Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

För ett tag sen pratade vi om att några utvalda hjältar förtjänade att få egna trådar för att man lättare skulle kunna hålla sig till ämnet. Då fick jag rådet att vänta med att starta igång trådarna tills det finns något att börja diskutera, och nu tänkte jag testa att börja med att ge allas vår Läderlapp en egen tråd.

Tanken är alltså att så länge det handlar om Batman och hans "vänner", alltså Nightwing, Robin, Catwoman osv osv, så passar det in i den här tråden.

Till att börja med så håller jag på och läser igenom Grant Morrisons långa svit med Batman, jag har läst serierna förut, men som med alla hans serier så vinner de på att läsas och och gärna i ett stycke. Finns det fler som har läst den? Vad tycker ni?

Det som slår mig mest och vad jag gillar är att han lyckas göra ALLA varianter av Batman vi har sett genom åren legitima. Jag menar att det länge har känts som att de serier Frank Miller har gjort med Batman ses som en slags "Bibel", men Batman har ju varit så mycket mer under så många år. Allt från det mörka 30-talet till det galnare 50- och delar av 60-talet. Här verkar Grant Morrison lägga ner mycket möda på att visa upp ALLT med Batman, att allt har hänt och han ger förklaringar till galna koncept som "the Batman of Zur-en-arrh" eller "the Club of Heroes". Just Batman RIP är väl den som är mest omtalad, men det är en ganska bred flora av äventyr som vi får om vi läser allt, och de fungerar bra både för sig och en helhet. Sen är det som alltid med Morrisons serier, jag känner mig som att jag inte riktigt fattar *allt*, att det finns tonvis med ledtrådar som jag missar.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

En kommentar bar till tråden, klistra den inet eller nåt, utan driv den som den är bara isf.

Jag har inget att tillföra direkt då jag bar läst i princip äldre Batman men då i stället fruktansvärt mycket material.
New52 har jag ju läst men jag är tyvärr inte lika analyserande av det, det är bra tycker jag men tja jag vet en del annat som varit bra med.

Bäst för sin tid är förmodligen egentligen Denny O'neil och främst då Neil Adams (men även någar fler tecknare), det var så utstickande för att sedan falla tillbaka igen senare, DC läsare var barn och de förstod inet det där, de förstod inet GL & GA heeller som behandlade samhällsproblem.

Sett idag var det otroligt för DC att göra nåt sånt ens.

Fast DKR påverkade ju allt kraftigt med, men det blev lite väl mycket tävlande om vem som kunde var mest grim and gritty.

GA varianten av Batman är kul iaf under några år, absolut sen blir det väldigt töntigt när den här codesnubben började lägga sig i serierna, sen är det i det närmaste oläsbart imo, ja för en vuxen iaf.

Miller gjorde förra rebooten liksom Byrne gjorde Supermans det är ju då inte konstigt att mycket jämförs med dessa, tvärtom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag såg Grant Morrison-dokumentären "Talking With Gods" på Serieteket, som rekommenderas starkt!

Blev enormt intresserad, men har tyvärr fortfarande knappt blivit av att jag läst något. :oops:

Jag kommer ihåg att han tydligen mötte någon utklädd Stålmannen någonstans, och att han, oklart hur seriöst, fick för sig att det verkligen var Stålmannen, och efter en lång utfrågning, där Stålmannen "in character" fick svara på alla möjliga underliga frågor om stort och smått, så skapade han "All-Star Superman".

Och det där vansinnesprojektet att kombinera alla olika Batman-inkarnationer, från 60-talets camp till 80-90-talet mörka vigiliante i en enhetlig mytologi - Om någon kan klara av det så borde det vara han!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Förvånar mig inte Morrison är klart flummig, men faktum är ju att ha nännu tycker jag inledde så enormt starkt så det är svårslaget hans Doom Patrol och särskilt Animal Man som iofs i nuvarande varaiant har fått bra kritik med (jag har inte orkat läst så jag vet inte dock).
Moores Swamp-thing anses ju bas, men nuvarande har fått bra kritik (inte läst en rad själv).

Det blir kanske lite eftersom Moore är ute ur leken så får han ta det, Gaiman kan var möjlig men han gör inte serier helt appropå längre, han har annat för sig.

Bokstavlig äkta historia dock är mer Geoff Johns bord, men ev. förklaringar hur äldre varianters tider fungerade egfentligen det kan de här andre bättre.

Ala Moore slår dokh Moore på Silver age Superman imo, All-star är bra som en variant med Moores tyvärr inte avslutade Supreme är bättre, den föklarar de mest fåniga grejor så att man liksom struntar i saken och tycker de är kul bara.

Äsch nu var det ju Batman det var fråga om, jag har inte koll helt enkelt just nu på det, det är så många olika tidningar.

Jag får kolla på den där dokumentären iaf, jag har den i burken, men jag har inte kommit mig för bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Tanken är ju att Batman, Superman, Spider-Man och X-Men t. ex ska få egna trådar. Då gärna klistrade, men det sista får vi väl se. :)

Grant Morrisons Batman är inte såkallad new 52, den kom faktiskt före. Visserligen fortsätter det och Batman Inc. kommer tillbaka, men om jag förstått saken rätt ska det utspela sig före Flashpoint, eller om det nu blir att den står för sig själv på något sätt. Sen kan man se det som ett stort, galet projekt, men också att det helt enkelt är bra historier som visar upp hur mycket Batman "kan vara". Personligen tycker jag inte bara att Morrison är galen, utan han har framförallt ett ovanligt bra sinne för att på något sätt distillera vad som gör just den karaktär han skriver bra. All-star Superman och New X-Men är fantastiska serier, och båda drivs verkligen av en kärlek till Superman och X-Men t. ex. Och jag tror det är precis samma sak med hans Batman.

Sen blir resultatet att han visar vad en Batman-serie kan vara! Det behöver inte bara vara ändlösa upprepningar av Frank Miller eller liknande, inte bara dystert och mörkt. Det kan vara häftigt och lite kul ibland också. Neal Adams hade väl både mörker men också äventyrsinslag i sina serier som man väl lätt kan glömma bort, tänker jag.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Tj jag vill inte nitpicka med Denny O'neil var en enormt nödvändig pusselbit i det där överhuvudtaget.

Det blev försäljningsmässigt iasko men en enorm succé kritiskt sett.

Fel publik helt enkelt, men det gjordes iaf.

Morrisons JLA är bättre än hans New X-men som jag inte tycker är så värst otroligt mest att de har underliga personligheter.

Allt han gjort har inte varit guld, men som sagt han inledde stenhårt på 80-talet svårt att slå sig själv särskilt idag när flera andra kommit upp och verkligen gjort sig kända.

Han har inte förlorat greppet det tror jag inte hans medverkan i 52 var ju mycket bar, mna märkte när det var flummigt att han skrivit det utan tvekan, och det höll en gång i veckan i ett helt år, det ingen trodde då det var 2nd rate figurer bara, Marvel särskilt satte i halsen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Fel av mig. Denny O'Neill tillsammans med Neal Adams såklart.

Jag har inte läst *allt* av Morrison, men jag tycker han är väldigt bra på att hitta en slags kärna i serien, borsta av det och ge det nya kläder. Hans koncept med Superman som han är nu i Action Comics är väldigt spännande t. ex. Sen är det lite så ibland att man har känslan av att man har missat något, detaljer och ledtrådar, när man läser hans serier.

Nåväl. Ska läsa igenom hela hans Batman-svit som sagt, och den verkar ju inte vara bortglömd nu heller, Dick Grayson har ju t. ex varit Batman och Bruce har varit "död" även efter rebooten. Det är kul att gilla Batman-serier just nu!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag gillade den inte så jag skippade den när den började komma som du sa före new52, det var manbatsvampyrer osv.
Men alltså man får ge det en chans till snart och försöka få en helhet ur det.

Jag föredrog Dini där på den tiden ja då i någar nummer alltså, men det rä ju inte rättvist så får det rulla på lite ska jag läsa om det igen och allt det nya med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Manbat-ninjor! Det var ju askul ju. Gillade särskilt när de slogs på utställningen och tavlorna hade ljudeffekter som passade fajten. Och Damian Wayne växer mer och mer för mig.:)

Av det jag förstått av din seriesmak så kanske detta är lite för knäppt för dig, men egentligen kan man läsa delar av allt och ändå få ut något av allt, tycker jag.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag skakade på huvet då faktikst och ledsnade och la ner efter ytterligare några tidningar bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Kanske inte rekommenderat att du fortsätter läsa just de tidningarna då, kommer annat galet framöver.

Apropå Batman så drar alltså "Night of the Owls" igång nu. Snyder och Capullo fortsätter att leverera med Batman, så jag lär garanterat sluka fortsättningen också. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Visserligen fortsätter det och Batman Inc. kommer tillbaka, men om jag förstått saken rätt ska det utspela sig före Flashpoint, eller om det nu blir att den står för sig själv på något sätt.


Nja, de nya numren av INC som kommer, kommer att heta Batman: Leviathan, och de kommer utspela sig i DCnU. Saken är den att skillnaderna är så små att det knappt kommer att märkas. Det enda är väl att Catwoman ej känner till Batmans identitet längre, och att kommissarie Gordon är rödhårig.

Så förändringarna är inte väsentliga för själva storyn.

Själv ska jag nog tradevänta. Har inte läst Leviathan Strikes heller, än.

Överlag har väl Morrisons Batmanepos varit bra. Jag är inte inte ett lika stort fan som några av fanboysen på CBR-forumet. Morrison-fansen är ju nästan värre än Batmanfansen, och det säger en hel del [:o)]
Jag föredrar Scott Snyder av någon anledning.

Det bästa med Batman jag någonsin läst är annars Jeph Loeb & Tim Sales Batman. Och The Killing Joke.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jo, jag föredrar också Snyder. . Särskilt de nummer av Detective när Dick var Batman. Och hela grejen med Court of Owls är riktigt bra. Men jag tycker också att Morrisons serier är väldigt intressanta och bra! Det är mycket att hålla i huvudet när man läser de serierna, men alltså...som en kille som i huvudsak alltid föredragit Marvel och Spidde så måste jag tillstå att Batman har mycket bra material just nu. Morrison och Snyder liksom.

Jo, Long Halloween och Dark Victory tillhör mina favoriter med Bats också.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo de alternativa av Sale och Loeb ska man inte glömma, finns ju en anledning att man har de i hardcover så att säga, de är ju inte canon eller var, men de var jäkligt bra.

Killing Joke gillar jag dock inte nåt vidare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Trodde de var i canon? De bygger ju direkt på year one. Gillar Killing Joke, finns några scener i den som nog aldrig lämnar mig.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej de var aldrig det, de är ju som en slags Batman som han kunde varit på kanske 50-talet.

De bygger inte på nånting(ja mer än hur figurer och sånt i Batmanuniversat kunde kommit till), det är Loebs och Sales alternatis för hur saker kunnat varit, men vad gör det?
Har du läst dem har du bnaturligtvis sett hur det är en alternativ värld från psuedo Golden age och inet 80-tal och reboot.

Som mycket annat gick de förmodligen i den blaskan som körde mest ssånt alternativt den peioden The Dark Knight eller nåt sånt hete den, innehåller många fler av av sånne här berättelser befriade från en kontinuitet.

Killoing Joke är inte Moores stoltaste ögonblick och så fantastisk är den inte men "cripple the bitch" genomfördes iaf och där var nog tanken tat det skulla var slut om det inte varit för Ostrander i Suicide Squad som gjorde henne mer populär än någonsin förr.

Men allt det där är borta nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Är du helt säker på att de inte är i canon? Vad grundar du det på? Visst är det en noir-stil över dem, men de tar ju upp massor av trådar ifrån year one. Och noir-stilen är rätt typisk Batman.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Nu har vi iaf en ny kontinuitet så allt är borta.

Så ok, vi struntar i det, Long Halloween kanske var en slags direkt fortsättning på Year one, det är ju möjligt trots att de är så otroligt olika i stil.

Jag läste dem aldrig när det begav sig som jag gjorde med Year one som ju kom ut här med.

Utan jag har bara läst dem i samlingar på senare år, den och Dark Victory är bra helt enkelt, en hel del av Batman Black and White är inte dumma heller tycker jag.

Dock äger jag 15 års utgivning av 'tec och en hel del samtida Batman(där främst 90-tal) och alltså det är väldiga sinuskurvor kan man säga särskilt i 'tec, Batman är jämnare/var jämnare.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Allt är inte alls borta. Batman verkar i stort sett orörd t ex.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Han var väl död osv och mot vad all ville hade Dick tagit över (vilket inte var troligt och typiskt en tanke av en dumskalle).

Då han var Nightwing redan och sin egen smed även om det var lite Batman Lite överr det så hade han aldrig Bruces abnorma livsmål och störning för att var "Batman".

Imo kan ingen anna var det, roligaste försöket var med Azrael som visst hade en ny blaska nu igen otroligt nog då han tog över när Bruce hade brytit ryggen, många hatar den delen av historien men inte jag, det gick fel jävulskt fel, men jag tycker det var rätt visat hur det skulel kunnat var med en Batman utan skrupler eller hämmingar att genomföra vad som han ansåg måste göras.

Figurens egna blaska var bra typ hälften ungefär med, men alltså hehe ena upphovsmannen är ju Marvels IEC sen tidigt 2000-tal så jag trodee aldrig den figuren skulel väckas igen.

Miniserien med han och Batman nåt med nå tsvärd var riktigt bra med.

Cool förstadräkt hade han med men det sabbade de senare, jag har inte läst den nya varianten.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar