Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, då var den första sidan till det tänkta nya Allan Kämpe-albumet färglagd.
Några små korrigeringar/förbättringar finns att göra innan sidan är helt klar...

Sidan finns att beskåda på Atelje Dreamtime -serietecknarstudios websida:
http://www.ateljedreamtime.net/AllanKampe.htm

Det återstår att införa textbubblor (jag tycker för övrigt att den grafiska skönheten
hos en seriesida många gånger förstörs av de så nödvändiga pratbubblorna).

Ett provisorisk försök med pratbubblor på nedre halvsidan har jag dock gjort.

Den något knöliga arbetsgången med att färglägga den första stora bilden
kan man också se på websidan.

Kom gärna med kommentarer eller funderingar om inledningen till det nya
Allan Kämpe-äventyret.
Senast redigerad av 14 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gång.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ser ju sanslöst coolt ut. Fantastiskt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Wakuran »

Nu blir jag nyfiken på hur "originalfärgläggningen" var. Har du någon scan på en sida så man ser hur färgläggningen var då serien först publicerades? (Nu verkar det mesta ha publicerats i svartvitt, iofs, men det kan ju inte gälla för allt bevarat material.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag måste erkänna att jag tycker det är sanslöst roligt arr färglägga med min wacomritbräda just nu! Och om jag kan få serien att bli sanlöst cool så är mitt mål uppnått!

Mig veterligen finns endast ett Allan kämpe-avsnitt publicerat i färg (det första från 1943).
länk till bildexempel här:
http://www.allankampe.net/AllanKampeoch ... nB1B22.htm

Däremot vet jag att i Danmark under namnet Allan Strong publicerades fler avsnitt i färg.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Peral »

Bravo, ser bra ut! Får jag fråga tänker du publicera den i stripform? Anledningen att jag frågar är att jag själv hade ett projekt i stripform som var på väg att publiceras i dagstidningar. Det föll på ersättningsfrågan och att på att min kontaktperson slutade på företaget. I efterhand kan jag nog tycka att det var lika bra, för jag gillar inte att teckna strippar! (Det är alltför begränsade) Hur ser du på den frågan
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tänker försöka få Allan Kämpe publicerad på alla tänkbara sätt. Jag tecknar ju förstås serien med av sikt att den ska bli publicerad med helsidor i albumformat, men har också börjat redigera om serierutorna till dagstrippar (blir cirka 2 st per albumsida).
Det vore toppen om serien kunde få en bredare publik i dagstidningar igen som den hade en gång 1945-57 (i bl.a. Morgontidningen, tror jag det var, bytte sedan namn men var en socialdemokratisk tidn.).
Men för att få full behållning av serien ska den naturligtvis avnjutas i kvalitetsalbum tycker jag!
Men skulle andra serietidningar vilja trycka det albumslånga äventyret (62 sidor) uppdelat på flera kortare episoder är jag öppen för det också.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Peral »

Jag undrar hur det går med Allan Kämpe projektet?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Allan Kämpe »

Det går stadigt framåt, men naturligtvis inte lika snabbt som jag skulle önska. Jag har skissat layoutsidor för mer än halva albumet. Färgläggningen, som är väldigt spännande att göra, tar lång tid att göra. Hoppas dock kunna snabba upp färgläggning m.m. allt eftersom.

Ska försöka lägga upp lite fler smakprov på nytecknat från albumet inom kort...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Peral »

Kul att ha dig tillbaka från semestern. Hur går det med vår Kämpe?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, det går framåt med med Allan Kämpes öden och äventyr...
Jag har tänkt att visa lite valda glimtar av serien i slutet av den här veckan.
Återkommer alltså snart med bilder...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Första sida till Allan Kämpe-album färglagd

Inlägg av Peral »

Det skall bli intressant att se!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Allan Kämpe - besök Hjärnstrustens historiska sal

Inlägg av Allan Kämpe »

Gör ett besök på Hjärntrustens bas och titta in i den historiska salen där ärkeskurkarna hänger på väggarna (ja, inte själva skurkarna utan tavelporträtt av dem).
Under textavsnittet om seriens bakgrund finns några skisser på hur den historiska salen ser ut...
http://www.ateljedreamtime.net/Serienshistorik.htm
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - gör ett besök i Hjärntrustens historiska sal

Inlägg av Allan Kämpe »

När jag ändå är i gång så vill jag guida er till en inblick i de fantastiska vapen och uppfinningar som Hjärntrusten använt sig av genom åren:
http://www.allankampe.net/Uppfinningarvapen.htm

Eller varför inte kolla in flygmaskiner och farkoster:
http://www.allankampe.net/Farkosterochflygmaskiner.htm

Byggnader och miljöer:
http://www.allankampe.net/Byggnaderochmiljoer.htm
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Här kommer de första fem sidorna med text (dock ingen färgläggnig ännu utom den första sidan).
Jag tror jag varit lite inkonsekvent med den provisoriska textstorleken men jag hoppas det ska gå att läsa ändå...
http://www.ateljedreamtime.net/OriginalA3medtext.htm
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Coolt. Men om du ska ta den hela vägen måste du nog fixa mera professionella textbubblor, med ett riktigt typsnitt.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Marhulken »

mikaelbergkvist skrev:Coolt. Men om du ska ta den hela vägen måste du nog fixa mera professionella textbubblor, med ett riktigt typsnitt.

Själv tycker jag att handskriven text alltid ger ett betydligt mer professionellt intryck än maskinskriven. Likaså ser det oerhört amatörmässigt ut när bilderna är datorfärglagda. Jag skulle rent ut sagt vilja påstå att det förstör hela serien och jag tappar nästan helt och hållet lusten att läsa/kolla på serien (särskilt om grundteckningarna i sig inte håller måttet). Konstigt nog verkar de flesta (iaf här på forumet) tycka precis tvärtom.

Edit: Oj, insåg nu att du - mikaelbergkvist - nog syftade på den text som redan var datorskriven. Aja, hursomhelst, det gör ingen skillnad i vad jag skrev.
Senast redigerad av 1 Marhulken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, det ska självklart införas professionellt snygga textbubblor på de färdiga färgsidorna. Jag la bara upp dessa provsidor för att alla på serieforum skulle få se hur inledningen av serien med dialog är tänkt.
Jag är dessutom lite kluven till att visa de skissade A3-originalen eftersom jag tycker de är så långt ifrån det färdiga resultatet. I och med att serien är tecknad med sikte på färgläggning så blir det väldigt lite svärta/blyerts, speciellt på de sidor som visar det arktiska landskapet. Det blir liksom en helt annan bild när färgen kommer till.
När det gäller datorfärgläggningens avigsidor håller jag både med och inte med...
Hur kan jag nu göra det? Jo, ifall datorfärgläggningen är gjord med avsikt att få fram en tredimensionell känsla så är det väldigt svårt att få till det bra och färgläggaren måste vara väldigt skicklig om det inte ska se lite plastigt och konstigt ut.
Men om man i stället väljer platt färgläggning med enhetliga färgfält och inte använder för skrikiga färger så tycker jag det kan bli mycket bra. Det är denna platta färgläggning jag försökt mig på på sida 1 av Allan Kämpe. Så egentligen tycker jag inte det handlar så mycket om datorfärgläggning kontra manuell färgläggning (t.ex akvarell) utan hur den görs i respektive medium.
Textning för hand kan jag nog hålla med om att det är att föredra om det görs av en proffessionell textare då
datortextningen tenderar till att kännas väldigt stel och monoton. Men det är möjligt att det finns något typsnitt som trots allt gör läsupplevelsen lite mer levande...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Ytterligare två skissade A3 original har fått pratbubblor:
http://www.ateljedreamtime.net/OriginalA3medtext.htm
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Rosen »

Marhulken skrev:Likaså ser det oerhört amatörmässigt ut när bilderna är datorfärglagda. Jag skulle rent ut sagt vilja påstå att det förstör hela serien

Finns det någon i seriebranschen som inte färglägger på dator numera?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar