Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag skulle tippa på att det är väldigt få som gör det numera eftersom det går så mycket snabbare och enklare med ritbräda. Några som färglade album manuellt (användande akvarell) med bravur var t.ex. Bourgeon (Resande med vinden m.m.) och Jan-Åke Winqvist (Det nya folket - cro magnon).
Men det tar ju på tok för lång tid och är lätt att det blir fel... man måste måla bra på första försöket, så att säga.
Därför är wacomritbrädorna en välsignelse och med rätt ritprogram borde det kunna gå att få till en "naturlig look" utan den där artificiella känslan...
Senast redigerad av 2 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Rosen skrev:
Marhulken skrev:Likaså ser det oerhört amatörmässigt ut när bilderna är datorfärglagda. Jag skulle rent ut sagt vilja påstå att det förstör hela serien

Finns det någon i seriebranschen som inte färglägger på dator numera?


Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är få som är kapabla att avgöra om något är handkolorerat eller datorkolorerat numera. Vill man att det ska se handkolorerat ut är det en ganska smal sak att fixa i datorn. Ska vi gissa att 99% av alla serierutor numera är färglagda i dator?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Tex Murphy »

Ber att få komma med ett litet tips eftersom diskussionen nu handlar om färgläggning. Det var ett tag sedan jag köpte Photoshop User senast, men det senaste numret ser lite intressant ut - huvudartikeln handlar nämligen om att färglägga serier. Tidningen finns i välsorterade tidningsbutiker, och även via t ex Press-stop på webben.

Observera att jag inte vet när tidningen kom ut, så den som vill köpa detta nummer bör inte vänta för länge. Det kan vara så att ett nytt nummer är på väg ut snart. Tyvärr är Photoshop User rätt dyr, 179 kronor om man beställer från Press-Stop, 169 kronor i butik.

Bild
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av pogono »

Jag önskar jag kunde säga en sak till alla färgläggare i världen: Ta det lugnt med högdagrarna.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack så mycket för det fina tipset! Det ser ju väldigt intressant ut! Jag ska genast försöka få tag i tidningen!!!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Kan du förklara närmare vad du menar med högdagrarna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Wakuran »

Är det samma som "gradients", eller?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Högdager är highlights. Motsats till skugga/shadow. Shadow/Midtone/Highlight. Vid färgläggning (och gråskalor) pratar man om värden (values) där högdager är de ljusaste partierna av de ljusa avsnitten.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av pogono »

Bild
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Allan Kämpe - de första 5 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Marhulken »

APenny4YourThoughts skrev:
Rosen skrev:
Marhulken skrev:Likaså ser det oerhört amatörmässigt ut när bilderna är datorfärglagda. Jag skulle rent ut sagt vilja påstå att det förstör hela serien

Finns det någon i seriebranschen som inte färglägger på dator numera?


Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är få som är kapabla att avgöra om något är handkolorerat eller datorkolorerat numera. Vill man att det ska se handkolorerat ut är det en ganska smal sak att fixa i datorn. Ska vi gissa att 99% av alla serierutor numera är färglagda i dator?

Själv läser jag mest gamla serier från 70- och 80-talet, även om jag uppskattar en del nyare serier (trots att de är datorfärglagda), så jag har ingen jättekoll hur det är på just seriefronten med den saken. Jag förmodar att i princip inga av dagens serier färläggs för hand, vilket är tråkigt, för jag märker iaf en stor skillnad (kan vara så att jag tänker mer på detta än andra, eller att jag helt enkelt är väldigt konstintresserad... alltså den typen då man målar, med pensel). Synd att hastighet/kvantitet väljs före, vad som i mina ögon anses som, kvalitet. För jag tycker som sagt att det är en rejäl skillnad.

Och för att anknyta till ämnet igen. Varför inte göra Allan Kämpe i svartvitt? Det tror jag skulle vara det överlägset snyggaste och stilfullaste.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag kan hålla med om att sättet Semitjov tecknade Allan Kämpe på i svart/vitt var mycket snyggt. Men idag skulle det vara mycket svårt att få en nytecknad version av Allan Kämpe publicerad om man gjorde den i svart/vitt.
Dessutom gjorde Semitjov den i färg också (i det första avsnittet) och det var mycket tjusigt i mina ögon. Så jag tror absolut på en snyggt färglagd Allan Kämpe. Och jag tror att det visst går att färglägga på ett konstnärligt högkvalitativt sätt med ritbräda. Framtiden får förstås utvisa hur lyckat resultatet blir...
Tilläggas kan att jag också är den konstintresserade sorten som färglägger med pensel när det gäller oljemålningar och ibland nån akvarell. Men är det gäller serieskapande idag är det helt enkelt så pass effektivt och smidigt att använda den nya tekniken i form av ritbräda att det skulle kännas lite märkligt att göra arbetet manuellt.
Men det är möjligt att jag kommer att pröva på någon gång i framtiden att färglägga en serie med akvarell, bara för att ha testat den varianten också...men jag är rädd att varje seriesida kommer att ta en hiskelig tid...
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det är en smakfråga och det går aldrig att göra alla nöjda.
Det viktiga är att man själv är nöjd, och framför allt att man känner att man förmedlar storyn som man tänkt den.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Rosen »

APenny4YourThoughts skrev:Högdager är highlights. Motsats till skugga/shadow.

Extremt exempel: Richard Corben. Toningarna i hans bilder bygger huvudsakligen på högdagrar - hans skuggor är kolsvarta.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Wakuran »

Aaahh, Corben. Som jag förstått hans teknik, så räknar han först ut vilka färgnivåer han ska lägga i en bild för att det ska bli snyggt. Sedan så ritar han samma bild fyra separata gånger i olika grundfärger (svart, cyan, magenta, gul), som sedan trycks tillsammans.

Det är iallafall så som jag uppfattat saken, läste någon artikel någonstans. Nåja, snyggt blir det iallafall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Högdager är highlights. Motsats till skugga/shadow.

Extremt exempel: Richard Corben. Toningarna i hans bilder bygger huvudsakligen på högdagrar - hans skuggor är kolsvarta.

Läste för väldans länge sedan att Corben hade en udda metod för färgläggning. Att all färgen lades på via reprofotografering, exakt hur och om detta stämmer för samtliga av hans grejer vet jag tyvärr inte.

EDIT: Verkar som Wakuran och jag kanske läst samma artikel, därav likheter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag kommer ihåg att jag läste Corben´s Den (hette väl serien?) i Heavy Metal på 80-talet. Hade även ett album med serien utgivet av (Medusa förlag?). Mycket underhållande serie även om jag störde mig lite på att karln sprang omkring spritt språngandes naken hela tiden och slogs mot diverse monster m.m.
Tyvärr har jag sålt nästan allt i min seriesamling utom Allan Kämpe och en del andra SF-serier. Men man får väl se det från den ljusa sidan. Nu får jag en anledning att börja botanisera i seriebutiker och försöka samla på mig godbitar som jag varit oförsiktig nog att sälja så att jag får ett fylligt serie-referensbibliotek igen.
Överst på inköpslistan står Bluberry, Bernard Prince och Thorgal på svenska eller danska...
Men vad skulle man kunna tänka sig som bra inspirationskällor för Allan Kämpe? Vad finns det för bra tecknad science fiction med trovärdig och spännande handling i serievärlden idag (eller det förflutna)?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Allan Kämpe skrev:Men vad skulle man kunna tänka sig som bra inspirationskällor för Allan Kämpe? Vad finns det för bra tecknad science fiction med trovärdig och spännande handling i serievärlden idag (eller det förflutna)?

Blixt Gordon av Alex Raymond och senare Dan Barry (var det väl, om jag inte minns fel) är förstås given. Kanske även Jeff Hawke av Sydney Jordan.
http://www.comicvine.com/jeff-hawke/29-24216/
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Hawke

Just Heavy Metal har annars kört rätt flitigt med SF-serier av skiftande slag. Kanske även Inkalen av Jodorowsky/Moebius, Metabaronerna av Jodorosky/Gimenez och Burton & Cyb av Ortiz/Segura kan ge inspiration. Dynamite kör tydligen Buck Rogers igen, så även den gamla pulphjälten kan nog vara av intresse.
http://www.comicvine.com/buck-rogers/29-52202/
http://www.comicvine.com/buck-rogers/49-7054/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Wakuran »

Jeff Hawke kan jag hålla med om. Rätt intelligenta manus och snygga rastreringar. Också litet "gammaldags" känsla som kan passa i sammanhanget.

Om man ska prata moderna serier verkar annars Starstruck av Elaine Lee och Michael Kaluta vara rolig. Den verkar ha en hel del drifter med SF-stereotyper och könsklichéer. Har tänkt läsa den ett tag nu, men har inte blivit av än.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - de första 7 sidorna med pratbubblor!

Inlägg av Allan Kämpe »

Det blir väldigt tydligt hur bildupplevelsen blir totalt annorlunda när en skissad sida får färg i det här exemplet med sida 6. Välkomna till frökapselkammaren...
http://www.ateljedreamtime.net/Fargoriginal.htm
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - Sida 6 färglagd (nästan klar)

Inlägg av Allan Kämpe »

Nästan klar med färgläggningen av sida 6 (och det mesta går i grönt...):
http://www.ateljedreamtime.net/Fargoriginal.htm
Skriv svar