Ny serieskaparutbildning i Skellefteå

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Ny serieskaparutbildning i Skellefteå

Inlägg av AndreasEriksson »

Till hösten startar en ny utbildning i Skellefteå, "Berättande och serieskapande" med Ola Skogäng som en av lärarna.
Ansökningsperioden sträcker sig till 15/5. Passa på och sök, och/eller tipsa vänner och bekanta!
Mer information kan ni hitta här

Behövs det då verkligen ännu en serieutbildning i Sverige? Det finns ju inte serieskaparjobb till alla som redan är utbildade serietecknare i Sverige?
Jag har försökt vara lite "djävulens advokat" i en krönika för lokaltidningen, som går att läsa här.

Den här utbildningen kommer alltså vara nära kopplad till spelbranschen här i staden, och att den branschen växer sig allt starkare är ett faktum. Som ett av många exempel: nästa helg drar spelfestivalen Nordsken igång för sjätte gången, och lokaltidningen har börjat punktmarkera evenemanget en vecka innan det drar igång.

På Nordsken syns kopplingen mellan serier och spel (och film, och annan populärkultur för den delen). Jag är ansvarig för Serier & Konst på Nordsken, vi har t.ex. en konstutställning med 16 lokala konstnärer (av riktigt hög klass!) som ägnar sig åt "Nördkonst", dvs relaterat till spel, film, serier och inom genrerna fantasy, scifi och skräck. Vi anordnar populära serietecknarworkshops, bjuder in serieskapare (i år Lisa Medin, Ola Skogäng och Emil Maxén). Det har blivit många intressanta och givande möten mellan konstnärer, serieskapare, spelutvecklare, filmskapare och allmänheten undeer tidigare år. Så, med allt det sammantaget tycker jag faktiskt det finns en nisch för den här utbildningen och jag hoppas att många söker!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Ny serieskaparutbildning i Skellefteå

Inlägg av Cadial »

Later som en kul utbildning! Det ar alltid en balans mellan att lagga studiepengarna pa nagot som man ar intresserad av och nagot man gor bara for pengar. Seriemarknaden ar ju inte ensam om att vara svar att forsorja sig inom. Senast jag var i Sverige fanns det 400 arbetslosa arkeologer, men de foredrog arbetsloshet framfor bokforing eller andra icke-sexiga jobb...
Skriv svar