Svenska PVC-figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

9
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Inte PVC, snarare porslin? Men jag är lite sugen, Adamsson måste vara väldigt ovanlig, dock dyrt:

http://www.tradera.com/item/290913/1985 ... -saltmatt-
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Tyvärr är denna tråd inte aktiv längre, men det beror nog på att diskussionerna sker på Facebook i stället.

Sorry Serieforum att jag "konkurrerar":

https://www.facebook.com/groups/9770848 ... =bookmarks
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Det verkar inte som den nämns här i tråden, men idag hittade jag på en basar någon 91:an-figur med avskavd färg på rosa plast, på någon lokal basar. Något rosa hänge på toppen, som att det skulle vara någon nyckelringsprydnad. (Jag kan gissa att den är från 70- eller 80-talet, så att det är före mobilprydnadernas tid...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Det verkar inte som den nämns här i tråden, men idag hittade jag på en basar någon 91:an-figur med avskavd färg på rosa plast, på någon lokal basar. Något rosa hänge på toppen, som att det skulle vara någon nyckelringsprydnad. (Jag kan gissa att den är från 70- eller 80-talet, så att det är före mobilprydnadernas tid...)


Hm, det är inget som jag känner igen. Den kan vara både sällsynt och eftertraktad. Har du möjlighet att lägga upp foton på den här?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:Det verkar inte som den nämns här i tråden, men idag hittade jag på en basar någon 91:an-figur med avskavd färg på rosa plast, på någon lokal basar. Något rosa hänge på toppen, som att det skulle vara någon nyckelringsprydnad. (Jag kan gissa att den är från 70- eller 80-talet, så att det är före mobilprydnadernas tid...)


Hm, det är inget som jag känner igen. Den kan vara både sällsynt och eftertraktad. Har du möjlighet att lägga upp foton på den här?

Jag borde kunna det om jag hittar digitalkameran. USB-kabeln var borta, men det fanns något uttag för minneskort.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Okej, hoppas Forumbilder funkar relativt stadigt.

Med tanke på att den huvudsakligen verkar vara gjord för att hänga i en nyckelring eller liknande(?) står den ändå hyfsat stadigt.

Det är ont om märkningar, men jag skulle gissa att figuren är från 70- eller 80-talet, med tanke på design och plastskav, samt att det var runt då 91:an kan ha varit som mest populär så att det fanns pengar att göra såna här satsningar.

Bild

Framifrån

Bild

Bakifrån

Bild

Profil för gevärsidan. (Om folk verkligen skulle vilja antar jag att jag kan fota honnörsidan, också.)

Bild

Det här är den enda märkningen jag hittar. Om man håller fötterna i rätt ljus kan man se den utmejslade texten "P.E. STH" .

Posen är förresten väldigt lik Halmstadsstatyn, men det kan ju finnas andra liknande bilder.

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av burnout »

Den där har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Nu kom jag på att jag aldrig nämnde det, och att det kanske kan vara litet svårt att se på de där närbilderna, men höjden är ung. 5 - 5.5 cm, beroende om man vill räkna till kepsen eller öglan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Är förresten osäker på om vi någonsin nämnt Simon Gärdenfors, som plastifierade sig själv till sin utgåva av "Hobby".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Är förresten osäker på om vi någonsin nämnt Simon Gärdenfors, som plastifierade sig själv till sin utgåva av "Hobby".


Det var Kung Orne som höll i detta. Men jag har för mig att han hade med Simon Gärdenfors. Men denna 91:an-figur är förmodligen en helt ny upptäckt.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Oj, vilken raritet! :-D Aldrig sett, vill ha vill ha vill ha!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Rufus »

Det vore intressant att få klarhet i dess ursprung. Jag misstänker att den gjordes åt 91:an-tidningen och delades ut som priser i tävlingar eller som prenumerationspresent eller dyl. Eller till försäljning eller som giveaway i samband med något arrangemang med 91:an anknytning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, basarägaren har antagligen ingen aning, och kan antagligen mest bli irriterad över vetskapen om att hen sålt en raritet för en spottstyver...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Det är kanske ”Per Eriksson” i ”Stockholm” dom gjutit ett ex?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Stockholm är ju iofs 'teoretiskt' möjligt, då det var där jag hittade den... (eller i trakterna...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Sir-L »

Hade inte Fredrik Strömberg (tror jag det var) hittat en liten 91:an-statyett som såg ut ungefär som denna. I så fall skulle den kunnat vara den som man gjort formen av.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Hade inte Fredrik Strömberg (tror jag det var) hittat en liten 91:an-statyett som såg ut ungefär som denna. I så fall skulle den kunnat vara den som man gjort formen av.

Var och hur nämndes det här? Jag skulle ju iofs kunna maila och fråga.

(Och den lilla statyetten var ingen variant på Halmstadsstatyetten?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Hade inte Fredrik Strömberg (tror jag det var) hittat en liten 91:an-statyett som såg ut ungefär som denna. I så fall skulle den kunnat vara den som man gjort formen av.

Var och hur nämndes det här? Jag skulle ju iofs kunna maila och fråga.

(Och den lilla statyetten var ingen variant på Halmstadsstatyetten?)

Kollade upp det på Facebook, och det var ju en variant på halmstadsstatyn. Så den hade inget med denna att göra.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Är det Nils Egerbrandt själv som gjort den där statyn, förresten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar