Förlaget Red Clown

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:2. Är engångspublikationen "Nalle Topp" en översättning av den brittiska långköraren "Rupert Bear"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Bear


Ja.

Nalle Topp innehåller en lång serie som i sig är uppdelad i flera äventyr, så det lär vara en dagsstrip-serie.
Inga pratbubblor finns, så all text sker i berättad form under rutorna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:2. Är engångspublikationen "Nalle Topp" en översättning av den brittiska långköraren "Rupert Bear"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Bear


Ja.

Nalle Topp innehåller en lång serie som i sig är uppdelad i flera äventyr, så det lär vara en dagsstrip-serie.
Inga pratbubblor finns, så all text sker i berättad form under rutorna.

Jo, det förstod jag efter att den hade beskrivits på Seriewikin, men behövde en bekräftelse på att det var just Rupert Bear. Tack.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Hmm, litet luckor nu i Red Clown-informationen jag undrar om någon kan hjälpa till med. Det verkar som flera av de mer okända, udda serierna kommer från spanska studior.

Detektiver 69 är en översättning av spanska 'Adam y Evans', och Grupp 66 av spanska 'Las Trillizas'.

Kan Kattkompaniet vara en översättning av spanska 'Bikini Cat'?

https://www.tebeosfera.com/colecciones/ ... ollan.html

Vet någon ursprung och originalnamn för IB-Agent 006?

(Att de spanska tidningarna kommer efter de svenska tror jag kan bero på att kulturen var hårt censurerad under Francos tid, och efter samhällsomvälvningen vid slutet av 70-talet kan man ha plockat upp gamla grejer för att hoppa på nya trender...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Oscar nåt hette personen ca? Och återkom med samma tidningar flera gånger särskilt Dracuka Marvel so jag tror det fins tre starter på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Oscar nåt hette personen ca? Och återkom med samma tidningar flera gånger särskilt Dracuka Marvel so jag tror det fins tre starter på.

Oscar Caesar tror jag var Bo Ceasars sonson som hade hittat gamla tryckoriginal från 70-talet och försökte sälja precis samma tidningar än en gång under 90-talet (förutom den nya svenska versionen av spanska porrserietidningen Kiss Comix).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Nä jag har sett Drakula från dels 70 tal, sen tidigt 80 tal och sen även 90ral.

Eller har jag fel?
Omstarter ned samma material.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nä jag har sett Drakula från dels 70 tal, sen tidigt 80 tal och sen även 90ral.

Eller har jag fel?
Omstarter ned samma material.

Först var det ju Red Clown 74-75, sen Atlantic runt sent 70-tidigt 80-tal, sen någon kortlivad 90-talssatsning där Oscar Ceasar hade hittat farsans eller farfars gamla tryckoriginal, eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Marvel »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Nä jag har sett Drakula från dels 70 tal, sen tidigt 80 tal och sen även 90ral.

Eller har jag fel?
Omstarter ned samma material.

Först var det ju Red Clown 74-75, sen Atlantic runt sent 70-tidigt 80-tal, sen någon kortlivad 90-talssatsning där Oscar Ceasar hade hittat farsans eller farfars gamla tryckoriginal, eller något sånt...


Dracula: Svenska Serier 1972-1973. Red Clown 1974-1975. Atlantic 1982-1984 samt 1989.

Dracula Lever: Red Clown 1974-1975. Oscar Caesar 1993.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Inte dåligt komplicerat, serien var bra men tja, man kan undra hur det tänktes kring det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Marvel skrev:
Wakuran skrev:
Agentum skrev:Nä jag har sett Drakula från dels 70 tal, sen tidigt 80 tal och sen även 90ral.

Eller har jag fel?
Omstarter ned samma material.

Först var det ju Red Clown 74-75, sen Atlantic runt sent 70-tidigt 80-tal, sen någon kortlivad 90-talssatsning där Oscar Ceasar hade hittat farsans eller farfars gamla tryckoriginal, eller något sånt...


Dracula: Svenska Serier 1972-1973. Red Clown 1974-1975. Atlantic 1982-1984 samt 1989.

Dracula Lever: Red Clown 1974-1975. Oscar Caesar 1993.


Märkte det när jag kollade upp det. I övrigt verkar Atlantics andra utgåva ha varit närmast en faksimil av den första och Oscar Ceasars utgåva närmast en faksimil av Red Clowns tidigare. Red Clowns utgivning verkar ha fortsatt där Svenska Seriers slutade, men att det finns en del överlappande i övrigt mellan Svenska Serier/ Red Clown och Atlantic gör det nog ändå inte riktigt till en reprisering.

I USA fanns tidningarna Tomb of Dracula, Giant-Size Dracula och Dracula Lives, vilka Red Clown publicerade i olika tidningar även i sin egen utgivning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Marvel »

Samma sak hände Mästaren på karate. Red Clown 1974-1975. Oscar Caesar 1993-1994.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Jo jag tog inte upp den vara för att jag missade att Dracula från 80taket var Atlantis.
Annars har du helt rätt de nyare av dem är exakt som de gamla från 70ralet, man undrar hur det gick till.

Såklart är det så att det är samma utgivning,men vem har plåtarna kvar sen 70talet och lyckas köra ut flera av dem då tidigt 90tal?

Att det rör sig om nån i samma familj säkerligen, men klart man undrar varför.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Vet någon ursprung och originalnamn för IB-Agent 006?

När jag kollade i mitt nyligen uthämtade ex av Svensk Seriehistoria så såg jag iofs att man hade hittat info om den här serien. Någon James Bond-liknande serie om "Michael Brand The Gentleman Spy" som tecknaren William Barry huvudsakligen verkar ha fått publicerad i fanzinet/ small press-tidningen "Uncle Barney's Comics".

(Han har framför allt en lätt igenkännlig signatur i en kvadrat...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar