Tex Willer gör comeback i Sverige

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inläggav BoJustBo » lör 11 aug 2018, 17:02

Wakuran skrev:Både Tex Willer och Dylan Dog ges ju förresten ut av samma italienska förlag, Sergio Bonelli Editore, men det är väl tveksamt om några andra serier därifrån skulle funka i Sverige...

Man kan ju alltid hoppas. Nathan Never är ganska bra och har sett ett par andra som ser riktigt bra ut också.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » lör 11 aug 2018, 17:43

Jag har funderat på andra Bonelli-titlar också. Framför allt för att det praktiska fungerar väldigt smidigt nu när jag har jobbat med Bonelli i några år.

Kan förresten tillägga angående Tex Willer att den svenska albumserien som nu fått namnet "Legenden om Tex Willer" inte nödvändigtvis kommer att motsvara en specifik italiensk Tex Willer-serie. Det finns ju väldigt många olika Tex-utgåvor där, så bara för att första albumet (och nästa eventuella album) kommer från samma svit så kan det bli helt andra saker längre fram.

Det kan också bli en separat serie (som då skulle få heta "Tex Willer") med klassisk Tex i svartvitt och mjukband (som för Dylan Dog), det ena behöver inte utesluta det andra. Allt hänger bara på köparnas intresse.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Coppas
Very Good

Inläggav Coppas » lör 11 aug 2018, 19:21

Tex Willer-albumet hamnar definitivt på inköpslistan. Låter sedan intressant med ev. andra titlar från Bonelli. Läste mycket Bonelli-serier i yngre dagar då semestrarna ofta tillbringades i forna Jugoslavien där många av dessa serier var och är väldigt populära. Blev dock då aldrig riktigt klok på vad som var Bonellis titlar och vilka som var EsseGesses... eller om de senare jobbade på uppdrag av Bonelli eller att man delade somligt. Tycker mig nu på senare år ha förstått att det delvis varit så.

Bland de serier som jag själv uppskattade då har vi ju kapten Miki och Il Grande Blek som väl bägge gått i tidningen Western-serier här i Sverige. Den senare serien då mycket märkligt omdöpt till Davy Crockett. Dessa två verkar dock ha tillhört EsseGesse. Rena Bonelli-serier som uppskattades var Zagor (som nu finns i ett fåtal titlar utgivna på engelska via amerikanska Epicenter Comics). Ytterligare andra titlar som jag minns var Comandante Mark, Alan Mistero och Il Piccolo Ranger (Kit Teller) som dock kanske mera var för barn. De två sistnämnda verkar dock ha delats mellan Bonelli och EsseGesse så det är där jag inte riktigt får ihop det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 11 aug 2018, 22:37

EsseGesse var en grupp tecknare, Sergio Bonelli var redaktör och manusförfattare, av vad jag kan bedöma.

EsseGesse hade iofs tydligen ett kortlivat förlag också, SISAG (även det döpt efter tecknarnas efternamn),men där hann man bara publicera trions serie Alan Mistero.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Återgå till "Info från Seriebranschen"