Kalasrea på Bokus

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av MrKumquack »

Erik S skrev:
mån 08 maj 2023, 21:08
MrKumquack skrev:
mån 08 maj 2023, 16:27
Bokus har just nu en lagerrensning med nedsatta priser...
Den där kampanjsidan är ju egentligen något de har uppe hela tiden på Bokus. Det kallas "Fyndhörnan" och fylls på då och då, så kan vara värt att kika in då och då. Även om de mycket riktigt har pushat lite extra för den i dag och skickade ut reklammejl om lagerrensning.
Huvudsakligen verkar kampanjsidan handla om titlar där de har fått returnerade bokexemplar som de vill bli av med. Men ibland är det nog andra källor till utförsäljning som dyker upp också. Jag vet inte hur det funkar.
Aha! Trots ett väldigt låångt tidsspann där jag handlat från Bokus, hade jag ingen aning om detta. Fick själv inget reklammejl, utan såg det på hemsidan då det var svårt att undvika.
Är det – som du skriver – returexemplar, finns det då enbart en eller kanske två stycken av varje titel? Och riskerar en att köpa något kantstött som en samlare har returnerat tidigare? Jag har nu ingen egen erfarenhet att handla från deras Fyndhörna, så jag tar tacksamt emot info!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av Erik S »

MrKumquack skrev:
tis 09 maj 2023, 13:53
Aha! Trots ett väldigt låångt tidsspann där jag handlat från Bokus, hade jag ingen aning om detta. Fick själv inget reklammejl, utan såg det på hemsidan då det var svårt att undvika.
Är det – som du skriver – returexemplar, finns det då enbart en eller kanske två stycken av varje titel? Och riskerar en att köpa något kantstött som en samlare har returnerat tidigare? Jag har nu ingen egen erfarenhet att handla från deras Fyndhörna, så jag tar tacksamt emot info!
Även när de inte pushar extra för den så finns alltid kampanjsidan uppe, lite halvt gömd kanske men under fliken "erbjudanden". Ibland är den nästan tom, ibland är den mycket välfylld.

Jag sitter egentligen inte på någon fakta, utan försöker bara slutleda utifrån hur jag uppfattat att den där kampanjsidan brukar funka när jag kikar in då och då – till stor del slumpmässiga titlar som öses upp och som sedan snart är borta, och när jag själv beställt nåt så har jag ibland kunnat märka att den titeln direkt har försvunnit från kampanj och återgått till normalpris.

Så här skriver de själva: "Böckerna i fyndhörnan finns endast i begränsad upplaga. När upplagan till rabatterat pris sålt slut återgår boken till ordinarie pris. Varor reserveras inte i varukorgen utan först när köpet har avslutats i kassan."

Så majoriteten av de titlar som läggs upp måste rimligen vara enstaka returexemplar, jag kan inte förstå något annat. Men det gäller absolut inte allt som finns där, för ibland kan det finnas titlar som ligger kvar länge till riktiga vrakpriser så då måste det handla om andra riktiga lager (från förlag) som reas bort av nåt skäl. Jag vet inte. Nu när de pushat extra för kampanjsidan kanske de har haft en högre andel titlar som av nåt skäl reas från förlag, och färre vanliga enstaka returex.

Någon gång tycker jag nog att det har märkts något extra hanteringsspår eller något kantstötning på en bok jag köpt ur fyndhörnan, som rimlig följd av att exet nog har ångrats/returnerats. Så jag skulle väl tro att det kan finnas en något förhöjd risk för sånt. Om Bokus är någorlunda seriösa så bör de ju dock inte blanda samman rena ångerreturer med reklamationer, dvs faktiskt skadade exemplar; det borde rimligen vara olika, separerade flöden av böcker. Men en bok kan ju kanske kantstötas lite bara av att skickas fram och tillbaka en extra gång.

För att återigen betona: jag bara spekulerar.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av MrKumquack »

Tack för långt och uttömmande svar Erik!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Arne Anka

Inlägg av trimble »

Arne Ankas tecknare Charlie Christensen talar om sitt tecknande och presenterar sitt senaste album "Alla dessa krig talar om oss själva"

Därefter blir det plats för signering.

Dag/Tid: Lördag den 1 juli kl 13-16

Plats: Upplandsgatan 87
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Arne Anka

Inlägg av sverre »

trimble skrev:
mån 12 jun 2023, 14:11
Plats: Upplandsgatan 87
Stockholm?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av trimble »

Svar ja, hos Serier&Sånt.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av MrKumquack »

Bokus stoltserar idag med 10% rabatt på allt! I skrivande stund drygt 11 timmar kvar på rabatten.
Kod: JULI23
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av MrKumquack »

För den som vill spara några daler, har Bokus återigen en kortare kampanj med 10% rabatt just nu.
Ange kod SEP23 i kassan, vilket gäller t.o.m. torsdag 28 september.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av Coppas »

Tyvärr så har man ju det mesta redan. Sedan är jag lite irriterad på Bokus och bojkottar dem för egen del tillsvidare. Gör vissa jättebeställningar ibland, men Bokus envisas med att skicka allt oemballerat i en (1) tunn och sladdrig pappkartong.

Det innebär ofta skador då paketen inte håller. Senast var halva kortsidan helt lös. Vid avhämtning så syntes det inte direkt utan först när jag kom ut till bilen så märkte jag hur det låg till. Då försändelsen vägde 13 kg, och innehållet låg helt utan skydd, så var det som var kvar av paketet inte heller formbeständigt då böckerna farit runt på insidan. Resultatet var i att vissa böcker var lite transportskadade och en mindre bok saknades helt. Den hade troligen fallit ur.

Har lyft detta med dålig förpackning och dito emballage med Bokus kundtjänst tidigare, men det är alltid goddag yxskaft. I slutänden blir deras rabatt därmed ganska menlös om man ska räkna in extraarbete för retur avskaffade böcker etc.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av MrKumquack »

Coppas skrev:
tis 26 sep 2023, 15:35
Tyvärr så har man ju det mesta redan. Sedan är jag lite irriterad på Bokus och bojkottar dem för egen del tillsvidare. Gör vissa jättebeställningar ibland, men Bokus envisas med att skicka allt oemballerat i en (1) tunn och sladdrig pappkartong.

Det innebär ofta skador då paketen inte håller. Senast var halva kortsidan helt lös. Vid avhämtning så syntes det inte direkt utan först när jag kom ut till bilen så märkte jag hur det låg till. Då försändelsen vägde 13 kg, och innehållet låg helt utan skydd, så var det som var kvar av paketet inte heller formbeständigt då böckerna farit runt på insidan. Resultatet var i att vissa böcker var lite transportskadade och en mindre bok saknades helt. Den hade troligen fallit ur.

Har lyft detta med dålig förpackning och dito emballage med Bokus kundtjänst tidigare, men det är alltid goddag yxskaft. I slutänden blir deras rabatt därmed ganska menlös om man ska räkna in extraarbete för retur avskaffade böcker etc.
Håller med dig om att just Bokus inte står för den bästa paketeringen! Jämfört med Adlibris har de mycket att lära...
Det jag funderar på efter att ha läst dina rader, är om du inte skulle dela upp dina ”jättebeställningar” i flera mindre? Så länge du kommer upp i summan för fri frakt för varje kolli, kan väl det vara ett alternativ? Då kanske du slipper 13-kilos paket, med otillfredsställande resultat!
Själv brukar det bli ett eller två album per beställning i mitt fall, och jag tycker jag har klarat mig hyfsat väl angående transportskador.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av Coppas »

Kruxet är att böcker i sig väger, dvs. det behövs inte så många böcker för att det ska bli tungt.Ett ytterligare dilemma för min del är att jag ofta beställer annat än seriealbum vid samma tillfällen. Köper t.ex. en hel del facklitteratur och då behöver det inte bli så mycket för att det sammantaget ska väga tungt. Andra säljare har dock bättre koll och service, t.ex. AdLibris som du anger, då de ofta delar på en sändning i två för att det inte ska bli för tungt. För de större aktörerna så spelar det normalt ingen roll att göra så då då har så bra avtal att de inte räknar i enskilda försändelser utan mera i antal ton skickat osv.

Just Bokus är en särling där då man inte verkar bry sig så mycket om kundvård överlag, vare sig det gäller förpackning/emballage eller annat. T.ex. denna rabatt på 10 % blir lite av ett hån om man handlar mycket. På andra håll, och i andra branscher ävenså, erbjuds ofta trogna kunder en bonustrappa eller annat. Bokus skickar istället ut dessa %-erbjuden ibland, liksom erbjudanden om diverse hyllvärmare i form av dussindeckare i pocketformat osv. Däremot erbjuds ytterst sällan något med substans... och handen på hjärtat... så ger inte en rabatt på 10 % så mycket om man bara handlar för säg 200-300 kronor.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalasrea på Bokus

Inlägg av Rufus »

Dags för rea hos Bokus igen: https://www.bokus.com/bokrea/tecknade-serier
Skriv svar