Vikingaserien Kolskeggs färder

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Peral »

Var finner man dessa källor?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Cadial »

Man finner dem antagligen pa universitetsbiblioteket. Vanta tva minuter...
Dick Harrison: Orebros aldsta kalla ar Birger Brosa, som namner en gard vid "Horebro" I ett brev till Riseberga kloster I slutet av 1100-talet.
I Aldre Vastgotalagens kungalangd, samt I en annal, anges dessutom att kung Magnus Henriksson, Erik den heliges mordare, dodades vid Orebro av Karl Sverkersson, en handelse som torde ha intraffat 1161.
Detta ar alltsa vad Dick, en av Sveriges grymmaste historiker, vet om Orebro pa 1100-talet. Kallor fran denna tid ar fa och glesa och fulla av sagor och logner....Darfor kan du gora din serie baserad pa fakta, samtidigt som du kan ta dig hur manga konstnarliga friheter som helst!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Peral »

Stort tack Cadial! Upptakten var nog när Sverker den äldre blev mördad på uppdrag av kung Magnus. Ett komiskt perspektiv är förstås när blev han känd som "den äldre"?! Var det efter en väldigt blöt kväll? Så när han steg ut ur tältet följande dag sa alla "Fan vad du ser gammal och sliten ut!"
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Hej AK! Vad använder du som historiska källor? Jag funderar på att göra en serie kring "Slaget vid Örebro" Men jag funderar på var jag skall finna kunskap kring år 1161


Jag använder mig mycket av arkeologen Mats G Larssons böcker om vikingatiden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_G._Larsson
1991 – Väringar: nordbor hos kejsaren i Miklagård
1993 – Rusernas rike: nordborna och Rysslands födelse
1998 – Svitjod: resor till Sveriges ursprung

Dessutom har jag några bra böcker om vikingatida krigskonst:
Vikingar i krig http://www.bokus.com/bok/9789174242706/vikingar-i-krig/
Vikingarnas stridskonst http://www.bokus.com/bok/9789175930619/vikingarnas-stridskonst/

Annars tror jag att Cadial har gett dig god info om 1100-talets mest kända källor.

Det gick en TV-serie på TV4 som hette Sveriges historia med Dick Harrisson som hade ett avsnitt som avhandlade tiden efter vikingatiden då kungarna avlöste varandra på löpande band och var mycket kortlivade - ständiga fejder med andra ord!

Jag lyckades hitta avsnittet på TV4play och du kan titta gratis i en månad som ny kund:
http://www.tv4play.se/program/sveriges-historia?video_id=1015235
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Peral »

Tack AK! Hur går det med serieskapandet, har du hittat några nya genialiska infallsvinklar?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Agentum »

Det är lite lustigt att en svensk Vikingaserie inte funnits så att säga, jag menar en som är hyfsat korrekt utifrån myter och det man vet idag om tidsperioden, det är ju som upplagt för att funka här imo.

Men vi är lite nedtryckta kan jag tycka ibland "Sveriges historia" är liksom bar trams och båg och inget att diskutera medans man minsann ska föra upp andras historia, lite konstigt politiskt korrekthet från tidigare gissar jag som alltid får all vår historia att ha med nazister och rasism att göra fast det är moderna korkade tankar på det hela bara utan grund ens.

Att nazisterna tog upp vikingatmean och även tidigare facistiska figurer inspirerades gör ju inte att det ska ta över, en torshammare betyder samma sak som det kristna korset och inget annat liksom.

Det där ser vi ju med Stormaktstiden med, det är ju historia liksom, men nä det ska man inte prata om, kan var stötande eller nåt.

Sverige är ju egentlige en gammal nation beroende på hur man ser på sånt, absolut i topp i Europa egentligen om ni ser till namn, gränser, styre osv, som Danmark med är som exempel.
Italien är liksom inte romerska riket på det sättet, det är ju ihopsatt i modern tid.

Nåväl nu flöt jag iväg, jag skulle gärna se en vetig vikingaserie bygd på en riktig grund, är skittrött på löjlig amerikans vikingaromantik och dylikt elände.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av larsa66 »

Ja vi har ju Röde Orm av charlie Christensen, men jag tycker också det borde finnas utrymme för fler av mer äventyrlig sort. Lite som Allan Kämpe är inne på.
Det är ju en väldigt spännande tidsepok. När jag åkte båt till England för många år sedan tänkte jag faktiskt på vikingarna. Minst 12 timmar tog resan tror jag och största biten av resan såg man INGET land.
Då var ju den trippen inget för vikingarna. Dom begav sig till platser man inte ens visste fanns.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Agentum »

Jo, jag menar inte att annat är trams men att det faktikst är en del av vår historia som egentligen borde föras fram mer då mycket i den ju var klart unikt, särskilt då resorna och utbredningen för nya boplatser.

Kanske inte först med allt men kombinerat en riktigt intressant tid.

Det handlade ju inte bara om rövarfärder och slå ihjäl då hade de aldrig kommit så långt och dels fört hem så mycket olika saker och sprida sina egna till andra länder som de idag är en del av.

Så de här väldigt skarpa vikingatidgränserna i årtal är ju mest för att ha nåt tat gå på, dt var ju inte så att när de fick smörj i England 1066 så var vikingarnas tid över hehe, det är ju sett med deras ögon bara.
Vikingarna var dels redan på plats och redan bott där i flera generationer, de åkte ju liksom inte hem.
Andra påverkan är ju att vinnarna använde sig av vikingarnas strategimetoder för att vinna.

Jo jag har läst Röde orm i bokform men inte serien tyvärr.

Nåväl nog tjatat men jag såg gärna nåt sånt här gjort i landet, det är fasen en tid alla bör känna till nåt om som är äkta fakta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Tack AK! Hur går det med serieskapandet, har du hittat några nya genialiska infallsvinklar?


Jo, jag har fått en del nya ideer (både manusmässigt och så har jag läst på mer om vad det gäller vikingarnas rustningar/klädsel). I manuset har jag infört en kvinnlig vikingakrigare (sköldmö) som kommer att få ha en väsentlig roll i handlingen...

Svek och sammansvärjningar, brusande marknadsvimmel, blot och blotgille, sköldsång och vapenskrammel på slagfältet...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Ny tumbnail som man kan klicka på och se större bild:
Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

En grov färgskiss - alltså ej färdig sida på något sätt.

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Några fantastiska hjälmar från Valsgärde och Vendel...sådana som kungar, prinsar och stormän hade råd med!
Ja, här finns det förebilder att teckna efter...

http://m.youtube.com/watch?v=uTwG5FBV_ss

http://m.youtube.com/watch?v=eenQzn1sBZ4

http://www.thorkil.pl/dark_ages_helmets.htm

http://m.youtube.com/watch?v=qmm4pLyIkmM
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

En fanfar för det kommande nya året...

Bild

större bild

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Kolskeggs färder - en färgstark serie!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av larsa66 »

Snyggt

Experimenterar med Layout tror jag. Snygg effekt med det vita och drakhuvudet.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Den starka rödbruna färgen på drakhuvudet/förstäven på skeppet är tillfixad med mitt ritprogram...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Prologen/inledningen till Kolskeggs färder - Slaget om Svitjod:

Skiss 1

Bild

I större förstoring...

BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Skissen med text...

BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Testade att tuscha med enbart pensel...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Sparsam färgläggning...

Bild
Skriv svar