Alvglans på Tradera (suck...)

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Sandblaster »

Är det fler som handlat av Alvglans.se på Tradera den senaste tiden och väntar på album? Personligen kommer jag aldrig mer att ha med denna säljare att göra. Läs och bedöm själv om ni tycker att jag överdriver (jo alla mail är förstås sparade).

Tredje december köper jag 4 st seriealbum av Alvglans.se på Tradera för 499 kr (fri frakt).
https://www.tradera.com/item/341655/375 ... ett-paket-

Meddelar därefter säljaren att jag betalat och upprepar mina uppgifter via epost (min praxis vid köp).

Därefter följer ...

[3 dec]
Säljaren (Janne Alvglans): Lovar skicka inom några dagar.
Orsak till försening: Varit krasslig på sistone.

[11 dec]
Säljaren (Janne Alvglans): Lovar skicka följande dag.
Orsak till försening: Har legat på sjukhus.

[16 dec]
Säljaren (Janne Alvglans): Lovar skicka. Ska få hjälp med utskick.
Orsak till försening: Varit krasslig.

[30 dec]
Säljaren (Janne Alvglans): Lovar skicka på nyårsdagen - ska få hjälp.
Orsak till försening: Hjärtinfarkt!

[9 jan]
Säljaren (Janne Alvglans): Inget datum för utskick givet.
Orsak till försening: Hävdar att butiksexemplaren är i risigt skick - måste hämta nya på lagret.

[14 jan]
Säljaren (Janne Alvglans): Inget datum för utskick givet.
Orsak till försening: Har hämtat nya exemplar på lagret.

[21 jan]
Säljaren (Janne Alvglans): Lovar skicka samma dag.
Orsak till försening: --

[24 jan]
Humor: Säljaren ger mig positivt betyg på Tradera som köpare.

[30 jan]
Jag har ännu inte fått några album och till dags dato har ingen försändelse registrerats hos varken PostNord, DHL eller Schenker.
Med tanke på turerna så vägrar jag tro att PostNord slarvat bort albumen.

Jag har nu hävt köpet och begärt pengarna tillbaka. Fortsättning följer ...

Övriga noteringar:
Under hela denna tid har säljaren regelbundet hystat ut nya auktioner på Tradera. Så hur sjuk kan han vara? Dessutom, om man nu är så pass krasslig så man inte orkar packa och skicka ut eventuella sålda objekt - ska man då inte dra in sina auktioner tills orken är tillbaka? Annars tycker jag att det handlar om medvetet bedrägeri.

Noterar också att han tycks ha sålt och skickat ut en snarlik uppsättning med L&V album till en annan köpare (nykan10) på Tradera. Den personen handlade 10 dagar efter mig men tycks ha fått dem för ca 2 veckor sedan. WTF? Driver han med mig....

Jonas Sand / Sandblaster
https://www.tradera.com/profile/items/4 ... andblaster
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Wakuran »

Har ju iofs hört tidigare att han ska vara rätt sjuk, men i så fall kanske man kan ta emot litet mer hjälp i såna här situationer...

(Eller det var Ingvar Jensen, förresten. Vet inte om Janne kan vara någon annan...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av ingvarj »

Alltså. JAG är Ingvar Jensen.
Blanda inte in mig i det här.
Av vilken bisarr orsak nämner du mitt namn?
Janne har sen över tio år sen tagit över gamla Alvglans.
Själv säljer jag bara böcker på Bokbörsen. Varsågoda o kolla.
https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=&qa ... at&_d=desc
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Wakuran »

Ursäkta, då.

Och tack för informationen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Sandblaster »

En uppdatering:

Efter att jag tog i med hårdhandskarna och försökte häva köpet så damp det till slut ner album i mitt brevinkast. Dessa album var absolut i toppskick och bra packade. Hade jag fått dessa inom...låt oss säga 2 veckor ....så hade jag varit skitnöjd.

Efter 2 månaders tjafsande så var jag dock inte benägen att ge säljaren beröm för detta. Tvärtom så tyckte jag nog att en spark i baken fortfarande var mer än befogat, fast mer än något så var jag mest glad över att det äntligen var över. Så i slutändan så gav jag snubben varken bu eller bä på Tradera i bedömning. Jag hade ju alla fall gett "mina peeps" på serieforum en 'heads up'... Kändes som det räckte i slutändan.

Nu har tydligen någon berättat för Janne att det sprids taskiga rykten om honom på Serieforum vilket fått honom att gå i taket och han kräver nu att hans heder återställs av mig (fritt citat). Så nu trycker jag på knappen [HONOR RESTORED]. Hoppas att kunderna nu återvänder till Alvglans och att Janne inte behöver lida mer.

[B)]
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Wakuran »

Och jag kan som sagt be om ursäkt för att jag spånade och hade fel, själv.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Agentum »

Vilken story, att det skulle behövas att du blev förbannad för att få albumen.

Alvglans gav ju ut mycket bra ch en del är ovanlugt idag, men sålt är ju sålt, visst kan man bli sjuk men här låter det aningen långsökt.

Det var väl sanning det du skrev? Isf sprids inga elaka rykten här vad jag vet, har lite svårt för när folk kallar sanning skitsnack osv.

Saken är ju vad den är, ska nan prisas för att man tar två månader på sig att göra sin sida klar av en auktion?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Sandblaster »

Ja självklart sparar jag all mailkorrespondens. Det finns inget hittepå i den här historien.

Jag och Jan har uppenbarligen olika syn på hur Tradera-handel ska bedrivas. I min värld så är inte ett återkommande "jag är krasslig" en hållbar ursäkt för att slippa göra rätt mot sina kunder/köpare. När man dessutom märker att det är något som satts i system under lång tid så är det svårt för mig att inte uppfatta det hela som oseriöst och ohederligt.

Nu har i alla fall offerkoftan åkt på Jan. Han är mycket upprörd på mig personligen, och för att vi diskuterat honom här på forumet: "du baktalar mig på Serieforum som jag inte ens deltar i!!"Kanske har det påverkat hans affärer (tja, som man bäddar...). Jag antar att han helst vill att forum-tråden tas bort. Vilket jag lämnar till admins att avgöra. Kanske lika bra, innan detta debacle trissas upp ännu mer. Det blir dock märkligt om vi inte ska kunna diskutera och varna för dåliga seriehandlare här på forumet utan deras godkännande (det lär ju inte hända).
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av burnout »

Sandblaster skrev: Det finns inget hittepå i den här historien.

Jag och Jan har uppenbarligen olika syn på hur Tradera-handel ska bedrivas.
Jag antar att han helst vill att forum-tråden tas bort. Vilket jag lämnar till admins att avgöra. Kanske lika bra, innan detta debacle trissas upp ännu mer. Det blir dock märkligt om vi inte ska kunna diskutera och varna för dåliga seriehandlare här på forumet utan deras godkännande (det lär ju inte hända).


Detta ska inte tas bort anser jag, vad händer med nästa strul från någon som köpt av någon som skyller på ditt/datt. Detta som nu skrivits är inget påhopp, det är en varning att det kan förhalas i evighet (nästan). Ofta skyller man på fraktbolagen, men i detta fall var det en säljare som är ett välkänt (gammalt) företag i seriesammanhang. Sköter man sig inte så ska det fram på något sätt.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av ingvarj »

jag fick iaf ett påhopp.
Jag som inte är inblandad nämns med namn och en antydan att jag skulle vara en opålitlig säljare.
Vem vet om det kan störa mina affärer?
Jag säljer på böcker (sisådär 3000/år) på Bokbörsen och har mitt eget rykte att tänka på. När pennan slinter (och hjärnan....).
Hur är det där GDPR?
Får man öht nämna namn på detta sätt i ett offentligt forum som vem som helst kan läsa?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av MrKumquack »

Varför inte bara radera Wakurans felaktiga antagande, hans ursäkt, samt alla Ingvars inlägg i den här tråden? Då behöver inga negativa rader finnas kvar för framtida läsare, och alla kan vara glada och tillfreds!
Sen håller jag helt och fullt med burnout om att säljare och köpare på t.ex. Tradera, både bra och mindre bra, måste kunna diskuteras här på ett seriöst sätt. Det finns ingen som helst anledning att ta bort den här tråden tycker jag.
Om en dessutom tittar på Alvglans ömdömen på Tradera, är det i stort sett enbart positiva sådana. Och det är väl ändå där – och inte på den här sidan – som man som konsument i första hand tar ställning till om man vill köpa eller ej. Där kan en oxå få infomationen om ett något lågt betyg på leveranstiden, vilket förstärker Sandblasters erfarenheter av säljaren.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av ingvarj »

Bra.
Gör så.
Jag har aldrig sålt nåt på Tradera.
Inte rätt forum för mig.
Jag vill ha bort mitt namn där det inte har att göra.
Så lägger jag ner i den här tråden sen.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Sandblaster »

Någon fördriver lördagen i Stockholm med att trolla sina kunder [:(!]


"HALLÅ!

Får info från samlare att du fortfarande snackar skit om mig! Vad är du för människa? Jag har sedan våren 2019 varit väldigt sjuk och ut och in på sjukhus! Jag har patologisk sömnrubbning vilket innebär att jag har andingmask, jag har diabetes, högt blodtryck och hjärtproblem och trots det lyckades jag fixa biffen, det togs sin tid men jag lurade ingen på något sätt och hade jag haft ekonomiska möjligheter för att anställa hjälp så hade jag gjort det! Nu var du inte den ända som blev berörd men du är den som gapar jävligt mycket! Du fick väl dina album! Det6 här går till seriehistorien och det ska samlare få reda på!

Jan Eriksson
Alvglans"


"Du svarar inte på mina mejl! varav denna feghet när du lämnar ut mig på Serieforum och fortsätter med det! Jag överväger att anmäla Serieforum så du vet det! Vad är det för barnkrubba Serieforum?

Jan Eriksson
Alvglans"


"Kolla vad du skriver! Har du inte fått dina album??? Under hela denna tid har säljaren regelbundet hystat ut nya auktioner på Tradera. Så hur sjuk kan han vara? Dessutom, om man nu är så pass krasslig så man inte orkar packa och skicka ut eventuella sålda objekt - ska man då inte dra in sina auktioner tills orken är tillbaka? Annars tycker jag att det handlar om medvetet bedrägeri.

Jag har sparat allt som skrivits på Serieforum nu eftersom jag loggat in på Serieforum."



Brukar tycka att man ska behålla mail privat och inte sprida vidare publikt utan vidare. Nu har Jan dock passerat en gräns i mina ögon med sitt aggressiva mailande. Till viss del tycker jag synd om honom. Han mår uppenbarligen inte bra. Tyvärr brukar det väl vara rätt så tuffa underliggande problem som orsakar den här typen av patologiska utbrott. Hoppas han kan få hjälp inom snar framtid.

Kanske några forumiter kan stödja Jan ekonomiskt genom att köpa några album av honom på Tradera. Jag har redan dragit mitt strå till stacken [:D]
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av Agentum »

Jiss hur lägger han öht taget ut auktioner, han är döende, fruktabånsvärt, tror då inte gåhan lägger nya ayktioner själv.

Jag menar allt är öåännu skitsnack, i min värld lögner.?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Alvglans på Tradera (suck...)

Inlägg av ingvarj »

jaharu.
Skål själv.
Skriv svar