Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har inte läst den funnen ännu, men även om den var bra så har det ingen betydelse, nu har mycket satsats på imo redan utagerande serier som är välkända, jag tror det kommer bli en flopp för trots allt är det inte en annan variant eller nånting som görs utan plagiat av klart tveksam kvalitet.

Desperata grejor när det behövs nytt material, Geoff Johns måste ju kunna leverera nåt nytt trots allt, och det finns fler.

Men kom att man vill spara inte vara på att lägga ner tidningar, det är fullt begripligt utan dessutom på kvaliteten, dör tror jag kan biter sig i baken för då blir de av även med de äldre, Marvel har redan gjort detta men de har ju mer rankats fans som tycks stanna även om kvaliteten är låg.

För det är den.

De tar livet av sig själva, detta måste vara kostymerna val, de har aldrig förstått annat än att räkna pengar, de vet inget om det här, sen lägg till lite lejda slaktare som bryr sig mest om sina inkomster än det medium som fött dem till kändisskap men slutligen affärsmän.

Vi får väl se om det går i konkurs och vad som ev händer vid försäljning isf, det börjar bli för stora bolag som girigt ska pressa ur allt trots att de klarat sig som det är, lite som säg här när företag på bördåsen gått med vinst men för lågt mot vad analytikerna tänkt så de måste spara.

Får tillägga att vi återkommer till samma sak, så jag får be om ursäkt om det.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Bleeding Cool rapporterar att en tredje våg av nedskärningar/avsked hos DC Comics kommer till nyår

https://bleedingcool.com/comics/third-w ... s-warners/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Får erkänna att jag inte känner till en enda av de som åker ut tredje omgången.

Men är de Editors för olika serier påverkar det såklart, att jag aldrig hört talas om dem är en annan sak, jag tycker de som var bra som redaktörer har dött eller pensionerat sig mer eller mindre.

Men att vi inte hör om fler serieskapare beror som sagt på att de flesta är frilansare.

Jag menar i gen gråter för att Dan Didio åkte ut, den har jag aldrig förstått mig på, och jag gillar öht folk som ska sitta på själva seriegrenen utan att ha nån egen erfarenhet öht egentligen, ok att det väl inte alltid misslyckats men Didio var sunkig och kan väl vara glad för sina lönelyft i alla år, själv hade jag sparkat honom för länge sen.

Men jag antar att det här har betydelse i kedjan, dvs de har jobbat nånstans osynligt och nu är de borta.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Dan Didio hade en passion för serietidningar. Visserligen för dåliga serier, men ändå.

Nu nämner inte Johnston vilka dessa tecknare och författare det handlar om, men nu börjar de också torskar sina jobb

https://bleedingcool.com/comics/this-we ... t-of-work/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Läste de tre sista traden av Johns Green lantern, han höll väl igång den serien väldigt länge, så detta är efter de vunnit mot de svarta döda lanterns till slutet.
Och som numera vanligt med Green Lantern glödande färger(den moderna färgsättningen med datorer gjorde stor skillnad här) i princip, Johns är kanske inte världsbäst men man får jag en mer utbroderad känsla för främst Sinestro som ju alltid känts omotiverad ofta (skurk bara) för att man inte begripit vad som driver honom, det får man här och även Hal Jordan känd mänskligare och inte enbart den boy scout han ju var.
Och så blir det ett slut, ett äkta slut hur det gick för dem alla, i korta ordalag levererad till en nybliven GL i framtiden.

Inte så dumt,som sagt Johns var bra på det här och iaf läsbar som sämst, trist att han nu ska göra väldigt specifika serier, stora namn men också av folk han inte kan emulera.

Inser att han är en höjdare hos DC sen länge men nä han skulle hållit sig till sånt här, hans USA var riktigt bra, hans Teen Titans helt ok och Flash var bra med tex.
Men ofta är det längre serier där han kommer till nytta.

Nåväl jag gillade jag att det fanns en THE END och att Sinestro var begriplig under ytan, sen vet jag att DC gav fasen i hans slut och det hela återanvändes efteråt jag av andra.
Dessa var skrivna runt 2012 så det är ju ett tag sen, hans JLA har jag inte läst.

Såg för att Morrisons JLA omnibus kommit ut, men jösses 1500 sidor, den serien var suverän och många missade den trots att början tom kom ut på Svenska mins jag, alla var extrema Marveliter ännu tyvärr, och sen tystades det om New X-men, men JLA var bättre imo, den kom just när allt stod i botten på seriemarknaden i USA, och det var säkert därför han fick ta den.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Morrisons JLA var ju trotts allt en av de populäraste tidningarna när den kom ut. En av mina favorit-runs nånsin i serietidningar.

Johns GL var bra. Bara kul nu när det känns som Morrison gör det bättre och som allt känns "lättare"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Morrisons JLA var nåt helt nytt då föregångare helt blåst ut lågan då, liksom Giffen och Dematteis JL var nåt helt nytt mot den sega föregångaren vid det laget.
Så jag upplevde den som väldigt bra, det var ju dåliga tider och det behövdes ju sånt här, Marvel linkade ju där men kom sen starkt igen, det dör har vi pratat om hur ett tag var mycket serier av den här typen väldigt bra mot tex dagsläget.

Vissa återstarten är inte så dumma, men man ska nog hålla sig lite och inte starta 52 nya tidningar haha.

Har inte kommit till Morrisons Green Lantern ännu, hette den andra namn? När skrev han den?

Jag har ju läst den nya sci-fi varianten de satsat på 2019-2020 då de haft in författare från böcker och dylikt att skriva, men jag vet inte jag.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Green Lantern av Grant Morrison heter "The Green Lantern" och den publiceras fortfarande. Den har av deadline skäl getts ut i "säsonger". och det är Säsong 2 för tillfället.

Det säger väl en del att man har Green Lantern av Grant Morrison och Liam Sharp och folk vet inte hur och var den publiceras.

Det är några nummer kvar av Morrisons run. Har själv de två första albumen som är lysande.


Jag har ju läst den nya sci-fi varianten de satsat på 2019-2020 då de haft in författare från böcker och dylikt att skriva, men jag vet inte jag.


Jag har inte koll. Menar du "Earth One" eller menar du någon Monthly?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Det var nog månadstidning men en slags variant av Green Lantern av just författare inom sci-fi, så den hade ett slut.
Så jag insåg att det måste finnas fler från samma tid men DCU så att säga.

Elsworld ska väl inte finnas men nåt sånt car det ju, det var i en framtid tom då författarna ville skriva sci-fi inte superhjältar.
Märkta just me det jag skrev.

Men då vet jag att det är samma period men en annan Green Lantern även fast denna hette det med, komplicerat det här hehe.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Har som sagt, kommmit bara 2 volymer in själv, och serien är inte slut än, några nummer kvar.

https://www.howtoread.me/green-lantern- ... ing-order/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Season? Vad de hittar på, det ska vara som en tv serie, inte för att det gör nåt annat än förvirrar möjligen det är ju vill 1 och vill 2, det stämmer ju om man har årgångar, vilket de inte har.

Detta är inte huvudserien heller antar jag utan en tredje variant finns Mao antar jag.

Morrison är ju dock värd att läsa så struntsamma bara det är bra.

Visst finns och har det funnits bra serier eller underhållande åtminstone på senare år, men med tanke på hur mycket som givits ut av DC är det ju inget vidare läge.
Det är en hel del testgejor jag ser, bla det här med folk ej från serier som skriver, har sett det på fler ställen nu, men nu ska de ju spara pengar så Johns får skriva alla serier de kan komma på.
Han har ju lön så.

Nåväl ska söka lite bättre, jag insåg inte att kanske tre varianter av GL funnits samtidigt.

Är ju så jäkla dåligt insatt i vad som är vad idag så det är allmänt svårt att veta vad som är värt besväret, men ok det som är nåt har jag gärna i hyllan sen.
Nu har ju det här serieråret som var och ännu varit sämre givetvis pga viruset, det ned distributionen var ju inget vidare får man säga det måste bli ett helvete med så mycket som aldrig kördes ut öht men som är bestämt, visst DC Jan ge returrätt men frågan är om de eller andra gör det, det måste ju bli en riktig smäll för butikerna.

Vi står nog snart inför faktumet med direkt till trades inte lösnummer för annat än de bäst säljande tror jag

Den som lever får se.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Vi står nog snart inför faktumet med direkt till trades inte lösnummer för annat än de bäst säljande tror jag

Jag har ju hört om historier där man ska ha lagt in extramaterial i lösnumren som inte var med i tradesamlingarna, enbart för att folk fortfarande skall köpa dem...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Skulle inte förvåna mig, de tror att man kan rädda nåt gammalt och heter sig fel pga att de är vana att allt ska gå till så, har ju hänt upprepade gånger genom åren, som att ge tillbaka originalteckningar är länge och tillåta att folk ägde sina skapelser.
De i ledande ställning är tyvärr steka som fasen de tycker ju att DE styr över det hör fast de är kostymer enbart, det är nog lätt att bli sk en av de gamla även för de som stiger i graderna.

Att locka med knepiga inslag osv och som du menar sånt som ej reorintas håller i deras ögon kvar nånting de känner, oftast har de fel.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Season? Vad de hittar på, det ska vara som en tv serie, inte för att det gör nåt annat än förvirrar möjligen det är ju vill 1 och vill 2, det stämmer ju om man har årgångar, vilket de inte har.


Har sett "säsong" används i serietidningar förut så det är inget de har hittat på nu. T ex Top COW hade för flera år sedan "pilot season" där de gav ut "pilotavsnitt" till serietidningar etc. Gissar att de använder säsonger eftersom då får man 2 stycken #1 och man kan ha ett break mellan "säsongerna" för att en tecknare som Liam Sharp ska hinna .

Detta är inte huvudserien heller antar jag utan en tredje variant finns Mao antar jag.


Detta är GLs huvud-titel ja. Och vad jag förstått det sista med mainstream serier Grant Morrison skriver.

Vi står nog snart inför faktumet med direkt till trades inte lösnummer för annat än de bäst säljande tror jag


Antologier och Digital First serier. Sen ges TPBs ut på det som säljer bäst. Det märker man redan på DCs utgivning.




Extramaterial i serier är vanligt. Ser inte det som något annorlunda än vad extramaterial i musik, filmer och vanliga böcker har.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo Morrison är väl inte anstäldnpå DC nu längre va?

Hoppas han dock skriver mer serier i sig, det är för få av hans sort kvar men om alla följer DC och Marvel lär inte mycket av nåt stort intresse skrivas ner, tyvärr tror jag på tex team som levererar även om det kostar mer än det vanliga upprepandet.

Det kanske inte är nåt för DC inte vet jag, de kan ju hoppas sälja på brödskrivare och datorihopslagna poserade figurer i stället så blir lönsamheten stor, ingen märker ju skilnaden :-)

Läser new52 Green Lantern ännu efter Johns slut, de har snott allt han kom upp med Ch bara ränner vidare, ok går att läsa men det är ständigt det nya otroliga hotet, och det var vara början för det ännu större itroligare hotet etc, dvs mycket färg men tja lite trist.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Appropå Morrison köpte jag den där JLA Omnibusen, bläddrade lite i den, svagheten var tecknarna ser man, men det var rätt dåliga tider där i slutet av 90talet även om just sånt här började vända trenden.

Då gjorde man det med kvalitet, även om Morrison då inte var hyllad och väl ansågs udda trots Animal man och Doom Patrol, men här fick han chansen på de stora.
Ok han skrev väl en del GL och så då med.

Tjock bok som jag hoppas inte liksom just Doom Patrol faller sönder av sin egen tyngd när man läser, det var en hel del från alla håll de lagt in kopplat till JLA huvudserien fö.

Och Jo jag vet Superman får andra krafter blablablabla, skitsamma dels blir han ju normal igen och dels är det ju storyn i sig som gäller.
Väldigt mycket svarta sidor rätt tidstypiskt, att de tyckte det gjorde nåt bättre.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jo Morrison är väl inte anstäldnpå DC nu längre va?

Hoppas han dock skriver mer serier i sig, det är för få av hans sort kvar men om alla följer DC och Marvel lär inte mycket av nåt stort intresse skrivas ner, tyvärr tror jag på tex team som levererar även om det kostar mer än det vanliga upprepandet.


Morrison behöver inte skriva serier längre och han har ju skrivit det mesta för DC. Tror inte heller vi kommer se "Exclusive Contracts" med DC och Marvel speciellt mycket längre heller. Finns så litet intresse för industrin att man kommer inte lägga pengar på det.

Jag gillade Howard Porter som tecknare för Morrisons JLA. Visst hans har svagheter, men tyckte det fungerade utmärkt på den titeln. Som jag sagt flera gånger den runnen är en av mina favoriter med superhjälteserier någonsin. Rakt igenom toppen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Det är en vanesak med, det såg annorlunda ut på 90talet, designen på figurerna osv.

Det funkar jag, jag har börjat läst, det börjar ju med invasionen och Morrison drar på rejält både smart tänkt och klassisk superhjälte stil.
Det var många år sen jag läste det här sist och det påminner mig om andra DC serier, det byttes ju ut många figurer där, det återgick ju sen men vissablev ju kvar även till modern tid även om säg Hal Jordan tex återkom.

Superman med långt hår hehe.

Varför jag menade med Morrison var ev egna berättelser isf, men han kanske vill skriva nåt helt annat.
För DC har han ju gjort de flesta grejorna vid ett här laget.

Finns som sagt en del jag inte läst som GL du nämner, han skrev väl Swamp Thing med och Flash tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Får tillägga att det just är Morrisons JLA, som jag läste den en gång i tiden läste jag ju hela serien, men han skrev tyvärr inte allt så det är en hel del hål för tex Waid och Millar mfl skrivit flera nummer på rad, ett gör att det hoppar en del och saker har hänt, över lag var serien bra med de andra med, kom #41 slutade Morrison men Busiek och många fler skrev ännu JLA gott ett bra tag.

Men det går att fylla i luckorna har jag sett,det är inget fel på boken den är ju övertjock som det är men en sak man bör veta, det blir lite hoppigt och då tex Superman är blå och vit plötsligt, Aquaman flyger och vad det nu är, men en del av det hände i deras egna serietidningar, det är omöjligt att få till det utan att ge ut kompletta böcker i det mesta.

1500 sidor är nog, men som sagt ibland vill man stoppa in nåt i hålen men då är det ju inte Morrisons JLA längre heller, gamla tryckningar av sererunnens trades finns ännu att få tag på har jag sett, jag har en massa lösnummer men några äldre trades då dessa vara körde på med alla nummer, men saknar en del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:
Jag har ju läst den nya sci-fi varianten de satsat på 2019-2020 då de haft in författare från böcker och dylikt att skriva, men jag vet inte jag.


Jag har inte koll. Menar du "Earth One" eller menar du någon Monthly?

Antar att "Far Sector" avses, en miniserie som snart är slut om en grön lykta långt bort från Jorden, och som skrivs av NK Jemisin, den enda sf-författare som belönats med Hugo-priset tre år i rad, för böckerna i trilogin "Den söndrade Jorden" (som alltså finns på svenska med). En intressant serie, men jag väntar på att den ska avslutas innan jag vill säga mer om den :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar