Serierelaterade Alga-spel

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Rufus »



Amerikanskt förlag och amerikansk spelkonstruktör, men tydligen bara utgivet i Tyskland ...?
Och ett helt annat X & Y-spel från samma förlag och samma år för den amerikanska marknaden.
Man undrar ju vad som egentligen har hänt här?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:


Amerikanskt förlag och amerikansk spelkonstruktör, men tydligen bara utgivet i Tyskland ...?
Och ett helt annat X & Y-spel från samma förlag och samma år för den amerikanska marknaden.
Man undrar ju vad som egentligen har hänt här?

Jag tror tyska Milton Bradley var någon typ av dotterbolag...

Dessutom flyttade Alex Randolph tydligen till Venedig 1968 och samarbetade flera gånger med europeiska brädspeldesigners...

Edit: Han var tydligen född i Böhmen av invandrade amerikanska/ rysk-judiska föräldrar, enligt tyska Wikipedia.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Agentum »

Nu blir jag OT igen, men mins nån X & Y från tex C64? Man kunde spela de vardera agenterna och man kan ut fällor och saker för varandra, det spelades en hel del, tror två versioner fanns.
Tror nån det handlade om att samla delar till nåt men man hade ju hela tiden den andre görandes samma sak så att sätta fällor för denne gällde ju men samma råkade kan ju ut för.

Ursäkta detta IT men det var ett mycket lyckat spel helt enkelt på en sån enkel plattform för så mycket mest var skräp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nu blir jag OT igen, men mins nån X & Y från tex C64? Man kunde spela de vardera agenterna och man kan ut fällor och saker för varandra, det spelades en hel del, tror två versioner fanns.
Tror nån det handlade om att samla delar till nåt men man hade ju hela tiden den andre görandes samma sak så att sätta fällor för denne gällde ju men samma råkade kan ju ut för.

Ursäkta detta IT men det var ett mycket lyckat spel helt enkelt på en sån enkel plattform för så mycket mest var skräp.

Portades till en mängd olika konsoler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spy_vs._Spy_(1984_video_game)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Agentum »

Just där ras även 2an upp som jag mins.
Men IT kom på det bara när MAD spel som var populära dök upp.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar