William van Horn favorit?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

William van Horn favorit?

Inlägg av PatrikJohansson »

Efter att ha köpt Hall of Fame-boken med Van Horn så blev jag påmind om Skatten i spökträskets storhet, den är väldigt snyggt tecknad! Serier som Släkt var det här och Den svarta månen går inte heller av för hackor!

Vilken är din favoritserie gjord av William van Horn?
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Nima »

Gillar honom väldigt mycket faktiskt. Uppskattar hans humor skarpt!
Svårt att säga nån speciell, och har ändå ingen speciell som jag kommer på just nu, men ''spöket på kamikaze-branten'' & ''släkt var det här'' är båda roliga serier [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av germund »

Van horn har gjort många kul serier, men jag tror spontant att En tvålfager historia är min favorit:
http://coa.inducks.org/story.php?c=KD+5590
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Nima »

germund skrev:Van horn har gjort många kul serier, men jag tror spontant att En tvålfager historia är min favorit:
http://coa.inducks.org/story.php?c=KD+5590


Nån annan som skrivit manus dock!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Patrik A »

Minns inga specifika serier nu, men det finns ett och annat läsvärt. Är det Noel(?) som ritade Musse, eller William?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Nima »

Noel som ju är sonen ritar Musse-serier medan pappa William ritar ankor.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av PatrikJohansson »

germund skrev:Van horn har gjort många kul serier, men jag tror spontant att En tvålfager historia är min favorit:
http://coa.inducks.org/story.php?c=KD+5590

Ja just det, den glömde jag bort! Det var en av mina favoriter när jag var liten och den är fortfarande är lika rolig [:)]
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Patrik A »

kungnima skrev:Noel som ju är sonen ritar Musse-serier medan pappa William ritar ankor.


Så var det ja, tack! Gillar Williams serier, inte alla men många. Men Noels serier har jag lite svårt för. Vilket nummer av HoF är med William?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Nima »

seriegranskningen skrev:
kungnima skrev:Noel som ju är sonen ritar Musse-serier medan pappa William ritar ankor.


Så var det ja, tack! Gillar Williams serier, inte alla men många. Men Noels serier har jag lite svårt för. Vilket nummer av HoF är med William?


Np [:)]
Nr 11 är med William Van Horn.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av PatrikJohansson »

"Hårdkokt anka" är ju en annan udda historia där hela historien egentligen är Kalle som försöker skriva en deckare :D
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av luckylök »

Håller med min broder seriegranskningen till 100%. Men Williams stil är väl Ok, men jag tycker den är allt för många dåliga serier av släkten van Horn. Det finns ju vissa bättre, men allt för många dåliga.
Men om jag ska hålla mig till ämnet tycker jag mycket om serien som var med i deckarbilagan, för ngt nr sedan.
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Alex »

Hmm...

För att vara helt ärlig, så har jag gillat nästan alla av de William van Horn-serier jag läst. Jag har dock läst långt ifrån alla, så jag kanske inte ska uttala mig.

Den där där Kalle ska skriva en deckare var väldigt rolig, kanske främst på grund av hur absurd den är. Skulle gärna ha sett den fortsätta någon sida till... :)
minipanda
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 10:17

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av minipanda »

William har alltid varit en av mina stora favoriter! Men jag har aldrig varit så förtjust i Slöfus, han kan jag klara mig utan ... och Duck Tales serier har han tecknat några av och de är inte heller de bästa.

Van Horn blir ju extra kul eftersom han inte heller är rädd för "vita rocken" humor och galenskap. Det finns en serie som jag inte vet namnet på men jag tror att det är han som står bakom den, när Kalle blir påtvingad en låda av en tvättäkta ankeborgsk dåre. Kalle jobbar febrilt med att öppna den, och den innehåller ytterligare en låda osv. Ngn som vet vilken jag menar och om det är Van Horns arbete?

Underbart bra är Goddag, Tristess! och mitt hjärta klappade lite extra när jag såg att den fanns med i Hall of fame får några år sedan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Wakuran »

minipanda skrev:Underbart bra är Goddag, Tristess! och mitt hjärta klappade lite extra när jag såg att den fanns med i Hall of fame får några år sedan.

Är den en pastisch på Francoise Sagan's "Bonjour Tristesse"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
minipanda skrev:Underbart bra är Goddag, Tristess! och mitt hjärta klappade lite extra när jag såg att den fanns med i Hall of fame får några år sedan.

Är den en pastisch på Francoise Sagan's "Bonjour Tristesse"?

Jag fick den klassiska publikkommentaren i Rocky Horror som skriks efter Riff Raff har sagt "Say good-bye to all of this and hello to oblivion" i huvudet av den titeln. "Hi Oblivion, how's the wife and kids?"
http://www.badmovies.org/movies/rockyho ... _pg13.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Grey ghost »

minipanda skrev:
mån 06 dec 2010, 10:38
Van Horn blir ju extra kul eftersom han inte heller är rädd för "vita rocken" humor och galenskap. Det finns en serie som jag inte vet namnet på men jag tror att det är han som står bakom den, när Kalle blir påtvingad en låda av en tvättäkta ankeborgsk dåre. Kalle jobbar febrilt med att öppna den, och den innehåller ytterligare en låda osv. Ngn som vet vilken jag menar och om det är Van Horns arbete?
En serie där Kalle blir tillsagd av Oppfinnar-Jocke att inte öppna en stor låda som visar sig innehålla flera lådor är "Den hemliga lådan" av Stefan Petrucha och Flemming Andersen i Kalle Ankas Pocket 301. Men det är mycket möjligt att van Horn har gjort en sådan serie först och att någon har efterapat honom.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: William van Horn favorit?

Inlägg av Nima »

Skulle vilja ha en större samling av honom. Ingen chans att Egmont ger ut någonting mer? Vet att det finns en Hall of Fame-volym samt en volym av Fantagraphics.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar