SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:OT http://www.naltabyte.se/p03_4.jpg
Marion Gold slår mig inte som en Bimbo, vad jag efterlyste var en Bimbo som inte var sexig, dessutom så är hon sexig, så hon uppfyller inget av kriterierna eller hur det nu blir, Vad var frågan?!

Jag tolkade inlägget precis som Mikael, hitta någon sexig tjej som inte var bimbo, och det finns det ju massvis med exempel på om man letar runt.

Men den andra tolkningen, bimbos som inte är sexiga borde väl också kunna gå att hitta exempel på. Jag kan anta att det finns buskisliknande figurer som är litet bonniga och så.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

OT Exakt det var frågan; Bimbos som inte är sexiga. Men om de är buskisfigurer som är lite bonniga, räknas de då inte in under en helt annan kategori. Typ Kvast Hilda som är allt annat än smart men ändå inte räknas som en Bimbo.
Så jag sökte på Internet och fann både min tes både styrkt och helt motbevisad

FÖR:
Bimbo is a term that in popular English language usage describes a woman who is physically attractive but has a low intelligence or poor education. The terms can also be used to describe a woman who acts in a sexually promiscuous manner. The term itself is not explicitly negative, but can be used as a derogative insult towards a woman.

Use of this term began in the United States as early as 1919, where it was used as a slang term for an unintelligent or brutish male[1]. Its first inclusion in a official dictionary for its female meaning was in 1929, where the definition was given simply as "a woman"[2].

The term Bimbo is often associated with, but is separate from, the stereotypes of "Dumb Blonde" and "Valley Girl" or the New Zealand "Shore Girl".

MOT:
Bimbo är huvudstad i Ombella-M'poko, en av Centralafrikanska republikens 14 prefekturer. Staden har 124 176 invånare (2003 års folkräkning). Den ligger tio kilometer sydväst om republikens huvudstad Bangui nära gränsen till Kongo-Kinshasa. Höjdmässigt är den belägen 338 meter över havet. Staden ersatte 1964 den tidigare prefekturhuvudstaden Bangui. 1967 flyttades dock huvudstaden igen till Boali. Sedan 1982 är dock staden återigen huvudstad i prefekturen. SLUT OT
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Allan Kämpe »

Zara Hero skrev:S21
[Helsida] Textplatta: År 3001. Rymdresenären Allan Kämpe möter sin dotterdotterdotter (upphöjt till X) Swallobarda Swordfighter. En vis, åttio miljoner år gammal, schaman förklarar för dem att de dels är släkt, dels att de är de rättmätiga arvtagarna till Furst M:s skatt, som inte består av guld (som alla trott), utan av den heliga gralen/inkalen.
Bilden föreställer de tre. Skeppet i bakgrunden. Allan Kämpes bubbla (han tittar på sitt armbandsur): Shit, klockan är redan halvåtta, och jag som måste lämna in travkupongen.


sid 22

(R1 storlek 1/4 av övre halvsida) Allan bestämmer sig för att strunta i travkupongen nu när den heliga gralen står på spel. Han och Swallobarda Swordfighter får en holografisk karta av den urgamla schamanen som ska leda dem till de 12 vägvisarna och den allsmäktige väktaren över gralen.

(R2 lika stor somföregående ruta) Allan och Swallobarda sätter sig i det oövertrräffade rymdskeppet supersträngsprängaren (Hjärntrustens stolthet) och styr mot mittersta stjärnan i Orions svärd (Orion-nebulosan).

(R3 halvsida som täcker upp mitten av seriesidan och lämnar en långsmal 1/4 sida kvar)
Rymdens dimensioner spricker upp när Allan sätter igång supersträngsprängarens sinnesrika maskineri. Tiden tycks stå still när Allan, Swallobarda och rymdskeppet virvlar genom supersträngdimensionerna...

(R4 Långsmal 1/4 sida) Rymdskeppet är framme vid sitt mål. Det svävar äver en tropisk planet med dimmig regnskog där toppar av rykande vulkaner sticker upp i fjärran. Allan osäkrar sin paralyspistol och gör redo landarsvävaren. Swallobarda Swordfighter aktiverar elektroniken i sitt avancerade biomekaniska svärd som nu blir som en förlängning av hennes egen arm. Under dem i den mörka urskogen väntar dem varelser som kommer att ge dem svåra prövningar i färden mot "Det bottenlösa svalghålet" som är ingången till vägvisarnas och den allsmäktige väktarens värld...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Sidan 23.
[R1, r1] Textplatta: "Texas, ungefär år 1874, den 4 juli, klockan 11:43..." Svetlana Southland och Syster Juanita står uppe på en klipplatå och spanar ner på slätten. De ser en oxdragen vagn komma.
[R2, r1] Svetlanas ansikte. Bubbla: Det är inte någon diligens...
[R2, r2] Båda två, halvfigur. Juanitas bubbla: Det är faktiskt lite konstigt, den brukar vara punktlig här.
[R3, r1] Svetlana, tankfull, halvfigur: Lordsburgdilgensens punktlighet är ju nästan legendarisk.
[R3, r2] Svetlana och Juanita nere på slätten, ger tecken åt oxkärrans kusk att stanna.
S. 24.
[R1, r1] Närbild på kuskens ansikte (alldaglig karl i 40-årsåldern). Bubbla: Nej, jag har inte sett till dilgensen. Om jag inte hade varit så ouppmärksam hade jag kanske sett den.
[R1, r2] Svetlana: Med tanke på att du kört på en nästan fullständigt platt slätt, endast bevuxen av enstaka knotiga buskar borde du sett diligensen även om du är en komplett idiot.
R2, r1] Kusken, med ett eftertänksamt uttryck: Det har du rätt i.
[R2, r2] Juanita och kusken (endast huvudena). Juanitas bubbla: Eftersom dina oxar är så långsamma kan vi gå snabbare. Det finns ingen anledning för oss att be om skjuts. Kusken: Det är nog sant.
[R3, r1] Svetlana och Juanita ser vagnen försvinna. Svetlana: Något måste hänt med diligensen!
[R3, r2] Båda, halvfigur. Svetlana: Synd att Silverblixten var tvungen ge sig iväg på egen hand... Vi hade verkligen haft nytta av en fantastisk häst nu! Juanita: Men det är ju inte så att han latar sig... någon var ju tvungen att hjälpa den lille indianpojken att hitta tillbaka till sin stam.
[R3, r3] Liten, smal ruta. Två silhuetter som går.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Det var en väldigt timid och frimodig kusk!

[R1, r1] Oxkärran fortsätter i motsatt riktning
[R1, r2] RUTA uppdelad i fyra lika stora rutor, inzoomat på kuskens ansikte, ett ansikte som för varje bild blir mer och mer upprört
[R2, r1] UTZOOMNING så man ser minst övre delen av Oxkärran och hela kusken som upprört reser sig upp
KUSK: Vid alla blåsvedda!
[R2, r2] INZOOMNING halvfigur KUSK:Stod inte människan och kallade mig helidiot, HÄMND! Hon måste tro att jag är trögtänkt!
[R3, r1] Kusken låter piskan vina över oxarna: PIFF! PUFF! Efter henne, Jag ska minsann lära henne!
[R3, r2] UTZOOMNING så man ser hela ekipaget snett bakifrån, färdandes snett uppåt höger.
KUSK: Fortare era latoxar, Hörde ni inte vad hon sa om er!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

(Förvirring med sidangivelserna... bäst att helgardera: sidan 30)
[S. 30]
[R 1 ,r1] Textplatta: "Sibirien år 45 000 f.Kr." Mammutjägaren Woo-Graa (en kvinna) har gått en bit bort från den övriga gruppen av människor. Tankebubbla: Undrar var jag tappade talisman-halbandet? Hur kunde jag vara så oförsiktig? (Bakgrund: frostig natur)
[R 2, r1] Närbild på Woo-Graas ansikte. Tankebubbla: Kommer några av de onda andarna från den nionde himlen att komma åt mig nu? Jag måste hitta halsbandet!
[R 2, r2] Bild av ett lite hotfullt moln.
[R 3, r1] Woo-Graa ligger på knä under ett knotigt träd och gräver i snön.
[R 3, r2] Man ser en stor björn springa genom en mörk skog. Brinnande blick, ett talisman-halsband i käften.
Senast redigerad av 3 Zara Hero, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Jag var för lata för att skriva in alla dessa ÄRR så jag kopierade helt enkelt dina sidangivelser och glömde att ta bort s.24. Så kan det gå!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Jag var för lata för att skriva in alla dessa ÄRR så jag kopierade helt enkelt dina sidangivelser och glömde att ta bort s.24. Så kan det gå!


*Ändra till 24B och 24C (Så maximerar vi förvirringen. KAOS är den föda, den snö som vi andas, äter. Vårt blod är kallt och våra hjärnor kokta och rökta för länge sedan. [B)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S. 31.
[R1,r1] Björnen springer genom en fantastisk sibirisk skog.
[R2,r1] Björnen springer genom en fantastisk sibirisk skog. Sluttande terräng.
[R2,r2] Björnen springer genom en fantastisk sibirisk skog. Glesnande.
[R3,r1] Björnen springer in genom en grottöppning.
[R3,r2] Björnen rör sig (i skenet från primitiva facklor) fram mot en sorts totempåle (eller motsvarande för stenåldern, med mystiska symboler) som står uppställd i en grottsal.
[R3,r3] Björnen lägger ner talisman-halsbandet nedanför pålen. En mänsklig silhuett i förgrunden yttrar (i bubbla): Det är bra, det är bra. Du har tjänat mig väl...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Eftersom manusarbete förtjänar samma status som tecknande har den här tråden klistrats, på samma sätt som Serieforumserien två är klistrad!
Moderator
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

sidan 2

Rad 1 ruta 1: Svetlana tystar kvinnan med en gest
"Ska jag lyssna på dig får du nog bjuda mig på en whiskey först! Vad heter du förresten"
Rad 1 ruta 2: Bild från bakom bardisken, Bartendendern står och torkar ett glas i förgrunden, kvinnan sitter ned brevid Svetlana. "Emmanuelle Holden, Bartender ett glas till, Min man heter Frank Holden.
Rad 2 ruta 1: Zoom in på de två kvinnorna, Svetlana fokuserad på glaset, Emmanuelle fokuserad på Svetlana "När vi gifte oss föreföll Frank tillfreds med att bruka vår mark och ett tryggt hemmaliv...
Rad 2 ruta 2: Emmanuelle: Vi skulle starta en familj, men så en dag kom två främlingar ridande förbi vår gård, de betalade generöst för mat och en säng över natten!
Rad 3 ruta 1: ...Men medan de åt och drack berättade de om de oerhörda förmögenheter man kunde göra sig nere på oljefälten i Texas! Efter det kunde Frank inte tänka på annat, helt plötsligt var arbetet på gården inget värt längre..
Rad 3 ruta 2: ...Han sade, varför ska jag slita och släpa i mitt anletes svett här, när man kan skära guld med täljkniv nere på oljefälten. Han blev besatt av tanken, inget jag sa och gjorde spelade roll! Sedan en natt när jag sov gav han sig iväg mitt i natten!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S3 (helsida)
Ett enormt oljeborrtorn avtecknar sig i silhuett mot en dramatisk himmel.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S32. (helsida)
Talismanen upptar hela sidan.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Nu har du blivit inspirerad någonstans ZH, Helsidesbilder av borrtorn och Talismaner! Problemet blir att Talismaner ofta har tecken eller text på dem,
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

[:D]
Text år 45 000 f.Kr. är både arkeologiskt och bokstavshistoriskt sett väldigt tunn is.
Det är HEAVY och TUNGT på samma gång. Go, Peral, go!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe skrev:Sida 7

(R1 1/2 stor halvsida) Svetlana fyrar av revolvrarna rakt genom kudden in i den motbjudande och flinande inkräktarens solar plexus! (Ett BLAAAAM! med versaler täcker överdelen av rutan och ett regn av fjädrar sprutar strålformigt ut från skotthålen i kudden!)

(R2 1/6 långsmal ruta på höjden) Hon böjer sig ner över den fallne och ser i blixtskenet från fönstret att hans ansikte är förvridet i en stelnad grimas. Av vad hon kan bedöma är den döde halvblodet Stalking Bear som är en ökänd och fruktad prisjägare.

(R3 1/6 långsmal ruta på höjden. Närbild på Svetlanas ansikte) Kalla kårar spritter genom Svetlana och hon känner hur svetten pärlar sig vid hårfästet. "Damn! Det här betyder att Stalking Bears kompanjon Rattlesnake Kid inte är långt borta!"

(R4 1/6 långsmal ruta på höjden) I siluett sedd utifrån ser man hur Svetlana firar sig ut genom fönstret. Med hjälp av ihopbundna lakan klättrar hon ner längs ytterväggen. Samtidigt hör man hur någon rusar in i rummet hon nyss lämnat. En wiskeybeslöjad röst gastar "Holy shit! Jim Southlands ohängda änka har undansluppit oss igen!"


sida 8

(R1 1/4 av sidans överdel bred ruta) Stalking Bear blinkar och stönar när han mödosamt reser sig upp i halvsittande ställning på golvet. Han känner efter på stålhanden som han har hängande i ett band runt halsen under hjortskinnsskjortan där kulorna borrat sig in en bra bit i metallen. Trots att stålet i den konstgjorda handen skyddade honom svimmade han av när han blev träffad av colt 45:ornas explosiva kraft!

(R2 lika stor ruta som föregående) Stalking Bear sänder en tacksamhetens tanke till Sitting Bull som gav honom Steelfingers stålhand som gåva efter hans hjältebragder under slaget vid "Little Big Horn".

(R3 lika stor ruta som föregående) Rattlesnake Kid svär så det osar samtidigt som han hjälper Stalking Bear upp på fötter. Med en magsur min ger han sin omtumlade kompanjon en uppiggande slurk av den vattenskadade Wiskeyn som bartendern på saloonen "sluga bävern" brukar lura på sina gäster.

(R4 lika stor ruta som föregående) "Vi måste stoppa den där triggerhappy Svetlana innan hon letar upp General Sherman och avslöjar komplotten mot presidenten och berättar sanningen om Rio Diablos glömda guldgruvor!", säger Rattlesnake Kid till den alltjämt plågade och våldsamt stönande Stalking Bear.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S9.
Helsida: (Textplatta: Jethro Steelfingers vålnad vandrar, långsamt och dystert, genom det nordiska dödsriket Hel.) Jethro Steelfingers vålnad vandrar på någon grå och dyster plats i det nordiska dödsriket Hel. Färgskala: huvudsakligen grått, olika nyanser av grått.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

sidan 26
Rad 1 ruta 1(1/1) präriebild, oxkärran i förgrunden, små små figurer avtecknar sig svagt i bakgrunden vid horisonten
KUSK (svingar piska) Dra dra min gamla oxe det bästa du förmår!
Rad 2 ruta 1(1/2) Klipp över till Svetlana och Syster Juanita, som spejar bakåt
Juanita: Det ser ut som om vi är förföljda, skall vi skaka av oss dom?
Svetlana: Nah, Vi hör vad han vill! sätt på kaffe
rad 2 ruta 2(2/2) Syster Juanita kokar kaffe över öppen eld
rad 3 ruta 1(1/3) Kvinnorna ligger ned och vilar
rad 3 ruta 2(2/3) Svetlana lagar mat över öppen eld
rad 3 ruta 3(3/3) Svetlana äter, syster Juanita spanar ut över prärien pow mot läsaren
Svetlana: Är vi fortfarande förföljda
Juanita: Ja!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

[En överhoppad sida ganska tidigt i pagineringen ("X14")]
[R1,r1] Svetlana till häst (och naturligtvis inte vilken häst som helst!), Syster Juanita på ryggen på en åsna. I bakgrunden ett berg.
[R1,r2] Närbild Svetlanas ansikte. Bubbla: Hörde du?
[R2,r1] Svetlana hoppar av Silverblixten (med ett bekymrat ansiktsuttryck). Syster Juanita sitter kvar på åsnan, säger: Det låter som ett barns gråt.
[R2,r2] Svetlana går fram mot en medelstor, ganska torr buske under vilken en liten indanpojke sitter och hukar i skuggan.
[R2,r3] Svetlana sätter sig ner på marken framför pojken.
[R3,r1] Syster Juanita (bubbla): Är han skadad?
[R3, r2] Alla tre syns på bilden (inga riddjur), Svetlana: Inte skadad, men lite ledsen. Han heter Puman-som-stiger-upp-tidigt-på-morgonen och har tydligen lyckats rymma från några elaka män som kidnappat honom för att ha honom som hästpojke. Han tillhör någon av de nordliga stammarna.
[R3,r3] Syster Juanita (Hennes huvud och pojkens syns i rutan): Du, Pumakillen, vi ska fixa detta. Frågan är bara hur...

[Nästa sidan, låt oss kalla den "X15"]
R1,r1(halvsida)] Människorna och riddjuren syns. Lite natur. Svetlanas bubbla: Det här är nog ett jobb för dig, Silverblixten!
R2,r1(liten smal ruta)] Silverblixtens hästhuvud. Onomatopoetisk gnäggskrift.
R2,r2(stor ruta, resten av sidans utrymme.)] Åsnan, Juanita och Svetlana står kvar intill busken i bakgrunden. I förgrunden Silverblixten i galopp med den lilla pojken på ryggen. Pojken håller sig fast i hästens man. Han har ett tryggt och tillitsfullt ansiktsuttryck. Juanitas bubbla: Tror du att han klarar det? Svetlanas bubbla: Det tvivlar jag inte på, det är en fantastisk häst! Värre för oss, som nu måste gå...
Senast redigerad av 1 Zara Hero, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

X16
[Helsida] Amerikanskt landskap. Svetlana, Juanita och åsnan.
X17
[R1, r1] Juanita läser i en bibel. Svetlana laddar en revolver. (Bakgrund: ett berg)
[R1, r2] Juanita leder fram åsnan till en liten bäck, vars flöde väller ut ur ett hål i en klippa. Svetlana ligger på knä vid bäcken och fyller en vattenflaska.

[R2, r1] Närbild Svetlana. Bubbla: Vildmarken visar oss sitt vackraste ansikte.
[R2, r2] Svetlana och Juanita (halvfigurer). Juanita: Detta är ingen dag för tvivel, en dag som denna är det lätt att tro.
[R3, r1] Svetlana (närbild på ansiktet, lite bakgrundsnatur syns vid sidan). Bubbla: För dig är det så lätt, du har både dina muskler och din Gud... Jag har bara tungt bly, svart krut och kallt stål.

[R3, r2] Junanita, med ett symboliskt, altarliknande, berg i bakgrunden. Bubbla: Jag ska be för dig.
Skriv svar