Patrik Norrman

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Buzz
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 18:08

Patrik Norrman

Inlägg av Buzz »

Vart har han tagit vägen??? och vad har hänt med Bacon & Egg denna smått underbara, fantasifulla och smått flummiga serie som verkligen stack ut på den svenska arenan med både sån smått sjuka humor och intellektuella nivå. Har Norrman slutat teckna? om så är fallet hoppas jag att det kommer göras något mer samlingsalbum med B&E.

Flyttar till frågor och svar.
Mod/Kungnima
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kolla nästa nummer av Herman Hedning. "100 nummer av enfaldighet" heter nya Bacon och Egg-avsnittet.
Och så är ju Patrik med i varje nummer av Uti vår hage.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Patrik Norrman

Inlägg av AndreasEriksson »

Som sagt, Patrik Norrman har långt ifrån slutat att teckna serier. Bacon & Egg rullar fortfarande på i Herman Hedning-tidningen, och där har han även tecknat serierna Nefertiti 2000, The Rescapists och Konrad och Kungen. I Uti vår hage-tidningen tecknade han en följetong med James Hund 2009 och Moppe & mobilen sedan 2010.

Han gör också en del andra illustrationer, t.ex. den illustrerade utgåvan av romanen Amberville av Tim Davys.
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Wakuran »

Norrman gjorde någon Hund-serie (James Hund?) om ett val-mysterium (alltså djuret, inte den politiska processen) för Dagens Nyheter för några år sen? Några planer på att låta den serien tryckas samlad någonstans?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Buzz
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 18:08

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Buzz »

Skönt att höra! och ja, man borde definitivt göra samlingsalbum med hans verk.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Patrik Norrman

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Norrman gjorde någon Hund-serie (James Hund?) om ett val-mysterium (alltså djuret, inte den politiska processen) för Dagens Nyheter för några år sen?


James Hund i valfuskens byk handlar om politiska val, och är klart läsvärd. Finns det ett Hund-äventyr om simmande valar också så har jag missat det. http://www.algonet.se/~agg/james3.htm listar en del Hund-publikationer, men verkar inte vara uppdaterad sedan 1996 ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Wakuran skrev:Norrman gjorde någon Hund-serie (James Hund?) om ett val-mysterium (alltså djuret, inte den politiska processen) för Dagens Nyheter för några år sen?


James Hund i valfuskens byk handlar om politiska val, och är klart läsvärd. Finns det ett Hund-äventyr om simmande valar också så har jag missat det. http://www.algonet.se/~agg/james3.htm listar en del Hund-publikationer, men verkar inte vara uppdaterad sedan 1996 ...

Det här borde vara något annat äventyr. Kom 2004 enligt Seriewikin. "Vredens snuvor" låter också intressant, men jag tror jag läste i någon intervju någonstans att själva textmanuset tyvärr kommit bort. Tuschoriginalen ska ligga någonstans, men manuset verkar helt borta.

James Hund
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Agentum »

Var det inte två Hund, eller har jag drömt det, alltså två figurer som hade det "efternamnet", en var väl nån form av detektiv iaf.

De serierna var ju riktigt fyndiga tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Var det inte två Hund, eller har jag drömt det, alltså två figurer som hade det "efternamnet", en var väl nån form av detektiv iaf.

De serierna var ju riktigt fyndiga tycker jag.

Det har funnits massa hundar. James Hund var detektiv, Esbjörn Hund var någon Jekyll-och-Hyde liknande person, Harry Hund var uteliggare, Jeff Hund var astronaut eller något, Röde Hund var viking på upptäcktsfärd.

En samling skulle absolut sitta fint vid det här laget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Agentum »

Aha är det så det var, jo en samling skulle jag hugga i direkt faktiskt, för som sagt de var både roliga och underhållande att läsa, de jag läste iaf.

Inte för att jag menar att Bacon & Egg är strunt, men en sån samlingsbok har jag faktiskt, troligen inte med allt material självklart, men det finns en sån bok där iaf, hittade på nån markad för några år sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Wakuran »

"I själva verket" - Bra ingång om man gillar serien. Trist att det är det enda albumet som kommit ut, medan Herman Hedning finns i massvis.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Agentum »

Ja, trots allt är det kul att det är svenskt även om talande djur inte direkt är unikt, men här finns det ju en handling osv, det är ju inte bara en strip.

Men, folk kanske inet vill läsa sånt där, ibland käns det som man dels är för gammalmodig men också för nymodig som en mer komplett serieläsare än vad den vanliga massan läsare av serier i landet är.

Allt man tycker är bra brukar bedömmas som skit av dem käns det som.

Man sitter liksom och kliar sig i huvet hur de kan höja Rocky till skyarna men finurliga serier som utnytjar seriemediet på ett sätt som gör det unikt och inte möjligt att kopiera i andra format, ja det är skit som man inte ens orkar läsa:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Patrik Norrman

Inlägg av rkaj »

Om någon som sitter på möjligheterna skulle läsa det här kan jag ju fylla i att även jag skulle köpa direkt om det kom en samling med James Hund och de andra hundarna. Eller för den delen om det kom en samling till med Bacon & Ägg.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Coppas »

Just denna tråd är visserligen urgammal, men det är ju mycket annat på forumet med så jag tänker att detta ändå passar bäst här...

Jonas Darnell skrev ju igår en liten kul sak i ett nyhetsbrev som bl.a. mailats ut till oss som prenumererar på Hedningen. Det var då att på bokmässan i Göteborg så hade han och Patrik Norrman tydligen begrundat en del om deras »planerade utgivning av JAMES HUND« ... sedan hänvisades det till nästa nyhetsbrev, men nog låter det lockande om man till slut fick ta del av typ alster • Ett hundliv • eller bara helt simpelt • Hundar • eller vad man nu kan hoppas på. Borde finnas material till flera volymer bara det går att få tag i material som går att reproducera.

Har inte hört ett ljud om detta tidigare, men å andra sidan är det inte alltid så lätt att få fatt på info om man inte jagar på Facebook och andra ställen. Hoppas dock att detta går vägen och om någon av er hört något mer så får ni gärna hojta till. Själv ska jag se om jag får en chans på Comic Con.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Patrik Norrman

Inlägg av sverre »

Patrik Norrman har en Kickstarter igång för ett nyskrivet fristående seriealbum med bland annat James Hund:
https://www.kickstarter.com/projects/konradochkungen/james-hund-och-odem-arken
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Patrik Norrman

Inlägg av Coppas »

Backade som sagt detta nyss enligt inlägg i den andra tråden.

Det som nu är på tapeten är ju iofs. en ny berättelse, men sådant är ju inte fel det heller. Hoppas dock på samlingsalbum… karaktärer som Amhundsen mfl. får ju inte bara glömmas bort. :mrgreen:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar