Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Nu när "Carl Barks Ankeborg" har gått i mål efter 30 böcker så kommer Egmont starta upp en ny bokserie; "Kalle Anka- Legendariska Äventyr", någon som vet hur många böcker som den kommer att bestå av och kommer den bara bestå av Daniel Branca matrial?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

trimble skrev:Nu när "Carl Barks Ankeborg" har gått i mål efter 30 böcker så kommer Egmont starta upp en ny bokserie; "Kalle Anka- Legendariska Äventyr", någon som vet hur många böcker som den kommer att bestå av och kommer den bara bestå av Daniel Branca matrial?


Jag har inte alla svar, men det jag vet är att Brancas samlade Disneyproduktion kommer att publiceras i sammanlagt nio volymer. Utgivningsordningen blir inledningsvis vol. 4 och 3 i september resp. december 2021, och vol. 2 och 1 under 2022 resp. 2023. Mycket bonusmaterial är planerat. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Tack för informationen, för den enda informationen jag har fått är att det kommer 2 böcker i år och 4 stycken nästa år.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

trimble skrev:Tack för informationen, för den enda informationen jag har fått är att det kommer 2 böcker i år och 4 stycken nästa år.


Intressant, då blir det Branca i år. Undrar vilka de andra tre under 2022 blir?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Var i kontakt med Egmont igår och tydligen så ska det komma ut 10 böcker i serien men om alla böckerna kommer att innehålla Brancaserier glömde jag att fråga om.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

trimble skrev:Var i kontakt med Egmont igår och tydligen så ska det komma ut 10 böcker i serien men om alla böckerna kommer att innehålla Brancaserier glömde jag att fråga om.
Nio böcker, inte tio, såvida inte planerna skulle ändras senare. (Det blir tio böcker i Don Rosasbiblioteket, kanske rör de ihop det.) Allt med Branca ska ingå och det blir Branca i alla böckerna.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Don Rosa är ett stort fan av Carl Barks men är det någon som vet vad Carl Barks tyckte om Don Rosas Kalleserier?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Av vad jag har förstått varierade det väldigt mycket beroende på dagsformen.

När Barks var glad tyckte han att Rosa gjorde begåvade och underhållande omtolkningar, När Barks var sur gnällde han över att Rosa borde göra något mer eget. När det var som värst så hade Barks hamnat i maskopi med några advokater eller liknande, så Barks och Rosa hamnade på olika sidor i en infekterad rättstvist. Ungefär så minns jag historien, i grova drag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

Wakuran skrev:Av vad jag har förstått varierade det väldigt mycket beroende på dagsformen.

När Barks var glad tyckte han att Rosa gjorde begåvade och underhållande omtolkningar, När Barks var sur gnällde han över att Rosa borde göra något mer eget. När det var som värst så hade Barks hamnat i maskopi med några advokater eller liknande, så Barks och Rosa hamnade på olika sidor i en infekterad rättstvist. Ungefär så minns jag historien, i grova drag...


Var det i samband med paret som utnyttjade Barks blir det svårt att avgöra om det var hans eller deras åsikt. De vaktade och styrde det mesta han gjorde. Han fick inte göra några teckningar till fansen heller utan deras tillåtelse.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Wakuran skrev:...

När det var som värst så hade Barks hamnat i maskopi med några advokater eller liknande, så Barks och Rosa hamnade på olika sidor i en infekterad rättstvist. Ungefär så minns jag historien, i grova drag...


Var det i samband med paret som utnyttjade Barks blir det svårt att avgöra om det var hans eller deras åsikt. De vaktade och styrde det mesta han gjorde. Han fick inte göra några teckningar till fansen heller utan deras tillåtelse.

Jag har ingen örnkoll på hela den här historien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

Wakuran skrev:
Serieguden skrev:
Wakuran skrev:...

När det var som värst så hade Barks hamnat i maskopi med några advokater eller liknande, så Barks och Rosa hamnade på olika sidor i en infekterad rättstvist. Ungefär så minns jag historien, i grova drag...


Var det i samband med paret som utnyttjade Barks blir det svårt att avgöra om det var hans eller deras åsikt. De vaktade och styrde det mesta han gjorde. Han fick inte göra några teckningar till fansen heller utan deras tillåtelse.

Jag har ingen örnkoll på hela den här historien...


Inte jag heller, men har för mig att de övertalat Barks att skriva på ett kontrakt där han förband sig att göra ett visst antal teckningar. Det slutade i domstol som slog fast att det var orimligt att skriva ett sådant kontrakt med någon som var närmare hundra år gammal.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Wakuran skrev:
Serieguden skrev:
Var det i samband med paret som utnyttjade Barks blir det svårt att avgöra om det var hans eller deras åsikt. De vaktade och styrde det mesta han gjorde. Han fick inte göra några teckningar till fansen heller utan deras tillåtelse.

Jag har ingen örnkoll på hela den här historien...


Inte jag heller, men har för mig att de övertalat Barks att skriva på ett kontrakt där han förband sig att göra ett visst antal teckningar. Det slutade i domstol som slog fast att det var orimligt att skriva ett sådant kontrakt med någon som var närmare hundra år gammal.

Stan Lee ska ju ha råkat ut för något liknande mot slutet, där flera småskumma tidigare fans utnyttjade honom för konventframträdanden när han var väldigt skröplig och närmast senildement. Han var alert länge, men mot slutet var det tyvärr ingen av de närmaste som sa ifrån. Tydligen en trasslig historia i bakgrunden där hans enda kvarlevande dotter (tror det fanns en till som hade dött ung i cancer) var inblandad då hon inte lyckats göra sig en karriär på egen hand...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

I det senaste numret av Kalle Anka Klassiker så fanns det en blänkare om att man kan prenumerera på den kommande serien Legendariska Äventyr.
Första numret för 99:- och de kommande för 279:- (+ frakt) vilket är konkurrenskraftigt jämfört med de 399:- som Bokus och Adlibris har angett som försäljningspris. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Grumme skrev:I det senaste numret av Kalle Anka Klassiker så fanns det en blänkare om att man kan prenumerera på den kommande serien Legendariska Äventyr.
Första numret för 99:- och de kommande för 279:- (+ frakt) vilket är konkurrenskraftigt jämfört med de 399:- som Bokus och Adlibris har angett som försäljningspris. [:)]

Jag upptäckte precis samma sak, och gjorde en prenumerationsbeställning direkt.
Vi får väl se lite längre fram i produktionslinjen, hur näthandeln kontra prenumeration står sig prismässigt. Just nu längtar jag bara till att första volymen ska ligga i brevlådan. (Som - om jag uppfattat saken rätt - ska vara den tredje boken i den kronologiska ordningen.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Fick samma erbjudandet, 99:- (+ frakt), när jag hoppade på "Don Rosa Biblioteket" men när jag fick första boken så var det 279:- (+ frakt) som gällde, dock fick jag boken till 99:- efter kontakt Egmonts kundtjänst så dom verkar inte vara riktigt kordinerade med varandra?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

trimble skrev:Fick samma erbjudandet, 99:- (+ frakt), när jag hoppade på "Don Rosa Biblioteket" men när jag fick första boken så var det 279:- (+ frakt) som gällde, dock fick jag boken till 99:- efter kontakt Egmonts kundtjänst så dom verkar inte vara riktigt kordinerade med varandra?

Oooooo, har du fått din bok redan?!! Har du några första intryck att dela med dig av? Kommer den med eller utan skyddsomslag t.ex.?
Jag får väl se hur min faktura ser ut när den kommer, men skönt för dig att det ordnade upp sig med startpriset!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:
trimble skrev:Fick samma erbjudandet, 99:- (+ frakt), när jag hoppade på "Don Rosa Biblioteket" men när jag fick första boken så var det 279:- (+ frakt) som gällde, dock fick jag boken till 99:- efter kontakt Egmonts kundtjänst så dom verkar inte vara riktigt kordinerade med varandra?

Oooooo, har du fått din bok redan?!! Har du några första intryck att dela med dig av? Kommer den med eller utan skyddsomslag t.ex.?
Jag får väl se hur min faktura ser ut när den kommer, men skönt för dig att det ordnade upp sig med startpriset!


Don Rosa Biblioteket har ju varit igång ett tag... [V]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Legendariska äventyr har inga skyddsomslag, men formatet är stort och jag betvivlar att någon blir besviken. Volym 3+4 är båda tryckta och släpps i höst (vol 1+2 kommer senare).
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av zlv »

Hoppade också på erbjudandet (99+39), nu är det bara att vänta [8D]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Grumme skrev:
MrKumquack skrev:
trimble skrev:Fick samma erbjudandet, 99:- (+ frakt), när jag hoppade på "Don Rosa Biblioteket" men när jag fick första boken så var det 279:- (+ frakt) som gällde.

Oooooo, har du fått din bok redan?!!

Don Rosa Biblioteket har ju varit igång ett tag... [V]

Aha, och hoppsan! Tolkade som att trimble fick erbjudande om prenumeration på Legendariska äventyr i och med att han hoppade på Don Rosa utgivningen... :oops:
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar