Förlaget Red Clown

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

De hippaste ungdomarna i Sverige skulle annars tydligen ha läst amerikanskt redan då, eftersom de svenska utgåvorna var så sladdriga och billiga. (Sture Hegerfors nämner något om det i en passus i Serier och serietecknare.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:De hippaste ungdomarna i Sverige skulle annars tydligen ha läst amerikanskt redan då, eftersom de svenska utgåvorna var så sladdriga och billiga.

Vill minnas att Åke Forsmark har nämnt något sådant också.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Jodå, det stämmer. Sture Hegerfors är från Göteborg och här fanns butiker som redan på 60-talet sålde importerade serietidningar. Jag har sett sådana, som kom in som begagnat när jag jobbade i seriebutik. Kanonsaker från Marvel och DC.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Jo på västsidan av Sverige var det ju nära till UK som väl kunde skicka vidare om inte annat.

Jag är för ung för att var med på sånt iaf.

Men jag har hittat en del importer från 70-tal iaf på marknader.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Det borde väl handla mer om att Göteborg var en storstad med en större presumtiv marknad? Åtminstone i Stockholm tycker jag det borde ha funnits liknande butiker på den tiden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Antgligen men jag har ingen info alls om det.

Vi ska tänka på att serier ofta togs som ballast till UK mest, ok främst tidiga år men ändå.

De bygde ju upp en helt egen stil med sina AD2000 osv, nåt ingen annan hade och så fick de jobbi USA under 80-90tal och gjorde i princip samma sak som hemma, och de ändrade allt för alltid.

70tal hos UK liknar inte 70tal hos US direkt hehe.

Men iaf jag har inte hittat 60-tal begagnat som man ser är köpta i landet.

De finns såklart men just jag har ingen.

De 60-tal jag har är från USA.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Hur skulle man se att tidningarna var köpta i landet? Brukade de säljas med klistrade prislappar eller något?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Ofta stämplade vad jag ser.

Ibland på de dummaste ställena.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Hur skulle man se att tidningarna var köpta i landet? Brukade de säljas med klistrade prislappar eller något?


Det är en säker indikator.
Jag har också varit i direkt, förstahandskontakt med personerna (proveniens) som köpte tidningarna nya. Då de velat sälja.
Senast redigerad av 1 Magnus, redigerad totalt 0 gånger.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Det borde väl handla mer om att Göteborg var en storstad med en större presumtiv marknad? Åtminstone i Stockholm tycker jag det borde ha funnits liknande butiker på den tiden...


Det har jag kommit i kontakt med också. Verkar som att t ex varuhuset NK i Stockholm hade en välsorterad avdelning med importerade tidningar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Ofta stämplade vad jag ser.

Ibland på de dummaste ställena.


Vanligast i England, eller hur?
Tycker det verkar som att prislappar var vanligare i Sverige.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Jo sant det är nog mest UK, du har nog rätt i att det var prislappar på de svenska mest om de nu finns kvar.

De är ju ofta rätt slitna saker då de varit med ett tag de jag hittat och direkt misstänkt varit svensksålda.

UK blaskor från de perioderna har priset i pence ett litet d.
Det fanns nämligen ett tag en UK filial av Marvel existerade troligen pga att de här prisatta tidningarna såldes i handlen bara och inte bar där båtar lade till med ballast som tidigare.

Stämpel eller prislapp ska ju inte påverka pris, men jag gissar det gör det ändå om det sitter mitt i fejset på figuren på framsidan tex.

Appropå Red Clown, det kom ju ut både Mästaren på Karate (Shang.shi Kung-fu master) och Dracula igen i Sverige tidigt 90 tal, ser identiska ut nästan, var det nån som på nåt sätt fick just de rättigheterna efter Red Clown?

Mins inte vad utgivaren kallade sig nu, men nåt okänt, eller var det samma folk som chansade när hysterin slog på i USA men inte så mycket här?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Appropå Red Clown, det kom ju ut både Mästaren på Karate (Shang.shi Kung-fu master) och Dracula igen i Sverige tidigt 90 tal, ser identiska ut nästan, var det nån som på nåt sätt fick just de rättigheterna efter Red Clown?

Mins inte vad utgivaren kallade sig nu, men nåt okänt, eller var det samma folk som chansade när hysterin slog på i USA men inte så mycket här?


Förlaget hette Oscar Caesar.

Från ett annat forum:
"Red Clown grundades och drevs av affärsmannen Bo Lundquist (alias Bo Caesar) samt artdirectorn/animatören Robert "Bob" Benson. "
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Ok, det tyder på iaf en av dem var bakom det fortfarande.

Det hela är lite speciellt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Enligt Ola Hammarlund på SeF:s forum, lär Oscar Ceasar ha uppkallat förlaget efter sin farfar.

http://forumet.serieframjandet.se/topic/2015/red-clown/

Edit: Ursäkta, det var inte det jag sa. Jag missförstod inlägget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av OnionMan »

Kikade igenom deras utgivning och en hel del av deras grejer har jag aldrig sett tidigare.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Red+Clown
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... /Red_Clown

Jag tycker de är väldigt charmiga i all sin naivitet.

Men jag undrar om de verkligen hade riktiga rättigheter att ge ut Marvel?
Under samma period gav ju Semic ut tidningen Conan som innehöll en massa olika Marvel-serier.

Ingen som känner till om Thomas Storn på Seriearkivet har intervjuat denne Bo Caesar (Bo Lundquist)?
Även om det skulle visa sig vara piratutgåvor så borde det vara preskriberat vid det här laget.
(iofs talar utgivningen på 90-talet för att det fanns nån form av rättigheter)

De känns hur som helt väldigt underground. :-)
Senast redigerad av 1 OnionMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Här är 90-tals tidningarna från samma team.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Oscar+Caesar

Det som slår mig är den sunkiga tekniska kvaliteten även på dessa från 90-talet.
Det är egentligen bara Kiss Comix som är lite mer påkostad.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av burnout »

Magnus skrev: Det som slår mig är den sunkiga tekniska kvaliteten även på dessa från 90-talet. Det är egentligen bara Kiss Comix som är lite mer påkostad.


Nyutgåvorna var väl kopierat i princip och förminskat från större albumutgåvorna. Porr har alltid sålt och då ska det vara lite mera påkostat (dyrare) det är inte serieläsare i 15-16 års åldern som var målgruppen med Kiss comix.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Det är egentligen bara Kiss Comix som är lite mer påkostad.

Den är väl mest bara en ren översättning/portning av den spanska tidningen?
http://www.comicvine.com/comix-kiss-com ... 75/?page=6
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Jo serietidningarna från 90-tal är mer eller mindre som om de vore bildkopierade av de från 70-tal, man ser inet alls direkt nån skillad om du bara får säg ett uppslag framför dig.

Jag vet att en del andra länder givit ut bla Marvel utan rättigheter, men kan de verkligen ha vågat detta?

Det sägs ju att man ofta var tvungen acceptera ett helt paket från DC eller Marvel när man ville ha utgivningsrättigheter så man kunde inte bara ta det man gillade utan måste då ta tillel X, Y och Z på samma gång oavsett.

Därför kunde det kosta en del, och visst kan man undra hur de finanserade det Red Clown, men då de gjorde samma sak om igen på 90tal bör de ha haft rättigheterna ännu då?

Mästaren På Karate kan man ju ha önskat att den kommit ut hos någon lite starkare utgivare då det var en av 70-talets bästa titlar särskilt då ddet inte var starkr bundet till superserier och Drakula vet ni väl redan at tdet var en av de bästa.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar