Kalle anka 50-tal

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Kalle anka 50-tal

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Jag har några kalle anka tidningar från 50-talet som jag vill sälja, ska jag lägga ut de en och en på tradera, eller alla på en gång på tradera eller en blocketannons?

Är det någon som vet hur man bäst säljer dessa tidningar?

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Agentum »

Skicket är mycket viktigt, är det väldigt fint skick går en och en att sälja, sämre skick så får man avväga det.

Tradera absolut då flest möjliga köpare kollar där och sätter värdet så att säga.

På blocket sätter du ju priset, men det kan ju vara fel.

Och jag antar exakt var på 50tal de kommer från påverkar, men skick skick skick.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Tack för svar [:o)] Jag kollade igenom alla kalle anka tidningarna och gjorde en liten lista på alla minus och vilka tidningar jag har!

KALLE ANKA OCH CO

1955:

Nr 7, tejpad rygg och några veck
Nr 11, välläst rygg och några veck
Nr 12, 17cm ryggglipa och några veck

1956:

Nr 4, några veck
Nr 5, håller ihop tack vare tejp och en massa veck
Nr 6, 13 cm ryggglipa och några veck
Nr 8, 16,5 cm ryggglipa och en massa veck
Nr 9, några veck
Nr 10, 10,5 cm ryggglipa och några veck
Nr 11, tejpad rygg och några veck
Nr 12, några veck

1957:

Nr 1, saknar framsida och en ryggglipa
Nr 2,tejpad rygg, 2cm reva och några veck
Nr 3, tejpad rygg och en massa veck
Nr 4, tejpad rygg och en del veck, det saknas en liten del av framsidan
Nr 5, några få veck och ett litet märke av ett hundöra
Nr 6, 4 cm ryggglipa och några få veck
Nr 7, tejpad rygg och några veck
Nr 8, 2 cm ryggglipa och några få veck
Nr 10, några veck
Nr 12, en del veck

Jag är inte proffs på skickgradering så ni får nig ta det jag säger med en nypa salt [:)] Det finns några få i ganska fint skick och några få som är ganska kassa... Efter att jag kollade lite på seriesams guide i skickgradering så skulle jag nog säga att skicket är: 1 PR (saknar framsida), 3st FR, 4st G, 10st VG, 3st FN

Som jag sade innan, ta min skickgradering med en nypa salt, jag kan skicka bilder på alla tidningar om det är någon som vill!

Med vänlig hälsning, Wildis90!
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Rufus »

Saknas framsida eller annan sida, så är den värdelös, om det inte är typ 1/48.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Agentum »

Det är ändå bra att du är ärlig så långt du kan, sen får väl bilder avgöra isf.

De finaste kan absolut vara värda en egen auktion.

De sämre kan man sälja några per auktion tex.

Poor är svårt att sälja alls tyvärr, so nämns ovan måste det då till nåt väldigt lockande nummer, de kan köpa den för att plocka ihop en KA 1-48 tex.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Tack för svaren, jag fotade tidningarna och håller tummarna på att bilderna blev bra, jag kan ta fler bilder på tidningarna. Jag har lagt tidningarna årsvis, nr 11/1955-12/1957 (nr 7/1955 ligger i mitten). Jag lade ut en annons på tradera också (kanske att jag lade ut tidningarna för ett överpris)... [8)] Om någon har ett bättre prisförslag så skriv gärna det [:o)]

Tradera annonslänken:
https://www.tradera.com/item/341521/417 ... nka-50-tal

Bilderna:
https://share.icloud.com/photos/0nPG3Rf ... SwyDk-x_3w

https://share.icloud.com/photos/0vp7b9Z ... W8_m6Dms0A
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av MrKumquack »

Mitt förslag när du lägger upp många tidningar i samma annons, är att utnyttja det faktum att du utan merkostnad får lägga upp fem stycken bilder. Möjligen att bild ett (annonsbilden) kan vara en översikt vad du säljer, men dela sen upp tidningarna om säg fyra eller sex stycken per bild. Därigenom kan köparen bilda sig en egen – och kanske bättre – uppfattning om skick och eventuella skavanker.
Om det går: försök även att undvika blänk från blixt eller belysning. Jag inbillar mig att ju tydligare bilder du lägger upp, desto större chans är att du får det sålt.
Du skriver att du inte är proffs på skickgradering. Det är inte jag heller! Tycker det är jättesvårt att använda den i t.ex. Traderaannonser. Det du gjort bra, är att så ärligt och tydligt som möjligt, redogöra för alla brister som tidningarna har! Det vill man veta som köpare.
Till sist ett förslag om att verkligen få till en auktion: Lägg ett väldigt lågt utropspris, och med lite tur får du igång budgivningen. Du kanske får räkna med ett lägre slutbud, men att tidningarna blir sålda till det värde som köparen är beredd att betala vid den tidpunkten. Det går också att – mot en avgift – utnyttja reservationspris i annonsen, om du känner att du inte vill släppa ifrån dig kulturgodset alltför billigt.
Lycka till!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle anka 50-tal

Inlägg av Wildis90 »

Tack så mycket för dina tips! Jag ska ta och göra om annonsen till det bättre! [:o)]

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Skriv svar