Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Nima »

Länken i min originalpost fungerar inte längre, så här är samma video.


Riktigt mysig svensk julmusik.


"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

...

Inlägg av Isegrim »

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: ...

Inlägg av Nima »

Isegrim skrev:http://www.youtube.com/watch?v=FOg7aPNLLG0



Moget. Andra året i rad som du förpestar jultråden med din antijul-propaganda. Kan du inte bara hålla det för dig själv? Skulle vara betydligt trevligare.

Snälla.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: ...

Inlägg av Magnus »

Nima skrev:
Isegrim skrev:http://www.youtube.com/watch?v=FOg7aPNLLG0



Moget. Andra året i rad som du förpestar jultråden med din antijul-propaganda. Kan du inte bara hålla det för dig själv? Skulle vara betydligt trevligare.

Snälla.


En ny tråd kanske:

Den omöjliga julen - tråden för all julångest!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Isegrim »

Annars är det ju en julklassiker, lyssnar man på den så hör man att den är skriven av en som egentligen älskar julen. Det är humor, i samma skola arbetar Adolphson&Falk i sin låt "Mer jul" http://www.youtube.com/watch?v=5luGDbzRMTQ och Jinx "Det är inte snön som faller" http://www.youtube.com/watch?v=ow5wgi7h_uw .Till och med Ulf Lundells klassiker "Snön faller" http://www.youtube.com/watch?v=iYiKyAU1uRA kan räknas in här (mindre humor dock).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:... och Jinx "Det är inte snön som faller" http://www.youtube.com/watch?v=ow5wgi7h_uw ...

Då måste man ju ta och nämna Anders Rönnbloms original, med kongenial video av en av Sveriges kanske fem(?) levande animationslegender Lennart Gustavsson.

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Isegrim »

Tackar, var givetvis den jag skulle länka till.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag gillar när Dolly Parton sjunger Winter Wonderland:

Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det ser ut som om Lina Neidestam tänker låta sin seriefigur Zelda uppleva en sammanhängande julhistoria i år - och det är låga odds på att den kommer att berättas som en parafras på Charles Dickens En julsång på prosa. Tre delar har redan publicerats av norska Dagbladet och jag misstänker att det kommer att pågå minst fram till julafton. [:o)]

Jag noterar att Neidestam tecknar bättre och bättre för varje år som går, och att (de efter vad jag hört, högst medvetna) Dan DeCarlo-influenserna nu gör den mycket behaglig att vila ögonen på. Verkligen synd att originalen bara existerar i digital form (till förfång för originalsamlare och andra intresserade), men efter påstötning har jag fått vad jag tolkar som ett vagt löfte om att det möjligen kan dyka upp signerade konsttryck i framtiden....

Här är tredje delen. Ingen tvekan om åt vilket håll historien är på väg:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Då den oförliknelige Johan Andreasson nu varit vänlig nog att tuscha den åt mig gör jag en favorit i repris:

Bild

Hoppas alla forumiter får ett lyckat Luciafirande!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

K-E Lindkvist skrev:Hoppas alla forumiter får ett lyckat Luciafirande!

För egen del blev det lika lyckat som tidigare år enär Lucia & entourage från ABB Industrigymnasium anlände strax efter nio, ca 10 minuter före utsatt tid vilket gjorde att det blev något kaotiskt när alla medarbetare skulle positionera sig för att se och höra så bra som möjligt:

Bild

Bild

De efterföljande lussekatterna behövde en liten stund i mikron för att inte vara för degiga, men smaken var det inget fel på! Inte heller pepparkakorna lämnade något övrigt att önska. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Cadial »

Det ar val typiskt svenskt; att komma innan utsatt tid? Taget ser koncentrerat ut pa uppgiften, battre an SJ.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Grumme »

"Goder afton, goder afton, båd' herre och fru
samt alla som vill kalla sig hbtq.
Även Sankta Lucia, vår ljusprydda vän
vill vi genusbefria och hälsa som hen"



(Lars Linder i DN)

[:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag blir mest nyfiken varför de går i strumpor? Kan inte påminna mig att jag sett någon arbetsplats där man tar av sig skorna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Jag blir mest nyfiken varför de går i strumpor? Kan inte påminna mig att jag sett någon arbetsplats där man tar av sig skorna.

Troligen därför att det är enklare att ordna ett enhetligt utseende med strumpor än med skor (att det fanns någon enstaka tärna som bar mörka strumpor visar bara på att det praktiska ingenjörstänket är utbrett även hos dessa). Tidigare år har man fnuttat runt i olika converse-varianter, men det är inte särskilt luciamässigt tycker jag. Och eftersom verksamheten är avstannad råder dispens från påbudet om skyddsskor i verkstadsmiljö (fast det finns faktiskt vita sådana att tillgå).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av lennon »

K-E Lindkvist skrev:Det ser ut som om Lina Neidestam tänker låta sin seriefigur Zelda uppleva en sammanhängande julhistoria i år - och det är låga odds på att den kommer att berättas som en parafras på Charles Dickens En julsång på prosa. Tre delar har redan publicerats av norska Dagbladet och jag misstänker att det kommer att pågå minst fram till julafton. [:o)]

Jag noterar att Neidestam tecknar bättre och bättre för varje år som går, och att (de efter vad jag hört, högst medvetna) Dan DeCarlo-influenserna nu gör den mycket behaglig att vila ögonen på. Verkligen synd att originalen bara existerar i digital form (till förfång för originalsamlare och andra intresserade), men efter påstötning har jag fått vad jag tolkar som ett vagt löfte om att det möjligen kan dyka upp signerade konsttryck i framtiden....

Här är tredje delen. Ingen tvekan om åt vilket håll historien är på väg:

Bild

Väldigt bra tecknat! Hela bild-serien ser mycket tilltalande ut.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

Lina har blivit enormt driven de senaste åren. Hon arbetar väldigt hårt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Nima »

Nu är ju jag inte alls SD:are eller så, men gillar ändå Åkesson hyfsat mycket. Han är söt, är han.
Här hälsar han god jul.

http://www.svtplay.se/klipp/1655138/par ... akesson-sd

Och här har ni en sång som jag tycker är mysig nu i juletider.
Tycker att det är tråkigt att Norge har Sissel, som enligt mig har den finaste rösten i universum (för att inte tala om hennes ansikte..), medan vi får nöja oss med Carola.



En till som verkligen visar vad hennes röst (och utseende [8)] ) går för.



.. Och så en till.

"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Lina har blivit enormt driven de senaste åren. Hon arbetar väldigt hårt.

Att hon slutat upp med grisnäsorna skulle jag säga är en klart bidragande faktor till förbättringen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Lina har blivit enormt driven de senaste åren. Hon arbetar väldigt hårt.

Att hon slutat upp med grisnäsorna skulle jag säga är en klart bidragande faktor till förbättringen.

Jag minns inte grisnasorna, men som Lennon framhaller sa ser man De Carlo-influenser; lite battre, lite mer slickat!
Kul att hart arbete lonar sig, i alla fall konstnarligt.
Skriv svar