Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Håller med om att det inte var snyggt, och hoppas verkligen att Egmont tar förlusten och håller vad de lovat.
Med detta sagt så är det ett intressant erbjudande, även om den första boken kostar 199:-.
Vad sade säljarna att de resterande böckerna skulle kosta per styck?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Funderar på att hoppa på, men frågan är hur många böcker är planerade! Blir ju både en fråga om ekonomi och hyllplats.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Dubbelknack.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Don Rosa

Inlägg av MrKumquack »

Coppas skrev:Dubbelknack.

Jag fick i några inlägg tidigare, lära mig vad trippeldip är för något. Nu är jag nyfiken på vad dubbelknack kan betyda.(Att du råkade posta samma inlägg två gånger kanske?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Re: Don Rosa

Inlägg av Azur Blå »

Grumme skrev:Vad sade säljarna att de resterande böckerna skulle kosta per styck?


Enligt länken i samma reklam-mail ska de kosta "329 kr/st (+39 kr porto)".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Azur Blå skrev:
Grumme skrev:Vad sade säljarna att de resterande böckerna skulle kosta per styck?


Enligt länken i samma reklam-mail ska de kosta "329 kr/st (+39 kr porto)".


Då är det helt klart intressant. Nästan en hundring billigare per bok jämfört med Bokus och Adlibris. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Jag undrar varför det är så stor prisskillnad mellan "Carl Barks-Ankeborg" och "Don Rosa-Bibliotek", 80 kr, båda bygger ju på samma koncept, okej att Don Rosa böckerna har ett litet större format men och andra sidan innehåller Carl Barks böckerna flera sidor, 248 mot 207, produktionskostnaden bör ju vara densamma?
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

MrKumquack skrev:
Coppas skrev:Dubbelknack.

Jag fick i några inlägg tidigare, lära mig vad trippeldip är för något. Nu är jag nyfiken på vad dubbelknack kan betyda.(Att du råkade posta samma inlägg två gånger kanske?)

Haha, där ser man.

Vet inte om det är ett officiellt uttryck på något vis. Jag spelar av och till biljard, snooker och annat och då används ibland uttrycket dubbelknack lite som slang för när två bollar [oavsiktligt] slår ihop och leder till fel.

Här handlar det mycket riktigt om att jag skulle skriva dubbelpost. Skriver dock ofta via nallen så jag misstänker att rättstavningsfunktionen ändrade dubbelpost till dubbelknack utan att jag märkte det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

I övrigt, för att inte gå OT för mycket, så valde jag nu att inleda en egen prenumeration på Don Rosa-biblioteket

Hittade själv svaret på min tidigare fråga, dvs. antalet volymer. Svaret är tio st. och med 199:- för den första samt 329:- plus frakt för 39:- för de övriga så blir totalpriset då 3 550:- för prenumerationen och 4 590:- hos Bokus m.fl. näthandlare.

För min del känns det då ganska självklart att gå på det alternativ man sparar en dryg tusenlapp på... plus att man slipper sitta och hålla på med bevakning etc. för att vänta in nästa bok.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

trimble skrev:Jag undrar varför det är så stor prisskillnad mellan "Carl Barks-Ankeborg" och "Don Rosa-Bibliotek" ... produktionskostnaden bör ju vara densamma?
Oj, nej ... Barksböckena utgår ifrån serier som gick Carl Barks Samlade Verk och har endast några få sidor redaktionella material. Rosa-böckerna har 10-20 gånger fler redaktionella sidor som ska översättas, och alla serier textas från grunden (och det är kanske den pilligaste textning som finns). Antalet arbetstimmar för projektledning, redaktionellt arbete, översättning, korrektur är minst 4 gånger så många för en Don Rosa-bok som en Carl Barks-bok. Och det är nog lågt räknat. Rosaböckerna bör vara något dyrare att trycka, men jag tror inte det är den stora skillnaden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

I USA är pruskllnaden just ingen men ok Sverige har ju rasat ut Barksböcker fler än de amerikanska så jag kan inte jämföra dem, men i amerikansk version Don Rosa Library som då ska vara ett hyfsat billigt format, kartonage kostar som de mindre Carl Barks ungefär, max några tior i skillnad.

Typ 230 spänn styck typ, men kanske de svenska är mer påkostade.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Hur läsa don rosa serierna?

Inlägg av Wildis90 »

Finns det någon speciell ordning att läsa Don Rosas berättelser om farbror Joakims liv? Jag tror att serierna i farbror Joakims liv står i rätt ordning men mellan vilka serier kommer de från farbror Joakims liv-när yukons hjärta glimmar och andra äventyr?

Alltså, vilken ordning ska man läsa serierna i för att få hela berättelsen tidsenlig?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Hur läsa don rosa serierna?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den kronologiska läsordningen är listad i wikipedia-artikeln om Joakims liv-serierna. Borde vara det du söker.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur läsa don rosa serierna?

Inlägg av Wildis90 »

K-E Lindkvist skrev:Den kronologiska läsordningen är listad i wikipedia-artikeln om Joakims liv-serierna. Borde vara det du söker.


Tack så jättemycket! Det var precis det jag sökte! [:o)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Läste Din Rosas serier om igen efter lång tid bara för att diskussioner uppstod om dem och Barks.

Och de innehåller nu en hel del ironiska meningsutbyten mellan Kalle och Joakim som är kul, det gör att Kalle inte bara är en förlorare utan ganska nöjd med det lilla han har.

Han tillåts ju lyckas av Rosa med några gånger tex.

Det är en del som händer i bakgrunden i serierutorna men detta har Barks också när han haft tid ser man, tex Oppfinnar Jockes bravader har ju ofta hans medhjälparess aktiviteter i bakgrunden av grundhistorien.

Rosa utnytjar ofta antingen mer känslomässiga slutbilder i sina serier eller nånting vi får se men ankorna inte vet, tex Genghis hans krona som bärs mitt i den där virveln och vi får se att där finns alla mongolernas skatter under vattnet.

Sånnaa vinklar var nog inte nåt man kunde göra på Barks tid riktigt.

Berättelsemässigt kan Rosa klart dra fördelar dels av modernare tider och såklart mer av tid.

Såg att i en av böckerna stod det att en dansk redaktör klagade på Rosas Joakim luvshustirier och menade att ingen ville läsa dem, det måste väl varit hjärnsläpp? Eller var de så korkade, inte förvånad för all del?

Egmont har jag aldrig haft höga tankar om, de vet inte om de var hönan som lägger guldögg liksom.å, allt är bara bysiness, skit i kvaliteten.

De som gör nån förändring är ju de anställda som faktiskt bryr sig om serier och inte bara ser allt som samma sak, nu var detta länge sen men ärligt undrar hur mycket de tjänat på Joakims liv berättelserna jämfört sitt erbarmligt skräp de producerar idag som KA?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Såg att i en av böckerna stod det att en dansk redaktör klagade på Rosas Joakim luvshustirier och menade att ingen ville läsa dem, det måste väl varit hjärnsläpp? Eller var de så korkade, inte förvånad för all del?

Egmont har jag aldrig haft höga tankar om, de vet inte om de var hönan som lägger guldögg liksom.å, allt är bara bysiness, skit i kvaliteten.

Med tanke på att danska Anders And ofta skyltade med historierna på framsidan, så antar jag att de räknade med att folk ville läsa dem...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Hur menar du här?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

Jaha nu har man fått den första boken i Don Rosa Biblioteket.
Det första varningstecknet jag fick var att den levererades direkt i brevlådan...
Boken vara bara instoppad i ett mycket trångt tunt pappkuvert!
Och ja det var rejält kantstött...(7 av 8 hörn är stötta).
Hur man tro ett sådant skall skydda under transport?
Blir givetvis en reklamation.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

zlv skrev:Jaha nu har man fått den första boken i Don Rosa Biblioteket.
Det första varningstecknet jag fick var att den levererades direkt i brevlådan...
Boken vara bara instoppad i ett mycket trångt tunt pappkuvert!
Och ja det var rejält kantstött...(7 av 8 hörn är stötta).
Hur man tro ett sådant skall skydda under transport?
Blir givetvis en reklamation.


Fick också mitt exemplar idag. Hade inte packat upp det när jag läste ditt inlägg, så nu gick jag och gjorde det.
Nästa lika illa här, men "bara" de fyra yttre hörnen kantstötta. [:I]
Egmont borde ha använt sig av hårda hörnskydd som CBSV och DRSV fick.

Ännu en reklamation på väg!
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Fick oxå mitt idag och det var helt oskatt... peppar, peppar. Sannolikt kommer ni att kunna reklamera era exemplar och jag håller med om att detta kartongkuvert inte är optimalt, men det är vad Egmont använder. Har fått i stort sett samtliga Fantomens årgångsböcker (snart 70 st.) samt en del annat levererade på detta vis under åren och hitintills kan jag inte komma på att jag behövt reklamera någon bok för kantstötta hörn. Däremot något enstaka trasigt skyddsomslag om de paketerat fel.

Det är nämligen viktigt hur boken packas har jag märkt. Ryggen ska alltid ligga nedåt. dvs. mot den stängda delen av kartongkuvertet och hörnen ska vara upp mot den del av kartongkuvertet som öppnas upp. Trycks fel ände ned så kan det riva upp skyddsomslagen och det finns nog en risk för att även hörn kan stukas/bli kantstötta. Det finns kanske sedan även problem med hur somligt hanterats lokalt. Alla brevbärare är inte direkt vare sig schyssta eller behandlar paket med försiktighet. Om det sedan är så att det levererats ett antal tusen sådana här försändelser under åren utan alltför många reklamationer så finns det dock nog tyvärr risk för att Egmont kan trilskas om man reklamerar mera frekvent.

Icke desto mindre håller jag med om att detta med emballering är ett lite halvsorgligt kapitel. Speciellt här i Sverige. Vet en handlare i USA (dock i en annan bransch) som sätter en ära i att inget (inga rörelser) ska minsann vare sig höras eller kännas i ett paket han skickar. Än mindre ska det bli transportskadat så det tar ett tag att få bort all skyddsplast etc. efter paketöppning.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar