Skyddsomslagens vara eller inte?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Skyddsomslagens vara eller inte?

Inlägg av MrKumquack »

Jag tycker det här med skyddsomslag är lite spännande... Själva ordet betyder ju att det är till för att skydda själva boken/albumet från fingeravtryck, fettfläckar och annat kladd. Samtidigt sjunker värdet allt som oftast på ett seriealbum om skyddsomslaget är slitet eller saknas helt. Ibland känns det som att man ska vara mer försiktig och rädd om omslaget än själva boken. (Skyddsomslag = skydda omslaget mot slitage.)
Jag har t.ex. alltid låtit mina barn få läsa alla mina serier så mycket de vill, men lärt dem att först ta bort omslaget så att det inte får skador. Och själv gör jag i princip likadant varje gång ett omslag sitter på, vilket egentligen känns rätt så märkligt.
Vad är det som bestämmer om en utgåva ska begåvas med skyddsomslag eller ej? Och hur gör ni andra – som fortfarande läser de seriealbum ni köper – med omslagen? Sitter de kvar, eller tänker och gör ni som jag?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Skyddsomslagens vara eller inte?

Inlägg av Serieguden »

Tar bort skyddsomslaget och tvättar händerna innan jag läser boken [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Skyddsomslagens vara eller inte?

Inlägg av BoJustBo »

Ja skyddsomslag känns som en gamal relik från tiden då man inte lika lätt kunde trycka bilder rakt på pärmen.
Som Serieguden tar jag alltid av det och tvättar händerna innan jag läser något.

Fick skumt nog fem-sex stycken skyddsomslag till volym två av Grant Morrison's The Invisibles, det var lite lustigt, och det är ett album som har sitt omslag på pärmen också =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Skyddsomslagens vara eller inte?

Inlägg av Agentum »

Det tilllhör ju mer riktiga inbundna böcker, dammskydd som de heter hehe.

En jobbig sak kan jag tycka att många böcker är mycket vackrare utan dem, men de ska ju vara dör.

Exakt vad de skulle skydda för är möjligen lite hyllslitage men ingen vill ha fula dust covers heller.

Så jag håller med att det är fånigt särskilt på de som har samma tryck under skyddet tex

Svårt detta, jag tar av dem innan läsning iaf.
Och man begriper att boken utan skyddet är mindre värd.

Jag har en del utan sär jag snålat för att öht få boken.

De hör till är den enda orsak för dem jag jan komma på, används på i princip allt i form av inbundna böcker men inte kartonage då.

Funktion? Högst tveksam idag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar