Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Läste det senaste albumet igår och nu är detta min personliga uppfattning, men jag tyckte att det mest var en snygg produkt (teckningarna är det inget fel på) med väldigt lite reellt innehåll (författaren borde fått lösare tyglar). Alltså ett jaså och en gäspning.

Man har i någon diffus grundhandling tryckt in "Vercingetorix dotter" som är ganska blek, ointressant och försvinner bland de övriga figurerna. Hennes enda egentliga egenskap är att hon är smitningsbenägen vilket blir en förutsättning då hon dels jagas av Caesars folk för att romaniseras samtidigt som hennes faddrar (eller vad man vill kalla dem) vill ha henne som något slags motståndssymbol. I detta har man sedan en ful huvudantagonist, Julle C i bakgrunden samt de sedvanliga klantskallarna till romerska legionärer. Utöver det har man (möjligen i brist på andra uppslag) även tryckt in Piraterna samt den feniciske köpmannen Epidemais för att fylla ut historien. Det enda som egentligen kändes lite nytt och fräscht var att vissa av byns barn nu fick vara med som karaktärer i egen rätt.

Personligen känner jag att Hergés metod att inte låta någon annan ta över känns ganska bra för inget lever för evigt. Visst har en del av Uderzos egna enskilda alster varit sämre än detta, men det kändes (i alla fall för min del) mest som att upphovsmakarna gjort något pliktskyldigt för att leverera ett nytt album samtidigt som man nog har haft en hård styrning från en viss högre makt.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Personligen känner jag att Hergés metod att inte låta någon annan ta över känns ganska bra för inget lever för evigt. Visst har en del av Uderzos egna enskilda alster varit sämre än detta, men det kändes (i alla fall för min del) mest som att upphovsmakarna gjort något pliktskyldigt för att leverera ett nytt album samtidigt som man nog har haft en hård styrning från en viss högre makt.

De fruktar nog att himlen kommer falla ned över deras huvuden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Jo, Uderzo & Co lär drabba dem hårt (likt Teutates och Taranis) om de vågar avvika från den utstakade vägen! :mrgreen:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Hmm bara de inte gör en Himlen faller ner 2 så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Nu har jag läst Vercingetorix dotter, med stor behållning. Jag tyckte albumet var riktigt bra, och skrattade gott vid ett flertal tillfällen. Det håller god Asterix-klass med de förväntade intrigerna, och där man inte blandar in flygande mattor eller varelser ifrån yttre rymden. (Ja, Himlen faller ner över hans huvud, är verkligen ett riktigt lågvattenmärke!)
Fråga: På piratskeppet pågår ett fylleslag med ett antal suputer. En av dem sticker ut ifrån mängden såpass att det måste vara en karikatyr. Vet någon vem som syftas?
http://www.bilddump.se/bilder/201912041 ... 72.136.JPG
(Försökte förgäves lägga upp själva bilden, men det blir bara en länkadress... Kanske funkar ändå?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av zlv »

Fick hem detta pussel idag:

Bild

(Ravensburger 14 981)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Fråga: På piratskeppet pågår ett fylleslag med ett antal suputer. En av dem sticker ut ifrån mängden såpass att det måste vara en karikatyr. Vet någon vem som syftas?
http://www.bilddump.se/bilder/201912041 ... 72.136.JPG
(Försökte förgäves lägga upp själva bilden, men det blir bara en länkadress... Kanske funkar ändå?)

Hmmm, en kvalificerad gissning är att det är Serge Gainsbourg, som ju blev ökänd för sitt hårda leverne mot slutet. (Och han håller ju även handen litet som att han skulle haft en cigarett mellan fingrarna..)

Bild

Om jag skulle fått hela hans replik (helst på franska) skulle jag eventuellt kunna komma med ett bättre förslag. (Gainsbourg brukade ju se ännu mer ovårdad och hårrufsig ut, t.ex...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Jag har p.g.a. noll kunskaper i det franska språket, inget läsvärt alls på franska. Men i bilden pågår en diskussion om att behålla gisslan (dottern) i utbyte mot vin, och därigenom även spara på sötvattnet. Repliken du efterlyser är ”Hör och häpna, sådant händer allt ibland”.
I en annan scen sjunger han ”Jag ska be att få hälla upp”.
Ingen aning om det här kan hjälpa dig Wakuran, men du får gärna forska vidare!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Jag har p.g.a. noll kunskaper i det franska språket, inget läsvärt alls på franska. Men i bilden pågår en diskussion om att behålla gisslan (dottern) i utbyte mot vin, och därigenom även spara på sötvattnet. Repliken du efterlyser är ”Hör och häpna, sådant händer allt ibland”.
I en annan scen sjunger han ”Jag ska be att få hälla upp”.
Ingen aning om det här kan hjälpa dig Wakuran, men du får gärna forska vidare!

Hmmm, min skolfranska är inte jättebra, men det låter ju som att det kan vara antydningar på bevingade ord eller franska ordvitsar eller liknande, som översättaren ändå gav upp på... (Man kunde kanske ha ersatt med liknande Cornelis-citat eller något, men det kanske mest skulle ha förvirrat...)

Även att han sjunger, indikerar ju att det kan vara Gainsbourg. (Även om han väl iofs var en bättre låtskrivare och textförfattare än han var sångare...)





I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:Fråga: På piratskeppet pågår ett fylleslag med ett antal suputer. En av dem sticker ut ifrån mängden såpass att det måste vara en karikatyr. Vet någon vem som syftas?
Gissningen på text av Cornelis i svenska utgåvan är rätt. Men figuren är inte tecknad för att likna Serge utan ... en annan känd, fransk sångare ... som var gift med en svenska ...

Lycka till!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
MrKumquack skrev:Fråga: På piratskeppet pågår ett fylleslag med ett antal suputer. En av dem sticker ut ifrån mängden såpass att det måste vara en karikatyr. Vet någon vem som syftas?
Gissningen på text av Cornelis i svenska utgåvan är rätt. Men figuren är inte tecknad för att likna Serge utan ... en annan känd, fransk sångare ... som var gift med en svenska ...

Lycka till!

Oj då, men då kanske det kan vara Charles Aznavour, som tydligen var gift med Ulla Thorsell?... Han verkar iofs inte vara direkt känd för sitt alkoholintag, men å andra sidan ser kroppslängden ut att stämma...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Oj då, men då kanske det kan vara Charles Aznavour,
Japp, så svårt var det!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju bara två sångare i Frankrike... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:Det finns ju bara två sångare i Frankrike... [;)]


Japp, och den ena är kvinnlig [:)]
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Tack för allt engagemang! Sångaren ifråga har jag aldrig hört talas om, men om den andra är kvinnlig måste det ju vara Edith Piaf. [;)]
(Mera OT: Hur lyckas jag med att lägga upp en bild, och inte bara en länkadress? Har lyckats tidigare, men igår sket det sig... Något program jag måste installera kanske?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

France Gall sjöng väl hitten från 80talet Ella Ella som gjorts i modernare tid med av nån annan?

Frankrike får ju inte in ens Europa annars med musik, några få låtar ch många är väl då från kanada typ Celine Dion och dylika.

Men visst klassiskt sett så vet väl vi vem Edit Piaf var såklart, den nämnde har jag aldrig hört talas om.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Har läst albumet och håller med de två andra som haft åsikter om det här. Bitvis riktigt roligt med kvick dialog, bitvis tomgångskörning med onödigt många figurer utan betydande roller. Ett medelbra Asterix-album skulle jag säga, som hade mått bra av en mer dramatisk intrig. Bäst i början och i slutet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Angående France Gall så blev det väl under 60-talet rätt snart uppenbart att Serge Gainsbourg hade en talang både för popkompositioner och slagkraftiga låttexter, men inget klassisk bildskönt utseende eller egentligen direkt vacker sångröst, fast hans talang gick att använda för att få det söta popfenomenet France Gall att slå igenom. Efter ett tag märkte hon dock att Gainsbourg i flera fall utnyttjat hennes naivitet för att skriva texter som gick över huvudet på henne och kritiserade henne och popvärlden hon verkade i, och vägrade arbeta med honom vidare efter sitt genombrott.

MrKumquack skrev:(Mera OT: Hur lyckas jag med att lägga upp en bild, och inte bara en länkadress? Har lyckats tidigare, men igår sket det sig... Något program jag måste installera kanske?)

Först behöver du en direkt länk till själva bilden. Jag tror det brukar gå genom att klicka på bilden man vill ha, och välja "öppna bild på ny flik"/"open image in new tab" eller någon sån formulering. När du har länken så kopierar du in den, markerar länken i posten och klickar på rutan med IMG-taggen ovanför själva skrivfältet.

Hoppas det blir tydligt...

Edit. Jag menar högerklicka på bilden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Har i och för sig bara läst halva albumet hittills, men jag tycker att Conrad lyckas teckna ÄNNU MER likt Uderzo den här gången. Sextiotals-Uderzo. Det är nästan sorgligt. I Pikterna fanns det mer av honom själv och andra influenser... till och med några Franquin-svampar!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

MEN, är det bra eller dåligt att en tecknare härmar i detta fallet företrädaren eller som säg Spirou Franquin?

Jag inser att man inte ska skrämma väg läsarna, men idag görs serier digitalt särskilt färgläggningen kan bli nåt som var omöjlugt förr.

Ska man ändå köra old school och efterapa utan sin egna stil öht?

Måste säga att det ju bara förekommit nåt enstaka album förr knappt det innan de varit sina egna.(pratar belg-franska album nu)
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar