Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Regi: Patty Jenkins, Manus: Patty Jenkins ,Geoff Johns, Dave Callaham

I Rollerna: Gal Gadot, Pedro Pascal, Chris Pine,Kristen Wiig


Uppföljare till superhjältefilmer kan gå åt båda håll Ibland blir de riktigt bra som med t ex "The Dark Knight", eller så kan det gå totalt totalt fel. WW84
hamnar nånstans mitt i mellan. Patty Jenkins lyckas ändå att göra en fullt sevärd film som tvättar av lite av smaken av medelmåttighet som senaste DC långfilmen "Birds of Prey lämnade i munnen.

Filmen utspelar sig under 80-talet, och givetvis innehåller det all mode och design och "glitter" som man kan tänka sig. Regissören Patty Jenkins gillar verkligen t ex "Superman The Movie" av Richard Donner, och andra filmer från slutet av 70 och början av 80 talet. Och det är inget fel med det.

Gal Gadot är perfektion som Wonder Woman. Troligtvis den bäst castade DC karaktären någonsin tillsammans med Christopher Reeve. Jag köper hennes godhet rakt igenom, och ändå lyckas hon ge karaktären drag av att hon inte är en helt perfekt person, eller gudinna. Hon gör fel, och hon tänker egoistiska saker, men hon lär sig av misstag.

Själva handlingen känns som något från en serietidning från 80-talet, vilket inte är något jag har nånting emot. Max Lord (Pedro Pascal) är något av en skojare, en bussinessman som snackar om hur människor kan få allt de vill, han står framför TV-kamerorna och snackar ytligt skit . Samtidigt som han försöker skapa sig ett namn som ig ett namn som en känd bussinessman. Kanske något Donald Trump inspirerat, men bara ytligt. Som tur så är inte Patty Jenkins den typen av socialaktivist att man skulle störa sig på det som publik. Pedro Pascal är väldigt bra som Maxwell Lord, han är den samma jobbiga pajas han är i serietidningarna,men han ger karaktären mänsklighet. T ex relationen han har med sin son.

Handlingen innehåller en "magisk sten" som är som dragen ur DCs universum från den eran filmen utspelar sig på.

Att folk får sina önskningar att bli sanna, fast sådant har alltid ett pris. Det är klassiskt "comic booky", och antingen köper man det, eller köper det inte. Funkade för mig. Lord använder det för att få makt och pengar, Barbara Minerva (Wiig) vill bli känd, populär och stark, och Diana saknar sin stora kärlek Steve Trevor (Chris Pine, lika bra som förra gången) och vill att han lever igen. Sen skapar hela magin/förtrollningen kaos i världen.


Det finns mycket att älska med filmen. T ex Hans Zimmers musik. Fint att ha Zimmer tillbaka i DCs filmuniversum. Han ger filmen en fin kontinuitet.Kemin mellan Gal Gadots Diana och Chris Pines Steve. Det är en fin kärlekshistoria. Det är fint hur någon fortfarande klarar av att göra klassisk romantik i filmer så att det känns äkta. Kristen Wiig får Barbara Minerva att fungera också, alla karaktärer känns riktiga, även om situationerna kan vara "löjligt comicbooky". Det är en styrka. Pedro Pascal ger Maxwell Lord en fin mänsklighet också. Det är en av de grejerna jag verkligen gillar med filmen, man blir förvånad när även skurkarna kan hitta sin egen mänsklighet och någon form av godhet. Vilket då visar på hjältinnas styrka. Regissören fattar Wonder Woman väldigt bra.

Manuset av Geoff Johns, Patty Jenkins och Dave Callaham är ..sådär. Det är kanske svagaste delen av flmen. För det första är den för lång, och Jenkins själv har valt att göra en långfilm på 2.5 timme. Det finns saker man kan klippa. Karaktären var så bra etaberat redan i “Batman V Superman” och “Wonder Woman” att man inte hade behövt en såpass lång rulle. Däremot så
Räddar de goda skådespelarinsatserna det bra.

Jag älskar den äkta och ärliga postiva tonen i filmen. Finns mycket klassiskt hjältemod i filmen. Sen finns saker som är lite udda också, när Steve Trevor kommer tillbaka så är det “bara” hans ande/själ i en annan killes kropp. Publiken och Diana ser ju då Steve Trevor, fast det är som sagt enbart hans “själ” i en annan mans kropp. Det är lite märkligt då att en film som t ex gör poänger av att män inte ska tafsa på kvinnor, så blir det väl, vad är populära ordet “problematiskt” att Diana har ett förhållande med Steve fast de använder en annan killes kropp till det? En kille som inte har någon aning om vad som händer. Inte så att jag störde mig grovt på detta, men man blir ju lite förundrad.


Filmen är sevärd, och de bästa delarna är tilräckligt bra för att balansera den lite för långa mittpartiet. Sen är filmen också ett bra exempel på att Wonder Woman fungerar alldeles utmärkt som karaktär, det behövs bara någon som fattar karaktären.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Kattmannen »

Tack för recension. Jag vill gärna se filmen [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Varför just 1984? Nåt med den för oss rätt okända tv serien i tanke?

Det var ju en rätt kass seruemässig tid för WW den skulle ju lyfta senare dock, men då var det ju inte med den gamla figuren och osynliga flygplan längre, och man insåg att en amazon som ju inte hade haft superkrafter från början inte skulle se ut som i serien.

Jag ser ingen anledning till att hylla perioden alls, men så är jag inte amerikan.
Och serierna från tiden har väl för troligen ingen inverkan? yuan kanske som sagt tv serien som ju inte är värst bra utan vara som gamla Batman från 60ral blivit nån slags klassiskt av sig självt senare.
Den typ av serier från 80 tal du nämner är allihop efter crisis egentligen och fanns inte 1984, lustigt nog, det är en vesäntlig skillnad iom den omstarten även om WW ju restartades sent med Perez.
Men ok Med Tiden Titans fanns ju redan och lite sådant som man kan se som det nya förändrade DC så ok förstår din tanke.

Men man får väl se för att bilda sig en uppfattning nån dag.

OBS bara några frågor Mao ej kritik vilket jag ju inte kan ge än.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Wakuran »

Antagligen kan det bero på en allmän 80-tals-nostalgivåg...

(Har f.ö. själv hört att den här filmen inte ska vara bra från olika håll, men skulle ju ändå kunna se själv för ett eget intryck. Kan ju vara kul med något som är allmänt humör- och färgmässigt gladare än gängse grimdark superhjältefilmer, åtminstone...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Det är nog kanske tanken ja, och visst att sänka det på förhand är väl inte vettigt även hur man känner.

Lättsamma superhjälte filmer är tyvärr nåt som är vanligt men som jag kan känna behövs.

Men du vet hur jag kan hänga upp mig på saker, DC var ju mitt favoritbolag när det gällde superhjältar och det enda jag försökte sätta mig in i så mycket jag kunde.
Det där hänger väl med trots att jag släppt det eftersom jag helt enkelt läser så mycket annat i form av serier och inte vill läsa dåliga serier bara för att förstå var de passar in längre.

80talet var väl mycket min tid även om ju mycket var reprinter från 60-70tal i superserier särskilt då DC, tänk tex Gigant det var inte direkt så dagsfärskt.
Senare fyllde kan ju i med lösnummer från USA och Bert kom ju en brytning under den perioden från det gamla rätt stela till en annan typ av serier, berodde högst troligen på att folk flyttade fram och tillbaka mellan tex Marvel och DC.
Så man ska troligen inte hänga upp sig på 1984 har du nog rätt i.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Varför just 1984? Nåt med den för oss rätt okända tv serien i tanke?


Nepp. Inget att göra med TV-serien. TV-serien är från 70-talet. Handlingen i filmen är passande för tidseran. Finns mycket av att folk vill "ha allt", folk vill vara ytliga, och vill ha framgång och pengar, och glömmer bort vad som är viktigt. Storyn passar den eran. och sen är det ju givetvis också att filmskapare går igång på 80-talet. Man hyllar inte den eran dock här, möjligtvis med det visuella.

Den typ av serier från 80 tal du nämner är allihop efter crisis egentligen och fanns inte 1984, lustigt nog, det är en vesäntlig skillnad iom den omstarten även om WW ju restartades sent med Perez.
Men ok Med Tiden Titans fanns ju redan och lite sådant som man kan se som det nya förändrade DC så ok förstår din tanke.


Fast det spelar nog ingen större roll om inte serierna fanns exakt 1984. Det är "eran", mitten av 80-talet osv. Skurkvalen passar t ex utmärkt som 80-tals skurkar.

(Har f.ö. själv hört att den här filmen inte ska vara bra från olika håll, men skulle ju ändå kunna se själv för ett eget intryck. Kan ju vara kul med något som är allmänt humör- och färgmässigt gladare än gängse grimdark superhjältefilmer, åtminstone...)


Är ju inte någon perfekt film alls. Manuset som Geoff Johns varit inblandad i är sämsta parten av filmen. Den hålls upp av en hel del bra regi och att Gal Gadot och Chris Pine är så bra i sina roller. Sen å andra sidan så är filmen betydligt roligare än majoriteten av de serietidningar som produceras nuförtiden hos DC och Marvel så det är ju ett plus.

Tack för recension. Jag vill gärna se filmen [:)]


Tack själv Kattman, kul att du gillade det [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Geoff Johns har sjunkit på min favorit lista, vad håller han på med? Visst han är en höjdare hos DC för att hålla ordning på seriegrenen men vad gör han själv? Det verkar som han försöker vara nåt han fasen inte är.

Han har ju varit bra förr särskilt på längre runs på många superhjältar, men nu vete tusan, han är inte så bra på det här som han tror.

Gör nånting eget välskrivet i stället för att apa efter andra från förr.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Johns har alltid varit ojämn. Oavsett om det är något i TV/film eller serietidningar. Enligt min åsikt.


Han var visserligen bättre när han var "ny", då när han koncentrerade sig på enbart serietidningar. Men det har alltid funnits en ojämnhet och en
konstig egoistisk grej att allt ska handla om honom. Vilket kanske inte är ovanligt eller unikt för en sådan författare. "egoistisk" i form av att allt ska handla om hans versioner av saker och ting, inte så att han är en egoistisk eller otrevlig person.

Med TV/Film så är han väldigt 50/50.

Serietidningar så är han något bättre, men även där så kan man säga det gamla tråkiga "your old stuff was better".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:Johns har alltid varit ojämn. Oavsett om det är något i TV/film eller serietidningar. Enligt min åsikt.


Han var visserligen bättre när han var "ny", då när han koncentrerade sig på enbart serietidningar. Men det har alltid funnits en ojämnhet och en
konstig egoistisk grej att allt ska handla om honom. Vilket kanske inte är ovanligt eller unikt för en sådan författare. "egoistisk" i form av att allt ska handla om hans versioner av saker och ting, inte så att han är en egoistisk eller otrevlig person.

Med TV/Film så är han väldigt 50/50.

Serietidningar så är han något bättre, men även där så kan man säga det gamla tråkiga "your old stuff was better".

Så, litet som en auteur med en vision, eller? Det känns ju litet som Don Rosa också kan vara en del åt det hållet, åtminstone när han är som mest insnöad...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Appropå att du gillade att Zimmer är med tänker jag över, varför var filmusik så viktigt förr men inte idag?

Många filmer har et enormt lyft av bra musik, men det tycks nästan försvunnit.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Så, litet som en auteur med en vision, eller? Det känns ju litet som Don Rosa också kan vara en del åt det hållet, åtminstone när han är som mest insnöad.


Delvis. Men det är lite för snällt nästan att kalla honom för auteur. Den känsla man får med Johns när han jobbar med både serietidningar och film är att allt ska matcha hans vision. Någon skulle säga att det är en auteur, men det känns mest som att han gör det eftersom om det är baserat på just hans
grejer så får han mer royalties.

ppropå att du gillade att Zimmer är med tänker jag över, varför var filmusik så viktigt förr men inte idag?

Många filmer har et enormt lyft av bra musik, men det tycks nästan försvunnit.


Filmusik är fortfarande viktig tycker jag , däremot så har den blivit väldigt annorlunda. Zimmer kan vara tråkig också, och många apar efter hans sound. Men i WW84 tycker jag Zimmer var i god form, och hans musik lyfter många scener.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Har tyvärr inte lyckats se den ännu, men det ska göras.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Har sett nån timme i början och, usch barn som är superbäst, i hate it.

Jävligt ojämna skådespelartalanger och ej troliga sammanträffanden som mest just är överdrivna från ingenstans, kan de inte göra nåt normalt längre, så jävla bråttom i olika saker fast filmerna är skitlånga.

Och så har vi att allt är datorfejk, en bil sladdar runt hörnet, fejk, i stället för att man verkligen lägger på en sladd runt hörnet, här känner jag många moderna filmer missar helt mot de äldre.
Max Lord? nej inte nån jag känner till, varför inte använda mer saker från serierna i stället?

Jag menar Wonder Woman Rebirth tex, skriven av nån nobody är liksom hejdlöst mycket bättre, ok nu ska det var på 80talet här utan ens äkta 80talsmusik i bakgrunden det hade de inte råd med.

Och skitmycket av tiden är helt värdelösa nonsensscener när tex ett barn blir besviket på pappa typ.
Och tala inte om karln som besätts av ett spöke och utnytjas fritt liksom.

fö där i början hur fan ska de kunna träna nåt sånt där utan att dö? jag förstår att ungarna måste ha hejdlösa effekter på bio osv, men det är värdelöst, jag tror att mycket skulle bli bättre om det var genomtänkt, alltså hur troligt är detta? men det här käns som fel personer har regiserat så långt, jag noterade dock namnet på den klumpige tjejen där så jag förstår att iaf nåt borde hända.

Men det är bra jävla illa när man sitter och tänker fan det här hade man kunnat göra bättre själv, jag vet inte filmen försöker var lite Shazam för de som sett den men samtidigt lite alvarligare, snälla sluta med ungjävlar överallt!!!!

Max Lord ok om jag acepterar figuren, varför ska han ha nån unge och vara som han är här? ok det vet inte biobesökarna men det stör mig enormt och man liksom önskade att det var en superhjältefilm inte nåt alltmöjligt, och då har jag inte ens sett mer än en timma, återkommer.

Vidare deet som bode hänt mycket tidigare händer men med det typiska för filmer av den här sorten, att man tänker det är sista gången vi använder den här figuren.
Jag har inte läst värst mycket WW från 80talet, det sägs varit katastrof innan Perez på 80tal iofs men senare gjorde sin reboot.

Slöseri med tid, den som skrivit det här tycks inte bry sig värst, och jag antar att budgeten var rätt låg, det är väldigt mycket annat än vad man vill se, jag vet inte varför de måste tänka på alla möjliga biobesökare samtidigt?, hur kommer det sig att man kunde göra filmer förr som funkade?

Det här kan ju inte ge en WW film igen, omöjligt, inget fel på henne i sig men det är för mycket som käns fullständigt avvikande och ointressant.

Nu blir folk arga, men ok inte som Birds of Prey men alldeles för lite superhjältefilm och för mycket trams i onödiga scener som är billiga att göra, och allt för lite i nåt som ser nåt ut och verka trovärdigt.

jag har som sagt set sämre en den här var bra seg och nej 80talet infann sig inte värst ens det.
Jag anser att denna hade de kunnat skippa och gjort en WW2 film i säg modern tid, första filmen var mycket bättre än denna.

svag tvåa av fem.
Det är som vanligt för barnen, är det inte dags för lite annar snart? eller är det bar vad skiten spelar in även om ingen vill se det en gång till någonsin?

Ärligt Max Lords förmåga han fick i serierna var att påverka människors tankar även om han blödde näsblod, han utnytjade det för att få medlemmar i JL bla, men han var aldrig nån mislyckad person utan det var ju att han slog sig ihop med Booster Gold som själv ville tjäna pengar på att hyra ut sig som superhjälte.
Några barn och sån skit anser jag var helt ovidkomande, nu kan aldrig en film var serietidningar men det här är ren dyngai jämförelse trist nog, och då menar jag just den tiden som dock är senare än 1984.

I min mening måste man inte alltid ha säg skurkar man förklarar tex, bortkastat och önskestenen var löjlig bara.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Har sett nån timme i början och, usch barn som är superbäst, i hate it.


Gissar att du kollade på en annan film, eftersom WW84 har inget sådant. Diana som liten misslyckas, och fuskar i tävlingen. Vilket är en läxa som hon lär sig att man kan inte "fuska till sig lycka". Vilket är en poäng i filmen senare. Rätt basic sätt att berätta en historia.

Jävligt ojämna skådespelartalanger och ej troliga sammanträffanden som mest just är överdrivna från ingenstans, kan de inte göra nåt normalt längre, så jävla bråttom i olika saker fast filmerna är skitlånga.


Nämn en dålig prestation från en skådespelare i filmen.

Max Lord? nej inte nån jag känner till, varför inte använda mer saker från serierna i stället?


Du känner inte till Max Lord` [8] . Jag är glad att de använde en känd karaktär från serietidningarna istället för något annat. Bra där att Geoff Johns var inblandad att vi fick en karaktär som har bakgrund med Wonder Woman.

Jag menar Wonder Woman Rebirth tex, skriven av nån nobody är liksom hejdlöst mycket bättre, ok nu ska det var på 80talet här utan ens äkta 80talsmusik i bakgrunden det hade de inte råd med.


Klart de hade råd med det. Hans Zimmers musik är utmärkt och en stor del av DCs filmuniversum. Absolut att man kunde ha haft någon mer 80-tals låt där, absolut håller med.

Jag menar Wonder Woman Rebirth tex, skriven av nån nobody är liksom hejdlöst mycket bättre, ok nu ska det var på 80talet här utan ens äkta 80talsmusik i bakgrunden det hade de inte råd med.


Wonder Woman Rebirth var av Greg Rucka har jag för mig. Det var rätt tråkigt som de flesta serier Rucka skrivit de senaste 20 åren. Liam Sharps teckningar var fina dock.

Och skitmycket av tiden är helt värdelösa nonsensscener när tex ett barn blir besviket på pappa typ.


En av bästa grejerna i hela filmen är att Maxwell Lord i grunden inte är rakt igenom ond. Att han har en relation med sin son. Hela filmen visar vilken positiv effekt Wonder Woman har på karaktärer, inklusive Maxwell Lord. Det du kallar nonsensscener,är karaktärscener. Jag gillar hur karaktären visas vara något annat än en skrikande serieskurk.

Och tala inte om karln som besätts av ett spöke och utnytjas fritt liksom.


Det är ett lite märkligt val. Det håller jag med om. Man skulle kunna ha gjort det på ett annat sätt.

fö där i början hur fan ska de kunna träna nåt sånt där utan att dö? jag förstår att ungarna måste ha hejdlösa effekter på bio osv, men det är värdelöst, jag tror att mycket skulle bli bättre om det var genomtänkt,


Det är ju en magisk ö med magiska amazon-krigare i en värld där det finns gamla grekiska gudar osv. Jag vet inte om diskbänksrealism är riktigt vad de var ute efter här.

jag tror att mycket skulle bli bättre om det var genomtänkt, alltså hur troligt är detta? men det här käns som fel personer har regiserat så långt, jag noterade dock namnet på den klumpige tjejen där så jag förstår att iaf nåt borde hända.


"Klumpige Tjejen", vad tjötar du om. Patty Jenkins har regisserat både Wonder Woman och Wonder Woman 1984.

Men det är bra jävla illa när man sitter och tänker fan det här hade man kunnat göra bättre själv, jag vet inte filmen försöker var lite Shazam för de som sett den men samtidigt lite alvarligare, snälla sluta med ungjävlar överallt!!!!


Du menar väl inte ärligt att en film som "Shazam" ska vara extremt gritty och rikta in sig på vuxna? det är ju enbart kinky. De flesta människor har inga problem med barn. Speciellt inte barn som beter sig som barn gör.

Max Lord ok om jag acepterar figuren, varför ska han ha nån unge och vara som han är här? ok det vet inte biobesökarna men det stör mig enormt och man liksom önskade att det var en superhjältefilm inte nåt alltmöjligt, och då har jag inte ens sett mer än en timma, återkommer.


Eftersom relationen med sin son ger karaktären ett djup, så han inte bara är en ytlig karaktär. Det är hela grejen, karaktären framstår som en ytlig bluffmakare som skriker om att människan kan få allt på något sketet TV-program, sen avslöjar man att det finns betydligt mer i karaktären än det.

Slöseri med tid, den som skrivit det här tycks inte bry sig värst, och jag antar att budgeten var rätt låg, det är väldigt mycket annat än vad man vill se, jag vet inte varför de måste tänka på alla möjliga biobesökare samtidigt?, hur kommer det sig att man kunde göra filmer förr som funkade?


Budgeten var betydligt högre än vad första filmen hade. Budgetar i regel tycker jag är lite för höga på moderna filmer: Det har jag skrivit om tidigare. Eftersom budgetar är högre så måste man tänka på bredast möjligast publik, det går inte att vara någon elitist på saker. Att man varit en småsint elitist är sådant som satt superhjälte-serier i skiten. Sen är det ju pandemi-tider så all form av underhållning ligger i lite av ett konstigt läge nu. Massa dyra filmer som producerats men du kan inte ha massiva biopremiärer eftersom folk kan inte gå på bio fritt. Blir intressant att följa.

Nu blir folk arga, men ok inte som Birds of Prey men alldeles för lite superhjältefilm och för mycket trams i onödiga scener som är billiga att göra, och allt för lite i nåt som ser nåt ut och verka trovärdigt.


Vet inte varför någon skulle bli arg för avvikande åsiker. Men WW84 är i högsta grad en superhjältefilm. Där budskapet är nog mest troget karaktären det handlar om jag sett på flera år. Gal Gadot är så perfekt man kan bli för att spela Wonder Woman. Birds of Prey är verkligen inte en bra film, och inte en superhjältefilm heller.

Det här kan ju inte ge en WW film igen, omöjligt, inget fel på henne i sig men det är för mycket som käns fullständigt avvikande och ointressant.


Skådespelarna och regissören har kontrakt till en tredje, och jag tänker att det är stor chans att man gör en tredje film också.

svag tvåa av fem.
Det är som vanligt för barnen, är det inte dags för lite annar snart? eller är det bar vad skiten spelar in även om ingen vill se det en gång till någonsin?


Birds of Prey du nämde var R-rated. Och jag personligen hoppas att man gör superhjältefilmer mer som passar alla åldrar. Det blir oftast misslyckat när man inte förstår att materialet verkligen inte är menade enbart för vuxna. Sen kan jag erkänna att jag även ibland gillar saker som är lite mörkare och vuxnare. WW84 har gått väldigt bra på streaming tjänsterna vad jag förstått, biointäkterna är ju inte bra för några filmer nuförtiden på grund av pandemin. Men vad jag försått så har filmen gått väldigt bra för HBO , varit mest tittade filmen på streamingtjänster under 2020. Sådant tyder ju på att folk har sett om filmen också.

Du har ju en jävla massa superhjälte-grejer som är R-rated. T ex allt med Daredevil, Punisher, Luke Cage etc som Netflix gav ut i flera säsonger. T om Teen Titans är R-rated (vilket är rätt konstigt). Det finns ju content nuförtiden så att man omöjligt hinner se allt.


Ärligt Max Lords förmåga han fick i serierna var att påverka människors tankar även om han blödde näsblod, han utnytjade det för att få medlemmar i JL bla, men han var aldrig nån mislyckad person utan det var ju att han slog sig ihop med Booster Gold som själv ville tjäna pengar på att hyra ut sig som superhjälte.


Tycker att han ofta misslyckades med sina planer och grejer i serierna, att han var en loser var liksom en grej i hans personlighet.


Några barn och sån skit anser jag var helt ovidkomande, nu kan aldrig en film var serietidningar men det här är ren dyngai jämförelse trist nog, och då menar jag just den tiden som dock är senare än 1984.


Är ju visserligen inte något nytt att andra medier introducerar saker som blir en stor del av serierna. Kryptonit kom från Stålmannens radio-tv serie från 40-talet. Tycker att Max Lord har betydligt mer djup här än han haft i serierna. Men det är ju givetvis bara min åsikt.

önskestenen var löjlig bara.


Önskestenen var riktigt löjligt. Nästan som de tog det från en serietidning [;)] . Lika löjligt som en småpojke som blir superhjälte genom att säga Shazam! och att folk inte känner igen Clark Kent i glasögon, och att Bruce Wayne tycker Batman varumärket är så viktigt att han markerar alla sina grejer med fladdermus-symboler.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Långdraget och trist imo, det är ingen bonus med rena aaaaaaaaawwwww! Moment för mig.

Klumpiga tjejen i filmen som önskar sig att bli som Diana, jag ville inte skriva mer då du vet varför, dvs jag noterade vart det var på väg just där.

Det finns bra scener men tyvärr för mycket imo deltid, även om nu en regissör älskade gamla Stålmannen vilket man ju kan se så var det en film gjort i en helt annan tid.

Nej det hör kunde de kapat helt och strunt samma i Lord då det så att säga är en filmversion, men det gav ingen som helst extra många med en son, det hade man helt hoppat över det viktiga är väl med spänna hör filmer att etablera de olika sidorna och inget annat, vill man vara mer komplicerad finns ju andra filmtyper.

Jag menade ej att Shazam skulle vara nåt annat öht, utan tog upp den mer som isf renodlad.

Det tar ju evigheter innan nåt händer i min mening och inledningen känd som nån repetition som dessutom inte har just nåt med WW att göra, de ska ju förbli på sin ö och vi har redan en ursprunglig film som berättar varför hon lämnar den.
Och hon tävlar typ som 10 åring mot de vuxna, högst troligt, hon har inga superkrafter, även om de ville få till att hjältar inte fuskar, nej men det trodde vi inte heller sen förr WW skulle göra.

Kort sagt för lite action och för mycket av snack, och även om det nu inte ska vara så här kunde hon lika gärna kunnat flyga av sig själv, flygplanet var en korkad idé som kanske kändes intressant på 40-50talet.

Att dra runt med Steve och visa 80talet var inte direkt värt tiden.

Nä jag vidhåller att det kunnat göras bättre, det var svagt och mycket för att de envisades med tidsperioden, som sagt mycket sämre än 1an som iaf kändes begriplig varför det var ww1.

Visst serierna är inget vidare just vad jag menade men så här sega de är de då inte.

Mer action tack och färre önskestenar haha, sen kan ju folk få dyrka gamla Superman från 70tal hur de vill, men tom de första där var fasen bättre men de kunde inte ha de saker de kan idag i vilket fall.

Snart kommer väl Batman 66 eller nånting för nån dyrkade tv serien.

Nåväl finns väl inget mer att säga om det, dags för DC att visa nåt bra igen tack och sluta försöka vara allting, inget fel att göra en genrefilm så gör det, lovar att det är bäst.

OBS att jag inte går på din recension, den var ju inte odelat positiv heller utan så här tyckte jag utan att avslöja filmens innehåll helt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Klumpiga tjejen i filmen som önskar sig att bli som Diana, jag ville inte skriva mer då du vet varför, dvs jag noterade vart det var på väg just där.


Det där är en standard grej i superhjälte-genren. Inklusive serietidningar. Karaktärer som det där ska inspirera människor. Att haka upp sig för något så litet är konstigt. Tycker jag. Sen får du givetvis gilla/hata vad du vill.

Det finns bra scener men tyvärr för mycket imo deltid, även om nu en regissör älskade gamla Stålmannen vilket man ju kan se så var det en film gjort i en helt annan tid


Men den utspelar sig ju i nästan (jag skrev nästan jag skrev inte exakt) samma tidsperiod som de Stålmannen filmerna. Att man gör första filmen "mörk" som i krigstider, så är det naturligt att den nästa inte är det. Det finns ingen lag eller regel som säger att man måste göra filmer exakt på ett visst sätt.


Nej det hör kunde de kapat helt och strunt samma i Lord då det så att säga är en filmversion, men det gav ingen som helst extra många med en son, det hade man helt hoppat över det viktiga är väl med spänna hör filmer att etablera de olika sidorna och inget annat, vill man vara mer komplicerad finns ju andra filmtyper.


Jag tycker det var uppfriskande med en annorlunda version av en filmskurk. Filmskurkar brukar vara så lika varandra (oavsett hur de estetiskt ser ut ) så jag tyckte en Max Lord med djup var bra. Tycker faktiskt att han var en bra addition till filmen.

Jag menade ej att Shazam skulle vara nåt annat öht, utan tog upp den mer som isf renodlad.


Ah ok, då missuppfattade jag lite i ditt förra inlägg :).

Det tar ju evigheter innan nåt händer i min mening och inledningen känd som nån repetition som dessutom inte har just nåt med WW att göra, de ska ju förbli på sin ö och vi har redan en ursprunglig film som berättar varför hon lämnar den.


Den börjar , om jag inte misstar mig, med en action-sekvens på Themyscara ön, och följs upp av en action-sekvens i köpcentrumet med Wonder Woman i action. jag tycker att det är en rätt fartfull start där mycket händer. Inte så att den börjar med en 20 minuters scen i ett mötesrum där folk enbart snackar.

Och hon tävlar typ som 10 åring mot de vuxna, högst troligt, hon har inga superkrafter, även om de ville få till att hjältar inte fuskar, nej men det trodde vi inte heller sen förr WW skulle göra.


Och det är högst troligt att det finns en ö med amazon-kvinnor? Du tror t ex inte att hon fick vara med i den tävlingen eftersom SPOILERS FRÅN 2017
det avslöjades i den filmen att hon är gudinna/ halv-gudinna? , att hennes Morsa låter henne därför vara med.


Kort sagt för lite action och för mycket av snack, och även om det nu inte ska vara så här kunde hon lika gärna kunnat flyga av sig själv, flygplanet var en korkad idé som kanske kändes intressant på 40-50talet.


SPOILERS. Vilket hon senare lär sig också. Du tror inte att hela den grejen med att hon har lärt sig göra saker osynliga, lär sig göra planet osynligt, och till slut tillsammas efter ha pratat med Steve lär sig att flyga av sig själv? Du ser inte kopplingen? du ser inte att det troligtvis är just Geoff Johns som skrivit in det där som en nod till serietidningarna ?. Känns som du skulle föredra om istället för saker från serietidningarna och superhjälte-genren så skulle det vara bättre om filmen var 2 timmar av att superhjältekaraktärer har rännskita och svettas. För det är ju realistiskt och treligt. Istället för något orealistiskt som magi och superkrafter.

Visst serierna är inget vidare just vad jag menade men så här sega de är de då inte.


Majoriteten av det som DC gett ut de senaste åren är betydligt sämre än denna film. Vad jag försått så är dock Wonder Woman just för tillfället en rätt bra serietiding. Har inte hunnit läsa nuvarande run dock.

Mer action tack och färre önskestenar haha, sen kan ju folk få dyrka gamla Superman från 70tal hur de vill, men tom de första där var fasen bättre men de kunde inte ha de saker de kan idag i vilket fall.


Kanske kan man rakt av ta bort dräkterna och superkrafterna också?. Sen kan karaktärerna putta på varandra på en parkering.

Nåväl finns väl inget mer att säga om det, dags för DC att visa nåt bra igen tack och sluta försöka vara allting, inget fel att göra en genrefilm så gör det, lovar att det är bäst.


Jag postade ju nyligen en Justice League trailer som är väldigt R-rated. Undrar om du kommer ändra dig om du nånsin ser den, och sen kommer kritisera den för att vara helt annorlunda än den här filmen. Viktigast är ju att ogilla grejer.

OBS att jag inte går på din recension, den var ju inte odelat positiv heller utan så här tyckte jag utan att avslöja filmens innehåll helt


Nej.Jag går inte på det heller. Går efter saker jag inte tycker motiveras tillräckligt starkt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Jo men nu antar du saker igen, jag ville väl inte skriva spoilers så mycket mest, därför är en hel del allmänt skrivet och inte att jag tar upp en sak för att jag har den.

Ren kommentar enbart om standardfiguren du talar om, jag menade att jag just då begrep vad som var på gång vara, inget annat du känner ju till figuren själv.

Och JA ett finns bra scener som jag inte tänkte dra upp du vet vilka de är, men det är trögt mellan även om jag inte heller menar att en film ska vara hejdlös action hela tiden, här har filmen minst blivit säkert en halvtimma för lång.

Du vet mycket väl vad jag menade med att flyga och själva poängen som ju filmen handlar om mer eller mindre, visst det går på annan väg jag är inte helt blind, men jag tror mycket väl du förstår här, en del vill inte ge upp sitt och då råkar de illa ut.

Jag tycker inte Max Lord var ett bra val mer än att han är 80talet ja, men det räcker med att vara girig, vilja ha allt man vill osv för en skurk, men skurken måste ha lite mer på sig anser jag, visst en supervillain finns men det tar sån förbaskade tid.

Och nej jag tyckte början visserligen var snyggt gjort men klart placerad för att lära barn på nåt sätt, antagligen att inte försöka sg på helt dödsfarluga hinderbanor om inte annat :lol:

Jag tror inget om nån amazonkvinne ö det har de redan etablerat, därifrån kommer man inte MEN vi vet ju att det blev så just för WW.
Det finns inga andra barn där utan hon är ensammen, och normalt får hon ju krafter utanför ön av gudarna och de saker hon nu har, men det behöver jag inte dra upp nu, den filmen har varit redan.

Superman filmerna tog jag upp mycket för att det syns att inspiration kommer delvis därifrån, du nämnde det hela så ja jag förstod det.
De blev usla senare de med, riktigt dåliga tom så ingen trodde man skulle få se nåt liknande igen.

Men man måste skilja på vad JAG tycker och den vanlige biobesökaren, jag tyckte romantiken var trög för först och främst är WW en superhjältinna och att hon gått och deppat i evigheter efter Steve ok, men hon har ju inte tid menar hon men sen jäklar har hon tid.

Iofs är det ju en slags omstart hon har ju inte varit aktiv tydligen då de ju inte känner till henne som WW, detta är väl för att täcka upp till JLA som ju är nutid.
Men ta inte allt så bokstavligt som att så fort det nämns är det är negativ kritik enbart, vi tycker olika jag tycker manus var svagt med tanke på möjligheterna och att den var för lång för vad den hade.

Det känns väl bland som vi borde återgå till klart under 2 timmar när det inte finns mer material,vi har ju sött hänsynslösa körningar av annat i stället.
Vi har ju diskuterat JLA som vi väl båda hoppas får en chans som tv serie.

Det är inget fel på Gal Gadot som WW och det har inte med det att göra, men jag får lite känslan av tjej - romantik som är onödigt bara, för de på bion hade det funkat om Steve hade trilkat i en tidsmaskin 1920 och försvunnit men nu dyker han upp typ, sorry men tom det är bättre.
Jag förstår att han anses viktig, men vi vet det, lite puss puss hade räckt sen till vapen :D

Och jämför inte med sk Birds of Prey dör har vi vara ett bevis på hur man gör fel, och där satsar man på vuxenfilm liksom jises.

En sak till mer humor för sjutton, serier ska kunna vara roliga med.

DCs filmer har inte imponerat på mig på länge tyvärr, jag har svårt att förstå det, ok att de inte ryms i filmformat att vara för förklarande men man har gjort det förr, jag vet inte riktigt vad som inte klaffar alltid.
De får spela in vad de vill det struntar jag i, det lägger jag inte i vågskålen.

Sen kan man väl i några lägen återgå till äkta stund, det ser ännu väldigt datorgjort ut att utföra dem så i mina ögon, allt är ju inte dödligt att utföra.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Jo men nu antar du saker igen, jag ville väl inte skriva spoilers så mycket mest, därför är en hel del allmänt skrivet och inte att jag tar upp en sak för att jag har den.


Mestadels så svarar jag på exakt vad du skriver. Med några sarkastiska antaganden för att ge allt en klassisk nät-forums känsla.

Jag tycker inte Max Lord var ett bra val mer än att han är 80talet ja, men det räcker med att vara girig, vilja ha allt man vill osv för en skurk, men skurken måste ha lite mer på sig anser jag, visst en supervillain finns men det tar sån förbaskade tid.


Jag är rätt säker på att du tidigare sagt att filmer stressar fram saker och allt ska gå på två timmar. Medan nu säger du helt tvärtemot. Hur ska du ha det egentligen?

Och nej jag tyckte början visserligen var snyggt gjort men klart placerad för att lära barn på nåt sätt, antagligen att inte försöka sg på helt dödsfarluga hinderbanor om inte anna

Visserligen farligt, men det har ju nämnts redan i denna kontinuitet (i kontinuitet med första filmen) att hon inte är vilket barn som helst.

et känns väl bland som vi borde återgå till klart under 2 timmar när det inte finns mer material,vi har ju sött hänsynslösa körningar av annat i stället.
Vi har ju diskuterat JLA som vi väl båda hoppas får en chans som tv serie.


Strukturen på filmen här är inte 100%, absolut inte. Känns som man skrivit om partier flera gånger innan man bestämt sig. Samma känsla man har ofta med t ex just Geoff Johns serietidningar. Justice League är ju en film, men lite märkligt nog så släpps den , på grund av att den är så lång, med vad jag förstått flera kapitel. Så man kan se allt på rad, eller ett kapitel åt gången.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av Agentum »

Hur jag ska ha det? Tro mig det beror ju på filmen i sig eller hur?

Att inse att nej det här klippet vi ner så blir det en bättre film är inte fel, men i vissa filmer är det i stället tvärtom man kan inte pressa in det kan tänkt.

Det här ska jag inte behöva skriva, så enkelspårig kan du juninte tro jag är?

Det är som det är, jag är inte lika duktig på att recensera och skriva bra som du är, jag skulle inte kunna recensera saker för säg en tidning.

Men det är inget jag håller mig dig utan fortsätt, de flesta bryr sig nog mest om vad du tycker ändå, nu verkar just inga sett den här filmen.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inlägg av super85 »

Hur jag ska ha det? Tro mig det beror ju på filmen i sig eller hur?


Visst gör det, men tycker du ändrar dig hejvilt ibland. Därav att jag frågade.

Det här ska jag inte behöva skriva, så enkelspårig kan du juninte tro jag är?


Jag ifrågasätter enbart grejer där jag tycker du hittar fel som inte finns där. När något uppenbarligen förklaras i filmen så är det inte ett fel i filmen. Att missa grejer i en film är vanligt, men bara för att man missar något eller inte förstår något så betyder det inte att det är fel på själva filmen. Kanske var man inte själv uppmärksam på något.

Det är som det är, jag är inte lika duktig på att recensera och skriva bra som du är, jag skulle inte kunna recensera saker för säg en tidning.


Jag tänker inte mig själv som bätrre än du. Tycker det är intressant att prata med folk som har en åsikt som skiljer sig. Sen gillar jag ju att utmana de åsikterna. Det är ju därför man skriver på ett forum. Tror inte någon skulle vilja betala för mina texter heller :D.


Men det är inget jag håller mig dig utan fortsätt, de flesta bryr sig nog mest om vad du tycker ändå, nu verkar just inga sett den här filmen.


Ingen tok-rusning här på forumet nej [:D]
Skriv svar