Bokmässan i Göteborg

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av BoJustBo »

Jag signerar mina serier ifall du hittar mig någonstans i myllret =P Kommer inte sitta vid bord, det lämnar jag till proffsen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har under dagen noterat att benämningen "nassarnas nya skyltfönster" om bokmässan blivit allt vanligare på sociala medier. [xx(] Skall bli intressant att se hur länge styrelsen väntar innan Maria Källsson åker ut med huvudet före? Det här är antagligen inte den publicitet man vill ha... (allrahelst inte sen Simon Wiesenthal-centret i Wien skrev brev till statsministern och bad honom styra upp debaclet med Nya Tider.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av smorkin »

Jo, det var en fascinerande fram-och-tillbaka dans från Bokmässan om Nya tider, inte precis så imponerande. Helt utan moralisk ryggrad!

Sen tycker jag iofs att det där brevet från SW-centret var lite skrämmande i sig, dvs åsikten att statsministern i ett land skulle ha makten att beordra privata organisationer vad de ska och inte ska göra; ett extremt auktoritärt förhållningssätt till makten.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

Det känns som att det där med Nya Tider har fått alldeles för stora proportioner i media och dyl, och sen är det kanske inte rätt bild eller hela sanningen som har kommit ut i media heller. I alla fall så såg jag att Bokmässan kände ett behov av att lägga fram sin version på särskilt seminarium. Jag har för mig att det är idag på Bokmässan.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bilder från fredag:

Bild

Germund bjuder på en dubbel espresso. Tack, det behövde jag!

Bild

Jonas Anderson
visar sista Det var en gång i Frankrike.

Bild

Patrik Schylström intervjuar Anneli Furmark på Seriescenen.

Bild

Jonas Anderson
& Mikael Tegebjer.

Bild

Johanna Kristiansson & Joakim Gunnarsson.

Bild

Frida Ulvegren kånkar böcker hos Kartago.

Bild

Andreas Eriksson föredrar 80 år Fantomen på fjorton (!) minuter. Fullsatt framför Seriescenen.

Bild

Oscar Hjelmgren & Jimmy Wallin.

Bild

Jimmy Wallin, Jonas Svensson & Jonas Darnell. (-Använder du mina fina konstböcker som underlag när du tecknar? - Dom är ju inplastade!!!)

Bild

Jonas Svensson, Malin Biller & Jonas Darnell.

Bild

Cyril Hellman och Peter Bergting intervjuas av Patrik Schylström hos Kartago.

Bild

Hilda-Maria Sandgren, Daria Bogdanska och Frida Ulvegren gör sig klara på Seriescenen.

Bild

Peter Sparring med Moebius-album.

Bild

Johan Wanloo bidrar till mitt bokmässe-jam.

Bild

Galago-redaktörer Johannes Klenell och Mats Jonsson.

Bild

Natalia Batista tecknar krigarprinsessa som dansar macarena i mitt bokmässe-jam.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Natalia Batista tecknar krigarprinsessa som dansar macarena i mitt bokmässe-jam.

Det var ju ett tag sen sist nu. Är det inte någon sån där dans där man rör armarna fram och tillbaka? Hur tecknar man det tydligt? Blir det typ YouTube eller Vimeo för att friska upp minnet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Agentum »

intresssant med en del aktiva här på bild iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av BoJustBo »

Pust & flås, köpte för mycket som vanligt, träffade på trevligt folk och fick signera att nummer av seriemix för en främling bara för att jag stod och handlade i Ades monter samtidigt som honom, alltid kul med bokmässan.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:
K-E Lindkvist skrev:Natalia Batista tecknar krigarprinsessa som dansar macarena i mitt bokmässe-jam.

Det var ju ett tag sen sist nu. Är det inte någon sån där dans där man rör armarna fram och tillbaka? Hur tecknar man det tydligt? Blir det typ YouTube eller Vimeo för att friska upp minnet?

Hon gjorde åtbörderna med armarna själv för att friska upp sitt minne (bakom bordet) så nog tycker jag det syns att Amaltea dansar Macarena i bilden. [:)]

Hinner för övrigt inte lägga upp lördagsbilderna här just nu (de kommer kanske i eftermiddag), men de finns i mitt twitterflöde (utan riktiga bildtexter) för den som inte vill vänta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Några bilder från lördagen på bokmässan:

Bild

Liv Strömquist och Johannes Klenell samlar sig i Galagos monter innan den långa kön med hennes fans började röra på sig...

Bild

Kim W. Andersson ordnade så Knut Larsson lämnade ett bidrag till mitt bokmässe-jam.

Bild

Mikael Sol med Fantomens tyg-kasse.

Bild

Rio Grande och Johan Wanloo i ovanligt brett perspektiv.

Bild

Lena Furberg ritar in Mulle i mitt bokmässe-jam.

Bild

Allerstädes närvarande Johan Kimrin samtalar med Pär Thörn. Nya projekt på gång...?

Bild

Joakim Gunnarsson och Hedvig Häggman-Sund ritar små söta djur i min skissbok.

Bild

Sture Hegerfors & Lasse Åberg förärar Knut Larsson Adamson-statyett, -diplom och -original medan Johanna Koljonen agerar konferencier.

Bild

Ellen Ekman får en liknande samling priser av samma representanter från Svenska Serieakademin.

Bild

Germund skruttinerar sitt välförtjänta Adamson-diplom.

Bild

I publiken vid prisutdelningen fanns Johan Andreasson och Göran Everdahl (aktuell med det trevliga verket Bildningsakuten) samt Rio Grande i bakgrunden.'

Bild

Kalle Lind intervjuar Steve Nyberg om hans nya seriesamling Trygga lilla Sverige på Seriescenen.

Bild

Johanna Kristiansson lutar sig bekvämt tillbaka medan Joakim tuschar hennes miniatyr-Morris.

Bild

Enrique Fernandez signerar i Ordbilder Medias monter.

Bild

Arild Midthun ankifierar sina fans.

Bild

Johan Kimrin & Kim W. Andersson berättar om den nya kickstartern som skall resultera i en lyxutgåva av albumet ASTRID: Vulkanmånens kult på svenska.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ett fåtal bilder från söndagen, de flesta med ankistisk anknytning:

Bild

NAFS(k):s ordförande, Mats Nilsson, och sekreterare, Marina Johansson före jubileumsanförandet söndag morgon.

Bild

Stefan Diös, Greger Nässén & Åsa Warnqvist (alla har tidigare varit ordföranden i NAFS[k]) på Seriescenenen.

Bild

Mats inleder NAFS(k):s jubileumsanförande från Seriescenen.

Bild

Ola Hammarlund & Joakim Gunnarsson, synligt tagna efter firandet av NAFS(k) 40 år.

Bild

Arild Midthun förklara hur man väcker läslusten hos barn (hint: Kalle Anka är inblandad.)

Bild

Patric Nyström och Per Demervall signerar "Siri och vikingarna" med sådan frenesi att den tog slut i Rabén & Sjögrens monter.

Bild

Ankisterna äter söndagslunch. Johan Blixt, Andreas Eriksson, Olof Siverbo, Mats Nilsson och Greger Nässen. "Let's do lunch" som det kallas i nöjesbranschen. [8D]

Bild

Johan Kimrin och Kim W. Andersson sammanfattar den senares internationella karriär i vardande på seriescenen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Sir-L »

Vi vill ju se den fantastiska seriejambilden!
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av andersb80 »

Varför kan jag inte se bilderna? Står bara texten Bild...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Wakuran »

andersb80 skrev:Varför kan jag inte se bilderna? Står bara texten Bild...

Inga problem för mig...

Ladda om sidan? Töm cachen? Uppdatera webbläsaren?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sir-L skrev:Vi vill ju se den fantastiska seriejambilden!

Efter lite skanning och uppsnyggning finns den nu till beskådan i "Om serieoriginal"-tråden.

andersb80 skrev:Varför kan jag inte se bilderna? Står bara texten Bild...

Bilderna är länkade från twitter så möjligen kan det påverkas av någon inställning i webbläsaren?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av rkaj »

andersb80 skrev:Varför kan jag inte se bilderna? Står bara texten Bild...


Jag ser dem inte heller, men om jag högerklickar på ordet Bild och väljer "Visa bild" så får jag se bilden. Märkligt ...

Tillägg: Om jag slår av browserns (Firefox) funktion spårningsskydd (som jag inte mins om det finns default eller om det är något jag har installerat extra) så fungerar det. Jag misstänker att twitter kräver en kaka för att visa bilden men att Firefox med spårningsskydd inte skickar kakor till tredjeparts bildsiter.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

63 av mina bilder (med bildtexter) finns nu uppe på flickr.com. https://flic.kr/s/aHskKGDKD4
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av RioGrande »

Nån som vet något viktigt serierelaterat som kommer att hända på bokmässan 2017? (I Serieateljén kommer den sedvanliga festen att gå av stapeln.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Nån som vet något viktigt serierelaterat som kommer att hända på bokmässan 2017? (I Serieateljén kommer den sedvanliga festen att gå av stapeln.)

Jag hittar ett ritbattle på torsdagen. Seriescenens program har tydligen inte kommit upp/ utformats ännu.

https://bokmassan.se/programs/ritbattle/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Programmet för Seriescenen går nu att läsa på Bokmässans hemsida (men ännu ej upplagt på Seriescenens egna sida).

Jag återkommer med vilka punkter jag kommer att försöka se, men redan nu kan konstateras att det äntligen ser ut som om både Adamson- och Urhunden-utdelningarna nu sker på Seriescenen. Adamson på fredagen och Urhunden på lördagen (som jag därför kommer att missa). Det var sannerligen på tiden!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar