Den lilla lilla Jijé-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Absolut. Kul att komma i tryck och få så många läsare, hur som helst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Via GoogaMooga, SeF:s forum:
----
GoogaMooga skrev:Popular Culture-Fahrenheit udgiver Jerry Spring Komplet Bind 2 af Jijé

Endelig udkommet! dkk 328,-
Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

De där måste man ju, egentligen, ha.... (Om de inte vore så jädra dyra...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Kommentar angående Spirou-artikeln i senaste Bild & Bubbla. (#201)

Jijé-bilden på sida 100 bör vara en Rob-Vel-bild. Dessutom en tidig och ovanligt knackig sådan, från allra första loggan. Om man vill spana in Jijés Spirou finns annars det mesta och bästa materialet samlat i Spirou 1938-1946.

(Det kom med litet slarvfel i min egen artikel, också. T.ex. blev "Le plus grand groom du monde" översatt till "Världens bäste brudgum", när det ska vara "Världens bäste piccolo". Kan gå snabbt i pressläggningstid.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av burnout »

Jag är nog ute och "cyklar" nu. Men nog tycker jag det liknar en serie som gick i Western/ tv serier på 60-talet och hette något liknade som pancho villa (eller om det var mexikanaren som hette det) stilen är lika. Kan inte var så många serier med en mexikansk följeslagare med som bifigur.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jerry Spring gick i Western under 70-80-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

burnout skrev:Jag är nog ute och "cyklar" nu. Men nog tycker jag det liknar en serie som gick i Western/ tv serier på 60-talet och hette något liknade som pancho villa (eller om det var mexikanaren som hette det) stilen är lika. Kan inte var så många serier med en mexikansk följeslagare med som bifigur.

Troligen tänker du på Gringo. Som gick i Buffalo Bill med Tv-serier. Som tidigare hette Tv-serier och ännu tidigare Western med Tv-serier.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... /TV-serier

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Gringo
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Känns ändå fortfarande som något decennium för sent.

Då är frågan om det blivit en hopblandning i skallen, eller vi som har dålig koll på Western med TV-serier. Jerry Spring gick antagligen inte där, men det kan ju vara något liknande jag inte känner till.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

Eftersom jag läst båda serierna kan jag vittna om att enstaka rutor kan vara väldigt lika! Och det är lite samma stämning i serierna också. Allvarligt ibland, men också mycket munterhet. Fast Jerry Spring är ju hela album och ett Gringo-avsnitt är väl ungefär tolv sidor eller så...

(Det är sextiotalet vi pratar om här alltså.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag trodde svenska tidningar var för mossiga för att ta in en spaghettiartad serie som startade 1963, men teckningsstilen har ju en del likheter...

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

För övrigt kan det ju ha varit Frisco Kid (Cisco Kid) som Burnout tänkte på? Som ju hade en mexikansk kompis som såg ut ungefär som Jerry Springs kompis. (Dock tror jag inte han hjälpte indianer och mexikaner så mycket...)
Frisco Kid gick i Buffalo Bill och i en egen tidning och antagligen i några andra gamla tidningar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av Wakuran »

Fast Frisco/ Cisco Kid verkar även den ha varit en 70-talspublicering i Sverige. Dessutom är Cisco Kids dräkt rätt galen. Karaktären är mexikansk, själv, så det är någon extravagant mexikansk blandning av Zorro och mexikanska trubadurer (mariachi), så den utstyrseln bör man komma ihåg... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

Från början var väl Frisco/Cisco vit. Men efter hand blev han väl mexikaniserad. Men den gick även i Tom Mix på femtiotalet. (Möjligen även någon annanstans?)

Han är nog rätt olika i romanen, i serierna och i filmerna.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... ublicering
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

Kanske är det ingen som bryr sig. Men. Jag lyckades googla upp omslagen till 8/67 och 3/68 av "Buffalo Bill med TV-serier" och på båda dessa omslag presenteras GRINGO-äventyr.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av burnout »

RioGrande skrev:Kanske är det ingen som bryr sig. Men. Jag lyckades googla upp omslagen till 8/67 och 3/68 av "Buffalo Bill med TV-serier" och på båda dessa omslag presenteras GRINGO-äventyr.



Det var Gringo jag var ute efter, Frisco Kid känns fel även om man kanske tycker båda seriernas stilar är lite efterapning av "spagetti-westen" stuk.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inlägg av RioGrande »

Snarare "för-apning" då? Väl? Med tanke på att Spaghettin fick sin kulmen 64--- och Både Frisco och Gringo kom till tidigare... [:)]
Skriv svar