Svenska PVC-figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Mithroth »

Nä, Gnutten har jag aldrig sett till försäljning någonstans bara bild här på forumet. Funderar på Frida också, finns hon som figur överhuvudtaget? Vi har med henne i listan över svenska figurer men jag har aldrig sett någon bild. [?]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Jocke S »

Frida verkar egentligen ganska orimligt att hon skulle getts ut som figur, med tanke på att hon inte ingick i serien från början.
Då skulle jag tro mer på Mickel Smarting eller Hugge skulle kunna finnas. Synd att det inte går kolla lite snabbt när figurerna gjordes.
Har för mig att Mortimer inte släppte in Frida i serien förrän 1984 eller 1985. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Jocke S skrev:Frida verkar egentligen ganska orimligt att hon skulle getts ut som figur, med tanke på att hon inte ingick i serien från början.
Då skulle jag tro mer på Mickel Smarting eller Hugge skulle kunna finnas. Synd att det inte går kolla lite snabbt när figurerna gjordes.
Har för mig att Mortimer inte släppte in Frida i serien förrän 1984 eller 1985. [:)]

Jo, han ville förnya serien och lät Klara flytta in till stan, medan Bobo hittade den kvinnliga trollbjörnen Frida som ersättare, om jag minns rätt. Senare träffades Frida och Klara i något äventyr där de stoppade en inbrottstjuv tillsammans eller något sånt, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Jocke S »

Känner också igen det där, har i och för sig inte läst Bobo på ett tag nu.

Kan bli kul det här, att försöka hitta figurer som man inte är säker på om de existerar. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av bas03 »

Jocke S skrev:Känner också igen det där, har i och för sig inte läst Bobo på ett tag nu.

Kan bli kul det här, att försöka hitta figurer som man inte är säker på om de existerar. [:)]


Men oj så glad du kommer bli om du hittar dem ;)
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Jocke S »

mithroth skrev:Mina senaste tillskott till samlingen hälsar.

Bild

- - - - - - - - - - - - - - - - - [8D] GLAD MIDSOMMAR! [8D] - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Hur många såna där behöver du [;)]


Lycka till med budgivningen iallafall, själv har jag nog redan gett upp,
för mycket som var helt ointressant och för mycket pengar då det bara är två figurer där som jag verkligen vill ha.
(Har för övrigt en svag misstanke om att det inte är dubletterna du jagar den här gången...) [:p]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Ujuj så dyra Gnutten och Klara (?) verkar bli: [:(]

http://www.tradera.com/DISNEY-figurer-B ... _116775555

Det är två hål i min svenska samling, men just nu 150 kr/st (resten av figurerna är inte värda något) är lite mycket...

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Jocke S »

Hehe, det var den annonsen jag menade igår, men ville inte länka eftersom en annan forumit fortfarande var med och slogs.
Själv försvann jag redan när den passerat 200 kr. Har samma luckor som dig, Gnutten och Klara [:p]

Får väl hoppas den som vinner också är ute efter Gnutten så den inte försvinner [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Mithroth »

Jag tyckte att jag hade lagt mig i överkant men priset ökade en bra bit över mitt. Väldigt bra pris för säljaren iaf, det måste vara "svenskarna" som drar upp priset. Disneyfigurerna är hur vanliga som helst, den ena fraggeln är lite ovanligare (bredvid Gnutten, jag saknar den) men bör inte inbringa ett allt för högt pris.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av pogono »

mithroth skrev:Funderar på Frida också, finns hon som figur överhuvudtaget? Vi har med henne i listan över svenska figurer men jag har aldrig sett någon bild. [?]

Jag hade min Bobo-samling framme idag, så jag passade på att att scanna den här fliken ur Bobo 1985-12:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av bas03 »

Där ser man, den har jag aldrig sett.

Men jag har Klara i en låda i förrådet :)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Vill ha vill ha vill ha!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Mithroth »

Den där måste vara väldigt ovanlig. Skulle vara spännande att se slutpriset efter en traderaauktion [:)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av bas03 »

mithroth skrev:Den där måste vara väldigt ovanlig. Skulle vara spännande att se slutpriset efter en traderaauktion [:)]


Känns som att den inte skulle säljas som bobo-figur utan som "trollflicka" eller liknade namn så det kanske har sålts några som man missat ;)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Har någon nämnt Just D förresten? Jag tror det gjordes modeller av Dr C, Gurra G och Pedda P i samband med deras skiva "Plast" som kom -92, någon gång.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Varken sett eller hört talas om.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Finns bild på framsidan av omslaget. Jag tror det inte bara var för omslaget, samt att man kunde köpa dem genom fanklubben. De ser ut att vara ganska stora, 10-15 cm, kanske.

Bild
http://cdn.7static.com/static/img/sleev ... 10_350.jpg
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av burnout »

Är det inte diggemon figurer som dom "fejkat" i deras ansikten på?? man kan göra mycket med en dator. Jag har aldrig sett eller hört om att det ska finnas figurer av dom. man tycker att det borde ha dykt upp någon gång till salu.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:Är det inte diggemon figurer som dom "fejkat" i deras ansikten på?? man kan göra mycket med en dator. Jag har aldrig sett eller hört om att det ska finnas figurer av dom. man tycker att det borde ha dykt upp någon gång till salu.

Det känns som att det typ är 10 år innan Digimon. Dock använde Just D en väldigt medveten "mangastil" till försäljningen av Plast-skivan.

Av vad jag kan bedöma verkar det som plastfigurerna faktiskt har tillverkats, om det inte är en avancerad hoax.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Just_D#Fl. ... ne_Klubben
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plast_(musikalbum)
http://hem.passagen.se/rocking/arkiv/arkivd.html (Brott lönar sig - fråga Just D )

Om man vill veta något mer kan man antagligen maila Wille Crafoord själv och hoppas på svar.

http://www.willecrafoord.se/

P.S. Peder Ernerots alias var nog förresten Pedda Pedd.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av OnionMan »

Av Bobo-figurerna har jag hittils på ca fyra år lyckats hitta dessa:

Bild

Jag vill hemskt gärna komplettera samlingen så om någon här mot förmodan skulle ha en Klara att sälja till mig så vore det uppskattat.

Bild

Jag tycker oxå att det borde gjorts figurer av Mickel Smarting och Hugge Korp, men har aldrig sett eller hört talas om att de skulle finnas.
Skriv svar