Feltryckta tidningar

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Hej igen! Jag satt och gick igenom mina nyare serietidningar när jag hittade att jag hade nr 15/16-1996 med feltryck, är det så på alla tidningar eller bara några få? Är feltryckta serietidningar värda mer?

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D

Bilder:

https://share.icloud.com/photos/0cAFC32 ... Gn5y-aMVOQ

https://share.icloud.com/photos/0ZqK0LW ... 2ToeL76NTA

https://share.icloud.com/photos/0_EPZiz ... IwhjeMca8Q
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

Jag kan inte se bilderna, är omslagen förskjutna? Eller har de fler omslag?

Normalt iaf är värdet lägre om de är feltryckta skulle jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Ok, det är ganska svårt att förklara men jag ska ta och försöka... Om man har tidningen liggandes framför sig så att man kan läsa i den och sedan vänder till baksidan så blir baksidan uppochner, jag vet inte exakt hur jag ska förklara det men jag hoppas att du förstår :)

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D

Hur gör ni andra här på forumet när ni bifogar bilder?
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Grumme »

Wildis90 skrev:Hur gör ni andra här på forumet när ni bifogar bilder?


Jag laddar upp bilderna på något bildhotell, t.ex. det här.

https://postimages.org/

Sedan kopierar jag in länken som skapas efter uppladdningen, och lägger in den i inlägget. Ibland med [ img] [ /img]-taggar. [:)]
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Tack så mycket! Jag ska ta och testa lite senare i ”testforum”! [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Är feltryckta serietidningar värda mer?

Ytterst sällan. Inte jätteovanligt att de råkat komma ut på marknaden p.g.a. bristande kontroll, och få egentliga direkta samlare...

Om du skulle vilja sälja den där tidningen kan det nog underlätta om du vågar vika upp ryggen, annars... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Spip »

Med tanke på att det är en pil nere i högra hörnet på framsidan som säger "vänd" och pekar nedåt så borde det betyda att du ska vända däråt, då blir omslaget på baksidan rättvänt.
Om det var tänkt att man skulle vända på långsidan av tidningen så hade nog pilen pekat däråt.
Så jag skulle säga att tidningen är precis som det var tänkt och inget feltryck.
En annan sak som talar för det är att hela omslaget trycks ju på en gång, så man trycker inte framsidan först och baksidan sen,
därför kommer alla tidningar att se precis lika ut.

Angående frågan om feltryckta serietidningar är värda mer så är ju allting bara värt det någon är beredd att betala.
Men vissa som samlar på till exempel Bamse kan ibland vara beredda att betala lite extra för ett kul feltryck,
medans andra anser att det är skräp och skulle inte ens ta emot det gratis.
Nu talar jag bara av egen erfarenhet efter att ha samlat på feltryckta serier i dryga 20år
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Rufus »

Mycket sällan som det är värde i feltryckta tidningar tyvärr.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Oj, jag tror att jag kanske förhastade mig lite... Jag kollade nu närmare på tidningen och ser att det är som du säger, det är en Toy Story serie där baksidan är framsidan om ni förstår vad jag menar :oops: Jag ursäktar för det här. Tack så mycket för att du redde ut det här Spip [:)]

Alltså, det är inget feltryck utan det är som det ska vara. Jag vill än en gång ursäkta.

Admin kan flytta tråden till papperskorgen eller arkivet.

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Oj, jag tror att jag kanske förhastade mig lite... Jag kollade nu närmare på tidningen och ser att det är som du säger, det är en Toy Story serie där baksidan är framsidan om ni förstår vad jag menar :oops: Jag ursäktar för det här. Tack så mycket för att du redde ut det här Spip [:)]

Alltså, det är inget feltryck utan det är som det ska vara. Jag vill än en gång ursäkta.

Admin kan flytta tråden till papperskorgen eller arkivet.

Med vänlig hälsning, Wildis90

Nja, jag tycker nog tråden kan vara kvar, ifall någon vill diskutera om ämnet generellt eller hittar något annat exempel, även om just det här numret inte verkar ha varit feltryckt.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wildis90 »

Det låter bra [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

Det där med soecualomslag och vänd upponer använde för, man kunde dessutom då läsa säg ena storyn från ett håll vända tidningen och läsa den andra.

Säkert mest en 90taks influens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Spip »

Rufus skrev:Mycket sällan som det är värde i feltryckta tidningar tyvärr.


Jämfört med till exempel frimärken eller sedlar som ofta är ganska dyra när det dyker upp feltryck.
Men det beror ju på att det är en ganska omfattande kvalitetskontroll på sånt så det ska inte finnas feltryck,
medans serier inte har nån hård kontroll så feltryck är inte helt ovanligt.

Däremot kan ju serier ha ganska roliga feltryck ibland, som när det dyker upp ett album med helt vitt omslag som ändå blivit laminerat eller fem-sex omslag på en tidning till exempel =)
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

Jo på så sätt är det, feltryck är för vanliga för att intressera men om det inte bara är ett förskjutet omslagstryck utan fel färger eller nåt kan det väl vara kul.

Det där med fler omslag är vanligt med om kanske inte fel med dubbla stöter man ofta på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av burnout »

Köpte för en vecka sedan en Helan & Halvan med ett Hollenskt omslag och sv inlaga. lite kul felgrej. Jag har väl en del sådant roligt liggande. Tyvärr blir man inte rik på dom.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av AndreasEriksson »

För ett par veckor sedan köpte jag en svensk Spindelmannen där halva inlagan (mittenpartiet) var på isländska. Riktigt fin [^]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

Jag vet att jag har nåt liknande Marvel och plötsligt är det danska i den för x antal sidor innan det blir svenska igen, så Jo fel händer, men om nån mer än får ett gott skratt vet jag inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:För ett par veckor sedan köpte jag en svensk Spindelmannen där halva inlagan (mittenpartiet) var på isländska. Riktigt fin [^]

Ah, så det var du som köpte den. Den diskuterades ju på forumet för något tag sen...

(Tyvärr känns ju isländska mer eller mindre som det svåraste germanska språket att lära sig av alla...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Agentum »

DEt stämmer väl, men låt inte det hindra dig.

Såg nån youube test med nån som var udda i att han uppfattade språk som från USA fick var på Island en månad och med hjälp av en som försökte lära honom grunderna, och de interviuade honom i radion eller nåt och med de enkla frågorna förstod och kunde han svara.

men ok gramatik kom nog inte riktigt in.

Kinesiska kanske? ingen gramatik.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Feltryckta tidningar

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:DEt stämmer väl, men låt inte det hindra dig.

Såg nån youube test med nån som var udda i att han uppfattade språk som från USA fick var på Island en månad och med hjälp av en som försökte lära honom grunderna, och de interviuade honom i radion eller nåt och med de enkla frågorna förstod och kunde han svara.

men ok gramatik kom nog inte riktigt in.

Kinesiska kanske? ingen gramatik.

Polyglotten, jo, jag minns den historien, men nu börjar vi iofs gå OT...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar