Wika

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Wika

Inlägg av lennon »

Ingen recension precis, men den förtjänar att uppmärksammas...

Cobolt gav för ett tag sedan ut den franska serien Wika. Hela berättelsen är lite bombastisk, men jag tycker ändå storyn håller. Och jag vill väldigt gärna läsa fortsättningen för att veta hur det kommer att gå.

MEN, det som gör Wika så grymt bra är teckningarna, helt fantastiskt hur varje bild är en färgexplosion och vansinnigt detaljrika. (kolla in bilden på bron om ni får chansen).
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Wika

Inlägg av BoJustBo »

Har inte hunnit skaffa den än men det tänker jag definitivt göra.
Tecknaren Ledroits andra serie "Requiem: Vampire Knight" är helt fantastisk men den är ju även skriven av den underbare Pat Mills. Hur är författandet i Wika?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Wika

Inlägg av Coppas »

Har införskaffat de två första albumen, alltså Wika och Oberons raseri respektive Wika och de svarta féerna, och det är en trevlig serie om än att bilderna nästan blir lite överväldigande ibland... samt att det i sin tur inkräktar lite på berättandet kanske...

Det ska finnas en tredje del på franska som heter Wika et la gloire de Pan (vilket väl lär översättas till Pans ära alternativt härlighet eller något ditåt) och som kom ut i oktober förra året. Det verkar dock tyvärr inte som de första albumen sålt så bra, trots positiv kritik, så är det någon som hört ifall Cobolt lagt ned utgivningen eller om de kommer att fortsätta?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Wika

Inlägg av trimble »

Har du provat att kontakta dom från deras hemsida, dom brukar vara jättesnabba på att svara, har själv varit i kontakt med dom om olika titlar och hinner knappt skickat iväg en förfrågan innan jag fått ett svar.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Wika

Inlägg av Coppas »

Bra synpunkt, tänkte ta det som plan B så jag kör på det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Wika

Inlägg av Sandblaster »

Olivier Ledroit är ju skitbra. Varje serieruta känns som ett konstverk. Hoppas Cobolt ger ut tredje delen.
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Wika

Inlägg av GuestOnQuest »

Coppas skrev:Bra synpunkt, tänkte ta det som plan B så jag kör på det.
Fick du något svar? Serien är avslutad i och med del tre. Märkligt att de inte gav ut allt på en gång.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Wika

Inlägg av smorkin »

GuestOnQuest skrev:
Coppas skrev:Bra synpunkt, tänkte ta det som plan B så jag kör på det.
Fick du något svar? Serien är avslutad i och med del tre. Märkligt att de inte gav ut allt på en gång.

Att det blev separata album var väl helt enkelt för att när den första översattes hade inte den sista kommit ut ännu :) Plus att jag misstänker att det skulle blivit väl dyrt med en så oprövad serie som Woka i en tjock samlingsvolym...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Wika

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag tänkte mig inte ett samlingsalbum utan att de hade köpt rättigheterna till tre titlar, vilket verkar vara vanligt. Du skriver dock att den tredje inte var klar än så det är svaret på min fråga.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Wika

Inlägg av Kattmannen »

Jag läste del 1 och 2 för ganska länge sen. Vad jag minns det så kändes det som att det var slut efter del 2. Så jag blev ganska överraskad nu när det visade sig att det finns en del 3. Hoppas absolut att del 3 kommer på svenska, man kan ju inte översätta 2 delar av 3 och sen stanna där.¨

Jag tyckte för övrigt att Wika var riktigt kanonbra. En riktigt "mörk" serie, rätt så "tung". Otroligt bra tecknat, mycket detaljer.
Skriv svar