Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Självklart hade Tintin kunna levt vidare, det handlar inte om att Hreges gäng med assistenter inte kunde härma hans teknik utan om att han inte ville det och inte familjen heller, jg anser tt det var fel då knappast alla Herges skrivna äventyr är fantastiskt bra heller, Alfakonsten hade gott kunnats gjorts färdig då den ju är färdigskriven, Herge var ingen kass teknare men vid det lget var det ju en jäkla arbetsgrupp bakom albumen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Bear »

Något jag funderat på är, hur många karaktärer dör egentligen i Tintin? Det diskuteras ju ibland om huruvida serier är våldsamma eller inte och Tintin är väl inte en serie som brukar dyka upp vid sådan diskussioner men ändå dör ju ett antal karaktärer, någon som har koll på hur många?

Två karaktärers öde jag är nyfiken på är dels chauffören i Tintin i Amerika, han som får en bumerang i nacken. Bryter han nacken och dör eller svimmar han bara av? Och dels Halambique i Kung Ottokars spira. När Tintin talar med Halambique i telefonen så händer ju uppenbarligen honom något och när Tintin sen sprungit dit för att se efter, är han ersatt av Halambiques tvillingbror(?). Men vad händer egentligen den riktiga Halambique?
Det finns väl inga faktiska svar på detta egentligen men några seriösa gissningar?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av trimble »

Undrar om det blir ramaskri i pressen när Cobolt ger ut "Tintin i Kongo" igen????
Peter Sparring får säkert sitta i diverse morgonsoffor och försvara nyutgivningen????
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Mitt intryck av Kung Ottokars spira är att han blev kidnappad, har inte boken nära men känslan på slutet var den.
Det sönderslagna örat är väl den med flest dödsfall jag kan komma tänka på?
Baltazar i början och sedan tre skummisar på överfarterna till/från latinamerika.
Inte för att tala om hur många döda kriget resulterade i.
Annars är det väl rätt sparsmakat med bekräftade dödsfall i Tintin?
Ingenjören som offrade sig på returen från månen kommer jag på men annars?
Sjömannen i början på Krabban med guldklorna också.
Solens tempel har vi några olyckliga inkas som rullar över ett stup i snöbollar.
Räknas Rackham den Röde och hans pirater?
Likt LL gjorde väl antagligen censuren och att det skulle vara barnvänligt att dödsfallen var få.
Slutet i Det sönderslagna örat när våra två huvudskurkar drunknar är rätt ovanlig.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Grumme »

trimble skrev:Undrar om det blir ramaskri i pressen när Cobolt ger ut "Tintin i Kongo" igen????
Peter Sparring får säkert sitta i diverse morgonsoffor och försvara nyutgivningen????


Förordet lär ju bli lika tjockt som själva serien. En liten roman om hur n*grer kunde framställas (och kallas) förr, och hur oacceptabelt™ det är idag. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Bear »

Jag har för mig att just själva ordet n*ger inte nämns i Tintin i Kongo, däremot nämns det bl.a i Koks i Lastens första översättningar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

En kortare disclaimer hade man väl iofs redan med i den svenska förstautgåvan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Appropå det där noterade att Agatha Christies Tio små negerpojkar döpts om till "så var det bara en kvar", moralpaniken härjar hårt.

Tintin i Kongo i ursprunglig version kan ju ha ett visst intresse i övrigt är det ju ett dåligt album faktiskt, men att skryta om det Belgiska Kongontycjs varit nån standardgrej.
Först hade väl Kungen Leopold hela rasket personligen innan han hårt kritiserades för hans lögner öppet, då skänkte han det till sitt land,vi kan väl lungt säga att Belgiska Kongo var skräp.

Men det var ju en annan tid och ev serier är ju vad de var, i te vad folk sen kan tycka, även Spirou åker dit tex, men det är givet inte lika känt.

Att försöka låtsas som saker aldrig funnits gör allt värre och oftast är det vönsterfolk med för lite att göra som driver sånt här i h inte ennstor opinion av invandrare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

I butiken Ivan på Ströget i Köpenhamn, kan man köpa en tygkasse med en bild som tydligen ska vara ett Tintin-album. Tintin i Christiania. Kul grej, men är det någon som har gjort ett sådant seriealbum?

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:I butiken Ivan på Ströget i Köpenhamn, kan man köpa en tygkasse med en bild som tydligen ska vara ett Tintin-album. Tintin i Christiania. Kul grej, men är det någon som har gjort ett sådant seriealbum?

Gissningsvis är det bara en bild. Antagligen av tveksam legalitet, dessutom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:I butiken Ivan på Ströget i Köpenhamn, kan man köpa en tygkasse med en bild som tydligen ska vara ett Tintin-album. Tintin i Christiania. Kul grej, men är det någon som har gjort ett sådant seriealbum?

Gissningsvis är det bara en bild. Antagligen av tveksam legalitet, dessutom...


Japp, det tror jag också. Men kul grej, och synd att butiken var stängd när jag hade mobilen med, så jag fick inget bra foto på den. 150 danska kronor kostar denna tygväska förövrigt, har jag för mig.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Cobolt kommer i höst släppa en inbunden jubileumsutgåva av Krabban med guldklorna; äventyret där kapten Haddock gör entré! Det är tydligen 80 år sedan albumet gavs ut första gången, och nu slår man på stort med bl.a. åtta sidor extramaterial och ett lite större format än de ordinarie albumen. (Dock inte i samma jätteformat som de två utgåvorna från Carlsen Comics 2012 var.)
Färgläggningen är – enligt Cobolt – samma som när den gavs ut på svenska första gången, medan översättningen är Björn Wahlbergs från 2004. Det ser väldigt snyggt och lovande ut, och kommer bli ett givet köp för min del! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Har någon koll på om det är ursprungsvarianten av serien, eller den omtecknade? Tror Hergé, för att nå den amerikanska marknaden, var tvungen att teckna om några rutor där man explicit såg Haddock supa ur flaskan till miljöbilder (vilket iofs jag tycker gjorde serien bättre, då det blev mer variation mellan när- och miljöbilder och intressantare bildflöde i den omtecknade versionen) och någon afrikansk torterare som tecknades om till arab, och litet såna saker. Sen kan det ju även ha funnits med småsaker som arabisk text som rättats till från nonsens till riktig arabiska och sådär, i de olika versionerna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Haddock är ju en suput, det är ju grejen, även om det visas mycket mer först när han dyker upp, men Tintin utan figurerna runt honom hade ju inte funkat i längden.

Skulle USA bry sig om äkta arabiska osv? Helt otroligt.

Det är för en hel del skämt på fylleri i Tintin för man säga, särskilt Milou är ju ofta full.

Jag läste Enhörningens hemlighet/Rackham dennrödes skatt igen, det är kanske det bästa han gjorde pga alla bakgrundsiåmt som finns, jag har förstått att det var en stripserie i original och därför blev som den är i album.
Och som även står gjord under ww2 utan ett skit med kriget att göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Amerikanerna var emot att man visade explicit att Haddock söp i bild, så det fick antydas med monologer och liknande.

(Jag har svårt att hitta den där sidan nu, men den första och fjärde bilden på den här sidan tecknade Hergé om till miljöbilder istället...)

https://p1.storage.canalblog.com/12/33/ ... 3141_o.jpg

Och ändringen av arabisk text var ju något som Hergé skötte på eget bevåg, när han fick möjlighet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Amerikanerna var emot att man visade explicit att Haddock söp i bild, så det fick antydas med monologer och liknande.
(Jag har svårt att hitta den där sidan nu, men den första och fjärde bilden på den här sidan tecknade Hergé om till miljöbilder istället...)
https://p1.storage.canalblog.com/12/33/ ... 3141_o.jpg

I Hergé Samlade verk nr 8, finns i förordet övre halvan av den sidan, fast med svensk text. Där går också att läsa följande:
Liksom de andra tidiga äventyren kortades Krabban med guldklorna ned av Hergé inför albumutgåvan i färg, vilken utkom 1943. De ursprungligen 104 sidorna blev 62, men utan att några viktigare ändringar företogs i innehållet. På den amerikanske förläggarens uttryckliga begäran byttes dock en svart figur ut mot en vit på två ställen. Dessutom fick man inte längre visa hur Haddock halsar ur romflaskan i roddbåten ute på havet, vilket gör att det i den nuvarande versionen nästan ser ut som om flaskan tömde sig själv.
Wakuran skrev:Har någon koll på om det är ursprungsvarianten av serien, eller den omtecknade?

Den utgåvan som nu är förestående, kommer enligt info ha 72 sidor. Men då får en ha i beaktande att åtta av dessa är extramaterial. Om nu ursprungsvarianten är 104 sidor, så lär väl det här bli den omtecknade, eller åtminstone en variant i närheten av den.
Senast redigerad av 1 MrKumquack, redigerad totalt 0 gånger.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men det är ju inte direkt enda gången han drar i sig whisky?

Eller var det en viss tid? Jag menar i USA liksom många andra länder grannländer till oss var det ju spritflrbud vilket mest ledde till brottslighet och ännu mer drickande.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Då färgläggningen är densamma som första svenska utgåvan lär det vara den omtecknade upplagan.
Vill man läsa den ursprunliga varianten får man vända sig till den svart-vita originalversionen.
Att det är mycket fler sidor i den beror på större och färre rutor per sida.
När de tecknades om inför utgivning i färgalbum bröts sidorna om så att de passade i det nya formatet.
Mesta är likt med små justeringar, oftast till det bättre då flytet i serierna är jämnare och en del dispositioner i rutorna bättre.
Sekvensen med flyende beduiner när kapten Haddock stormar efter att hans whiskyflaska skjutits sönder är en pärla.
Att tecken och texter på främmande skrivspråk var äkta var Herges eget påfund.
Tror inte det var amerikanarna som klagade på whiskydrickandet, snarare förlaget som tyckte det var olämpligt i en bok för barn.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Jo för tiden, eftersom han och andra dricker senare så de är fulla i serien.
De insåg väl med tiden att skämt är skämt, det är inte riktiga människor, och det är ju sällan spriten på nåt sätt visas upp som bra, tvärtom.

Haddock förlorar ju ofta sina lager med flaskor, slår sönder den sista osv, det är ju en del av honommatt dricka whisky det kan ju bli ett rasande drag ett tag då tills det går över styr.

Han är ju kanske den bästa figuren i serien, han är inte felfri, Tintin är ju ganska intetsägande i sig, det är synd att det inte blev fler album, men sån är livet, det var kul att läsa om dem, sämst imo var Tintin i Amerika, helt ny begriplig sak, han är på20 talet plötsligt som nån hjälte som befriar USA från maffian.
Den hade de kunnat strunta i att förnya.

Handbok hoppade jag över med, mest för att den inte ingår känner jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Coppas »

Annars brukar det väl vara rökning som jänkarna m.fl. hakar sig på numera… vilket ibland tydligen leder till att man försöker att retuschera bort cigaretter, cigarrer, pipor mm.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar