Morden i Midsomer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Morden i Midsomer

Inläggav Wakuran » tis 17 jul 2018, 14:02

Råkade snubbla över att senaste avsnittet av Morden i Midsomer på SVT ska ha seriemässetema. Småbyn är tydligen tillräckligt stor för det... Nåja, med alla turister kan det väl åtminstone komma in litet nytt blod, eller vad man ska säga.

https://www.svtplay.se/video/18630018/m ... awing-dead

Avsnittet sändes tydligen först 3 maj i USA och 16 maj i Storbritannien, men det är väl fortfarande tillräckligt nytt för att de flesta här inte ska ha sett det än...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Coppas
Very Good

Re: Morden i Midsomer

Inläggav Coppas » tis 17 jul 2018, 23:51

Gick på ettan ikväll. Engelska deckare brukar ofta vara gedigna, men nog känns det att ”Morden i Midsommer” är inne på sin 20:e säsong. Uppläggen börjar bli alltmer krystade så man får väl snart se hur mycket mera det går att klämma ut ur just detta koncept.

Själva serietemat i kvällens avsnitt var väl även det mera åt det klichéartade hållet, dvs. serier var inget man tog på allvar... typ som rättsläkaren hävde ur sig att serier väl ogillas av de flesta äldre än fem år. Tyvärr handlar sånt här mest om att vissa grupper lätt kan göras till stereotyper och därmed kan förlöjligas. Oavsett hobbyintresse så blir jag både lite lätt trött på inställningen som sådan samtidigt som företeelsen irriterar mig.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

trimble
Very Good

Inläggav trimble » ons 18 jul 2018, 08:49

Ja det här var inte bra, "Morden i Midsommer" hade en gång sin charm men nu är uppläggen så krystade och klicheartade att serien har passerat bäst före datum för länge sen, lägg ned skiten.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 21 jul 2018, 03:52

Håller med, de håller det vid liv med respirator.

Slut med morden jst i det där området är nog en bra ide vid det här laget :-)

Såg inte detta avsnitt ska erkännas jag har redan själv lagt ner intresset för serien redan.
Men just brittiska serier kan ibland blu oerhört långa särskilt såpor, flera finns ju ännu som man mins från när man var barn och de var väk inte nya då heller.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 21 jul 2018, 12:13

Är det några konkreta såpahandlingar i MiM? Jag tänkte mig att avsnitten i huvudsak var ganska fristående, men jag antar att man iofs kan ha oberoende bakgrundshistorier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 21 jul 2018, 13:35

Nä det tror jag inta alls, det var bar ett avsteg jag gjorde angående långdragna brittiska såpor, säg tex Hem till Gården.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 29 jul 2018, 22:12

Nu har förresten även jag sett avsnittet, och det jag framför allt noterade var hur fantasilösa alla cosplayers var... Orten Carver County hade typ två kända serieskapare (förutom fanzintecknaren Jerome Buchanan) - anonyma Aequitas och det bedagade mainstreamfenomenet Darwin Chipping, så hälften av besökarna verkade ha valt antingen Aequitas maskeradfigur eller någon Chipping-hjälte... (Kan ju iofs bero på att budgeten inte tillåter verkliga karaktärslicenser eller avancerade dräkter...)

Och i övrigt känns ju mördaren mer inspirerad av Scream-franchisen än egentliga serier...

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 30 jul 2018, 00:14

Wakuran skrev:Är det några konkreta såpahandlingar i MiM? Jag tänkte mig att avsnitten i huvudsak var ganska fristående, men jag antar att man iofs kan ha oberoende bakgrundshistorier...

Jodå, det finns en kontinuitetshandling också ... Men den är är inte viktigare än att den underställs vad som händer med skådisteamet ... När hon som spelar kommissariens fru fick barn för några år sedan fick även hennes rollfigur och kommissarien barn. Förra säsongen fanns det en romans mellan assistenten och rättsläkaren, men hon (rättsläkaren) var utan vidare utbytt när den här säsongen började, så den romansen blev det inget mer av.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » mån 30 jul 2018, 01:00

rkaj skrev:[...]Förra säsongen fanns det en romans mellan assistenten och rättsläkaren, men hon (rättsläkaren) var utan vidare utbytt när den här säsongen började, så den romansen blev det inget mer av.

Inte var det utan vidare. Hon fick ju ett erbjudande som hon velade om hon skulle ta eller inte i ett par avsnitt (eller om det var i sista avsnittet i förra säsongen).

Användarvisningsbild
KRax
Fine

Inläggav KRax » mån 30 jul 2018, 20:38

Äh, man får betrakta Midsomer som Kalle Anka: Morden sker i parallella universa. Det hade kunnat vara de här brotten och det hade kunnat vara de där. Man hade kunnat få sparken från margarinfabriken på det där sättet eller på det här sättet.

Serieavsnittet var ett av de lite sämre avsnitten, det måste sägas, med lite lösa trådar i slutet. Mest störde jag mig på att den där anonyme serietecknarens serier - som alltså skulle inbringa stora pengar på auktion och vara samlarbegärliga - dels behandlade byskvaller och dels förutsågs kunna passera obemärkt med oerfaren spöktecknare. Tjena moss!

Men! Det gav ändå en ganska positiv bild av Cons och serieläsande i allmänhet med assistenten som positiv budbärare. Cred för det!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se

Återgå till "Film, TV och bio"