Micke och Maggan?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Hur kommer det sig att intresset i Sverige är svalt för den här serien trots bla Franquin?

Hette väl även senare Mickes Äventyr, men det var inte mycket man fick se i album som mest föll sönder fö.

Är den lam eller är det enbart en fråga om att den inte är känd här av många.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Serieguden »

Håller inte samma klass som Spirou, och som du säger är den nog inte så känd. Det hjälpte inte ens att Goschinny var med på manuset i något av albumen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Ändå kan jag inte tycka det är uselt dåligt det jag sett.

Det är ensidesskämt som tex Gaston, Franquin tecknade ju ett tag iaf och Gocinny ochh Greg tydlugen var aktiva att skriva manus.

Jag menar en del modernt som trycks är inte bättre, ok det ör väl mest äventyr men ändå.

Ok det finns väl fler bortglömda äldre serier från omrpdet vi växt upp utan och därför inget vet, npn satt; ch bestämde vad vi skulle få hit och det innebär ju inte att allt var rätt val.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Wakuran »

Ursprunget till serien var ju att Franquin råkade skriva på ett kontrakt för Tintin-tidningen medan han trodde att han inte skulle få sitt kontrakt förnyat för Spirou-tidningen. Senare visade det sig att det var ett missförstånd och Franquin kunde fortsätta arbeta för Spirou, men var tvungen att göra något åt Tintin också så länge kontraktet varade. Då gjorde han någon ensidig humorserie då det var allt som han hade tid till, och när kontraktet var slut hoppade han sonika av allting, det var aldrig någon serie han kände särskilt mycket för, personligen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Hade det varit i USA och motsvarande tung person om så främmst tecknare hade det varit reprintat, det är ju inte bara Giraud/Moebius som existerat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju såklart olika samlingsutgåvor om man kan läsa franska...

(Jack Kirby-utgåvor och liknande kommer ju sällan ut på svenska, de heller...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Ok så det finns men inte på svenska eller engelska.

Franquin har ju varit populär
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Wakuran »

Vad jag vet så är den svenska albumutgivningen i princip komplett vad gäller Franquins äventyr, och så svåra borde inte albumen vara att få tag på.

Annars så ska tydligen Zoom ha sagt att de planerar en nyutgivning på danska, vet inte om den kan komma ut på svenska också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Ok, den som lever får se, vad jag förstpr trycktes en del i en ungdomstudning och inte som album här, vilket jag ju vet att det finns, jag har nog ett par i en gömma.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Wakuran »

Albumen trycktes ju i övriga Skandinavien också, förutom i Tempo-publiceringen. I Danmark som "Sjarly" med samma album som på svenska, och i Norge som "Tobben", med förutom de fyra Franquin-albumen även två album till av efterkommande tecknare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Opus »

För mig det finns fem album eller något sådant på svenska.
Berättelserna är lite tunna i mitt tycke, märks att det är ett tvunget extra jobb.
Har inte samma djup som Franquins Spirou eller hejdlösa driv som Gaston.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Tror dig, men man blir nyfiken just när det gäller Franquin.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Opus »

Jo, men som Franquin fantast riskerar man bli besviken.
Har jag inte läst allt (tröttnade) men känns mer som en dussinartad dagstripsserie.
Inte direkt dålig, relativt vältecknad, varierande kvalitet på ensidesskämten.
Vill minnas att det inte är någon större kontinuitet i historierna.
Var väl många olika som bidrog med idéer för att hålla flödet igång.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Jag förstår, jag misstänkte att det inte var hans storhetstid direkt, han blev ju nåt främst på egna villkor.

Och som du skriver förväntningarna blir för höga när man vet hur bra han kunde vara, jag tycker tom hans mörka tankar eller vad den heter är ok, den där allt är skuggor och inte hans vanliga humorstil även om den säkert var en ventil mest.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Opus »

”Svarta idéer” är helt underbar om man gillar svart humor.
Teckningarna håller hög klass trots de är utförda med endast svart tusch.
Har den både på danska och den senare utkomna svenska utgåvan.
Det lite sorgliga med albumet är att delar av det speglar en Franquin
som inte var riktigt psykiskt frisk vid tiden för tillkomsten.
Men ett bra sätt att få utlopp för de mörka tankar han drabbades av.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Ok den jag läste var engelsk.
Jag misstänkte att det var en slags ventil för honom, men ja du har rätt trots svart tusch är teckningarna bra.

Vet att många har ogillar den, antar att de förväntade sig den vanlige Franquin, men trots dålig hälsa är det som sagt en uppvisning att han kunde få det att fungera även så här mörkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Coppas »

Agentum skrev:Vet att många har ogillar den, antar att de förväntade sig den vanlige Franquin, men trots dålig hälsa är det som sagt en uppvisning att han kunde få det att fungera även så här mörkt.


Det är väl kanske lite OT, men jag håller med i sak. Dvs. att många verkade ha förväntat sig en variant på Gaston när de läste »Svarta idéer«.

Sedan handlar det väl mera om att både »Micke och Maggan« såväl som »Svarta idéer« visar vilken bredd Franquin ändå hade. Det förstnämnda var ju en ren beställningsprodukt för att hantera ett avtal medan det andra som sagt kanske ska ses som en form av terapi. Helt ovetenskapligt, men man får ju inte heller glömma att de största komikerna, clownerna osv. ofta är eller har varit ganska sorgsna och svartsynta rent privat.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Micke och Maggan?

Inlägg av Agentum »

Jo det är inte utanför ämnet, du har rätt i mycket där.

Det har ju visat sig om och om igen att väldigt många av de vi tyckt varit roliga och trott de satt och kläckte ur sig skämt ständigt ofta var/är allvarliga människor.
Kanske är det en slags balans i deras liv, man förutsätter att de ska vara roliga ständigt, men det finns mer djup i människor.

Det förekommer ju motsatsen med, dvs allvarstyngda författare tex, undergång och elände men som är lättsamma privat.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar