tittade på arbete, det var inga fel på jobbet men boendet Enda lägenheterna som fanns med billig hyra var i ett invandrar områden. Som han sa, blir det upplopp där blir jag det första som lynchas. Han vågade inte ta jobbet och flytta. han frågade efter annat boende det var bara insatts lägenheter som gällde då och dom var svindyra.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Piratpartiet

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Man flyger ut alla invandrare på inhyrda SAS-plan och hux flux har man 500 miljarder extra i kassan.


Fast nu blandar du väl allt ihop Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna? SD vill ju eller har i alla fall gått ut med att de vill minska invandringen och alltså inte skicka tillbaka.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

lite skillnad på Nd ,dom är ju en ren nazist parti.
Sd är inte en nazist parti,känner många som röstade på dom ,och det är inga nazister.
Dom jag kände förra valet kom ifrån s,m,mp.
Skulle nog inte vilja kalla dom partierna för nazister.

Felet med s är att dom gått från arbetar parti till mer höger parti ,vilket gör att arbetarna tar distans till dom ,då dom inte upplevs företrädda dom längre .

Sedan ha typer som mona sahlin och göran persson där ,gör inte saken bättre.

Det finns en slant att spara på Eu,ca 100-500 miljader ,där ingår bla medlems avgiften .
Lägg dom pengarna på sjukvården och pensionen ,men även på dom arbetslösa så dom får en a-kassa värd namnet ,nämligen 90 procent av sin lön och ett tak på 30000 kr .

Inavandringen är ett het ämne ,det beror på det inte funnits en invandrar politik ,utan bara kom ,sedan tar vi problemen och kostnaderna sedan.
Det har varit så sedan 70 talet.

Först ska alla svenskar ha jobb som bor i landet ,både utlands födda och infödda ,sedan kan vi fundera på ta in fler om det behövs .
Att ta hit folk låta en del gå på bidrag är inget som är till nytta varken för oss eller för dom,och det kan knappast va en värdig mäniskovärde.

När man komme rhit så ska man inte bli plcerad och vänta ett-2 år på någon gammal förläggning .
Tvärtom .
Dom första 16 månadera ska man gå både på pratikplats på det yrka man har ,samtidigt som man pluggar svenska i tal och skrift .
På det visset kommer man in i samhället direkt .
Miss sköter man det ,eller lämnat falska information om sig själv å blir man utvisad för all framtid .
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

jedi tomas skrev:Sd är inte en nazist parti,känner många som röstade på dom ,och det är inga nazister.


Man blir inte mindre nazistsympatisör bara för att man inte själv tycker att man är det.

Röstar man på SD och inte vet vad man röstar på, så är det nästan ännu värre än att vara uttalat främlingsfientlig och nazistisk. I det senare tar man i alla fall ställning och står för sin åsikt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

jedi tomas skrev:Dom första 16 månadera ska man gå både på pratikplats på det yrka man har ,samtidigt som man pluggar svenska i tal och skrift .
På det visset kommer man in i samhället direkt .
Miss sköter man det ,eller lämnat falska information om sig själv å blir man utvisad för all framtid .


Jag tycker att vi kunde ha årliga svenskaprov för alla, såväl invandrade som infödda svenskar, och missar man dem åker man ut. Samma regler skall naturligtvis gälla för alla! [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

rkaj skrev:Har du siffror på det? Visst, väldigt många invandrare bor i "invandrartäta" områden från miljonprogrammet, men det löser vi inte genom att ta hit färre invandrare, det löser vi genom att avreglera bostadsmarknaden så att både invandrare och tjugondegenerationssvenskar och folk däremellan i större utsträckning kan välja sitt eget boende.

En snabb googling gav detta:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/in ... 855107.svd

Det tar sju år i genomsnitt för en nyanländ invandrare innan han är självförsörjande. Detta gäller männen. Kvinnornas kurva är betydligt längre. Efter fem år i Sverige står nästan två av tre invandrarkvinnor fortfarande utan arbete. En klar majoritet, alltså. Omkring var fjärde invandrare har efter nio år i Sverige fortfarande inte hittat sitt första jobb.

Länken ovan är väldigt intressant eftersom den även visar att invandringen som den skötts i Sverige har inneburit en belastning på svensk ekonomi de senaste decennierna. Vi talar alltså om en situation som innebär att vi inte vet var vi ska göra av de som redan är här och likväl planerar vi att ta in ännu fler under förespeglingen att de ska rädda välfärden. Att importera mängder av människor och sen varken utnyttja deras arbetskraft eller få in skattepengar på deras arbete är inget annat än en ren förlustaffär som tär på ekonomin. Bara under 1999 beräknades invandringen kosta skattebetalarna 267 MILJARDER och detta är bara för ett enda år som dessutom ligger mer än tio år tillbaka i tiden, innan krigen i Afghanistan/Irak och därpå följande tillströmning av nyanlända. Lars Jansson, universitetslektor i företagsekonomi, skriver gällande exempelåret 1999 att:
- En indikation är att 74 procent av hela invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering. Invandrarna betalade knappt 11 procent (117 mdr 1999) i skatter trots en befolkningsandel på drygt 20 procent.
Länk: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/va ... _61728.svd

Det är hutlösa siffror.


rkaj skrev:Dels är jag inte helt säker på att vi faktiskt ser en makalös eskalering av de grova våldsbrotten, eller om det mer är frågan om annorlunda nyhetsrapportering (våldsbrott i uppsala eller göteborg rapporterades inte i någon större utsträckning i pressen i malmö eller stockholm för några decennier sedan, idag är varje våldsbrott från smygehuk till treriksröset en smaskig löpsedel i rikstäckande kvällspress, medans mer positiva lokalnyheter knappast rapporteras alls, ens lokalt). Och ska man se på de grova återfallsförbrytarna så är väl syrianer och afrikaner klart underrepresenterade i både Bandidos och Hells Angels ...

Brottsförebyggande Rådet publicerade i vintras en undersökning som visar att våldsbrotten eskalerat ordentligt under de senaste tio åren.
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=3&id=321

Antalet anmälda brott ökade med 15% och kurvan för rena våldsbrott liknar en bättre störtloppsbacke bara de senaste tio åren. Det tycker åtminstone jag är en rejäl ökning under en så kort period som tio år.

Man kan ju undra om det är en slump eller om det är relaterat till det vi talar om här.


rkaj skrev:Gör inte alla civiliserade länder det? [8D]

Jag har dessutom för mig att vi tar in flest invandrare i Europa, sett till vår befolkningsmängd.


jens-olof skrev:Ett bra exemplet är Iranier som flyttade
hit för ett antal år sedan. Visst förekommer det rötägg där, precis som i alla andra grupper,
men om man ser det som att vi har fått hit ett antal utbildade människor som inte kostat
Sverige något i form av dagis, barnbidrag, utbildning osv, så är det totalt sett rena vinsten,
om man ser det över hela livsperioden. Hade vi utnyttjat dessa bättre än att göra dem till världens
bäst utbildade taxichaufförer, så hade det varit ännu lönsammare..

När vi nu inte gör detta så finns det ingen anledning att ta in fler. Snarare gäller det att se till att utnyttja den kapacitet som finns först, innan man tar in fler och fyller på bidragsberget/taxinäringen.

Dessutom så är myten som den invandrade professorn som kör tunnelbana i Sverige inte hela sanningen. Enligt Borlänge Kommuns kartläggning i länken:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/in ... 855107.svd

... var 53% av de nyanlända under förra året analfabeter. Det var bara förra året. Sannolikt gäller ungefär samma siffror detta året, 2007, 2005 och så vidare. Jag har svårt att ser hur Sverige ska ha ens långsiktig nytta av att importera en stor mängd vuxna människor som inte kan läsa eller skriva och tro att dessa kommer att vara svaret på framtidens eventuella problematik där utbildad arbetskraft kan komma att saknas.

jens-olof skrev:För övrigt, så kanske jag ska ta grunden till mina åsikter; Ersättare i landstinget (8 år),
suttit i östergötlands polisstyrelse, nämndeman i tingsrätt (12 år), kammarrätt (4 år),
Socialnämnden och dess behandlingsutskott (vilket bl a innebär att jag läser samtliga handlingar
och tar beslut om alla ensamkommande flyktingbarn till Norrköping). Har alltså fått
massor av föredrag/information från oberoende forskare/ekonomer/poliser osv.
(Jo, jag har familjemedlemmar som jobbar på Migrationsverket också, fast det räknas
väl egentligen inte i detta sammanhang...)

No offence, men det där känner jag är lite ohederlig argumentation. Norrköping är en stad som inte kommer i närheten av de problem som finns i städer som Stockholm, Göteborg och framförallt Malmö. För oss som bor i Malmöområdet är deras problem även våra då avstånden inte är större än att man kan ta sig till alla möjliga orter i hela södra och västra Skåne med bil på mindre än en timme. Närheten till Köpenhamn gör även att brottsligheten och kulturkrockarna är betydligt större här än i Östergötland. Områden som Rosengård, Lindängen m.fl. är inte trevliga om kvällarna och många malmöiter ser Malmö som en förlorad stad. Det säger en del.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:
jedi tomas skrev:Sd är inte en nazist parti,känner många som röstade på dom ,och det är inga nazister.


Man blir inte mindre nazistsympatisör bara för att man inte själv tycker att man är det.

Röstar man på SD och inte vet vad man röstar på, så är det nästan ännu värre än att vara uttalat främlingsfientlig och nazistisk. I det senare tar man i alla fall ställning och står för sin åsikt.


Anser du att alla vänsterpartister är kommunister också eller?

Inte ens Nd brukar räknas som nazister.

I och för sig är det kanske inte omöjligt att det finns nazister som röstar på SD, men i så fall röstar de nog inte som de tycker. Jag är inne på ett annat forum (Flashback) ibland och jag får uppfattningen att de nazister som skriver där ogillar SD och deras politik ganska mycket.
Skriv svar