91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Rufus »

Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Störst behållning får jag helt klart av den första serien, som är just den serie som handlar om Malmö. 91:an vinner en weekend-resa till denna stad, och han och 87:an åker dit, och de åker dit på mer än ett sätt, kan man säga.

Seriens skapare (Pidde Andersson, manus och Görgen Kronberg, teckningar) har verkligen ansträngt sig för att få med så mycket Malmö som möjligt. Malmöitiska uttryck i dialogen, lokal humor och tom en del internhumor. Men även en kul "grundstory", så även de som knappt känner till Malmö, kan absolut uppskatta serien. Men roligast har man helt klart om man känner till Malmö ganska väl. En hel del Malmö-profiler skymtar förbi i serien också. Jag tror att jag har koll på alla utom en. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?
Annars är det: Mikael Wiehe, Björn Afzelius ?, Jalle (Wilmer X), Patrik Norrman, Ulla-Bella (Solstollarna) och Bengt Fahlström (Barnjournalen) på en affisch. The Beatles är med i en ruta också, men de har dock ingen anknytning till denna stad, vad jag vet.

Av det övriga innehållet så gillar jag Tobias Sjölunds serier, och jag uppskattar alltid Thorsten Bjarres 113 Bom, men sen är det skralt. "Värnpliktshumor" har jag alltid haft svårt för. Det är bra att 91:an-manusförfattaren Pidde Andersson inte gjorde lumpen, och att hans manus således oftast egentligen inte handlar om militärlivet. Det är förövrigt mycket märkligt att lumparhumor tydligen fortfarande säljer, tycker jag. Just lumpen avskaffades av regeringen Reinfeldt, men återinfördes några år senare av rödgrön regering, men i en ny modern version, där de värnpliktiga är både killar och tjejer. Det är dock den äldre formen av lumpen som fortfarande verkar gälla i seriena, där kvinnorna i serierna är Elvira, markanpersonal eller befälsfruar etc.

Även "Livet på landet-humor" (Åsa-Nisse, Kronblom och Fergusson) är inte riktigt min grej. Men en kul grej är "Åsa-Nisse krönikan". Lite av en parodi på Fantomen-krönikan.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Grumme »

Jag har faktiskt också köpt det här numret, just för Malmötemat. Kul att läsa din recension, och jag ser fram emot att läsa tidningen också. (När jag nu får tid till det... #småbarnsförälder #vaddåegentid?)

Beträffande att det fortfarande är den gamla "lumpen" som fortfarande gestaltas i serien, så undrar jag om förhållandet mellan Mandel och Elvira har moderniserats? Nu var det ganska längesedan jag läste några nya 91:an-serier, men förut så var det ofta som Elviras relation med mandel var väldigt godtycklig, och det hände då och då att hon kunde flirta med någon annan för att göra honom sotis, samtidigt som hon blev rasande om han tittade åt en annan kvinna. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av germund »

Mandels och Elviras förhållande har väl moderniserats något; Elvira ska ju inte framstå som en osympatisk person, men framför allt har hennes roll i serien uppdaterats. Se dubbelnumret i höst, nr 19/20, för ytterligare Elviraserier som lyfter henne i 91:ans universum. (Skriver jag medvetet lite kryptiskt.)
'
Vad gäller Åsa-Nisse tycker jag att Pidde Anderssons och Patrik Norrrmans Åsa-Nisse-serier är i en klass för sig; de har uppdaterat serien till något helt annat än en enkel "landsbygdsserie".
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Annars är det: Mikael Wiehe, Björn Afzelius ?, Jalle (Wilmer X), Patrik Norrman, Ulla-Bella (Solstollarna) och Bengt Fahlström (Barnjournalen) på en affisch. The Beatles är med i en ruta också, men de har dock ingen anknytning till denna stad, vad jag vet.
De här serierna utspelar inte ett specifikt år, och referenser från olika årtal blandas friskt. Beatlesbilden syftar på deras kända besök i Malmö 1967, när de inte släpptes in på Rådhuskällaren utan gick vidare till Tunneln. Dessutom är det Nisse Hellberg, också från Wilmer X, som sitter på bänken med Jalle, så jag anar att det är han som förväxlas med Patrik Norrman(?)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Rufus »

germund skrev:
Rufus skrev:Annars är det: Mikael Wiehe, Björn Afzelius ?, Jalle (Wilmer X), Patrik Norrman, Ulla-Bella (Solstollarna) och Bengt Fahlström (Barnjournalen) på en affisch. The Beatles är med i en ruta också, men de har dock ingen anknytning till denna stad, vad jag vet.
De här serierna utspelar inte ett specifikt år, och referenser från olika årtal blandas friskt. Beatlesbilden syftar på deras kända besök i Malmö 1967, när de inte släpptes in på Rådhuskällaren utan gick vidare till Tunneln. Dessutom är det Nisse Hellberg, också från Wilmer X, som sitter på bänken med Jalle, så jag anar att det är han som förväxlas med Patrik Norrman(?)


Aha, Det är ett nr av Svenska Serier där Patrik Norrman har med en serie och även ritat omslaget, som Nisse Hellberg läser, därav trodde jag att det var just Norrman. Men mångkonstnären Nisse Hellberg medverkade även han i Svenska Serier, och också i just det numret ser jag nu.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av MrKumquack »

Rufus skrev:Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?

Inhandlade idag detta nummer, och det är Nils Ahlroth. Han spelade fastighetsskötaren N.P. Möller, som i TV-serien har en hund vid namn Calle.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
germund skrev:
Rufus skrev:Annars är det: Mikael Wiehe, Björn Afzelius ?, Jalle (Wilmer X), Patrik Norrman, Ulla-Bella (Solstollarna) och Bengt Fahlström (Barnjournalen) på en affisch. The Beatles är med i en ruta också, men de har dock ingen anknytning till denna stad, vad jag vet.
De här serierna utspelar inte ett specifikt år, och referenser från olika årtal blandas friskt. Beatlesbilden syftar på deras kända besök i Malmö 1967, när de inte släpptes in på Rådhuskällaren utan gick vidare till Tunneln. Dessutom är det Nisse Hellberg, också från Wilmer X, som sitter på bänken med Jalle, så jag anar att det är han som förväxlas med Patrik Norrman(?)


Aha, Det är ett nr av Svenska Serier där Patrik Norrman har med en serie och även ritat omslaget, som Nisse Hellberg läser, därav trodde jag att det var just Norrman. Men mångkonstnären Nisse Hellberg medverkade även han i Svenska Serier, och också i just det numret ser jag nu.

Ah. Jag trodde annars Patrik Norrman bodde i Stockholmstrakten på den tiden...

MrKumquack skrev:
Rufus skrev:Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?

Inhandlade idag detta nummer, och det är Nils Ahlroth. Han spelade fastighetsskötaren N.P. Möller, som i TV-serien har en hund vid namn Calle.

Vilken TV-serie?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:
MrKumquack skrev:
Rufus skrev:Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?

Inhandlade idag detta nummer, och det är Nils Ahlroth. Han spelade fastighetsskötaren N.P. Möller, som i TV-serien har en hund vid namn Calle.


Vilken TV-serie?


Det finns tydligen en tv-serie från 70-talet som heter N.P. Möller - Fastighetsskötare.

https://www.imdb.com/title/tt0180374/?r ... flmg_act_7
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:
Wakuran skrev:
MrKumquack skrev:
Rufus skrev:Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?

Inhandlade idag detta nummer, och det är Nils Ahlroth. Han spelade fastighetsskötaren N.P. Möller, som i TV-serien har en hund vid namn Calle.


Vilken TV-serie?


Det finns tydligen en tv-serie från 70-talet som heter N.P. Möller - Fastighetsskötare.

https://www.imdb.com/title/tt0180374/?r ... flmg_act_7

Hmm... Och så ser det ut som hela TV-serien ligger uppe på SVT Play Öppet Arkiv om man skulle vara intresserad...

https://www.svtplay.se/n-p-moller-fastighetsskotare
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:
Rufus skrev:Jag har nu köpt och läst 91:ans Malmö special-nummer. Vem är mannen som är ute och går med hunden i ruta 1? Seriens tecknare kanske?

Inhandlade idag detta nummer, och det är Nils Ahlroth. Han spelade fastighetsskötaren N.P. Möller, som i TV-serien har en hund vid namn Calle.


Tack! Den tv-serien har jag aldrig sett, så jag hade ingen chans på den.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Ah. Jag trodde annars Patrik Norrman bodde i Stockholmstrakten på den tiden...


Det kan säkert stämma. Jag vet inte var han bor, men det skulle ha kunnat vara Malmö med tanke på att han har Egmont som arbetsgivare.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Rufus »

germund skrev: Dessutom är det Nisse Hellberg, också från Wilmer X, som sitter på bänken med Jalle, så jag anar att det är han som förväxlas med Patrik Norrman(?)


Jag har tänkt lite mer kring detta. Jag förstår att det här numret av Svenska Serier är med i serierutan för att försöka förenkla för läsaren att koppla till Nisse Hellberg, men jag tycker att det blir precis tvärtom. Finns det någon som kommer ihåg vilka serier som var med i ett enskilt nr av Svenska Serier från 1981? Jag gör i alla fall inte det. Däremot känner jag igen Patrik Norrmans omslagsteckning, och då kopplar jag till honom.

Jag skulle ha velat göra följande ändringar i serien: Jag raderar Svenska Serier-tidningen och jag raderar även Jalles uttalande om 91:ans utseende. Istället skulle jag vilja få med följande repliker i serien:

91:an: Är klockan så mycket? Går den verkligen rätt?
Nisse Hellberg: Du kan lita på teknikens under!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
germund skrev: Dessutom är det Nisse Hellberg, också från Wilmer X, som sitter på bänken med Jalle, så jag anar att det är han som förväxlas med Patrik Norrman(?)


Jag har tänkt lite mer kring detta. Jag förstår att det här numret av Svenska Serier är med i serierutan för att försöka förenkla för läsaren att koppla till Nisse Hellberg, men jag tycker att det blir precis tvärtom. Finns det någon som kommer ihåg vilka serier som var med i ett enskilt nr av Svenska Serier från 1981? Jag gör i alla fall inte det. Däremot känner jag igen Patrik Norrmans omslagsteckning, och då kopplar jag till honom.

Jag skulle ha velat göra följande ändringar i serien: Jag raderar Svenska Serier-tidningen och jag raderar även Jalles uttalande om 91:ans utseende. Istället skulle jag vilja få med följande repliker i serien:

91:an: Är klockan så mycket? Går den verkligen rätt?
Nisse Hellberg: Du kan lita på teknikens under!

Det kanske kan funderas på till reprisen... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Jag förstår att det här numret av Svenska Serier är med i serierutan för att försöka förenkla för läsaren att koppla till Nisse Hellberg,
Dialogen om Teknikens under är riktigt kul och kunde absolut ha fungerat, men numret av Svenska serier är inte till för den "vanlige" läsaren. Någon kanske hajar till och misstänker att det här är någon specifik referens, men framför allt är det en inside-grej, helt enkelt för att det är kul, för författaren och för tecknaren och de andra som noterar det. Om så bara Nisse själv läser serien och noterar blaskan, är det värt det. Rätt många serier innehåller små blinkningar till fenomen och personer och andra verk, som nästan inga läsare hajjar, bara för att det blir roligare så. I det här fallet tror jag nästan fler skulle associera omslaget med Nisse än med Patrik, om jag får gissa, men det är troligen inte många i vilket fall.

Patrik Norrman må jobba för Egmont, men som i princip alla tecknare är han frilansare och han bor inte i Malmöregionen. Egmont har inga tecknare anställda på kontoret, åtminstone inte i rollen som just tecknare.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Kattmannen »

Ett bra nummer. Jag känner inte till Malmö så mycket, även om jag varit där. Kul med förväxlingshumor, det är 91:an-seriens adelsmärke. Gillar även alla referenser, till serier och andra företeelser. Jag anser annars att det huvudsakligen ska vara en serie som kretsar kring det militära, men Malmöserien var ett bra undantag. Även de andra 91:an-serierna är bra, både nya och gamla repriser.

Bra att det finns med korsord där man kan tävla.

Pidde Andersson och Patrik Norrman har lyckats bra med Åsa-Nisse. Ganska skruvat, men jag gillar när man gör djupdykningar i historien både med Åsa-Nisse och 91:an.

Kul att se gästspelet med 91:an Stomperud från Norge.

Kronblom, 113 Bom och Lilla Fridolf hör till i 91:an. Även gamla repriser av 91:an och Åsa-Nisse.

Livet Hemmavid kan ibland vara nästan lite väl ”under bältet” för en tidning som 91:an, men jag gillar den. Ferguson är ok, lite smårolig.

Radio Gaga gillar jag skarpt. En del av det norska serieundret.

Kontakt är bra. Insändare och lite annat blandat.

Fingerpori läser jag. Men har inte kommit underfund med riktigt vad jag tycker om den.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av germund »

Kattmannen skrev:Jag anser annars att det huvudsakligen ska vara en serie som kretsar kring det militära, men Malmöserien var ett bra undantag.
>>>
Pidde Andersson och Patrik Norrman har lyckats bra med Åsa-Nisse. Ganska skruvat,
>>>
Livet Hemmavid kan ibland vara nästan lite väl ”under bältet” för en tidning som 91:an, men jag gillar den.
>>>
Radio Gaga gillar jag skarpt. En del av det norska serieundret.
>>>
Fingerpori läser jag. Men har inte kommit underfund med riktigt vad jag tycker om den.
Malmönumret är kanske inte ett helt representativt nummer, men det är trevligt att du gillar tidningen. Generellt kan man säga att en större andel serier nu förflyttat sig utanför regementet, helt enkelt för att allt färre gör värnplikt. Framför allt strävar vi efter en humor som är så pass generell, att den ska fungera även för de som inte har någon relation till lumpen.

Patriks och Piddes åsa-Nissar tycker jag är briljanta, så jag hoppas att det lossnar och fler upptäcker dem. Livet hemmavid är repriser nu för tiden, inte för att vi inte vill att Tobias ska teckna nya sidor, men han har självmant tagit en paus. I höst blir det dock en samlingsbok, i samma format som Åsa-Nisse-boken, Ferguson, med flera.

Radio Gaga delar verkligen 91:ans läsare, men vi på redaktionen är barnsligt förtjusta i den och den har en del synnerligen frälsta fans. Precis som med de gamla veckosidorna med 91:an kör vi Radio Gaga komplett och kronologiskt – i januari når vi stripp 1000 utan att ha hoppat över en enda. Fingerpori är ett gästspel under 2021 så framtiden är oviss – den är kul och väljer vi bort häften av stripparna får vi ett urval som funkar i 91:an, men den är ändå ibland över gränsen och frågan är om just 91:an är den rätta tidningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Fingerpori är ett gästspel under 2021 så framtiden är oviss – den är kul och väljer vi bort häften av stripparna får vi ett urval som funkar i 91:an, men den är ändå ibland över gränsen och frågan är om just 91:an är den rätta tidningen.

Men hade ni inte valt bort hälften av stripparna redan innan, då de var obegripliga utanför Finland? [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Men hade ni inte valt bort hälften av stripparna redan innan, då de var obegripliga utanför Finland? [;)]
Jo, Fingerpori är svår. Första gallringen gör vår översättare, så de hon inte får rätt på eller tycker är direkt olämpliga för 91:an, går bort. Sedan väljer jag bort ytterligare några när jag väljer till sidorna. Men ibland är de riktigt kul.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: 91:an nr 9-10 2021 Malmö special-nummer

Inlägg av Kattmannen »

Tack för respons germund. Ja det verkar som att både Radio Gaga och Statarna delar läsarna. Jag älskar bägge [:)]
Skriv svar