Buck Danny

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Possibly some combination of cheaper licenses and the idea that the stories are less dated than the older series...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buck Danny

Inlägg av RioGrande »

Since Cinebook is partly a school book publishing house they have to be extremely cautious. For example Les Japs attaquent would be impossible to begin with.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Buck Danny

Inlägg av BoJustBo »

Explains why they cover up topless women in their releases... like you cant put an age rating on it (Which I believe they do anyways...)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

BoJustBo skrev:It's Cinebook, what more needs to be said. =P
BoJustBo skrev:Explains why they cover up topless women in their releases... like you cant put an age rating on it (Which I believe they do anyways...)

Yep! Cinebook has nickname Censorbook. Series like Thorgal (with brief, innocent nudity) and Lucky Luke (smoking, a part of the Western era) are censored for instance. Censorship causes the albums to be more expensive too, as the censors have to be paid, and "collateral damage" also: less album sales because of a (too) high price. Censorship undermines the work of the creative teams (drawers, scenarists) and the historical facts.
The anglo-saxon countries are over-protective, (have numerous laws too, aka paternalism), which in my opinion is counter-productive. When people from these countries visit other countries with more freedom/less laws, many of them tent to behave like hooligans for instance.

Exempel censur: Thorgal del 17: Europa <=> Cinebook, England:
Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Buck Danny

Inlägg av BoJustBo »

At least they didn't add a bra like they often do.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Cinebook censurerar det minsta naket, tom ifall det inte är det lägger man på.

Vissa serier can det ju ivitta för som Buck Danny, som fö verkar stå still, ge ut lite nytt tack.

Men säg The Scorpion som väl gått i Fantomen som Skorpionen är sabbad imo med censuren, alltså riktar sig dessa serier till små barn i UK?

Äldre pojakar än så har den stora nyheten internet där man kan se naket folk på riktigt väldigt lätt om man vill, det hela käns mycket tramsigt då jag tror köparna av de här är klart äldre ön för en del annat de ger ut, men det är väl lika rakt över oavsett inriktning som på 50-talet i USA.

De har mycket franskt digitalt översatt enbart med, som inte låter sig köpas för folk utanför UK, så de fpr finna sig i att de prånglas ut i piratform de dumskallarna.
Gäller fler engelska översättningar av franska serier, enbart digitalt och lokalt.

Synd man aldrig lärde sig fler språk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buck Danny

Inlägg av RioGrande »

The English Cinebook albums are cheaper than Swedish, Danish, French and Norwegian albums. They cost circa 8 Pounds (80 SKR), while an ordinary album in the other languages costs something between 10 EURO (100 SKR) and 20 (200 SKR).

The extra costs for censorship sounds like bullshit. Do you have a source?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Ja de är strax under 80 spänn som sagt, dock tunna i sidorna, men imo billiga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Hur mycket brukar nu motsvarande mjukpärmsalbum från Zoom, Egmont och Albumförlaget kosta? Hårdpärmsalbum går inte riktigt att jämföra med.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Nä jag kan ofta tycka hårdpärm är klart onödigt för ett album man vill sälja i mångd och inte som samlarobjekt, för de blir dyra typ blake och mortimer nu 220 kr ett album, säkert fint men där klipper jag.

Men det varierar väl en hel del vad det är som ges ut, gammalt material kan bli billigt nytt dyrare, men ok nåt inte tidigare utgivet då?

140-160 spänn nånstans för säg nya Lucky Luke eller annat nytt utgivet av mindre förlag, tom högre pris men de kan ju ha fler sider än klassiska album de dyrare, men äldre nyutbivna album kan ligga på under 80 ofta, då Egmont.

Cinebook varierar de med från drygt 60kr till strax över hundringen för album kollade på the Book Depository med fri frakt då.
Vet inte varför priset skiljer, jag har flera av dem och det är just ingen kvalitetsskillnad.

Så vissa svenska mjukpärmade är inte långt från hårdinbundna album i pris, men det är ju små företag, det kostar kanske lite olika totalt beroende på material.

Cinebook ger ju ut mycket sånt vi haft här i evghet i album för 70 spänn styck, men de har tynnre papper och inte det albumformat man tänker sig alltid, förstår inte varför vissa är mindre i storlek säg XIII eller the Scorpion men Buck Danny större.
Sen släpper de ju En del vi nu får i hårdinbundna samlingar som lösa enstaka mjuka album.

Jag ser inget övertag direkt för Cinebook, mer än vill man ha ett album de har och inte finns på svenska längre nytt tex.
Senast redigerad av 3 Agentum, redigerad totalt 0 gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buck Danny

Inlägg av RioGrande »

Men Egmont har nästan inga albumserier kvar i Sverige. Det är väl bara Spirou och Asterix av de franskbelgiska? (Vissa gamla Spirou kan man få billigt via nätbokhandlarna... Adlibris har till exempel Den svarta lådan för 51 kr)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jo och många Egmont är kanke hyllvärmare, vad vet jag, det är bara vad jag ser nu hos just Adlibris.

Fast om möjligt är Egmont som ägare till så mycket material såklart den som kan ge ut det billigast i Sverige.
Och så händer ju med, tex MAD samlingarna.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buck Danny

Inlägg av GuestOnQuest »

Är det tänkt att "Buck Danny" ska ges ut på svenska?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Är det tänkt att "Buck Danny" ska ges ut på svenska?

I brist på klara besked med bekräftelse, får man nog räkna med motsatsen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Rufus »

Dessvärre kommer nog varken Buck Danny eller Jaktfalkarna att ges ut igen på svenska ja. Men dessa gamla superbra serier med manus av Blueberry-manusförfattaren J-M Charlier (och som dessutom är extremt svåra att få tag på idag) borde egentligen återutges av Cobolt eller någon annan, tycker man ju.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Det fanns ju två stycken album i Trumfserien. Är de så svåra att få tag på?

De är väl iofs ofta i dåligt skick med lös limning, kom jag på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Det fanns ju två stycken album i Trumfserien. Är de så svåra att få tag på?

De är väl iofs ofta i dåligt skick med lös limning, kom jag på...


Det är de allt, och javisst, framför allt i bra skick är de riktigt svåra. Dessutom handlar det alltså om bara två stycken album på svenska. Jag förmodar att de gjorde betydligt fler och som ej gavs ut i Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:Det fanns ju två stycken album i Trumfserien. Är de så svåra att få tag på?

De är väl iofs ofta i dåligt skick med lös limning, kom jag på...


Det är de allt, och javisst, framför allt i bra skick är de riktigt svåra. Dessutom handlar det alltså om bara två stycken album på svenska. Jag förmodar att de gjorde betydligt fler och som ej gavs ut i Sverige.

På franska finns det femtiofem stycken, av olika upphovsmän, ja...

https://www.bedetheque.com/serie-101-BD-Buck-Danny.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Sen finns ju Dan Cooper.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buck Danny

Inlägg av RioGrande »

Ett antal Buck Danny (och även Dan Cooper) har publicerats i Pilot på 70- och 80-talen.
Fyra Buck Danny-album (utöver de två som kom i Trumfserien på svenska) finns på danska.
Just nu publiceras en del Dan Cooper i norska Tempo (som INTE är som gamla Fart og Tempo/Tempo... utan mer som ett tjockt album... Man får alltså två eller tre kompletta album i varje volym...)

Även några Jaktfalkarna har gått/går i Tempo. Fast i Norge heter serien "Max Tailer og Smack".
Skriv svar