Inkalen.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Började inte Inkalen tecknas 1981?
Fanns det en förhistoria som Jodorwsky skrivit eller? Det fanns väl ett filmprojekt tex.

Kom det ut i nån form före Inkalen.

Mycket sci-fi är ju kopierat från serien det vet man ju.

Jag tänkte nämligen på Judge Dredd som ju kom 1977 och den megacity världen med liknande koncept, tex återanvändning av döda kroppar tex.

Jag menar ju att det var före Inkalen, så jag tänkte om det finns en grund där det hela använts tidigare?

Inte för att det är omöjligt att komma fram till en hård framtid i en jättstad på fler håll, men Inkalen brukar ju hållas högt här och knappast Judge Dredd.
Nu är ju inte allt världen givetvis, Inkalen har ju en komplett story medans Judge Dredd ör löpande mörk humor med en huvudperson som inte är en hjälte.

Nåväl en fråga bara, jag har glömt hur det ev kan ha varit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Inkalen.

Inlägg av larsa66 »

Det var väl genom, det icke fullbordade, filmprojektet DUNE som Jodorowski och Giraud började samarbeta. Sen blev väl inkalen som en frukt av detta.

Jag har inte läst den, men den finns på önskelistan. På tal om Giraud, har du läst hans version av silvetsurfaren? Den är jag också lite nyfiken på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Det har jag, på digital väg, intressant att en fortsättning gjordes på det sättet, menar nu Silver surfer som ju lades till när den amerikanska hade lagts ner.

DUNE? Hette det så? det är ju samma som en bok sci-fi det med om en ökenplanet där rivaliserande aristokratfamiljer skördar "spice" ett ämne nödvändigt för resande i rymden mm.
Amerikansk författare Frank Herbert, en klassiker som ju fö gjorts som film om än lite udda, en tv serie gjordes senare som mer matchar boken mins jag.

Det är inte i sig likt megacitys eller så, men det finns ju en värld utanför ökenplaneten iofs.

Sen tänkte jag på i Inkalen finns nån form av tvillingar i ett genomskinligt ägg som styrande, extremt likt Michael Moorcocks Hawkmoon där det så kallade tronägget med tvillingar styr de illvilliga granbretanerna som imperialistiskt tar över Europa.
Bör vara skrivet under 70talet nångång, en favoritförfattare för mig.

Att jag funderar är för att Inkalen i sig brukar menas ha påverkat mycket annan sci-fi, och därför blir jag lätt förvirrad om det alltihop sen längre tid innan fanns en så kallad Jodoverse som de ju kallar det idag.

Moebius stil är givetvis viktig, hur han visualiserar saker, men var det först så att säga?

Femte elementet har ju klart hämtat mycket från världen, men det är ju långt senare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Inkalen.

Inlägg av Wakuran »

Nu blev ju Dune-projektet iofs fullbordat på sitt sätt, när alla egon hade hoppat av och David Lynch rafsade ihop resterna... till blandad kritik, har jag för mig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Tja jo, det är inte som boken utan klart påverkat av honom, ja du vet dansande dvärgar osv som Twin Peaks.
Men en TV serie gjordes sim är mer som boken, boken har uppföljare med fö, men jag har bara läst just DUNE.

Jag vet inte riktigt hur världen i övrigt såg ut, de hade inga halos iaf.

Lite svårt att förstå hur de kunde stupa helt om de tänkte göra boken till film bara, för det var väl mycket att det föll på annat ån ekonomin bara.

Giraud gjorde väl en hel del konceptbilder till det där.
Men jag kan tänka mig att Jodorwsky ihop med honom kan ha haft sina problem, han skulle ju göra slutet på Inkalen, men det fullförde han inte under sitt liv.

De var nog två kockar tänker jag.

Det ör väl inte för inte sidorna i kapitlen har båda namnen Jodo-Mobeius.
Tog nog sin tid innan de var överens, Inkalen tog ju närmare hela 80 talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Inkalen.

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Nu blev ju Dune-projektet iofs fullbordat på sitt sätt, när alla egon hade hoppat av och David Lynch rafsade ihop resterna... till blandad kritik, har jag för mig...


Har inte hört något bra om den.
Jag skulle rekommendera dokumentärfilmen. Tror att den heter bara Jodorowskys Dune. Han är ju fantasisk på att måla upp sina visioner. Och Girauds teckningar ger en rysningar. Sen kom det väl andra filmer från gubbarna i teamet som han satte ihop. Alien bl.a.

Jag ska inte spoila mer. Se den!

Jag har sett den med folk som helt saknar serieintresse som blivit fascinerade.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Inkalen.

Inlägg av RioGrande »

Sannolikt har väl (finns många vittnesmål) Jodorowsky varit lite av en skitstövel i hela sitt liv. Men serierna är bra och dokumentärfilmen är väldigt inspirerande att titta på. Man blir sugen på att bara börja... skapa skapa skapa. Vad som helst. Poesi. Film. Serier. Konstig filosofi. Grottmålningar. Cupcakes.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Det störande som även funns till del i Inkalen är alla nya saker som dyker upp och de har en sekund exakt på sig, och nåt annat är en million gånger farligare, fall i trans och tro på vad det nu är.
Androgyn måste nån vara med hehe, tänk om världen som vi ser den gick under och folk inte visste nåt men de hittade Inkalen och Jodowerseböckerna som är just inriktade åt samma håll, problemet är texten iofs, för det ör ju mycket en slags idé till religion han gör här.

Det är inte svårt att se att de sista kapitlen blir ner och mer Jodorwsky, det märkte jag inte förr men nu har jag ju läst flera av hans serier i den här världen.
Dock vet man ju att han kan skriva tex western.

Jag ska inte vara hård men Metabarons fick jag ta det lungt med annars blev jag full av nya saker hehe.

Iaf tycks Dune filmprojectet kstat mycket, det var ju 1971 de startade, och en del av det har väl läkt ut dels i Inkalen och andra serier, Moebius hjälpte till med flertalet filmer och koncept återanvändes, så även HR Giger med Alien tex, han var ju även han inblandad i Dune.

Det var en klart intressant samling inblandade får man säga, men så många av dem var ju egna skapare, det måste varit svårt att öht göra nånting alla kunde leva med, tänk alla egon.
Jag menar jag tror det stod 19 timmars film var planerad med storyboards etc, tänk sen att klippa det till en film.

Jag har inte sett filmen om det hela så jag ska försöka leta upp den.

Det finns en del skriven Sci-fi med som bygger världar, Isaak Asimov är ett bra exempel tex, har för den delen påverkat mycket med, så pass att jag tror om intelligenta robotar uppfanns skulle de styras av hans regler, han gör ju rena expriment med saken i böckerna, och sen har han ju Stiftelsen.
Extremt intelligent var han, och förutseende.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Inkalen som serie new age och vad den nu är tycker jag inte käns färdig där den slutar.

Visst utan Mobeius teckningar är ju Final Incal inte riktigt samma sak pven om den lånar från hans After the Incal som inte blev färdig.

Iaf tycker jag efterföljaren är passande, before the Incal är inte alls samma sak imo, det är ju en detektivjakt mest, iofs är inte di fool så motsträvig och måste heta idiot mm på varannan sida.

Men iaf tycker jag uppföljaren är helt ok eftersom den bygger vidare på Inkalen.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Inkalen.

Inlägg av Opus »

Agentum skrev:Femte elementet har ju klart hämtat mycket från världen, men det är ju långt senare.

Mycket Linda & Valentin i Femte elementet! "Maktens cirklar" innehåller delar som ser ut vara ren förlaga till filmen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Moebius ska dock varit med och gjort sitt på filmen.

Men sen kan ju iaf den serien påverkat, det är kanske mer likt, men den nämns som en film där ev DUNE idéer kom med.

Men som jag skrivit, ibland är det svårt att säga vad som var först, jag nämner några exempel.
Och du kom med ytterligare ett här, vet inte när det albumet gjordes.

Enorma städer på höjd och med eländet i botten tycks inte vara en unik tanke, dessutom DUNE boken förstår jag inte hur de kunde få så mycket annat ur än vad den handlar om, det förstod inte författaren heller, han menade att de egentligen gjorde nåt helt annat än DUNE.

Jag tog upp det bara för att Inkalen ses som det som påverkat, för att det då var en vuxenserie, som väl tilltalade new age folk tex som kanske gör den till nåt den inte är, som slutet tex, skulle diFools belöning för det han ju ändå gjorde vara döden genom att falla ner i syrasjön.
Nä den var inte klar där och sen tog det lååång tid innan Final Incal och då hade Jodowsky ändrat sig sim människa och det hela är inte så andligt längre och man löser allt i trans osv.
Så jag kan förstå iofs att de inte gillar det längre, men som serie och inte nån slags livsupplysning så är inte serien klar där Inkalen slutar, de borde direkt fortsatt på resten men Giraud trodde inte han kunde bygga mer, och när han sen försökte fick han ge upp tyvärr.

För mig kvittar det men visst märks det att det gått 25år mellan dem, folk förändras.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Inkalen.

Inlägg av Opus »

Kommer bort från Inkalen nu men kopplingen mellan L&V "Maktens Cirklar" och Luc Bessons "Femte elementet" är stark.
Kollade upp i Linda & Valentins samlade äventyr 5 (danska upplagan).
Christin skrev historien 1991, Mézières blev kontaktad av Besson slutet av 1991 för att hjälpa till med en fransk SF film.
Detta var inte Femte elementet utan en historia om Zaltman Biero.
Under detta arbete var även Moebius inblandad av och till.
Filmen blev inte klar då Besson påbörjade ett annat projekt i New York (Léon?)
1994 släpps Maktens Cirklar och ett album skickas till Luc Besson.
Den flygande taxin på albumets omslag tas rakt av till Bessons nya SF-film Femte elementet som spelas in 1996.
Mézières besöker inspelningarna som görs huvudsakligen i London.

Både Mézières och Moebius påverkade Femte elementet och säkert annat också.
Besson var inte främmande för fransk-belgiska serier och dystopiska framtidsstäder är ju inget ovanligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Ok då förstår jag.

Hittade inte Dune filmen men en interview gjord 1994 med Jodorowsky främst, men även Moebius är med då Jodorowsky förklarar att han älskar serier och valde Moebius efter att ha läst Blueberry.

Han är en väldigt speciell person, han tycks ha nåt att säga om allt, klokt som galet, stenkoll på allt hur förvirrat det än kan verka även Moebius måste skratta åt hans infall men som tydlugen ofta var helt rätt.
Rött styrande person men också otrolig i hur han mins allt och kan kommentera saker hela tiden.

Vekar inte otrevlg men aningen dragande av en viss sorts människor kring sig, sektmässigt men utan religion, likt säg Alan Moore tror han på magi, samtidigt som han är helt klar annars.

Kort sagt unik människa, och att han tycker serier är ett helt vettigt medium kan vi ju bara hålla med om, tydligen hade han drömt om en vit och en svart pyramid som slöts vid toppen och då skrev han Inkalen.

Det där var 94, han är mycket äldre nu men sitter säkert och på franskt sätt viftar med händerna för att understryka det han säger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Inkalen.

Inlägg av Wakuran »

Jag skummade ju igenom Femte Elementet nyligen i en utsållning av gamla VHS, och vad jag minns nämndes både Mezieres och Moebius / Giraud i eftertexterna.

Fast nu är väl iofs flygande taxis en äldre idé i sig. Det var väl med en i den gamla animerade Heavy Metal-filmen t.ex.
(Även om särskilda detaljer i utförandet kan avslöja tydlig "inspiration", ändå.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Jo Mobeius var med, och Jodorwsky ansåg honom vara lite av en förädare.
Alien med hade vi ju han med och Gieger.

De visade upp bilder och storyboardsboken för DUNE, en del borde visas i en bok av dem tycker jag, mycket pengar och en hel del jobb med mängder av kändisar inblandade.

Han kallades hela tiden Moebius i den här dokumentären fö, han verkade rätt stabil och städad måste jag säga, Jododowsky hade nåt att säga om allt och heka tiden, inte alls svårt att förstå att han skrivit tex Metabaronerna och dylikt med nya uppslag ständigt.
Han gränsar mellan galenskap och genialitet på nåt sätt.

Moebius sa att han hade nån form av minne för allt han sett och läst, de diskuterade designen på en aristokratfamilj i Dune, då bara direkt tog an ner en bok frn hyllorna fyllda med böcker, öppnade den och pekade på en bil "så här ska det vara", Moebius tänkte ju att det här är galenskap rakt av, men eftet år att gjort designer baserat efter det så inspåg att det var fullkomligt rätt val.

Troligen blev mycket av vad de tig fram använt nån annanstans med tiden, Jodorowsky gillar ju serier så han har ju säker lagt mycjet i dem.

Men en bok med bilder från projectet borde de nog släppa, en del var ju Gieger men Moebius verkar ha gjort en hel del med.
Anledningen att Moebius kom med på tåger var för att Jodorowsky läst hans Blueberry som han hyllar, han skrev ju västern själv senare, men iaf var det därifrån han valde honom, han har tidigare gjort en del filmer i västernstil vad jag förstår, typ mexivästern

Synd att jag inte hittar den om DUNE online.detta var som sagt en fransk intervju från 94 men med engelsk text.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Inkalen.

Inlägg av RioGrande »

Här låg hela filmen, på Youtube. Dock inte med engelsk text (men det är väl överskattat?).
Men när jag såg den (för några år sedan) låg den på nån annan... lite halvillegal sida... Men det gick att googla upp den i alla fall!

https://youtu.be/GA8ghOaE4Po
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Inkalen.

Inlägg av Agentum »

Oj, det tänkte jag inte ens på, tack för att du försökte.

Jag förstår inget vad de säger tyvärr

https://youtu.be/pJ7YZXeI54s

Denna var kul och tyvärr har han rätt imo, det var en skitfilm.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar