Pulserande Metal

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Pulserande Metal

Inlägg av Rufus »

Jag har nyligen läst om mina ex av Pulserande Metal, som var en kortvarig (fyra stycken nr) "vuxenserietidning" med serier från mestadels franska Metal Hurlant. Tidningen gavs ut 1984, och just då var "vuxenserier" en ny spännande grej som exploderade i utgivning med titlar som Crack, Epix och Pulserande Metal m.fl., varav de flesta gavs ut av Horst Schröder, men just P.M. gavs ut av Karl G Jönsson i Lund. Han textade de flesta av serierna själv också, vilket inte alltid blev särskilt lyckat. Även många av serierna känns inte så bra längre, nu när jag läser om dom med mer kritiska ögon. Men två serier är fortfarande riktigt bra, tycker jag, och de är Arzach (av Moebius) och Kebra (av Tramber och Jano). Båda är från sista numret (nr 4/84), och det var väl helt enkelt det bästa numret? Synd att det inte kom ett 5:e nummer, vilket tydligen hade planerats (och även gjorts iordning?) men som aldrig kom ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Pulserande Metal

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag har nyligen läst om mina ex av Pulserande Metal, som var en kortvarig (fyra stycken nr) "vuxenserietidning" med serier från mestadels franska Metal Hurlant. Tidningen gavs ut 1984, och just då var "vuxenserier" en ny spännande grej som exploderade i utgivning med titlar som Crack, Epix och Pulserande Metal m.fl., varav de flesta gavs ut av Horst Schröder, men just P.M. gavs ut av Karl G Jönsson i Lund. Han textade de flesta av serierna själv också, vilket inte alltid blev särskilt lyckat. Även många av serierna känns inte så bra längre, nu när jag läser om dom med mer kritiska ögon. Men två serier är fortfarande riktigt bra, tycker jag, och de är Arzach (av Moebius) och Kebra (av Tramber och Jano). Båda är från sista numret (nr 4/84), och det var väl helt enkelt det bästa numret? Synd att det inte kom ett 5:e nummer, vilket tydligen hade planerats (och även gjorts iordning?) men som aldrig kom ut.

Hmm, undrar om man kanske flytta tråden till "fransk-belgiska serier", då nästan allt i tidningen kom därifrån.

I övrigt så motsvarar tidningen i stora drag danska Total Metal, som hann komma ut i 12 nummer.

https://comicwiki.dk/wiki/Total_metal

I övrigt, i övrigt, så tror jag att det släpptes en innehållsförteckning med några utdrag av det femte numret på Karl G. Jönssons Facebooksida, eller något sånt, men nu kan jag inte länken i huvudet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Pulserande Metal

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Hmm, undrar om man kanske flytta tråden till "fransk-belgiska serier", då nästan allt i tidningen kom därifrån.


Inte riktigt alla serier. Svenske Stefan Nagy var med, och även fler svenska serieskapare var inplanerade, har jag för mig.

Wakuran skrev:I övrigt, i övrigt, så tror jag att det släpptes en innehållsförteckning med några utdrag av det femte numret på Karl G. Jönssons Facebooksida, eller något sånt, men nu kan jag inte länken i huvudet.


OK, jag ska se om jag kan hitta den.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Pulserande Metal

Inlägg av Rufus »

Efter lite googlande hittade jag detta:

Sid 3-10 "Deckare til salu" - en noirhistoria av Loustal/Paringaux. Sid 11-14 "Från drömfabrikerna, recensioner m m av Marjorie Allessandrini, undertecknad och Anders Hjorth Jörgensen (ett porträtt av Serge Clerc). Sid 15-16 "1996" av Chantal Montellier. Sid 17-21 "Rödskägg och piratdatorn" av Moebius, sid 22-25 en serie utan titel av Masse, sid 26-33 "Männen i svart" av Serge Clerc. Sid 34-38 "Honolulu Jam" av Bernalin & Kent. Sid 39-43 "En stad i rymden" - svensk serie av Stefan Nagy. Sid 44-51 "Panik: för mycke' trafik" av Jano och Tramber. Sid 52-54- "Auto-stop" av Voss. Sid 55-65 "Androidkollegan" av J.F. Bournazel. Sid 66-70 "Arbetslös" av Dank. Sid 71 "Lumpen" - svensk serie av Rickard Lagervall! Sid 72 avdelningen "Utanför ramarna" om den revolutionerande nya datorn Macintosh av undertecknad. Sid 73 "Stjärnor i natten" - svensk serie ritad på en Macintosh av undertecknad. Sid 75-82 "Hjälten inom honom" av Corben och Skeates.
Skriv svar