Lucky Luke

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

”Mannen som sköt Lucky Luke” är väldigt bra, fem utav fem i betyg.
Ingen klassisk Lucky Luke i vare sig teckning eller historia. Mer drag av Blueberry/Buddy Longway.
Mycket läsvärd och skulle stå på egna ben om det inte var för legenden om mannen som skjuter snabbare än sin egen skugga.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Nu har jag både köpt och läst Lucky Luke sadlar om; ett extraordinärt äventyr utgivet av Cobolt.
Vet inte om det är de lågt ställda förväntningar jag hade, men jag blev positivt överraskad!
Det jag gillar minst, är nog tecknings-stilen, som kanske medvetet flirtar med den tidiga Luke. Däremot hade jag förvånansvärt stor behållning av själva berättelsen, och allt som oftast även humorn i den. Historien som sådan tycker jag i det stora hela håller ihop bra, med lagom många huvudkaraktärer. Några action-sekvenser är dock onödigt utdragna, och tillför inte handlingen något.
Nu får en ta detta för vad det är: inget ”normalt” äventyr med Luke, utan ett tillfälle att kanske ta ut svängarna lite. Ändå känns detta troget Lucky Luke, och äventyret som sådant skulle absolut platsa i ett vanligt album tycker jag.
Fortfarande håller jag Mannen som sköt Lucky Luke högst av de tre extraordinära. På solklar sista plats finner vi hos mig Jolly Jumper svarar inte.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Det kan väl knappast bli fler "normala" äventyr? LL har juninte gått i arv som säg Sorirou, som de fick ändå vägrar göra tillbaka till ett team.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

Lucky Luke har ju gått i arv.
Tecknas efter Morris bortgång 2003 av Achdé med olika manusförfattare.
Släppts flera normala äventyr med Achdé som tecknare.
Senast 2018 (2019 på svenska) En cowboy i Paris.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

Jag gillade också "Lucky Luke sadlar om", ett nästan normalt LL-album som är extra vildsint vad gäller humorn, både i manus och bild. Men sen har jag alltid gillat Mawil också sen jag läste honom första gången för flera år sedan. Han har en mycket mysig schvung i sina linjer och historierna brukar vara lika mysiga de med [:)] Det är inte ett absolut mästerverk, men en väldigt trevlig pendang till de vanliga LL-albumen. Lite mer utförligt, inklusive några sidor från serien, här:

https://smorkin.wordpress.com/2020/10/1 ... sadlar-om/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Hmm spänna cyklar fanns de då?
Säg 1880?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Hmm spänna cyklar fanns de då?
Säg 1880?

Hmm, "i princip", ser jag när jag läser på. Under 1860-talet började man massproduktionen av höghjulingar, och runt mitten av 1880-talet så började man utveckla kedjedriften som möjliggjorde snabba cyklar med två lika stora hjul för allmän enklare balans, och i rask takt vidare uppfinningar som femkantsramen och cykelslangen, så runt 1890-1899 såg cykeln i allt väsentligt ut som den fortfarande gör idag, och höghjulingarna förpassades till en i huvudsak historisk kuriositet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Jo kedjan måste varit en avgörande sak, så ok i öst kan jag tänka mig cyklar ändå men i väst på de lervällingsgatorna mer tveksamt.

Å andra sidan var ju vilda västern inte i verkligheten så vild, skulle inte förvåna mig om det fanns långväga cyklande då med, hade de bara slangdäck så.

Men off topic åter till LL.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Det finns en kul scen i den gamla 60-tals-filmen Butch Cassidy and Sundance Kid där Butch och Sundance hittar en cykel vid en lada och, efter att de lyckas luska ut att det är något sorts trampdrivet fordon, tar och lallar runt litet ungefär som dagens elsparkcykelåkare...

Fast den ska tydligen utspela sig 1899 när westerneran börjar tyna bort...

Men vi börjar gå OT...

https://en.wikipedia.org/wiki/Butch_Cas ... ndance_Kid
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lucky Luke

Inlägg av RioGrande »

Ett LL-album utspelar sig under guldrushen i Klondyke (1896-1899). Då bör LL vara rätt gammal. Det tidigaste är väl Den sjungande tråden, när de bygger telegrafledningarna. Det utspelar sig före inbördeskriget. Om vi antar att LL är född nån gång i slutet av 1830-talet... bör han vara runt 60 i det albumet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ett LL-album utspelar sig under guldrushen i Klondyke (1896-1899). Då bör LL vara rätt gammal. Det tidigaste är väl Den sjungande tråden, när de bygger telegrafledningarna. Det utspelar sig före inbördeskriget. Om vi antar att LL är född nån gång i slutet av 1830-talet... bör han vara runt 60 i det albumet?

Det är litet vagt, rent kronologiskt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lucky Luke

Inlägg av RioGrande »

I de fall han träffar verkliga personer, exempelvis Lincoln, kan man ju vara ganska säker på när saker utspelar sig.
Sedan är det ju en helt annan sak att han går beväpnad med en Colt SAA (som kom 1873) långt tidigare. Det brukade för övrigt även John Wayne göra, i filmer som helt klart utspelade sig tidigare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:I de fall han träffar verkliga personer, exempelvis Lincoln, kan man ju vara ganska säker på när saker utspelar sig.
Sedan är det ju en helt annan sak att han går beväpnad med en Colt SAA (som kom 1873) långt tidigare. Det brukade för övrigt även John Wayne göra, i filmer som helt klart utspelade sig tidigare.

Beror ju såklart också på om man tolkar honom som en verklig person, eller en symbol som kan petas in i litet vilken (western)-tid som helst...

I Sisters Brothers ska man förresten ha med autentiska revolvrar och revolverljud i eldstriderna...

https://www.toppraffel.se/2019/03/bio-s ... thers.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Jo men LL är väl den evige Cowboyen även om han sällan jobbar som det, men han drar ju alltid vidare.

Jag tror inte ett LL album i tiden när western dör skulle bli bra, det var många som var döda vid det laget av de kända i verkligheten, även de som inte var alltigenom skurkar.

Det blir ju två tidsepoker när civilationen kommer, de som levt sitt liv då i väst och lyckats klara sig måste fått vissa problem då.
Även om vi pratar påhittade figurer eller Tall Tales om de som fanns,många trodde nog själva på det som hittats på om dem, säg Buffalo Bill var i gen västernhjälte han bygde upp det med sin cirkus, han kände mycket folk men han är mytologisk enbart, ingen gunslinger.

Han hade ju tex in Wild Bill Hickok ett tag, men denne klarade inte av just att vistas i öst utan drog sig tillbaka västerut igen, så nog hände det en del, jag menar elektricitet, tom kanske enkla fordon, en ny stil, en ny värld runt sent 1890tal.

Vanligt folk hade nog lättare att acceptera ordning och för dem förbättringar ön de här sadelluffarna hade.

Därför känns inte LL i 1900talet intressant, då är han överflödig.

Att de låter honom träffa kända figurer har ju varit seriens stil hela tiden, så länge han inte ändrar nånting.

Så visst civil war LL i guldrushen är ju udda, men man kan förstå att de vill ha med det då det ju var en slags vilda västern där uppe, så mycket folk med tankar om rikedom och så få som blev rika, liten ordning öht dessutom polisiärt så att säga.

Det var väl det sista av det kan vi säga, sen blev USA nåt annat, det var ju mest ett koskitluktande land ännu under inbördeskriget, de utmålar Lincoln som så stor det och ofelbar mm, men det var just inte mycket att hurra över det hela, det började sen gå fort uppåt.
De har ju alltid sina påhittade legender de själva tror på, imo tragiskt idag men begripligt då de inte har en lång historia och väldigt lite äldre av vikt i den egentligen.

Men utan det så hade vi väl inte våra serier och filmer om ett västern som aldrig fanns heller.

I andra fall ogillar jag uppfinnandet av historien från USA, för så gjorde även de kommunistiska länderna, och gör, ett år lustigt hur lika saker kan bli egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Det är ju en annan sorts historia, den där den gamla improviserande westernhjälten går omkring som en levande relik i en tid som har sprungit ifrån honom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Jo sant det var den jag var ute efter, Ennis skrev en sån mins jag.

Men nu Lucky Luke, och han ska inte bli en relik.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Ännu ett extraordinärt äventyr med Lucky Luke är på gång! Och till min glädje är det Matthieu Bonhomme som står för det. Jag har – av de extraordinära tre – alltid tyckt att det första är bäst, och det är just Matthieu som har gjort det kommande äventyret.
Titeln är Wanted Lucky Luke, och näthandlarna sätter utgivningsdatum till början av maj. Som alltid är det Cobolt som står för utgivningen, men ingen info på deras hemsida ännu.
Ser fram emot att få läsa denna, och hoppas att mina högt ställda förväntningar infrias! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

Låter väldigt spännande, givet köp!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

Mycket roligt att höra!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

Nu fått hem och läst ”Wanted Lucky Luke” av Matthieu Bonhomme.
Bonhomme satte ribban oerhört högt med sitt första album ”Mannen som sköt Lucky Luke”.
Detta nya album når inte riktigt lika högt, delvis kanske beroende på att förväntningarna är höga.
Likväl vill jag ge det en fyra utav fem i betyg efter den första genomläsningen.
Teckningarna håller hög klass även i detta album, historien är väl lite tunnare.
Vi återser en del bekanta figurer från tidigare ordinarie Lucky Luke.
Rekommenderad läsning!
Skriv svar