Presentation

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Presentation

Inlägg av SpaceCowboy »

Oj, det fanns alltså en presentations tråd. Då får man väl presentera sig lite snabbt då =)

Jag heter Johan, 26 år och bor på Öckerö i Gbg:s skärgård. Jobbar som bovärd/fastighetsskötare och fick för tre månaders sedan mitt första barn. Men den tid som jag får över försöker jag ägna åt alla mina intressen, och däribland mitt intresse för serietidningar som startade på allvar för knappt ett halvår sedan.

Läste såklart en massa serier när jag var liten, Kalle anka, Fantomen, Spider-man, Turles och Transformers bl.a. men återfick mitt intresse plötsligt då jag efter grymma filmer och spel fick upp ögonen för Batman. Började således att köpa på mig en massa Batman album, Year One och framåt, håller just nu på med Morrisons epos och prenumererar också på de nya tidningarna. Börjar också upptäcka mer och mer i DC:s universum.

Andra intressen är film, böcker, tv/dataspel samt figurspelen Warhammer Fantasy och Warhammer 40k.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Presentation

Inlägg av Kermit »

Är också ganska ny, men välkommen till forumet och stort grattis till din första onge! Låter som ett riktigt drömliv, bo på skärgården, vara nybakad förälder och vara på rätt sida av 30-årsstrecket... :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Presentation

Inlägg av Nima »

Känn dig varmt välkommen till Serieforum SpaceCowboy!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Presentation

Inlägg av SpaceCowboy »

@Kermit Hehe, jodå man skall inte klaga :P men ändå skönt att ibland drömma sig in i seriernas värld.

@kungnima Tack, känner mig väldigt välkommen och tycker att det är ett mycket trevligt forum.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av aakeforsmark »

Jag har aldrig skrivit någon presentation. Det har väl känts lite överkurs då jag varit med i seriefandom sen det startade men jag inser att många unga kommer till så det kan väl vara lika bra.

Bild

Jag är född i Skröven i allra mörkaste norrbotten - inte så långt från där "Jägarna 2" spelades in. Det bar sig dock inte bättre än att mina föräldrar flyttade till Lund för att läsa vidare. Tydligen var det så att jag var nöjd om man lämnade mej med en bunt serietidningar i spjälsängen och på den vägen är det. Därefter flyttade jag till Vidsel - där "Hotet" utspelar sig. 1970 gick jag med i Seriefrämjandet och 1971 var jag med i Sveriges första riksspridda seriefanzine "Quid Facto" där också Ulf Jansson debuterade. Under sjuttiotalet så utforskade jag det mesta i serieformen i olika fanzines som Urhunden, Fasett och Sagor med sex och våld. Så småningom så kom det fler serieskapare med ambitioner som bröderna Andreasson och Gunnar Krantz. Jag var tidigt ute med självbiografiska serier

Bild

men mitt liv är kanske inte så väldigt intressant - gift med samma kvinna i 26 år och inga missbruksproblem - så det var ganska snabbt avklarat.

Under åttiotalet så började jag arbeta mer eller mindre professionellt och höll på så fram till 92 kanske då pappa, mamma och svärmor alla dog inom ett års tid. Det blev mycket vakande vid dödsbäddar och hanterande av praktiska problem tillsammans med små barn vilket gjorde att jag helt hade tappat sugen på att försöka sälja in serier och teckningar så jag återgick till ett amatörtillstånd. Det är väldigt bekvämt att gå till ett jobb, göra det jag ska där och lämna det när jag låser dörren och går hem. Då kan jag sitta och teckna vad jag vill utan att bry mig om vad någon tycker. Dock håller jag på hela tiden så man vet aldrig ...

Det mesta av värde jag gjort finns på http://forsmarx.se
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Rosen »

Presentationen ovan gör det väl fö väldigt tydligt att Seriewikins artikel är i behov av en bättre utgivningslista än den där "såsom"-meningen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Presentation

Inlägg av RioGrande »

Det borde även göras en mer komlett Värkvolym! Kanske en Forsmarx samlade 2.
Det borde åtminstone ges ut en volym som samlade de "kommersiella" serierna som Åke gjorde för "riktiga serietidningar" -- det materialet är ju rätt svårt att hitta idag.
Hm. Och Grävlingen måste väl ges ut ordentligt och fullständigt också, även om jag egentligen inte är så förtjust i "politiska" serier...
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Presentation

Inlägg av Linus S »

Jag heter Linus Sjöblom och är född i Sveriges Italien, Norrtälje. Riktigt vacker stad!
Jag har samlat mycket serier genom åren och har allt ifrån Larson!-tidningar, Galago böcker, Kalle Anka, Arne Anka till Knasen, Get Fuzzy, Nya Serieparaden, Hälge och Herman Hedning.

När det gäller tecknandet så har jag hållt på med sedan barnsben, visade tidigt egenskaper inom bild, framför allt serier.
Har gjort en massa egna serier. Bl.a. Miffel Anka (1999-2012), Linus Life (2010-2012), Foxi (2007-2011), Skull Man Örjan (2008-).
Och en handful serier till!

Trotts små svacker genom 10-talet, så har jag fortfarande ett starkt serie intresse och målet, är att kunna jobba heltid med just serier, jag är 14 år, men många säger att jag är mogen och medveten om att det kommer att ta tid. Utan serier vore livet inte densamma!

Medverkat i Herman Hedning 1/11, men som jag sagt tidigare, så har jag en lång bit kvar! Men jag kommer inte att ge mig!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Presentation

Inlägg av Nima »

Nu har du ju varit medlem ett tag, men välkommen ska du iaf vara!

Tycker det är kul att det väcks liv i den här tråden, och hoppas på att fler använder sig av den framöver.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
ReHash
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 02 apr 2012, 14:09

Re: Presentation

Inlägg av ReHash »

Jag borde också presentera mig!

Nils Åsén heter jag. Är 23 år och född, uppväxt och bor i Stockholm.
Jag pluggar film, och drömmen är att skriva och regissera just film. (Vilket börjar se ganska ljust ut [:o)] )

Jag har läst serier så länge jag minns, läste mammas X9, och när jag läst klart dem började jag läsa mycket annat. Jag fastnade på Marvel, och började samla. Min samling är inte jättestor längre. Sålde av mycket för ett par år sedan. Men har nu börjat köpa på mig lite nummer jag saknar.

Jag har aldrig skapat serier själv, men skriver väldigt mycket. Även om det är mest till film. Så om någon vill ha något skrivet kan jag bidra!

Hittade det här forumet för ett tag sen och tyckte det var perfekt, då de flesta av mina vänner är trötta på mitt tjat om serier! Hittils har det varit kul att hänga här, även om min tid framför datorn har minskat sen jag började med film. :)
-Life gives you whatever price you ask of it.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Presentation

Inlägg av Horus »

Född 1970, historiker, jämtlänning och jobbar som lektor i Tjockhult.

Mitt serieintresse ligger främst inom, tada, historiska serier. Det är så brett som det låter Western, medeltida eller ren fantasy (som ju är historiepastisch snarast) funkar bra. Såsom med musik är det berättandet som är mest intressant för mig, även om jag uppskattar detaljrikedom som vittnar om efterforskning från tecknarens sida. Ja min avatar vittnar också om en längtan efter det postapokalyptiska, låt den framtiden komma nu!
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av marveljanne »

Hej!
Jag som här har valt att kalla mig marveljanne, är minsann den Janne som jobbade för Semic och Egmont under många herrans år. Marvel i synnerhet, men även Buster, Agent X9, Alf, diverse DC, Spawn, Dylan Dog och en radda mer eller mindre märkliga titlar. Senaste åren har jag översatt Fantomen, och numera "bara" de klassiska Fantis-äventyren. Nu får jag inga fler seriejobb av Egmont förrän till hösten, och jag har redan ont om pengar...
Nå, är det någon som minns mig?
Janne på Katthultet


Tråd sammansatt med den befintliga presentationstråden.
/Admin
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Kermit »

Klart man minns dig! Jobbade inte du som brevbärare också?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av RioGrande »

Tror att någon på Svenska Superserier någon gång sa att det var du som kom med den ursprungliga idén till "en tidning med svenska superhjälteserier"...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag minns dig mycket väl :)
Har läst mängder med tidningar som du varit inblandad i, och även "brevväxlat" en del med dig. Först när du erbjöd personligt svar om man skickade med frankerat svarskuvert, därefter en del via mail. Din ambition att hålla kontakt med läsarna är en stor anledning till att du stack ut bland mängden som jobbat med serietidningar.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Din ambition att hålla kontakt med läsarna är en stor anledning till att du stack ut bland mängden som jobbat med serietidningar.

Jag antar att du menar i Sverige, för det konceptet kom ju från Marvel och även DC hakade på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av AndreasEriksson »

Ja, självklart. Men även i USA är det väl vanligare att man håller kontakten enbart genom brevsidorna?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Ja, självklart. Men även i USA är det väl vanligare att man håller kontakten enbart genom brevsidorna?

Så är det säkerligen absolut, kommunikationen sker publikt i slutet på respektive titel. Jag trodde du menade förde dialog med läsarna över huvud taget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av AndreasEriksson »

Nä, jag syftade inte på brevsidor/ledarspalter, även om det förstås fanns i Jannes tidningar. Utan personliga brevsvar, mailsvar och en massa öppet hus/biovisningar osv (som jag aldrig kunde vara med på eftersom jag bodde så långt från Sthlm).
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blandar jag ihop två olika nu? Men det fanns väl någon kille på svenska Star Wars-tidningen som hade mycket kontakt med läsarna? Jag hade gått över till amerikanska originalen på den tiden så det är mest sådant jag förstått i efterhand här och på Samla Star Wars.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar