Försäljningssiffror?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Försäljningssiffror?

Inläggav Linus S » mån 25 jun 2012, 11:47

Jag undrar lite över vilka serietidningar som tillhör det populäraste bland serieläsarna. Och då menar jag de som finns i tidningshyllan. Kalle Anka är ju den populäraste, med en upplaga på 100,000-150,000/nr. Men sen då? Och vilken tidning säljer sämst? Det undrar jag över lite grann... [?]

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Re: Försäljningssiffror?

Inläggav AndreasEriksson » mån 25 jun 2012, 13:46

Här kan du få lite ledtrådar:
http://www.annonsinfo.se/ea/upload-mate ... d-material
Men tänk på att:
    det är Egmont som är källan, och de har denna sida för att sälja annonser.
    tryckupplaga är INTE försäljningssiffra, utan hur många exemplar som trycks totalt av ett nummer. Eftersom man inte säljer vartenda tryckt exemplar är försäljningssiffrorna LÄGRE.
    "läsare" anger inte heller försäljningssiffra. Här räknar man med att ett exemplar lånas och läses av flera personer.

En sak man kan se är att KA inte säljer 100-150000 ex längre, eftersom den bara trycks i 80000 ex (och säljer färre än så)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » mån 25 jun 2012, 14:08

Tack för tipset!
Sidan var lite ouppdaterad, eftersom flera av tidningarna som fanns där numera är nedlagda, men stackars Ernie!
Åldersgränserna på tidningar tycker jag inte borde inte finnas, iaf inte när det gäller serier! HUR kan HH ha 18+? Jag vet att det finns läsare som är 1+!
Men åter till ämnet: Tack för länken! Det visar ju sig att KA säljer överlägset mest fortfarande. 393 000 läsare! Inte illa. Vad jag såg hade Ernie väldigt lite! 5000 läsare är väl snudd på gränsen kan jag tycka. Ernie är en av mina favoriter i tidningshyllan och vill inte att den ska försvinna!
Men VAR går egentligen gränsen för hur många läsare en tidning måste ha för att överleva? Redaktionen måste ju ha någolunda bra löner! Även om jag tror att så inte är fallet...

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » mån 25 jun 2012, 14:14

Vilken tidning menar du är nedlagd? Alla jag klickat på har utgivningsdatum inskrivna för 2012.

Det är inte åldersgränser, man försöker bara ange målgrupp så att de som köper annonsplats hittar rätt tidning. Längst upp finns "målgruppssökning" där man kan skriva in vilka åldrar man vill försöka nå. HH har läsare under 18, men enligt Egmont själva (genom marknadsundersökningar?) är de flesta alltså 18+

Det är helt olika beroende på tidning, flera faktorer spelar in. Tex: Fantomen, 91:an och HH är gissningsvis ganska dyra att producera, eftersom man tar fram många seriesidor på egen hand. Ernie, Knasen, Nya Serieparaden, Pondus kanske billigare eftersom allt material redan finns "färdigt" och "bara" behöver översättas. Men sen samproduceras/trycks några tidningar (t.ex. Fantomen, Knasen) vilket sparar lite pengar... osv osv osv...

Med andra ord kan det alltså vara större vinst på en tidning som har lägre upplaga, om den är billigare att producera!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » mån 25 jun 2012, 14:29

Ja, det kanske är så! Bra förklaring Andreas!
När jag menar nedlagd så tittade jag på Hot Wheels, hade läst i en numera borttagen blogg att den hade lagts ned 2006. Men sen kom den tillbaks igen, tydligen! Eller så kan de vara så att alla tidningar inte når hit där jag bor, utanför Stockholm. Det låter troligast.
I övrigt så var det ungefär som jag förväntade mig. Även om jag inte fick fram alla läsarantal för varje tidning så tror jag ändå att HH säljer ganska bra fortfarande, många trogna läsare. Ernie har också trogna läsare, vad jag hört. Även Uti Vår Hage har det gått riktigt bra för kom jag på nu.
Dem ville att man skulle utöka utgivningsakten mycket på UVH, men Krister kan inte teckna så många episoder till det. Även HH har gjort samma sak. Dem har utökat utgivningen med 10 nr/år (Om man räknar sommarnumrerna). Även UVH gav ut ett sommarnummer förra året. Vet inte om dem gör det i år också.

Att den tidning börjar ge ut mer nummer per år anser jag vara positivt! [:)]

PS. Agent X9! Undrar hur länge till den kommer att gå.

Återgå till "Loungen"