Förlaget Red Clown

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Noname »

OnionMan skrev:Men jag undrar om de verkligen hade riktiga rättigheter att ge ut Marvel?
Under samma period gav ju Semic ut tidningen Conan som innehöll en massa olika Marvel-serier.


Carlsen gav ut 2 x Spindeln, Ka-zar och Nick Fury 1979 då Atlantic hade rättigheterna... :?:
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Spindeln kan de haft sen förr då det ju går tillbaks till Marvelserien, kanske räkte det annorlunda namnet då fört nåt material de hade, ja jag vet inte.

Jag gissar att ingen ägde allt liksom, det fanns inte på kartan då iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Jag kan väldigt lite om rättigheter, men det verkar ganska intressant.
Ni som har egna förlag eller jobbar i branschen kanske tycker det är givet men jag undrar...

Skriver man exklusiva rättighetsavtal med ett utländskt förlag. T ex det är bara vi som får ge ut Marvel i Sverige under säg 5 år framåt?

Kan någon ny part få avtal medans ett gammalt avtal med någon annan fortfarande löper?

Brukar det ställas motkrav för att få avtal? T ex att man håller en viss utgivningstakt?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Det var så jag tänkte, att de kan ha haft rättighetr för en viss mängd serier eller som du skriver i tid.

För det vet jag inte bar att man fick köpa ett paket och inet välja russinen enbart vilket gjorde DC och Marvel dyrt.

Sen håller ju sig Red Clown till det som var vid sidan av nästan helt, så de kan nog plockat upp sitt som det är då inte de stora namnen är där även om serierna senare skulel visa sig var de man mins.

Nån som varit i branchen kan ju berätta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

En sak jag funderade över var om man likt ett franchisingföretag kunde lägga ut rättigheter på entrepenad? Typ att ett mindre förlag köper upp rättigheterna från Egmont för att ge ut egna album, tar hela risken med tryckkostnader etc. och betalar säg 30% av vinsten? Teoretiskt låter det rimligt, men jag har ingen koll på ekonomi. (Dessutom är det väldigt möjligt att köparen inte kommer göra tillräcklig förtjänst för att det ska löna sig.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:En sak jag funderade över var om man likt ett franchisingföretag kunde lägga ut rättigheter på entrepenad? Typ att ett mindre förlag köper upp rättigheterna från Egmont för att ge ut egna album, tar hela risken med tryckkostnader etc. och betalar säg 30% av vinsten? Teoretiskt låter det rimligt, men jag har ingen koll på ekonomi. (Dessutom är det väldigt möjligt att köparen inte kommer göra tillräcklig förtjänst för att det ska löna sig.)


Borde fungera, i teorin.
Men branschen måste ta åt sig konceptet.
Traditionen, så har vi alltid gjort-mentaliteten, ligger nog tung över de stora aktörerna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Prod. nummer?

Inlägg av nicklas.johansson »

Har alla Red Clowntidningar försetts med produktions nummer? Jag hade inte tänkt på det innan jag såg att det står "Prod Nr 153" längst ner till höger på omslaget till Alias Smith och Jones.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Labrador Road 26 »

Intressant tanke Wakuran men du glömmer nog en del faktorer. Folks budget för att köpa serier är nog relativt fast/konstant, alltså man spenderar en viss mängd per månad/år. Säg att den här nya aktören får till en fullträff och många serienördar köper den här nya utgåvan. Då är det nog relativt få som inte samtidigt hoppar över att köpa någon annan serie som de skulle ha köpt om inte den här nya kommit. Den serien som då blir osåld till alla de som bytte vad som köptes är ganska så stor risk/chans att den kommer från just Egmont eftersom de har majoriteten av det som ges ut. De förlorar 100 procent inkomst på sin egna produkt och får 30 procent inkomst från den här nya. Visst även det här är fullt hypotetiska beräkningar, men det är ändå sådana Egmont måste göra. Kommer de vinna på affären eller gå back för att de ökar konkurrensen med sig själva genom att ge bort rättigheterna på det sätt du föreslår.

Sett från det nya lilla förlagets sida är det tveksamt om någon skulle satsa om de vet med sig att 30 procent av vinsten ska gå iväg. Nu lär det knappast handla om särskilt mycket pengar antagligen, men det är ändå en rätt usel deal för det lilla företagets ekonomi.

Har även en fråga till dig, varför tror du Egmont sitter kvar på rättigheter för saker som de i alla fall inte fortsatt utgivningen på? De betalar för att ha kvar rättigheterna men ger ändå inte ut serierna, hur kommer det sig tror du?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Vad jag har hört köper de upp rättigheterna för hela Skandinavien i taget, även om de bara tänkt ge ut albumen i Danmark, men om jag förstår dig rätt så skulle du hävda att de köper upp massa rättigheter bara för att hålla på dem och tränga ut konkurrenter.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Det blir nog billigare per land att köpa utgivningsrätten för flera länder på ett bräde, även om man för tillfället inte planerar att ge ut i mer ett eller två av dessa länder. När det gäller gamla rättigheter på sådant som de en gång i tiden gett ut men numera bara behåller rättigheterna på utan att ge ut något tror jag absolut att de jobbar på precis samma sätt som Bonniers. Där man sitter på saker bara för att en potentiell konkurrent inte ska få möjlighet. Jag menar alltså för gamla saker som de inte längre publicerar men ändå förnyar rättigheterna på. Vet inte om de så ofta skaffar helt nya rättigheter och sedan inte ger ut något alls, i något av länderna, det tror jag inte riktigt. Visst är det negativt för seriekulturen i stort med denna typ av upplåsta rättigheter men skälet lär vara ekonomiska utan tvekan. Jag är väldigt insatt hur Bonniers agerar när det gäller detta och i mångt och mycket liknar Egmont sina svenska kollegor mycket när det kommer till affärsmetoder. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Prod. nummer?

Inlägg av pogono »

nicklas.johansson skrev:Har alla Red Clowntidningar försetts med produktions nummer? Jag hade inte tänkt på det innan jag såg att det står "Prod Nr 153" längst ner till höger på omslaget till Alias Smith och Jones.

Nej, det är bara en del som har det. Jag tror alla omslagen finns på http://www.comics.org/publisher/1254/
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av AndreasEriksson »

Labrador Road 26 skrev:OT.

Det blir nog billigare per land att köpa utgivningsrätten för flera länder på ett bräde, även om man för tillfället inte planerar att ge ut i mer ett eller två av dessa länder. När det gäller gamla rättigheter på sådant som de en gång i tiden gett ut men numera bara behåller rättigheterna på utan att ge ut något tror jag absolut att de jobbar på precis samma sätt som Bonniers. Där man sitter på saker bara för att en potentiell konkurrent inte ska få möjlighet. Jag menar alltså för gamla saker som de inte längre publicerar men ändå förnyar rättigheterna på. Vet inte om de så ofta skaffar helt nya rättigheter och sedan inte ger ut något alls, i något av länderna, det tror jag inte riktigt. Visst är det negativt för seriekulturen i stort med denna typ av upplåsta rättigheter men skälet lär vara ekonomiska utan tvekan. Jag är väldigt insatt hur Bonniers agerar när det gäller detta och i mångt och mycket liknar Egmont sina svenska kollegor mycket när det kommer till affärsmetoder. Slut OT.

När det gäller inköpta rättigheter så funkar bara den taktiken om det utländska förlaget går med på det, och det förvånar mig ärligt talat att det finns något förlag som tycker det är okej att rättigheter till deras serier köps in utan att något blir utgivet.

Jag tror det är betydligt vanligare med det omvända, dvs rättighetsinnehavare som kräver att något ska publiceras inom en viss tid, och gör man inte det så går erbjudandet vidare till nästa som står i kö. Om ingen annan är intresserad kanske de får fortsätta förlänga licensen trots att de inte ger ut nåt, men så fort flera förlag är intresserade så borde det på något vis leda till utgivning.

Jag låter det däremot vara osagt hur många gånger det inträffat att ett förlag gett ut något de egentligen inte är intresserade av, bara för att "blockera" ett annat förlag. Där finns det också utrymme för en hel del fulspel.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av germund »

AndreasEriksson skrev:Om ingen annan är intresserad kanske de får fortsätta förlänga licensen trots att de inte ger ut nåt, men så fort flera förlag är intresserade så borde det på något vis leda till utgivning.
Inte alltid - att vara intresserad eller ens de enda intresserade är inte detsamma som att få rättigheter. Sverige är en liten marknad och inte särskilt intressant ekonomiskt för många utländska förlag. Finns ingen tillräckligt stor, stabil, tillförlitlig och juridiskt smidig intressent i Sverige är det ibland för mycket besvär och krångel att ge någon licens alls.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Red Clown 1974

Detektiver 69 heter titeln som de gav ut, de var ju kända för Marvelmaterial men vad är detta? en omformaterad agentstrip eller vad är det för serie tro?

Tydligen kom bara ett nummer med vad jag förstår.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Föresten 6 och 9 är då med kvinnotecken i botten på 6an och manlig pil snett upp på 9an, udda, men kanske tidsenligt hehe.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Red Clown 1974

Detektiver 69 heter titeln som de gav ut, de var ju kända för Marvelmaterial men vad är detta? en omformaterad agentstrip eller vad är det för serie tro?

Tydligen kom bara ett nummer med vad jag förstår.

Det verkar vara en spansk serie med originaltiteln "Adam & Evans". Manus av Victor Mora, bilder av Josep Gual. Det ser rätt Modesty Blaise-inspirerat ut.

http://www.comics.org/issue/86241/cover/4/

http://www.amazon.com/Victor-Mora-Jose- ... ont_book_1

http://www.lambiek.net/artists/g/gual_josep.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Josep_Gual_i_Tutusaus (Spanska)

http://www.tebeosfera.com/autores/jose_gual.html (Spanska. Man misstar skandinaviska tidningar för att vara från Tyskland och Österrike.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

Stämmer bra det du skriver med namnen.

Det hela ser europeiskt ut i stil imo, jag blev förvånad att de givit ut det mest så jag köpte tidningen idag.

Red Clown har jag helt enkelt kopplat ihop med deras Marvelutbud men här avviker det mao, vilket jag iofs gissade då jag tittade i tidningen.

Så Spansk serie mao, och tro inte att jag föringar det efter alla mina Western och SM blaskor jösses vad mycket som beställts eller tagits just från Spanien utan nån riktig credit idag, frö ofat är de ju förbannat bra med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Jag har förresten två Red Clown-misstankar nu jag skulle vilja ha bekräftelse på. Båda är mest baserade på omslagens utseende.

1. Är tidningen "Gravmannen" en översättning av Magazine Managements/ Marvels "Tales of the Zombie"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tales_of_the_Zombie

2. Är engångspublikationen "Nalle Topp" en översättning av den brittiska långköraren "Rupert Bear"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Bear
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Agentum »

1. Svar JA

2 för nån annan ta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förlaget Red Clown

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:1. Svar JA

Okej. Tack. Jag kände mig hyfsat säker, men tänkte att det kunde vara bra med en oberoende bekräftelse.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar