Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Snabbfrågor

Inlägg av AndersL_ »

Om ni har mindre frågor eller funderingar över sådant som ni vill veta om serier, serietecknare, m.m. så är ni välkomna att posta i den här forumtråden. [:)]
Den är inte tänkt för längre diskussioner, utan snarare om ni vill ha ett snabbt och tydligt svar på någonting som ni tror att någon av de övriga forummedlemmarna känner till.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag har en fråga som spindelmannenintresserade personer kanske kan svara på: Jag vet att det finns flera olika Spindelmannentidningar i USA (Amazing Spider-Man, Ultimate Spider-Man, m.fl.). Däremot känner jag inte till vilken av dessa tidningsserier som de senaste årens svenska spindelmannenäventyr kommer ifrån. Framförallt de riktigt bra äventyren, som nr 6-8/05. Är det blandat, eller kommer samtliga enbart från Amazing Spider-man, så att det räcker med att ladda ner dessa för att läsa dem?
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

På första sidan står det alltid angivet vilka amerikanska tidningar serierna är hämtade ifrån [:)]
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hejsan alla forumister, när jag föreslog den här tråden var det just för den typen av frågor som tas upp i trådarna om Kalle Anka Pocket och Herman Hedning i denna avdelning. Tänkte att det kunde vara bra med lite reklam för denna tråd så den används.

Passar på att slänga in en fråga också. Har Jaime Hernandez serier (Love & Rockets) publicerats någon annanstans än i Epix-tidningarna i Sverige?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det någon som vet under vilken period som Semic gav ut album i Trumfserien?

Var den menad som en budgetlinje, då albumen är av något mindre format och eventuellt också billigare papper?

Hur många album gav de ut under denna "label"?

Var det uteslutande fransk/belgiska serier som publicerades i Trumfalbumen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Alla titlar + omslag finns på

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=trumfserien

Superbilligt gjorda album, måste varit mycket billigare att köpa än Lucky Luke Asterix och Tintin som väl var de enda albumen som kom ut vid den tiden.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Såg att det kommit ut en inbunden X-men bok på svenska! Marvelklubben 610 tror jag att det var. Då är frågan, innehåller den några nya serier, eller har alla redan publicerats i Sverige? Har tyvärr inte hunnit läsa så mycket av mina X-men serier, men kände direkt igen ett par av dem. Någon här som har koll? Känns inte lönt att spendera 250 kr på ngt jag redan har.
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Jag har boken, och jag tror att allt publicerats. Jag känner igen serierna, och jag har köpt mkt lite amerikasnkt innan så... Jag kan ju kolla upp...

* X-Men (vol. 1) nr 141 (januari 1981): "Days of Future Past"
* Uncanny X-Men nr 142 (februari 1981): "Mind Out of Time"
* Uncanny X-Men nr 174 (oktober 1983): "Romances"
* Uncanny X-Men nr 175 (november 1983): "Phoenix"
* New Mutants Special Edition nr 1 (december 1985): "Home Is Where the Heart Is"
* X-Men Annual nr 9 (december 1985): "There Is No Place Like Home"
* Uncanny X-Men nr 205 (maj 1986): "Wounded Wolf"

Tecknar gör John Byrne, Paul Smith, John Romita Jr, Arthur Adams och Barry Windsor-Smith.
Tuschar gör Terry Austin, Bob Wiacek och Mike Mignola.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Jag kände också igen ett par av dem direkt, och iom att jag inte läst igenom allt mitt X-men material ännu så finns det en risk att allt redan gets ut. Har kollat runt på nätet och det verkar vara flera som säger att de redan läst alltihop. Har du tid att kolla upp det så vore det super! [:)]

Får väl införskaffa den om/när det blir rea, bara för att ha den [V]

En fråga till:

Någon här som vet i vilka nummer av Fantastiska Fyran från 1967-1969 som X-men medverkar i? Verkar ständigt hitta nya serier där de varit med, så om någon har en komplett lista över deras medverkan i svenska serier så vore det fenomenalt bra [;)]
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

X-Men albumets serier är tagna från följande svenska serietidningar: Marvels Universum 4/1987 (am. Uncanny X-Men 141 +142)Marvels Universum 7/1988 (am. Uncanny X-Men 174+175) Marvel Mutanter 4/1989 (am. Uncanny X-Men 205) Marvel Mutanter 6,9 och 10 1989 (New Mutants Special edition 1 och X-Men Annual 9)så ja, alla är redan publicerade.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Tack Dionysos! Då spar jag den slanten. Fast det är onekligen en snygg bok att ha i hyllan... [8D]
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Snabbfråga:
Vart köper ni era samlingsalbum? Paperbacks eller inbundet, billigaste affären alltså?
Jag räknar inte begagnat eller auktionssajter..

tillagt: Jag tänker först och främst på engelskspråkiga serier!
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Snabbfråga:
Vart köper ni era samlingsalbum? Paperbacks eller inbundet, billigaste affären alltså?
Jag räknar inte begagnat eller auktionssajter..

tillagt: Jag tänker först och främst på engelskspråkiga serier!



Amazon.com
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

amazon.co.uk är också värt att prova.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Tack för svaren! [^]
Om man med tanke på leveranstider begränsar sig till handlare inom landet, vad skulle ni säga då?
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag satt och läste ett album från Örnserien, nummer 9 : Legionären - heliga eldens kult.
Jag har bara ett läsex och tänkte kolla med någon om det verkligen ska sluta så abrupt som det gjorde. Min sista sida förutom konvolutet är sidan 48. Inget "the end" eller liknande. Det känns lite mysko.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
gonqks
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av gonqks »

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Jag satt och läste ett album från Örnserien, nummer 9 : Legionären - heliga eldens kult.
Jag har bara ett läsex och tänkte kolla med någon om det verkligen ska sluta så abrupt som det gjorde. Min sista sida förutom konvolutet är sidan 48. Inget "the end" eller liknande. Det känns lite mysko.



Mitt album är likadant, det verkar lite konstigt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Serien kan vara hårt redigerad. Örnserien var en lågprisserie, om jag inte missminner mej. Att hålla sidantalet nere var säkert viktigare än att allt blev komplett.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Sebbe
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 15 jan 2006, 09:11
Ort: Sverige

Inlägg av Sebbe »

Om man prenumererar på Spider-Man, trycks då adressen på själva tidningen?
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

Nix, den kommer i en jättesnygg påse.... Tror många struntat i att prempa annars, iallafall jag.
Skriv svar