Ta isär serietidningar?!

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Ta isär serietidningar?!

Inlägg av Wildis90 »

I Seriesams annons med Kalle Anka 1:an, så skriver han att det är perfekt om man vill byta delar tidningen till ett annat ex med finare omslag. Är det verkligen ”ok” att ta isär Kalle Anka 1:or för att sedan byta delar ur serietidningarna? Jag tycker att Kalle Anka 1:or är ”heliga” och att man förstör tidningen om man byter delar av den.. Men det är ju vad jag tycker... [B)]

https://www.tradera.com/item/341521/431 ... r-fn-rea-9
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ta isär serietidningar?!

Inlägg av Wakuran »

Som jag förstått det är såna där "restaurerade" serietidningar inte direkt ansedda inom seriesamlande...

Om man säljer dem vidare, bör man åtminstone vara ärlig, vad gäller ingreppen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Ta isär serietidningar?!

Inlägg av zlv »

I Serie Katalogen 1990-1991 på sidan 15 kan man läsa under REPARATION AV SERIETIDNINGAR
Hopmontering av olika exemplar. Att foga ihop "reservdelar" från olika exemplar av
samma serietidning kan ofta ge ett lyckat resultat. Försök dock om möjligt hitta sidor som
har likvärdigt utseende, t ex är lika gulnade.

På sidan 9 finns en bra tabell som under "Övriga defekter" säger
Ersatt del: Obetydlig (högsta möjliga skick VG), Normal (G), Omfattande (F/P).
Om man nu anser att ett utbytt omslag faller under detta [V]

Men som Wakuran säger, var ärlig när sånna exemplar säljs.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar