Kalle Ankas guldböcker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:Så vad är det då för uttryck man använder i Ett klistrigt fall (The Case of the Sticky Money)? People, där också, eller? Skulle "folk" varit en bättre översättning?

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++42-02


"It's strange, isn't it, how this glue only sticks things to ducks and people? (Originalets fetstil)


Rörande bilderna - båda serierna var ju experiment, och får nog anses som inte helt canon. Den ankistiska förklaringen är nog att tecknarna här tog sig surrealistiska friheter. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

Apropå Musse Pigg och hans hund Pluto.Pluto var ju dödsrikets(Hades) härskare i grekisk mytologi!Verkar en smula makabert(minst sagt)att döpa Musses hund till just detta namn..........
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:
Wakuran skrev:Så vad är det då för uttryck man använder i Ett klistrigt fall (The Case of the Sticky Money)? People, där också, eller? Skulle "folk" varit en bättre översättning?

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++42-02


"It's strange, isn't it, how this glue only sticks things to ducks and people? (Originalets fetstil)

Vilket iofs får anses säga emot ditt tidigare argument ovan, när ankorna själva verkar göra en distinktion mellan "ducks" och "people".
manter skrev:Apropå Musse Pigg och hans hund Pluto.Pluto var ju dödsrikets(Hades) härskare i grekisk mytologi!Verkar en smula makabert(minst sagt)att döpa Musses hund till just detta namn..........

Antagligen är hunden döpt efter planeten, som var ganska nyligen upptäckt då Pluto fick sitt namn, även om det inte finns någon bekräftelse i Disneys arkiv...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Serieankan »

Eftersom ankorna, utom utseendet, är nästan exakt som människor (de är fabeldjur) så är det rätt självklart att de egentligen är människor. Så jag tycker att det är helt rätt att kalla Ankeborgarna för det. Jag reagerar faktiskt mer när det står ankor i texten istället för människor.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Grumme »

Oavsett vilket som man anser vara korrekt, så blir jag lika full i skratt varje gång Kalle blir tilltalad med "Anka!", eller "Kom hit, anka!" av någon (allt som oftast) stor och ilsken person. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Agentum »

Iofs beror det på att vi i Sverige inte använder titlar längre.

Herr Anka skulle det ju bli oftast annars och var ju en gång men idag blir det ju helmossigt för oss, men engelskspråkiga har Mr osv kvar ännu.


Sen det med Människor som översättning på people är ju mer otur i tänkandet, folk är ju mer korrekt och bestämmer ju inget avgjort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Ankist89 »

"Herr Anka" förekommer allt än, men kanske bara i lite mer formella sammanhang.

"Anka!" motsvarar nog svarare "Karl!" till en människa, och är inte att han blir kallad vid sitt efternamn. Fast det kan ju vara det. Stor bokstav avgör i "Kom hit, anka!" eller "Kom hit, Anka!"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

Medan "Karl!" däremot, motsvarar att han blir kallad vid sitt förnamn.

(Ursäkta.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:Medan "Karl!" däremot, motsvarar att han blir kallad vid sitt förnamn.

(Ursäkta.)


Nja, inte nödvändigtvis. "Karl!" är det första (och enda) ordet, och ska således ha stor bokstav, oavsett om det är ett egennamn, ett utrop, tillmäle eller något annat.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Kattmannen »

Jag reagerar också när Kalle Anka blir tilltalad med ”Anka!”. Oftast är det någon typiskt för Kalle oturlig situation då någon storväxt är kritisk till honom. Jag har alltid tolkat det som att någon refererar till att han är en Anka, inte att han heter Anka. Ungefär som när de i Asterix & Obelix tilltalar någon med ”Romare!” eller ”Galler!”.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

TIDNINGSANKA????????fniss.fniss [:D] [}:)] [8] [^]
manter
Staffy
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 sep 2011, 08:59

Re: Carl Barks guldböcker - Omfång?

Inlägg av Staffy »

Gammal tråd? Stoppar inte mig.
Köpte precis alla guldböcker för 2500kr, då jag ser det som ett billigt sätt att få en barks samling även om det inte är på allt han gett ut. De har ju fallit rejält i pris nu, med tanke på alla fantagraphics och liknande som finns.

Dock gäller min fråga om serien med fyrkantiga ägg. Den verkar inte finnas med i guldböckerna, eller har jag missat den? Måste jag köpa carl barks bästa för att komplettera?
Jag är intresserad av att veta hur många serier i bästa som inte är med i julbok eller guldbok ifall någon kan svara på en sådan jobbig fråga :) men detta är ju ett serieforum.

Skit. Märkte även att jag saknar en sida i guldbok 3. Så den måste jag köpa igen. De andra var dock i fint skick.

Säljer för övrigt 10 fantaggraphics böcker på tradera nu, eftersom jag gick guldboksvägen. Ropar ut dem för en krona.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Rufus »

Hej!

Du måste absolut inte köpa Carls Barks bästa för att få serien om de fyrkantiga äggen. I t.ex. Walt Disneys klassiker finns den serien utgiven separat. https://coa.inducks.org/issue.php?c=se/WDK1981-01
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

Här kan du se på vilka olika platser historien har tryckts. Som synes har serien tryckts i Sverige 8 olika gånger, samt i en ren reprintutgåva.

I regel finns alla klassiska Barks-serier i minst fem olika omtryckningar i Sverige. Ibland är de tidiga utgåvorna till viss del censurerade och omklippta, men i regel inte.

https://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++223-02

Staffy skrev:Säljer för övrigt 10 fantaggraphics böcker på tradera nu, eftersom jag gick guldboksvägen. Ropar ut dem för en krona.

De överlappar väl iofs inte fullständigt, men, men... Länk?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Staffy
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 sep 2011, 08:59

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Staffy »

Hej,
Tack för alla svar. Det blir nog Carl barks bästa... Gillar att ha det i inbundna böcker. Nej jag vet ju om att fantagraphics har den kompletta utgåvan och guldböckerna bara 40% typ... men det får räcka.

Skulle köpa den och julboken direkt om det inte vore för att jag bränt denna och nästkommande månads lekpengar redan. Min fru är konstigt oförstående att vi skall lägga pengar på serier då vi har två bebisar att ta hand om. :)

Auktionen är:
http://www.tradera.com/item/341506/2728 ... cker-10-st

Jag tänkte posta här först, men tänkte att alla som är intresserade kollar tradera regelbundet ändå :)
Staffy
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 sep 2011, 08:59

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Staffy »

oj nu är det uppe i 65 kr... Ja man tar ju en risk då man lägger ut något för en krona, men det brukar ju ordna sig sista auktionsdagen. Det är då alla lägger.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

Jo men visst det är mycket märkligt att"Vilse i Anderna"inte kom med i Guldböckerna(En ganska avskyvärld negligering faktiskt!)men jag skulle rekom-
mendera dom som vill läsa den att köpa Kalle Anka&C:o 13-17 1963.Dessa är inte särskilt svåra att få tag på och de ger verkligen en extra känsla åt läsupplevelsen-Få saker har sån charm som gamla serietidningar
manter
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Rufus »

manter skrev:Jo men visst det är mycket märkligt att"Vilse i Anderna"inte kom med i Guldböckerna(En ganska avskyvärld negligering faktiskt!)men jag skulle rekom-
mendera dom som vill läsa den att köpa Kalle Anka&C:o 13-17 1963.Dessa är inte särskilt svåra att få tag på och de ger verkligen en extra känsla åt läsupplevelsen-Få saker har sån charm som gamla serietidningar


Jag skulle snarare rekommendera att inskaffa Walt Disney´s klassiker nr 1 1981, om man vill läsa just "Vilse i Anderna". http://www.seriekatalogen.se/index.php?v=3549

Det lär ju också vara anledningen till att den serien inte var med i Guldböckerna. Man ville ge ut exklusivt Carl Barks-material (ofta tidigare outgivet i Sverige) och inte sånt som nyligen hade getts ut i andra utgåvor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
manter skrev:Jo men visst det är mycket märkligt att"Vilse i Anderna"inte kom med i Guldböckerna(En ganska avskyvärld negligering faktiskt!)men jag skulle rekom-
mendera dom som vill läsa den att köpa Kalle Anka&C:o 13-17 1963.Dessa är inte särskilt svåra att få tag på och de ger verkligen en extra känsla åt läsupplevelsen-Få saker har sån charm som gamla serietidningar


Jag skulle snarare rekommendera att inskaffa Walt Disney´s klassiker nr 1 1981, om man vill läsa just "Vilse i Anderna". http://www.seriekatalogen.se/index.php?v=3549

Det lär ju också vara anledningen till att den serien inte var med i Guldböckerna. Man ville ge ut exklusivt Carl Barks-material (ofta tidigare outgivet i Sverige) och inte sånt som nyligen hade getts ut i andra utgåvor.

Och så gick den ju i veckotidningen 1990. Jag tänkte påpeka att Guldböckerna gavs ut samtidigt, även i Danmark och Norge, men det gällde ju iofs för Walt Disney's klassiker och veckotidningen, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar