Hur samla på Carl Barks?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Rufus »

Den store mästarens verk vill man ju gärna ha i sin seriesamling och helst komplett eller nästan komplett och inte alltför många dubbletter av hans serier. Men hur ska man samla? Många av hans serier har numera återtryckts många gånger i olika publikationer och det finns Carl Barks library, Carl Barks samlade verk, Ankeborg och Guldböcker m.m. Några menar säkert att man ska köpa allt. Men jag och säkert de flesta har varken plats eller "seriebudget" för det. Man måste begränsa sig och välja ut. Frågan är bara vad man ska satsa på?

Just nu är det väl enklast att köpa Ankeborgs-albumen. Jag förmodar att alla fortfarande finns att köpa från förlaget? Inte så dumt val kanske, om man inte redan har satsat på någon annan utgivning sedan tidigare.

Om man vill försäkra sig om att verkligen få med allt av hans produktion, så kanske dock Carl Barks samlade verk, är det bästa valet. Då och då dyker det upp kompletta samlingar och till lägre pris än vad den ursprunglige köparen betalade, men vi pratar ändå om ett antal tusen kronor. Nackdelen med detta samlade verk är enligt min mening att man även får med en hel del onödigt. Långa förord och artiklar som med fördel hade kunnat kortats ned, pappret och pärmarna är tunga, och det är väldigt tunga och onödigt tunga volymer att hålla i, så när man ska flytta och/eller bära grejerna blir det mycket svärande. Dessutom lämpar sig dessa volymer väldigt dåligt för sträckläsning, eftersom man inte riktigt får den variation av olika serier som man är van vid från läsningen i serietidningar och dyl.

Min favorit är helt klart Guldböckerna. Här finns för det första det rätta formatet (serietidningsformatet), och även variationen och böckerna inleds oftast med ett lagom långt och inspirerande förord. Nackdelen är väl främst den att det numera var länge sedan dessa serieböcker gavs ut, och det är svårt och dyrt att få tag på dom i bra skick. Ska jag samla/spara grejer så behöver det absolut inte vara i Pristine mint, och som jag inte vågar vidröra, men det är roligare att ha nåt som ser fint ut och är någorlunda fräscht. Dessutom får man inte med allt från Carl Barks produktion, men man får med det mesta och det bästa, vilket egentligen räcker för mig.

Hur har ni valt att samla Carl Barks, och vad har ni för tankar och idéer kring detta?
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Wildis90 »

Jag tycker att du har flera bra poänger där. Just nu samlar jag tyvärr inte på Carl Barks men jag hade försökt att köpa guldböckerna i ungefär fine skick (så att de ser bra ut i bokhyllan men ändå går att läsa).

Jag tror att guldböckerna är det bästa alternativet för att läsa hans serier (guldböckerna är även mina favoriter), Carl Barks samlade verk är häftigt i sig men jag tror att guldböckerna har typ samma innehåll (förutom turpengen). Guldböckerna varierar i pris har jag sett på tradera, vissa går ju för uppemot 500kr st och det tycker jag tyvärr är lite mycket för en bok. Men den sammanlagda summan för guldböckerna blir nog en tredjedel av priset om man jämför med Carl Barks samlade verk. (Just nu finns det guldbok 15 & 16 ute på tradera med 9kr st i högsta bud), jag har även sett att Serieboden inne i gamla stan säljer guldböckerna men för 300kr st tror jag...

Som jag sade innan, jag samlar inte på Carl Barks men nu har jag skrivit hur jag hade gjort det och lite var jag har sett dem. Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Wakuran »

Själv gillar jag ju Kalle Ankas Bästisar. Visserligen är formatet uppförstorat, men de där tjocka pärmarna är behändiga och albumen är lätta att ta fram och bläddra i. Dessutom brukar de vara billiga att få tag på begagnade.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

Om nu det amerikanska Library blir färdigt är det bäst, originalspråk och allt.

Det kör jag på isf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Serieguden »

Det är väl i stort sett bara hälften av Barks Disneyserier i guldböckerna. Köper man Bästisarna också tillkommer det väl ett par tusen sidor till. Jag tror inte att det var så många av samma äventyr som trycktes både i guldböckerna och bästisarna, om några.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

De dör guldböckerba är inte gratis direkt.

Det finns ju som sagt nyare tryck, varförde där gamla, är det ej läsa bara samla?

Isf är ni nog rätt ute.

Den svenska Barks kompletta utgivning folk prenumererade på är inte värda det de betalade idag, men läsvärdet är ju skitbra, även om jag vill ha engelska helst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Rufus »

Många intressanta synpunkter. Två saker vill jag dock kommentera.

Wildis90 skrev:Carl Barks samlade verk är häftigt i sig men jag tror att guldböckerna har typ samma innehåll (förutom turpengen).


Det är betydligt mer än turpengen som skiljer. Det är långt ifrån alla Barks-serier som är med i Guldböckerna. Det är inget komplett samlingsverk. Men det bästa och det mesta är med i Guldböckerna, tycker jag att man kan säga. Och egentligen tycker jag inte att man behöver en komplett samling av Barks-serier. Framför allt de serier där Barks mer eller mindre har återanvänt sina gamla manus tycker jag att jag kan klara mig utan.

Agentum skrev:Om nu det amerikanska Library blir färdigt är det bäst, originalspråk och allt.


Carl Barks library och Carl Barks library in color finns färdiga, om man inte vill vänta på att den pågående The Complete Carl Barks Disney library ska bli färdig.
https://inducks.org/compmag.php?image=o ... trycodeh3=
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Wildis90 »

Där ser man hur lite jag vet om Carl Barks [:o)] Jag kanske borde ta och läsa på lite inför höstmötet med NAFS (K) :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Carl Barks library och Carl Barks library in color finns färdiga, om man inte vill vänta på att den pågående The Complete Carl Barks Disney library ska bli färdig.
https://inducks.org/compmag.php?image=o ... trycodeh3=

Den där 90-tals-utgåvan har väl iofs också uppförstorat format, även om det är en rätt trevlig utgåva, annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

Jo men fan att gräva upp dem, för mig är det ok med det som ges ut nu jag kan vänta.

Inlägget är redigerat och efteföljande inlägg har flyttats. Här handlar det alltså om Carl Barks. Diskussioner om Don Rosa tar vi i en annan tråd.

Rufus
moderator
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av MrKumquack »

Rufus skrev:Hur har ni valt att samla Carl Barks, och vad har ni för tankar och idéer kring detta?

Intressant diskussion! Min Carl Barks-samling började med Guldböckerna; utgåvan som till min besvikelse upphörde efter 17 volymer. (Ibland kan en inte välja hur en vill samla, utan är hänvisad till faktorer som en inte kan påverka!)
Efter moget övervägande tog jag några år senare en prenumeration på CBSV. Här fick jag inte bara tunga, mycket välgjorda böcker med i stort sett hans samlade ank-produktion. Dessutom tillkom det trevliga boxar att sätta böckerna i, omslagsreproduktioner i både A4 och A3-format (de senare anlände i en konstmapp efter avslutad prenumeration) samt ett ”samlarmynt”.
Idag köper jag fortlöpande de böcker som Fantagraphics ger ut, mycket – men inte enbart – för att jag vill ha Barks på originalspråk också.
Vad är bra och dåligt med det som jag har samlat på mig då? Guldböckerna älskade jag när de fanns att köpa. Det var alltid en högtidsstund när en ny volym fanns i bokhandeln! Fast jag tycker nog att historierna höll högre klass i början av utgivningen än mot slutet.
CBSV har självklart den fördelen att en får i stort sett allt han har gjort i ankväg. Jag vill också lyfta fram en i mitt tycke väldigt trevlig färgläggning. Sen kan man absolut ha olika åsikter om det är bra eller mindre bra att fylla ut böckerna med intressanta/ointressanta artiklar eller ej. Här har troligen de inblandade verkligen ansträngt sig för att få Carl Barks komplett, i ordets rätta bemärkelse.
Fantagraphics utgåva är riktigt trevlig! Behändigt format (något större än Guldböckerna) och inte en superkronologisk ordning på historierna (även om de i varje volym samlas inom något/några års marginal). Det negativa är färgläggningen, där t.ex. färgen lila används ofta och på väldigt märkliga ställen som bastuba, trägolv och akvariefisk.
Carl Barks Ankeborg har jag inte kommit i kontakt med, men läser jag dina rader här ovan tror jag att den utgåvan skulle passa dig bäst! Formatet är läsvänligt och inte så tungt och otympligt som CBSV. Du kan välja och vraka vilka volymer du vill köpa och vilka du struntar i, och det verkar på mig som det långtifrån är livsviktigt för dig att ha en komplett Barks. MEN, jag gissar ändå på att det blir några tusenlappar du får lägga upp för att få hem just de volymer du är ute efter. Buden på Tradera är förvånansvärt höga, och ett nytt exemplar kostar drygt trehundra hos näthandlarna. Och du får även räkna med att varje bok kommer att väga ett visst antal hekto som du med glädje bär i nästa flytt! [:o)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av trimble »

Jag tycker att "Carl Barks-Ankeborg" är en mycket trevlig bokserie att läsa.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:
Rufus skrev:Hur har ni valt att samla Carl Barks, och vad har ni för tankar och idéer kring detta?

Intressant diskussion! Min Carl Barks-samling började med Guldböckerna; utgåvan som till min besvikelse upphörde efter 17 volymer. (Ibland kan en inte välja hur en vill samla, utan är hänvisad till faktorer som en inte kan påverka!)
Efter moget övervägande tog jag några år senare en prenumeration på CBSV. Här fick jag inte bara tunga, mycket välgjorda böcker med i stort sett hans samlade ank-produktion. Dessutom tillkom det trevliga boxar att sätta böckerna i, omslagsreproduktioner i både A4 och A3-format (de senare anlände i en konstmapp efter avslutad prenumeration) samt ett ”samlarmynt”.
Idag köper jag fortlöpande de böcker som Fantagraphics ger ut, mycket – men inte enbart – för att jag vill ha Barks på originalspråk också.
Vad är bra och dåligt med det som jag har samlat på mig då? Guldböckerna älskade jag när de fanns att köpa. Det var alltid en högtidsstund när en ny volym fanns i bokhandeln! Fast jag tycker nog att historierna höll högre klass i början av utgivningen än mot slutet.
CBSV har självklart den fördelen att en får i stort sett allt han har gjort i ankväg. Jag vill också lyfta fram en i mitt tycke väldigt trevlig färgläggning. Sen kan man absolut ha olika åsikter om det är bra eller mindre bra att fylla ut böckerna med intressanta/ointressanta artiklar eller ej. Här har troligen de inblandade verkligen ansträngt sig för att få Carl Barks komplett, i ordets rätta bemärkelse.
Fantagraphics utgåva är riktigt trevlig! Behändigt format (något större än Guldböckerna) och inte en superkronologisk ordning på historierna (även om de i varje volym samlas inom något/några års marginal). Det negativa är färgläggningen, där t.ex. färgen lila används ofta och på väldigt märkliga ställen som bastuba, trägolv och akvariefisk.
Carl Barks Ankeborg har jag inte kommit i kontakt med, men läser jag dina rader här ovan tror jag att den utgåvan skulle passa dig bäst! Formatet är läsvänligt och inte så tungt och otympligt som CBSV. Du kan välja och vraka vilka volymer du vill köpa och vilka du struntar i, och det verkar på mig som det långtifrån är livsviktigt för dig att ha en komplett Barks. MEN, jag gissar ändå på att det blir några tusenlappar du får lägga upp för att få hem just de volymer du är ute efter. Buden på Tradera är förvånansvärt höga, och ett nytt exemplar kostar drygt trehundra hos näthandlarna. Och du får även räkna med att varje bok kommer att väga ett visst antal hekto som du med glädje bär i nästa flytt! [:o)]


Jag har inte alla av Guldböckerna, men det är även min uppfattning att det troligtvis är bäst läsning i början av boksserien. Men då bortser jag i och för sig från bok nr 1 med Kapten Morgans skatt och Barks andra allra första serier. Men from Guldbok nr 2 finns flera riktigt bra serier med.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av germund »

Några tankar, från mig som redaktör för diverse Barks-utgåvor:
På amerikanska tycker jag Fantagraphics nya bokserie är oöverträffad, som en ren läsbokserie. En nackdel för vissa, är att nyfärgläggningen nästan slaviskt följer originalfärgläggningarna från 40-/50-/60-talen. Jag gillar det skarpt, det är konsekvent, men det är inte för alla. Färgerna skiljer sig ju markant ifrån de andra "nya" färgläggningar som gjorts, som har mer toningar och "realistiska" färgval. Vill man ha serierna i svartvitt, trots att några få serier är omtecknade och rutor retuscherats etc etc, är de gamla svartvita boxarna fantastiska. Och de dyker fortfarande upp till salu då och då; förra veckan hade tronsmo i Oslo ett set ute för relativt rimligt pris (10,000 norska kronor för alla 30 böckerna, tror jag).

På svenska skulle jag säga att Carl Barks Samlade Verk är bäst, då det är mest komplett, tryckt i större format och innehåller mängder av bakgrundsinfo skriven direkt för den bokserien. Nya "Carl barks Ankeborg" är i princip en läsutgåva av samma versioner av serierna, utan petimeter-artiklarna och bakgrunds-infon – en läsutgåva, helt enkelt. Vi har dessutom medvetet endast numrerat CBA-böckerna med årtal, för att man ska kunna köpa en enskild bok med sin favoritserie, och eftersom vi säljer dem son löpande bokklubb lär slutsålda böcker tryckas om. Guldböckerna tycker jag själv (oftast) har en fantastisk färgläggning: platta, mustiga färger som verkligen ger en serietidningskänsla, men de är som sagt inte kompletta eller kronologiska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

En jobbig sak med Fantagraphics böcker är att nummer inte står på ryggen enbart namnet de tagit från den serie de tycker boken representerar, för att få bullret i ordning måste man titta i innehållsförteckningen där det minimalt står bullret på boken, de har ju inte givits ut i ordning, men det hindrar imomi te att man anger nånting på ryggen var den hör hemma.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av germund »

Agentum skrev:En jobbig sak med Fantagraphics böcker är att nummer inte står på ryggen
Jag håller helt med. Någon numrering, gärna i form av årtal, gör det betydligt mer överskådligt och informativt i bokhyllan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

Ja årtal hade varit bra då det ändå är i ordning de tänkt sig det hela.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av KRax »

MrKumquack skrev:färgläggningen, där t.ex. färgen lila används ofta och på väldigt märkliga ställen som bastuba, trägolv och akvariefisk.


En lila bastuba är inte helt fel i en amerikansk kontext, särskilt inte om det är en sousafon. De stora amerikanska tillverkarna började göra sådana i glasfiber på 60-talet, och framför allt de många skolorkestrarna skaffade snabbt dessa instrument eftersom de var både billigare och lättare att marschera med. Det var heller ingen större konst att göra dessa i olika färger som passade orkesterns eller skolans emblem, så den omedelbara associationen till en bastuba behöver inte alls vara en mässingsgul utan kanske snarare vit eller just färgglad.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av smorkin »

Här skrev jag lite om olika Barks-utgåvor för några år sedan; vad som tillkommit är den där Ankeborg-samlingen som Germund beskrev så bra här ovan (dvs en CBSV med enbart serierna):

https://smorkin.wordpress.com/2011/11/2 ... -antligen/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av trimble »

Kommer det att bli 30 utgåvor av "Carl Barks Ankeborg", läste om det i senaste Kvacket?
Skriv svar