Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag har nu äntligen läst Mickey´s craziest adventures (det tog ganska lång tid att lyckas förmå mitt bibliotek att köpa in den), och jag får allt säga att jag blev besviken. Det rör sig om en gammal serie från 1960-talet (och inte en nyproducerad fransk serie, som jag trodde) och långt ifrån alla sidor till denna serie är med i denna "samlingsutgåva". Det blir alltså hack i läsningen. Varför ge ut en sån här grej när man inte har alla sidor? OK, jag förstår att det tydligen inte har gått att få tag på de saknade sidorna, men då tycker jag att man väntar tills man har lyckats få tag på alla sidor, eller inte ger ut den. Tur att jag bara lånade den och alltså inte betalade pengar för den.

...Det är en mockumentär grej, hela konceptet att det är en gammal 60-talsserie och att sidorna är borta och "inte återfunna" är ett påhitt av Trondheim...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Agentum »

Jag tyckte den var rätt kul, men jag kan inte tänka mig nån gick på det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:...Det är en mockumentär grej, hela konceptet att det är en gammal 60-talsserie och att sidorna är borta och "inte återfunna" är ett påhitt av Trondheim...


Aha, okej.


Agentum skrev:Jag tyckte den var rätt kul, men jag kan inte tänka mig nån gick på det.


Det var inte första april när jag läste den, och att det hela var nåt slags aprilskämt var jag inte beredd på. Och bra var den serien inte heller, tycker jag. Men OK då vet jag att jag ska undvika Trondheim/Keramidas och Cosey i framtiden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

Coseys album verkar mer straight, av vad jag hört, och litet melankoliskt, du ska nog inte dra alla specialalbum över en kam...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Jag tyckte den var rätt kul, men jag kan inte tänka mig nån gick på det.
Det hörde faktiskt av sig några kunder till redaktionen, framför allt om sidan 11 där en bit av sidan är "avriven".

Om Keramidas/Trondheims album är tramsigt är Cosey något helt annat. Cosey är i min värld där uppe bland de bästa levande serieskaparna, alla kategorier, och hans lugna, metodiskt berättade serie om hur Musse mötte Mimmi är helt enkelt vacker. Hela idén med Glenats Musse-Pigg-album är att de ska vara olika och serieskaparna ska få "fria" händer att göra vad de vill.

Jag gillar även Trondheim skarpt och hans längre fantasybetonade serier är något helt annat än de här skämtsidorna i Craziest Adventures. Läs åtminstone Ralph Azham eller Donjon innan ni avfärdar Trondheim. Det finns goda skäl till att han är en av Frankrikes absolut mest berömda serieskapare.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Rufus »

Coseys namn råkade komma med mest av bara farten när jag skrev mitt inlägg, och för att det namnet är med i rubriken på den här tråden. Jag har läst "En mystisk melodi" och den var absolut bättre än Mickey´s craziest adventures, men inte så bra serie heller egentligen.

Angående gamla botglömda Diney-pärlor, så finns Kinney/Hubbards fantastiskt roliga Knase-serier. Förmodligen var det dessa lite svåråtkomliga serier som Trondheim/Keramidas var inspirerade av. Även teckningsstilen i Mickey´s c.a. påminner lite om Hubbards speciella stil. Varför inte ge ut en sån här fin inbunden samlingsugåva med Kinneys/Hubbards mästerverk istället för Trondheims/Keramidas trams?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Varför inte ge ut en sån här fin inbunden samlingsugåva med Kinneys/Hubbards mästerverk istället för Trondheims/Keramidas trams?
Ärligt talat, man behöver absolut inte gilla ett album men att rakt avfärda en av Frankrikes mest legendariska serieskapare, med köer som varar i timmar och timmar i t ex Angouleme, känns rätt bakåtsträvande. Jag hade älskat att ge ut en bok med Kinneys/Hubbards Knase-serier från 60-talet och det råkar vara ett av de projekt jag propagerat för i flera år, men det finns ingen motsättning mellan det och t ex Trondheims/Coseys verk. Tyvärr tror jag dock att Knaseboken hade sålt sämre än Trondheims Musse. Jag tycker inte heller att Craziest Adventures är Trondheims bästa verk, men idén med Glénats projekt är att återuppliva Musse, ta in kända briljanta serieskapare och släppa dem lösa, för att experimentera, för att skapa något nytt med Musse, för att göra figuren intressant igen. Vissa album blir strålande, andra kanske mediokra, vissa seriösa, vissa tramsiga. I Sverige lär vi (tyvärr) inte få se fler, då framtida utgåvor hänger på försäljningen av de första (jag hoppas så klart fortfarande på fler!), men jag kan ändå inte kritisera Glénat för at inleda en sådan albumserie med Trondheim, en av Frankrikes kanske fem mest kända serieskapare (och enligt många totalt briljant). Att sen inte resultatet blev lika översvallande genialiskt som alla hade hoppats på är alltid en risk i sådana här projekt, där hela poängen är att ta risker för att skapa något nytt.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Looding »

germund skrev:Ärligt talat, man behöver absolut inte gilla ett album men att rakt avfärda en av Frankrikes mest legendariska serieskapare

Instämmer. Och finns, som du sa, inte motsättning att ge ut den ena istället för den andra.

Har väntat i år på Ralph Azham #2 på engelska, men efter ett dödsfall så har den och många andra grejer lagts på is. Inget som Egmont kan ta tag i? Eller ska du och jag ta tag i det, germund? [;)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Looding skrev:Har väntat i år på Ralph Azham #2 på engelska, men efter ett dödsfall så har den och många andra grejer lagts på is. Inget som Egmont kan ta tag i? Eller ska du och jag ta tag i det, germund? [;)]
Ja du, Ralph Azham har jag varit försiktig med att föreslå, då jag inte är övertygad om att den sålt tillräckligt. Jag tror faktiskt att jag försiktigt har frågat franska förlaget nån gång, bara för att känna dem på pulsen, men jag kan inte riktigt hålla det emot Egmont att vi inte kastar oss över serien. I Sverige kanske den ligger bättre hos ett mindre förlag, som i Tyskland (de har getts ut löpande på tyska), kanske i samarbete med övriga nordiska länderna.

Fantagraphics är en skugga av sina forna glansdagar sen Kim Thompsons bortgång. Tyvärr. Så det är väl ytterst tveksamt om det blir någon fortsättning där.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Looding »

germund skrev:I Sverige kanske den ligger bättre hos ett mindre förlag, som i Tyskland (de har getts ut löpande på tyska), kanske i samarbete med övriga nordiska länderna.

Tänkte på engelska främst egentligen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Looding skrev:Tänkte på engelska främst egentligen.
Jag betvivlar att Fantagraphics utgåva sålde jättebra, för då hade de fortsatt på något vis. Det är ju ingen supersvår produktion. Dock var jag inte förtjust i det liggande formatet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Agentum »

Ja Dungeon, Donjon mm går inte att avfärda bara, sen kan man tycka vad man vill om just albumet med Musse och Långben.

Jag tror problemet ligger i just det, att det är de kända figurerna inblandade.

Lustigt att folk hörde av sig angående saknade sidor, men lite som Blueberry i original när de lyckades lura folk att han hade existerat faktiskt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Looding skrev:Har väntat i år på Ralph Azham #2 på engelska, men efter ett dödsfall så har den och många andra grejer lagts på is. Inget som Egmont kan ta tag i? Eller ska du och jag ta tag i det, germund? [;)]
Ja du, Ralph Azham har jag varit försiktig med att föreslå, då jag inte är övertygad om att den sålt tillräckligt. Jag tror faktiskt att jag försiktigt har frågat franska förlaget nån gång, bara för att känna dem på pulsen, men jag kan inte riktigt hålla det emot Egmont att vi inte kastar oss över serien. I Sverige kanske den ligger bättre hos ett mindre förlag, som i Tyskland (de har getts ut löpande på tyska), kanske i samarbete med övriga nordiska länderna.

Fantagraphics är en skugga av sina forna glansdagar sen Kim Thompsons bortgång. Tyvärr. Så det är väl ytterst tveksamt om det blir någon fortsättning där.

Jag hoppas på att Europe Comics ska ta upp den; de har ju redan översatt några andra Trondheim-serier, och deras Maggy Garrisson kom ju sen också ut i fysisk utgåva. Men det är klart, först borde de nog ta och fortsätta med Lapinot/McConey/Kanino; tre album, sen tyst. Snyft. Med den rasande takt de översätter andra europeiska serier tycker jag att några till bra Trondheim (och inte dåliga som senast utkomna "Mamma Mia!") vore på sin plats!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar