Ja, då testar jag väl den här nya kategorin genom att presentera ett nytt serieprojekt.
Vikingaserien "Kolskeggs färder" handlar om en isländsk viking som är landsflyktig efter en omfattande blodsfejd på Island där hans bägge bröder dräptes. Äventyret i det första tänkta albumet börjar i Svitjod/sveariket när Kolskeggs skepp anländer till Birka. Vid den här tiden var kung Erik på Adelsö tvärs över vattnet från Birka sett den som regerade i regionen kring mälardalen. Andra inblandade historiska figurer är den rusiske prinsen Vladimir, dennes fientlige bror kung Jaropolk av ruserriket (Gårdarike). Även kejsar Basileios den II i det bysantiska riket/östromerska riket(Miklagård) kommer att ha en plats i berättelsen.
Det är tänkt att jag ska skriva och skissa serien medan min vän Lasse Morén ska tuscha och färglägga den.
Allt för att jag ska få så mycket tid över som möjligt för Allan Kämpe, där jag gör hela jobbet själv.
Teckningsmässigt kommer jag att hämta inspiration från bl.a. Conan som han tecknades av Barry Smith och från Thorgal. Kolskeggs färder är dock tänkt att vara väsentligen en realistisk äventyrsserie men utrymme för övernaturliga inslag med gudavärldens Asar finns förstås alltid!
Ni serieforumiter är välkomna att berätta vad ni skulle vilja se i en vikingaserie av det här slaget. Men jag kan förstås inte garantera att något av det ni önskar kommer att finnas med i slutresultatet...
Länk till inledande skisser på serien:
http://www.ateljedreamtime.net/Kolskeggsfarder.htm