Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Kung Orne I »

Detta ökar givetvis försäljningen! [|)]

Herman Hedning-tidningen tejpade fast en Herman Hedning-figur på en tidning. Denna är extremt eftertraktad. Om lämpliga förlag tillverkade diverse svenska seriefigurer så skulle upplagan öka lavinartat!

Vem skulle INTE köpa en serietidning om man fick med en pvc-figur av 91:an, Rocky, Biffen & Bananen, Ensamma mamman, Faló, Socker-Conny, Arne Anka, Lilla Fridolf eller Hälge!

Ni från förlagen som läser detta: Sätt igång och tillverka! [^]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Tex Murphy »

Ja, nog kan försäljningen öka om figurerna är välgjorda. I dessa tider när folk piratkopierar det mesta (tjuvar! [:(!] ) så gäller det att erbjuda något som inte går att piratkopiera. Men hur mycket extra skulle en sån figur kosta? Slavarna i Kina får väl ett öre per figur, men kommer förlagen att nöja sig med att ta ut självkostnadspris? Knappast. Och man kan ju knappast skicka med välgjorda figurer med varje nummer...
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Intressant idé, även om jag tyvärr inte tror någon direkt kommer att nappa på den. Att vissa figurer har hiskeliga priser på andrahandsmarknaden är ju inget förlagen/figurtillverkaren tjänar något på. Så om de inte tjänar något själva tror jag de inte heller överväger en sådan sak.

Många företag verkar tyvärr också extremt blinda för var det finns en efterfrågan. Se bara på Disney/Buena Vista, rätt många av filmerna på dvd har gått för fantasisummor på Tradera för att de varit slutsålda. Att inte Disney själva då tillverkar nya/fler är obegripligt. Likadant med Bonnier Carlsens utgåva av Prins Valiant. Är folk villiga att pröjsa +2000 kr för ett album så finns det pengar att tjäna för förlagen om de bara hade lite koll.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tror dom skulle sälja många extra tidningar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

Jobbigt att sortera i ställen iofs, tidningen kanske skulle kunna innehålla ett kvitto man kunde byta in, eller något.

(Så kan extremsamlarna köpa en extra tidning för att kunna spara ett kvitto, dessutom...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av rkaj »

Kalle Anka skickar ju ofta med något skräp som bucklar tidningarna, men övriga serietidningar brukar hålla sig till serierna. Och det tycker jag de gör rätt i!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Labrador Road 26 »

En variant på detta tema som jag tror kan fungera för alla parter, till det bästa. Istället för att figuren sätts fast på tidningen, så är det en present till prenumeranter, det brukar väl vara en massa junk i prenumerationserbjudandena, varför inte istället ta fram en snygg figur som faktiskt är kopplad till serien på något sätt. Då kanske man även kan locka några figursamlare att prempa.

Jobbade jag på Egmont skulle jag på stört be Hasbro ta fram en exklusiv action figur på Spidey.

Egmont: När ni gjort det kan ni signa mig för en prenumeration också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:Jag tror dom skulle sälja många extra tidningar.



tror tyvärr inte dom skulle sälja tillräckligt fler tidningar för att gå med vinst på detta, möjligen i det långa loppet men det är svårt att tänka långsiktigt när man tjänar bra på att inte göra det.

Måste finnas en anledning till allt detta skräp man får med Kalle-tidningen. Massproducerat skräp i låg kvalité är billigt att köpa in och det är perfekt att grejerna går sönder efter 10min då kan ungarna tjata till sig en tidning till om någon vecka när det är samma leksak i påsen.
Mindre roligt för de som är prenumerant och har en låda full med plopp-pistoler (dom fungerar tydligen bra för att sälja lösnummer och är billiga) så idén med att ha det som present om man blir prenumerant skulle vara bättre i så fall.

Någon mer än jag som saknar tiden då det ibland var klistermärken med tidningen? Det var lite extra de gånger man fick dem och det var aldrig samma bilder. Fast på den tiden så samlade alla på klistermärken, det förekommer väl inte bland ungarna idag?


edit: Kom på att dom faktiskt har testat detta, nästan i alla fall. Disney-tidningen Cars, själva tidningen såg ut att vara ett slafsigt photoshop-jobb som någon gjort på en lunchrast men det skickades med en bil som såg rätt så okej ut. Vet inte hur bra tidningen gick men det var väl mest ett sätt att krama ur de sista dropparna pengar ifrån filmen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

Klistermärken, gnuggisar och platta seriemässiga saker gillar jag mycket mer än billigt plastskräp. I Belgiska Spirou tror jag aldrig man hade med plastskräp för att sälja tidningar, det var affischer, minitidningar man kunde klippa till själv, pappfigurer för att bygga ett eget Gaston-kontor etc. Kändes mycket mer "seriemässigt", passande och egentligen nästan mer exklusivt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev: I Belgiska Spirou tror jag aldrig man hade med plastskräp för att sälja tidningar, det var affischer, minitidningar man kunde klippa till själv, pappfigurer för att bygga ett eget Gaston-kontor etc. Kändes mycket mer "seriemässigt", passande och egentligen nästan mer exklusivt.



Och stora Frimärkskartor [:)] som är nog mer värda än plastgubbar och mycket trevligt utförande.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:
Wakuran skrev: I Belgiska Spirou tror jag aldrig man hade med plastskräp för att sälja tidningar, det var affischer, minitidningar man kunde klippa till själv, pappfigurer för att bygga ett eget Gaston-kontor etc. Kändes mycket mer "seriemässigt", passande och egentligen nästan mer exklusivt.


Och stora Frimärkskartor [:)] som är nog mer värda än plastgubbar och mycket trevligt utförande.


Jo, tydligen. Jag tror Tintin-låtsasfrimärkena annars är mer kända, men Spirou körde också med såna.

Gaston-samlingen verkar också vara väldigt svår att få tag på, då tillgången i bra skick är begränsad och den aldrig tryckts om.

http://pagesperso-orange.fr/tout.spirou ... imbres.htm

http://pagesperso-orange.fr/tout.spirou ... ston3d.htm

Info från:

http://pagesperso-orange.fr/tout.spirou/index.htm (Franska, kör Google Translate eller Babelfish om ni är helt "perdu".)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av burnout »

Dom enda märkena som saknas är dom som ligger som nr 2 i frimärksuppsättningen länken (dom små 4-kantiga). Dom har jag letat efter. Tyvärr har man hittat dom och missat dom.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Tex Murphy »

bas03 skrev:
Kung Orne I skrev:Jag tror dom skulle sälja många extra tidningar.



tror tyvärr inte dom skulle sälja tillräckligt fler tidningar för att gå med vinst på detta, möjligen i det långa loppet men det är svårt att tänka långsiktigt när man tjänar bra på att inte göra det.

Måste finnas en anledning till allt detta skräp man får med Kalle-tidningen. Massproducerat skräp i låg kvalité är billigt att köpa in och det är perfekt att grejerna går sönder efter 10min då kan ungarna tjata till sig en tidning till om någon vecka när det är samma leksak i påsen.
Mindre roligt för de som är prenumerant och har en låda full med plopp-pistoler (dom fungerar tydligen bra för att sälja lösnummer och är billiga) så idén med att ha det som present om man blir prenumerant skulle vara bättre i så fall.

Någon mer än jag som saknar tiden då det ibland var klistermärken med tidningen? Det var lite extra de gånger man fick dem och det var aldrig samma bilder. Fast på den tiden så samlade alla på klistermärken, det förekommer väl inte bland ungarna idag?


edit: Kom på att dom faktiskt har testat detta, nästan i alla fall. Disney-tidningen Cars, själva tidningen såg ut att vara ett slafsigt photoshop-jobb som någon gjort på en lunchrast men det skickades med en bil som såg rätt så okej ut. Vet inte hur bra tidningen gick men det var väl mest ett sätt att krama ur de sista dropparna pengar ifrån filmen.


Visst finns det en anledning till allt skräp man får med KA. Genom att kränga leksakerna med en tidning behöver man bara betala in 6% moms för leksakerna i stället för 25%. Egmont Kärnan snuvar staten (=medborgarna) på mycket pengar på detta sätt. Likadant med Aftonbladet och Expressen när de säljer dvd-filmer som "bilagor". Och när de "ger bort" första delen i serierna får de säkert göra avdrag för fullt pris. Och eftersom "gratis är gott" (de flesta tar första gratis-delen, men köper inte de efterföljande) har det i en del fall kanske betytt att de inte behövt betala moms alls för de efterföljande delarna. Att det är lukrativt förstår man eftersom det inte är någon ände med vad de säljer som "bilagor". Men egentligen är det ju fiffel. Tänk om en bilhandlare började sälja tidningar (väldigt dyra förvisso) och sedan skicka med en bil som "bilaga", ja då kanske skattemyndigheterna skulle börja reagera.

Helst ser jag, som många andra här, att de bara skickar med platta, serie-relaterade saker. Jag kan då inte minnas när jag tyckte att det var något bra som följde med en serietidning senast.

När vi nu är inne på ämnet kommer jag att tänka på Jippo, som förvisso inte var en renodlad serietidning, men som hade serier och plastmodeller med varje nummer. Är det någon som vet var man kan hitta mer information om den tidningen?
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

Tex Murphy skrev:När vi nu är inne på ämnet kommer jag att tänka på Jippo, som förvisso inte var en renodlad serietidning, men som hade serier och plastmodeller med varje nummer. Är det någon som vet var man kan hitta mer information om den tidningen?


Som av en händelse hittade jag just info om Jippo av en slump idag. Tydligen var Jippo en översättning av den franska tidningen Pif Gadget som är (ö)känd för att ha populariserat tidningar med billiga plastleksaker på den fransk-belgiska marknaden. Kom också ut i finsk utgåva.

http://193.251.82.94/pif-collection/newslast.html

http://dicentim.over-blog.com/article-27172645.html

(Artiklarna på franska, men borde gå hyfsat att översätta till engelska med hjälp av Babelfish eller Google Translate.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Tex Murphy »

Wakuran skrev:
Tex Murphy skrev:När vi nu är inne på ämnet kommer jag att tänka på Jippo, som förvisso inte var en renodlad serietidning, men som hade serier och plastmodeller med varje nummer. Är det någon som vet var man kan hitta mer information om den tidningen?


Som av en händelse hittade jag just info om Jippo av en slump idag. Tydligen var Jippo en översättning av den franska tidningen Pif Gadget som är (ö)känd för att ha populariserat tidningar med billiga plastleksaker på den fransk-belgiska marknaden. Kom också ut i finsk utgåva.

http://193.251.82.94/pif-collection/newslast.html

http://dicentim.over-blog.com/article-27172645.html

(Artiklarna på franska, men borde gå hyfsat att översätta till engelska med hjälp av Babelfish eller Google Translate.)


Tack för informationen! Jag är emot det mesta som kommer med tidningarna, men om det är en tidning som från början är uppbyggd kring detta är det helt ok. Om jag minns rätt så var det en rätt trevlig blandning i tidningen Jippo, med humorserier (bland annat med hunden som förekommer på den franska tidningen), äventyrsserier (Rahan, vad den nu kan ha hetat på svenska?), artiklar om trolleri med mera. Jag vill minnas att tidningen var ganska tjock, men att den inte var helt i färg. Jag tror att en sektion av tidningen hade blå sidor... Om någon skulle ha mer information om svenska Jippo får ni gärna dela med er.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

Hunden heter Pif på franska. Serien ska ha uppstått redan när tidningen hette Vaillant och varit den som döpte tidningen sen när den ändrade inriktning.

Jag har för mig att Yps också lär ha varit baserad på Pif Gadget, eller på tyska versionen av tidningen, förresten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Serien ska ha uppstått redan när tidningen hette Vaillant och varit den som döpte tidningen sen när den ändrade inriktning.

Är det samma som Coeur Vaillants som Hergé gjorde Johan, Lotta och Jocko åt?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarna!

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Serien ska ha uppstått redan när tidningen hette Vaillant och varit den som döpte tidningen sen när den ändrade inriktning.

Är det samma som Coeur Vaillants som Hergé gjorde Johan, Lotta och Jocko åt?

Nej, tydligen två olika tidningar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarn

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker detta skulle vara en kul idé, med svenska figurer, och nu dyker det i alla fall upp Herman Hedning-figurer igen. Lilleman kom i höstas, och fler har utlovats i sommar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Till Egmont m fl: PVC-figurer som present med tidningarn

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:Jag tycker detta skulle vara en kul idé, med svenska figurer, och nu dyker det i alla fall upp Herman Hedning-figurer igen. Lilleman kom i höstas, och fler har utlovats i sommar.


Gammelman är med i tidningen just nu! Jag har fått tag på Lilleman på omvägar men Herman saknar jag, någon som har en över? :)
Skriv svar