Långbens fru?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Erik S »

Rätt kul diskussion detta.
Kan man skönja något mönster i vilka som regisserat och gjort de "vanliga" Långben-filmerna kontra filmerna med en annorlunda Långbenfigur. Jag menar, om filmerna med en annan typ av Långbenfigur (familjefar, riddare osv) i regel gjordes av andra animatörer än Långben-filmerna i klassisk stil, kan man ju tänka att det rör sig om vissa kreatörers annorlunda syn på figuren, dess karaktärsdrag och dess funktion. Kanske såg en del av kreatörerna Långben som en figurtyp istället för en figur, en slags figur man kan stoppa in i olika roller och funktioner beroende på vad man känner för. Medan andra höll sig till den klassiska Långenkaraktären.
Men om det i stort var samma människor som gjorde båda typer av Långbenfilmer kan man naturligtvis inte tänka i de banorna, då är det mer troligt att man ska se Långbenfiguren som en skådespelare eller nåt.

Hur ska man se på de där sportfilmerna då, förresten? De där en mängd av Långbenfigurer idrottar och det är omöjligt att urskilja en särskild huvudfigur som skulle kunna vara The Goofy. Typ denna:
Hur på påverkar de filmerna de olika tolkningsmöjligheterna gällande hur man ska se på Långbenfiguren och hans karaktär? De stöttar väl tolkningen att det visserligen finns en The Goofy, som är huvudfigur i vissa filmer, men att Goofy även är någon form av ras, som en massa olika figur kan ha och har i olika filmer. Familjefarslångben i filmerna med honom hör väl i så fall också till denna ras, utan att för den skulle vara The Goofy.

Varmt välkommen till forumet, GeorgeGeef! [:)] Mycket roligt att du tar upp det här ämnet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

Det verkar som de flesta solofilmerna, både How To- och George Geef-filmerna regisserades av Jack Kinney. De tidigare filmerna verkar ofta ha regisserats av Dick Huemer. Det kan iofs också bero på ett generationsskifte.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Långbens fru?

Inlägg av Agentum »

Barr namnet de sen slöt sig till Goofy eller The Goof vidsar ju hur de såg figuren, det är ju ett ord för nån som är konstig och det är inte Långben som är upphov till ordet.

Jag meenar vad blir inte fel och tokigt när han håller på egentligen?

Dock är de här filmerna lätta att titta på måste jag säga, en del gammalt som Musse Pigg kan vara så segt med sitt sjungande och tarmsade då de imponerades av att ljud kunde komma samtidigt som figurerna gör nåt, trots allt var det nytt då.
Men det är rätt uttråkand att se så mycket av, Musse är vettigt först när det blir färg, gäller Kalle med tycker jag iaf.

Disneys gamla kortfilmer har dock inet stått sig lika bra som en del annat, ok en del är riktigt kul ,men Tom och Jerry är överlägset imo, så utstuderat sadistiskt liksom, att det gick att få göra dem så länge.

Men jag skaffade de här Disney då de ju var ganska billiga och man kunde köpa flera för lägre pris, det är ju historiskt och så har man ju sett det sen iaf.

Trist fjantgrej jag märkte var att på de Europeiska finns inte Hitlerfilmerna med Kalle med, larvigt då de är med på den amerikanska utgåvan.

Var det tyskarna som krävde det eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Trist fjantgrej jag märkte var att på de Europeiska finns inte Hitlerfilmerna med Kalle med, larvigt då de är med på den amerikanska utgåvan.

Var det tyskarna som krävde det eller?

Jag tror det. Fanns någon tysk lag som gjorde det olagligt att visa hakkors och annan nazisymbolik förutom i strikt akademiska sammanhang, ungefär. Kan ju diskuteras hur vettigt det är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Strafgesetzbuch_%C2%A7_86a
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Långbens fru?

Inlägg av GeorgeGeef »

Erik S skrev:Rätt kul diskussion detta.
Kan man skönja något mönster i vilka som regisserat och gjort de "vanliga" Långben-filmerna kontra filmerna med en annorlunda Långbenfigur. Jag menar, om filmerna med en annan typ av Långbenfigur (familjefar, riddare osv) i regel gjordes av andra animatörer än Långben-filmerna i klassisk stil, kan man ju tänka att det rör sig om vissa kreatörers annorlunda syn på figuren, dess karaktärsdrag och dess funktion. Kanske såg en del av kreatörerna Långben som en figurtyp istället för en figur, en slags figur man kan stoppa in i olika roller och funktioner beroende på vad man känner för. Medan andra höll sig till den klassiska Långenkaraktären.
Men om det i stort var samma människor som gjorde båda typer av Långbenfilmer kan man naturligtvis inte tänka i de banorna, då är det mer troligt att man ska se Långbenfiguren som en skådespelare eller nåt.

Intressant teori, som det säkerligen kan ligga en del i. Som Wakuran redan påpekat dock så har Jack Kinnley i princip varit ensam om att regissera kortfilmerna med Långben, med undantag från ett par "gästspel" av bl.a. Jack Hanna och Wolfgan Reitherman. Däremot så har det väl funnits ett flertal olika kreatörer i övrigt genom åren - manusförfattare och animatörer - som säkerligen har varit med och bidragit på många sätt till karaktärens utveckling genom åren.

Vad gäller "How to"-filmerna som började produceras runt 1940, så var detta ett svar på det faktum att Pinto Colvig (Långbens ursprungliga röstskådespelare) hade slutat hos Disney och bytt studio. På grund av detta stod Långben helt plötsligt utan röst, och det var då man kom på idén att istället låta Långben fungera som instruktör i olika instruktionsvideos, och införa en berättarröst som fick stå för dialogen. Walt Disney själv tyckte efter ett tag att filmer som Hockey Homicide och A Knight fo a Day suddade ut Långbens grundläggande personlighet och unika särart - när det fanns hur många karaktärer som helst som både såg ut som och agerade precis på samma sätt - och föreslog därför en modifiering av karaktären, i syfte att göra honom unik igen, vilket föranlände eran av everyday-man-filmerna.

Erik S skrev:Varmt välkommen till forumet, GeorgeGeef! [:)] Mycket roligt att du tar upp det här ämnet.


Tack så mycket. [:)]

Agentum skrev:Var det tyskarna som krävde det eller?


Svensk censur i ett nötskal. Förmodligen resonerar man som så att Kalle Anka främst riktar sig till små barn, och därför vill man inte inkludera material som kan förknippas med Hitler och Nazi-tyskland. Väldigt synd kan jag tycka, som gärna skulle vilja ha en komplett samling av utgivna kortfilmer. Der Fuehrer's Face t.ex. är ju en riktigt intressant kortfilm, som dessutom vann en Oscar.
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Erik S »

OT:
Agentum skrev:Dock är de här filmerna lätta att titta på måste jag säga, en del gammalt som Musse Pigg kan vara så segt med sitt sjungande och tarmsade då de imponerades av att ljud kunde komma samtidigt som figurerna gör nåt, trots allt var det nytt då.
Men det är rätt uttråkand att se så mycket av, Musse är vettigt först när det blir färg, gäller Kalle med tycker jag iaf.

Disneys gamla kortfilmer har dock inet stått sig lika bra som en del annat, ok en del är riktigt kul ,men Tom och Jerry är överlägset imo, så utstuderat sadistiskt liksom, att det gick att få göra dem så länge.


Jag håller delvis med dig. Filmerna från ~1925-1935 är ibland olidliga med alla sina sångnummer där den enda poängen är att figurerna dansar i takt till musiken. Skräckexempel:


Samtidigt är de ibland helt underbara med sin lekfullhet och lätt galna humor. De vågade mer då, de släppte loss och verkar ha haft riktigt kul när de gjorde filmerna. Som tittare bjuds man in till en härlig, surrealistisk och enkel men också fantastisk värld på ett helt annat sätt än vad senare tiders präktiga och Disney ens varit i närheten av. Kolla den här, till exempel:

Jag tycker delar av den här är helt ljuvliga. Tjockisen i början till exempel, så lekfullt och fantasifullt animerad på sin superböjliga häst, så härligt brutalt och surrealistiskt när Musse sticker hål på honom. Sånt som Disney sedan slutade helt med.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Erik S »

GeorgeGeef skrev:Intressant teori, som det säkerligen kan ligga en del i. Som Wakuran redan påpekat dock så har Jack Kinnley i princip varit ensam om att regissera kortfilmerna med Långben, med undantag från ett par "gästspel" av bl.a. Jack Hanna och Wolfgan Reitherman. Däremot så har det väl funnits ett flertal olika kreatörer i övrigt genom åren - manusförfattare och animatörer - som säkerligen har varit med och bidragit på många sätt till karaktärens utveckling genom åren.

Vad gäller "How to"-filmerna som började produceras runt 1940, så var detta ett svar på det faktum att Pinto Colvig (Långbens ursprungliga röstskådespelare) hade slutat hos Disney och bytt studio. På grund av detta stod Långben helt plötsligt utan röst, och det var då man kom på idén att istället låta Långben fungera som instruktör i olika instruktionsvideos, och införa en berättarröst som fick stå för dialogen. Walt Disney själv tyckte efter ett tag att filmer som Hockey Homicide och A Knight fo a Day suddade ut Långbens grundläggande personlighet och unika särart - när det fanns hur många karaktärer som helst som både såg ut som och agerade precis på samma sätt - och föreslog därför en modifiering av karaktären, i syfte att göra honom unik igen, vilket föranlände eran av everyday-man-filmerna.


Tack för redogörelsen!
Lite konstigt att man gjorde om hela jäkla grundkonceptet med filmserien bara för att man tappade en röstskådespelare. Hade Colvig överhuvdtaget någonsin samma status och täta sammankoppling med sin figur som Clarence Nash? Och hur svårt kunde det egentligen ha varit att hittat en ny röstskådespelare? Det vimlar och vimlade väl av duktiga röstkonstnärer där ute som säkert kan låta nästan identiskt likadana som Colvig, eller överskattar jag vanliga röstskådespelares förmågor?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

GeorgeGeef skrev:
Agentum skrev:Var det tyskarna som krävde det eller?


Svensk censur i ett nötskal. Förmodligen resonerar man som så att Kalle Anka främst riktar sig till små barn, och därför vill man inte inkludera material som kan förknippas med Hitler och Nazi-tyskland. Väldigt synd kan jag tycka, som gärna skulle vilja ha en komplett samling av utgivna kortfilmer. Der Fuehrer's Face t.ex. är ju en riktigt intressant kortfilm, som dessutom vann en Oscar.

Jag tror du har fel här. Jag tror man hade en enda utgåva för hela Nordeuropa där Tyskland var största marknaden, och man därmed blev tvungen att ta bort filmerna som visade hakkorsen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Långbens fru?

Inlägg av Agentum »

Ok, som jag gissade mao, löjligt att förneka att nåt sånt funnits, historien ändras inte genom censur, de som köper de här klassikerna tror jag rätt många är medvetna om just de saknade kortfilmerna ändå.
9mm, i'm never further away than that.
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Långbens fru?

Inlägg av GeorgeGeef »

Wakuran skrev:
GeorgeGeef skrev:
Agentum skrev:Var det tyskarna som krävde det eller?


Svensk censur i ett nötskal. Förmodligen resonerar man som så att Kalle Anka främst riktar sig till små barn, och därför vill man inte inkludera material som kan förknippas med Hitler och Nazi-tyskland. Väldigt synd kan jag tycka, som gärna skulle vilja ha en komplett samling av utgivna kortfilmer. Der Fuehrer's Face t.ex. är ju en riktigt intressant kortfilm, som dessutom vann en Oscar.

Jag tror du har fel här. Jag tror man hade en enda utgåva för hela Nordeuropa där Tyskland var största marknaden, och man därmed blev tvungen att ta bort filmerna som visade hakkorsen.


Okej, kan mycket väl vara så.
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Erik S »

Jag kan delvis köpa argumentet om att filmerna riktar sig till barn, men i detta fall är jag rätt säker på att den största delen av konsumentkretsen utgörs av nördiga vuxna och framför allt introducerar ju Leonard Maltin alla känsliga filmer med att presentera dem, sätta dem i ett sammanhang och göra folk medvetna om vad det är för nåt de tänker se. Problemet bör alltså vara obefintligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Långbens fru?

Inlägg av Agentum »

Absolut, jag är också säker på att de flesta som köpte dee här äldre grejorna är sånan som jag, jag ville se hur det började och så var det kul att äga originalen då de var billiga i stället för att ladda ner dem.

Som beskrivet längre upp så ska man vaar lite intresserad av tiden och sådant för att se en del av dem, som tex. Musse och Mimmis sång och musiknummer.
9mm, i'm never further away than that.
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Långbens fru?

Inlägg av GeorgeGeef »

Erik S skrev:Tack för redogörelsen!
Lite konstigt att man gjorde om hela jäkla grundkonceptet med filmserien bara för att man tappade en röstskådespelare. Hade Colvig överhuvdtaget någonsin samma status och täta sammankoppling med sin figur som Clarence Nash? Och hur svårt kunde det egentligen ha varit att hittat en ny röstskådespelare? Det vimlar och vimlade väl av duktiga röstkonstnärer där ute som säkert kan låta nästan identiskt likadana som Colvig, eller överskattar jag vanliga röstskådespelares förmågor?


Redan innan han började förse Långben (och även andra karaktärer) med sin röst, så jobbade Pinto som sk. "gag man" och story man. Han hade således en helt annan ingång till kortfilmerna än vad t.ex. Clarence Nash hade, som sökte jobb hos Disney specifikt som röstskådespelare. Som jag har uppfattat det hela så har man i alla tider varit väldigt noga på Disney med att inte byta ut röstskådespelare om det inte är absolut nödvändigt, och Pinto Colvig skall ha varit väldigt aktad och svår att imitera på ett riktigt övertygande sätt (han återvände ju som tur var efter ett par år till Långben och Disney). Det är bla. därför som man återanvände ljudklipp med Långbens karaktäristiska skratt och klassiska vrål (the Goofy Holler) även i de kortfilmer där Pinto inte medverkar.

Kalle Anka skapades ju som en respons på Clarence Nash röstarbete. Jag är osäker på om förhållandet var detsamma med Långben, men jag tror ändå att de var ungefär likvärdigt förknippade med sina respektive karaktärer.

Erik S skrev:Jag kan delvis köpa argumentet om att filmerna riktar sig till barn, men i detta fall är jag rätt säker på att den största delen av konsumentkretsen utgörs av nördiga vuxna och framför allt introducerar ju Leonard Maltin alla känsliga filmer med att presentera dem, sätta dem i ett sammanhang och göra folk medvetna om vad det är för nåt de tänker se. Problemet bör alltså vara obefintligt.


Precis min åsikt, men i det här fallet var det ju tydligen irrelevant hur vi i Sverige ser på saken. Synd som sagt, men filmerna i fråga finns ju i alla fall att tillgå på amerikanske utgåvor av Disney Treasure-serien, samt på youtube.
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Långbens fru?

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

De bortplockade filmerna har nog egentligen inte med Sverige att göra specifikt utan snarare Tyskland och deras lagar. Visade denna speltrailer för en kompis som frågade varför de tyska flaggorna var ändrade och det är så enkelt som att ska det säljas i Europa inklusive Tyskland måste man göra dessa eftergifter.
http://www.youtube.com/watch?v=Gl0FR7rGyZc&hd=1
(Samtliga hakkors är utbytta alltså.) Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Långbens fru?

Inlägg av Agentum »

Som sagt att historieförfalska gynnar ingen.
9mm, i'm never further away than that.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

GeorgeGeef skrev:Att George G. Geef skulle förekomma i fler kortfilmer än karaktären Långben vet jag inte om jag kan hålla med om däremot. Det beror väl på lite hur man resonerar, om namnet Långben måste nämnas i handlingen för att det ska kunna räknas som att karaktären i fråga är just Långben, eller om det annars bara blir en Långben-liknande karaktär. Men oavsett vilket tror jag nog att namnet Långben förekommer oftare även i detta avseende, i alla fall om man räknar med alla de kortfilmer där han medverkar tillsammans med Kalle Anka, eller med Kalle och Musse. /.../

Jag vidhåller nog ändå (tills vidare) min teori om att i alla dessa kortfilmer där Långben kraftigt avviker från sitt "normala" tillstånd (klantig, snäll och korkad) är att betraktas som roller som spelas av "den verklige" Långben.


Men är inte dessa filmer med den bohemiske, fattige Långben (den som levt vidare i serievärlden genom arvet från Gottfredson) egentligen rätt få? Denne Långben figurerade några år i filmer med Musse Pigg och Kalle Anka, men när han fick en filmserie i eget Goofy-namn så förvandlades han ganska omgående till en modern man i ett modernt samhälle, och förblev sådan under hela sin resterande cartoon-karriär. Sin dumsnälla personlighet behöll han ju i alla fall, men det var väl just den som gjorde att figuren fungerade så bra i dessa mer samhälls- och samtidssatiriska filmer.

T.ex. den mer barnslige Kalle Anka hade ju inte möjlighet att utvecklas på samma sätt i kortfilmsformatet, och därför blir de cartoons där han agerar mot människor i en modern miljö ofta rätt underliga och "kyliga", det är bara en ilsken figur i vild konflikt med ett otrevligt modernt samhälle. I de flesta fall fick han ju därför bara fortsätta att slåss mot andra fabelfigurer som Piff och Puff (vilket i gengäld gjorde filmerna ganska tradiga).
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Långbens fru?

Inlägg av GeorgeGeef »

Linus van Pelt skrev:Men är inte dessa filmer med den bohemiske, fattige Långben (den som levt vidare i serievärlden genom arvet från Gottfredson) egentligen rätt få? Denne Långben figurerade några år i filmer med Musse Pigg och Kalle Anka, men när han fick en filmserie i eget Goofy-namn så förvandlades han ganska omgående till en modern man i ett modernt samhälle, och förblev sådan under hela sin resterande cartoon-karriär. Sin dumsnälla personlighet behöll han ju i alla fall, men det var väl just den som gjorde att figuren fungerade så bra i dessa mer samhälls- och samtidssatiriska filmer.


Huruvida Långben skulle vara fattigare än Kalle eller Musse i filmens värld låter jag vara osagt, det är inget som jag känner att jag har fått någon direkt klar bild av. Goofy and Wilbur och Baggage Buster är väl i stort sett de enda av de tidiga solofilmerna som inte är av how to-karaktär, och i dessa får man inte möta Långben i någon hemmiljö. Däremot kan jag hålla med dig om att den bohemska sidan av Långben i stort sett försvann efter några av dessa tidigare filmer. Sen utspelar sig några av how to-filmerna i hemmiljö och då bor han ju uppenbarligen i en lägenhet i nått höghus (som i t.ex. Hold that Pose och Goofy Gymnastics). Här verkar han ju dessutom ha börjat på någon form av kontorsjobb, så redan här kan man väl börja ana tendenser till everyday man-personligheten. Sen på 50-talet så flyttar han ju in i villa och det är väl egentligen först då som han på allvar börjar integrera med omvärlden (tidigare hade detta i princip uteslutande skett i sportsammanhang, där det krävs fler än en utövare; Hockey Homicide).

Linus van Pelt skrev:T.ex. den mer barnslige Kalle Anka hade ju inte möjlighet att utvecklas på samma sätt i kortfilmsformatet, och därför blir de cartoons där han agerar mot människor i en modern miljö ofta rätt underliga och "kyliga", det är bara en ilsken figur i vild konflikt med ett otrevligt modernt samhälle. I de flesta fall fick han ju därför bara fortsätta att slåss mot andra fabelfigurer som Piff och Puff (vilket i gengäld gjorde filmerna ganska tradiga).


Givetvis har du helt rätt i det, men jag kan ändå tycka att det är lite problematiskt att göra den jämförelsen. När Långben interagerar med omvärlden så består denna omvärld oftast av andra karaktärer med samma utseende och samma personligheter, där han bara blir en i mängden och det kan vara svårt att avgöra om det finns en specifik huvudperson eller inte. När Kalle Anka däremot möter sin omvärld, så blir kontrasterna så starka just för att Kalle - och framför allt hans humör - sticker ut så kraftigt från sin omgivning och på så sätt får honom att hamna i konflikter. Det är ju lite av poängen med just Kalle, medan det för Långbens del blev just tvärt om - han försvann bland mängden av "kopior" och förlorade det som gjorde honom unik. Personlighetsanimation har alltid varit extremt viktigt för Disney, så det är inte så konstigt att man tillslut såg ett problem med detta och ville ändra om karaktären helt för att bli mer personlig. På senare år har man ju dock återgått till den klassiska Långben, i så väl utseende som personlighet, så det är väl framför allt därför som jag ser denna bohemiska och sävliga karaktär som den "äkta" Långben.

I slutet av Kalle Ankas filmkarriär så började även han anta en slags George Geef-personlighet, där han blev en typisk familjeman - men jag har aldrig varit med om att någon främst har förknippat honom med denna personlighet och livsstil, utan Kalle är i princip som han alltid har varit; barnslig, självupptagen, feg, hetsig och amorös. I filmvärlden alltså, inom seriemediet förekommer ju alla möjliga inkarnationer och varianter, starkt knutna till respektive kreatör.
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

I dagspresserien brukar Långben iaf bo i en ganska nedgången villa, har jag sett. Ganska väntat så har han sällan mycket pengar, även om hans hustlande aldrig varit så starkt betonat som för Kalle. Fanns någon serie där han oväntat blir jätterik och bygger ett lyxigt hus, men det visar sig snart att det bara är en fasad för den nedgångna villan han har omöjligt att slita sig från.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

Ja, fattigdomen var kanske ett sidospår men det är väl ganska tydligt att de tidiga filmerna karikerar "lantliga" figurer och miljöer (djuren fanns ju på landet) som alla har ganska låg social status. Sedan kom Långben kanske lite oväntat att bli den mest framgångsrike av dem i moderna urbana miljöer. [:)]
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Långbens fru?

Inlägg av GeorgeGeef »

Linus van Pelt skrev:Ja, fattigdomen var kanske ett sidospår men det är väl ganska tydligt att de tidiga filmerna karikerar "lantliga" figurer och miljöer (djuren fanns ju på landet) som alla har ganska låg social status. Sedan kom Långben kanske lite oväntat att bli den mest framgångsrike av dem i moderna urbana miljöer. [:)]


Ja, där säger jag inte emot dig. [:)]
Blathering blatherskite!
Skriv svar